ج 10 فروردین 1403 ساعت 10:56

حقوق بیمار در مطب پزشکان / محمد کریمی

حقوق بیمار در مطب پزشکان / محمد کریمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با احترامات وافری که از دنیای طبابت و پزشکی در ایران سالهاست به عمل آمده و مردم از زمانهای گذشته براین قشر فرهیخته تمنا نهاده است و در مطب پزشکان این تشکرنامه ها را به وفور می توان دید اما بر تحلیلی واجب از دنیای گسترده مطب و طبابت […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با احترامات وافری که از دنیای طبابت و پزشکی در ایران سالهاست به عمل آمده و مردم از زمانهای گذشته براین قشر فرهیخته تمنا نهاده است و در مطب پزشکان این تشکرنامه ها را به وفور می توان دید اما بر تحلیلی واجب از دنیای گسترده مطب و طبابت می توان نکاتی را بحث نمود .

حق عمل اتاق عمل و قیمتهایی که تعریف نشده میتواند از متخصص به متخصص دیگر متغیر باشه مثلا اگربه متخصص قلب و عروق و یا مغزو محمد کریمیاعصاب مراجعه کنید  ویزیت را متفاوت پرداخت میکنند  و این پرداختها باعث شده که حدو مرزی برای این کار وجود نداشته باشه  مثلا یک دکتر متخصص در روز چند تا مریض را می تواند ویزیت کند.

یک دکتر در روز مریض را میبیند چون مریض احتیاج به دکتر دارد و یا دکتر احتیاج به مریض دارد چون او یک میلیون را میخواد بکند دو میلیون و دو میلیون  را سه میلون و سه میلون را چهار میلیون و الی اخر در یک نگاه اجمالی به پزشک بودن در ایران و سایر نقاط دنیا این مهم ثابت میشود که سایه ثروت در دنیای پزشکی ایران پر رنگ تر است ؟ دکتری که با یک حقوق ثابت در یک بیمارستان کار می کند چه یک هزار مریض را ببیند چه ده تا مریض  را ویزیت کند حقوقش یکی است  . درمطبها و بیمارستانهای کشورهای خارحی یک دکتر تعداد محدودی بیمار را می تواند ویزیت کند که قبلا طبق دستورات  برای او مهیا شده و پزشک دخالتی در زیاد و کم نمودن تعداد بیماران مراجع را ندارد  و این نقطه اصلی  تفاوتها و نقطه نارضایتی های مردمی و از آن طرف هیجانی است که پزشکان برای رسیدن به اهداف مستتر آن دارند .

بی حساب نیست که اگر پزشکی بخواهد در روز تعداد زیادی ویزیت داشته باشد  در اینجا سیستم کنترلی بر این تعداد ویزیتها هرگز وجود ندارد .

یک بیمار باید بداند با ویزیتی که می دهد چند دقیقه باید درد دلهایش را با دکتر بگوید . باید این حق مسلم برایش تعریف شده باشد . بیماری که مثلا 38 هزار تومان با احتساب داشتن دفترچه بیمه به دکتر متخصص می دهد باید بتواند حداقل 5 دقیقه با دکتر درد دل کند  ولی اینطور نیست .

در یک مطب از ساعت 4 بعد از ظهر تا ساعت 9 حداقل 80 بیمار در برخی از مطبهای مشهور شهرتهران یا کرمانشاه یا ….ویزیت می شوند  . این دکتر در شیفت صبح نیز مشغول به کار در یک بیمارستان دولتی با حقوق ثابت بوده و کاملا دین خود را به جامعه ادا کرده و شاید وقت آن است که تفریح و یا به کارهایی برسد که برای روز بعد سرحالتر در خدمت مردم در بیمارستانی باشد که تامین کننده شغل اولیه اوست . ولی در جامعه ما تعریفی دیگر و حسابی دیگر برای بعضی شغلها باز شده است .

برای شغل پزشکی ماکزیمم و مینیممی در نظر گرفته شده  . مثلا یک جراح چقدر میتواند ازمریض بگیرد  قیمت پایین و بالا  . حداقل و حداکثری تعیین شده . برای چه عملی چند هزینه و برای عملی دیگر … . خیلی از جاها حقوق بیمار به ان صورت باید و شاید تعریف نشده . اگر بیماری با دادن پول زیاد به پزشک معالجش نتوانست نتیجه بگیرد آیا جایی مطمئن برای شکایتش وجود دارد و اگر دارد آیا بیماران به چند و چون آن دسترسی دارند.

به علت عدم وجود وحدت رویه در تعریف ویزیت و حق العملها  آیا اینطور میشود تصور کرد که در کشور ما هیچ نهادی و یا هنجاری نهادینه شده برای حمایت بیماران وجود ندارد . آیا نظام پزشکی ما هم از حقوق پزشکان به آنصورت که دفاع می کند از حقوق بیماران دفاع می کند

مثلا در انگلیس کمیسیون کنترل کیفیت و ایمنی وجود دارد که یک نهاد مستقل است و بازرسی و کنترل همه مراکز درمانی از مطبهای خصوصی گرفته تا کلنیکهای درمانی  و داندانپزشکی و بیمارستانها را تحت سیطره خود دارد وطبق استاندارهای کیفیت و ایمنی کار میکند و به کار حرفه ای پزشکان نظارت می کند . این نهاد نماینده قانون و نماینده استانداردها یست که در وزارت بهداشت  پذیرفته شده است .

از 28 استانداردی که در دفتر چه های بیمار در برخی از کشورها آمده 24 تای آن از حقوق بیمار دفاع میکند و تنها 4تای آن از حقوق بیمه و پزشکان دفاع میکند .

بیمار تنها کافی است برای احراز حقوق خود تنها با یک تلفن به این سازمان بیمار نهاد پیگیر حقوق خود باشد.

در شهرهای بزرگ ایران گاهی با ورود به مطب یک دکتر مشاهده می شود که سه تا چهار نفر دیگر در آنجا هستند و یا اینکه در حین ویزیت و صحبت با دکتر چندین بار منشی ها وارد و رشته کلام را از بیمار می گیرند و یا باعث آزار بیمارمیشوند .  گاهی بیمار باید قدرت متفاوت پزشکان را مشاهده کند یعنی جایی که بیمار بر اثر نابودی روحیه و درد و رنجش گریه می کند دکتر باید بخندد و به بیمار روحیه بدهد .

امید است که با توجهاتی که به حقوق بیمار میشود سیر رضایت این قشر هر چه بیشتر فراهم شود  .

3 پاسخ برای “حقوق بیمار در مطب پزشکان / محمد کریمی

  • عارف در تاریخ آبان 23, 1402 گفت:

    سلام متاسفانه خود بنده امروز فقط برای نشان دادن عکس رفتم مطب ساعت ۷.۴۰دقیقه وقت داشتم که کمی هم زودتر رفتم مطب نشستم تا نوبتم شود…گذشت تاساعت ۹.۴۵ دقیقه شب اما متاسفانه تازه منشی گفت حالا حالا باید بشینی هنوز مریصایی که ساعت ۷ شب وقت دارن نرفتن داخل…کل مردم را سرپا ونشسته نگه داشته بود اونم مریصایی که مشگل ستون فقراتی وزانو وکمردرد داشتن….خوب این یعنی چی ؟ پس چرا وقت وساعت تعین میکنید مگه هر مرص بیشتراز ۲۰ دقیقه پیش دکتر دردودل میکنه…..خود من برای اولین بار پس از ۳ساعت انتطار رفتم پیش دکتر فقط گفت مشگلت چیه تا لب به سخن گشودم شروع کرد به نوشتن عکس وام ارای و سی تی وکلا ۳دقیقه نشد گفت به سلامت…تازه عکسها واینارا گفت فقط جایی که من میگم برو انجام بده جای دیگه قبول نیست….خلاصه برای نشون دادن یه عکس امروز از ساعت۷.۴۵ دقیقه که بهم نوبت داده بودن تا ساعت ۹.۴۵ نشستم بعدشم گفت تا ۱۱شب معلوم‌ نیست نوبتت بشه….اینجارا بخون ..دیدم به دیوار زده از وقتی که نوبتت ساعت خورده ۲ اای ۴ساعت باید در انتطار بشینی….منم که خسته شده بودم ول کردم اومدم خونه.چون ۴۰کیلومتر وحدود۲ساعت تا خونه راه داشتم که برسم….ایا خدا وپیعمبری این روش درسته؟…چون بیمار به اون پزشک احتیاج داره این بلا را به سرش بیاره….پس حق وحقوقی وجود نداره…..لطفا راهنمایی کنید

  • ناشناس در تاریخ مرداد 19, 1396 گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون!ولی مطب هایی وجود دارد که منشی های ان طرز برخورد درستی با مردم ندارد و در مطب ها دیده میشود که بدون اینکه منشور حقوق بیمار رو بر دیوارهای مطب بچسبونند،اقدام به تهدید و سکوت بیمار میکنند با توجه به ماده ۶۱۸قانون مجازات اسلامی که در مطب ها موجب اختلال نظم شده !در صورتی که با ضایع کردن حق افراد در نوبت و عدم برخورد مناسب با ارباب رجوع موجب بروز این مشکلات می شوند!

  • م... در تاریخ تیر 3, 1394 گفت:

    درود بر شما به نکات بسیار مفیدی اشاری فرمودید اما متاسفانه جامعه پزشکی ما به بیراهه میرود و در این بین بیشترین آسیب را بیمار و قشر ضعیف، متحمل می شود