پ 30 فروردین 1403 ساعت 13:18

آب یا میوه، کدامیک عامل مسمویت 80 نفر از اهالی دوریسان است؟

آب یا میوه، کدامیک عامل مسمویت 80 نفر از اهالی دوریسان است؟

به گزارش سلام پاوه : ظهر دیروز بود که اخباری مبنی بر شیوع یک بیماری در بین اهالی روستای دوریسان شهرستان پاوه در خروجی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان کرمانشاه قرار گرفت. به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این خبر طی دو روز گذشته شیوع یک بیماری با علایمی نظیر دل درد، تهوع و سردرد […]

به گزارش سلام پاوه : ظهر دیروز بود که اخباری مبنی بر شیوع یک بیماری در بین اهالی روستای دوریسان شهرستان پاوه در خروجی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان کرمانشاه قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این خبر طی دو روز گذشته شیوع یک بیماری با علایمی نظیر دل درد، تهوع و سردرد در روستاي دوريسان دوریسانشهرستان پاوه باعث بستری شدن تعداد زيادي از شهروندان این روستا شد که به دنبال آن موجی از نگرانی را در میان مردم این منطقه به وجود آورد.

بنابر گزارش پایگاه خبری هزار ماسوله که ظهر دیروز بر روی خروجی این پایگاه خبری منتشر شد برابرشنیده ها عامل اصلي شيوع اين بيماري آلوده بودن آب شرب روستاي دوريسان به ميكروب و يا ويروس بوده است، البته این خبر تا آن لحظه از سوی هیچ مقام دولتی تایید نشد اما از عصر دیروز واکنش مسئولان به این خبر آغاز شد و نمونه برداری از آب آشامیدنی روستا برای انجام آزمایشات لازم و تشدید سالم سازی آب دوریسان از جمله اقداماتی بود که مسئولان در واکنش به این خبر به آن اشاره داشتند.

با این وجود صبح امروز نیز کارشناس مرکز بهداشت آب و فاضلاب کرمانشاه در گفتگو با ایسنا ناسالم بودن آب شرب روستای دوریسان را عامل اصلی مسمویت 80 نفر از مردم این روستا اعلام کرد و گفت : متاسفانه اهالی دچار نوعی بیماری به نام “گاستروآنتریت” شده بودند که این بیماری نوعی مسمویمت است و علائم آن نیز عمدتا دل‌درد و تهوع و دل‌پیچه است.

وی با بیان به اینکه منابع تامین کننده آب اهالی روستای “دوریسان” از چشمه‌های طبیعی محافظت نشده است، گفت: آب اهالی روستا توسط شبکه توزیع از محل چشمه محافظت نشده تامین می‌شود.

فرجی با اشاره به انجام آزمایشات باکتریولوژی از منابع تامین کننده آب این روستا و شبکه توزیع آن، گفت: مراحل تکمیلی این آزمایشات در حال انجام است که تاکنون جواب آنها منفی بوده است.

کارشناس آب و فاضلاب مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: از آنجا که جواب آزمایشات باکتریولوژی ما مثبت نبوده، احتمال می‌دهیم این بیماری از طریق نوعی ویروس در آب منتقل شده باشد.

وی با بیان اینکه نوع ویروس به دلیل نبود امکانات آزمایشگاهی ویروس شناسی در استان مشخص نشده است، گفت: در حال حاضر با آزمایشگاهی در تهران هماهنگ کرده‌ایم تا نمونه ها را برای آنها ارسال کنیم تا نوع ویروس مشخص شود.

فرجی با اشاره به فروکش کردن بیماری اهالی روستا گفت: خوشبختانه مراجعات اهالی به بیمارستان و مراکز درمانی کاهش پیدا کرده است.

کارشناس آب و فاضلاب مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به جدا بودن منابع آب این روستا و شهر پاوه اظهار کرد: موردی از این بیماری در شهر پاوه گزارش نشده و وضعیت آب این شهر در حد مطلوب قرار دارد.

فرجی در پایان از اهالی روستای “دوریسان” خواست تا زمان برطرف شدن مشکل آب و مشخص شدن علت آلودگی آن، قبل از مصرف آب حتما آن را بجوشانند.

همچنین فرماندار پاوه نیز در گفتگو با ایرنا بر اقدامات لازم برای بازگشت سلامت آب شرب روستای دوریسان تاکید کرد و گفت: در راستای بازگشت سلامت و سالمسازی آب شرب روستای دوریسان این شهرستان تمام اقدامات تأمینی لازم صورت گرفت.

پرویز ایده پور افزود: آلودگی موقت آب شرب روستای دوریسان منجر به مسمومیت تعدادی از اهالی این روستا طی دو روز گذشته شد.

وی اظهار کرد: آب شرب روستای دوریسان سالهاست که از مسیر کنونی تأمین می شود و تاکنون مشکلی وجود نداشته و برای رفع مشکلی که به تازگی برای ساکنین روستا پیش آمده تمام اقدامات لازم انجام گرفته است.

ایده پور گفت: تمام افرادی که به اورژانس بیمارستان قدس مراجعه کردند معالجه و درمان شدند و هیچ یک از بیماران این روستا بستری نیستند.

فرماندار پاوه تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته هم اکنون آب شرب روستا هیچ مشکلی ندارد و مردم با خیال آسوده می توانند آب را مصرف کنند.

اما تایید خبر ناسالم بودن آب شرب روستای دوریسان پاوه از سوی فرماندار این شهرستان و همچنین کارشناس آب و فاضلاب مرکز بهداشت استان کرمانشاه جایی برای شک در مورد علت شیوع مسمومیت باقی نگذاشت تا اینکه ظهر امروز مدیر آبفای روستایی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مسمومیت دوریسانی ها بخاطر مصرف میوه نشسته بوده است.

ایرج شهبازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای شرکت آب و فاضلاب روستایی، کیفیت آب از خط قرمزها محسوب می شود و ما همیشه از آب مصرفی در روستاها به صورت اتفاقی و تصادفی نمونه برداری هایی می کنیم ضمن اینکه شبه های بهداشت شهرستان ها هم همین کار را انجام می دهند.

شهبازی گفت: براساس شنیده های ما، مسمومیت تعدادی از اهالی روستای دوریسان در پاوه به دلیل مصرف برخی میوه هایی نشسته بوده که هنوز آثار سموم کشاورزی بر روی آنها بوده گرچه همین فرضیه هم به اثبات نرسیده است.

به هر حال واکنش متفاوت مسئولین و صحبت های ضد و نقیض آنها در مورد علت اصلی شیوع مسمومیت در روستای دوریسان پاوه هنوز این سوال را در ذهن مردم باقی گذاشته که  آب یا میوه، کدامیک عامل مسمویت 80 نفر از روستای دوریسان است؟

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شایان ذکر است بنابر گزارش منتشر شده ای در خبرگزاری هزارماسوله تعداد افرادی که در روستای دوریسان  هر روز بر تعداد افراد مسوم شده افزوده می شود این پایگاه خبری تحلیلی همچنین این تعداد از مسمومین را  300 الی 400 نفر دانست .

3 پاسخ برای “آب یا میوه، کدامیک عامل مسمویت 80 نفر از اهالی دوریسان است؟

  • ریباز در تاریخ تیر 5, 1394 گفت:

    آقای شهبازی شعور و درک مردم این منطقه حتی دور افتاده ترین نقاط اورامانات تا این حد بالا هست که 600 تا 700 نفر هم زمان میوه نشسته بخورن … اگر اظهار نظر نکنی مردم روستا ازت گلگی نمیکنند پس حرف مفت نزن

  • مهدي در تاریخ تیر 4, 1394 گفت:

    كارشناس بهداشت محيط شبكه پاوه دو روز قبل از فاجعه ، اعلام آلوده بودن آب دوريسان را كرده بود كه مسئولين آب روستا توجه نكرده اند، در ضمن اين جناب شهبازي غير مسئولانه اظهار نظر كرده و باعث تاسف است كه به جاي اقدامات لازمه در جهت عدم تكرار مورد ، خود را بي تقصير جلوه ميدن؛ پيشنهاد ميدم يك ليوان آب دوريسان به خورد جناب شهبازي و ساير مسئولين آب روستا داده بشه

  • بهداشت محیط در تاریخ تیر 4, 1394 گفت:

    اگر همه در یک مراسم مشارکت داشته باشند و همه از میوه نشسته خورده باشند حرف جناب شهبازی درست است. اما آمار چیز دیگری می گوید. ضمنا بهداشت محیط شهرستان باید پاسخگو باشد و بعنوان یک ناظر خارج سازمانی سخنان مسئولین آب و فاضلاب را تایید کند. اگر در روستای دوریسان آب قطع و وصل شود احتمال اینکه بعلت مکش بعلت افت فشار درون لوله ها و ایجاد خلاء از لوله های فرسوده و معیوب آلودگی وارد شبکه شده باشد وجود دارد. دنبال مقصر نباشید فعلا دنبال علت باشید آن وقت مقصر پیدا می شود.