ج 10 فروردین 1403 ساعت 08:32

تقدیر انجمن دوستداران طبیعت باینگان از اقدام زیست محیطی مسئولان در ویمیر پاوه

تقدیر انجمن دوستداران طبیعت باینگان از اقدام زیست محیطی مسئولان در ویمیر پاوه

به گزارش سلام پاوه : انجمن دوستداران محیط زیست در باینگان از اقدام شورای حفاظت از منابع طبیعی شهرستان پاوه که چند روز اخیر بامتجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست برخورد کردند طی پیامی از این اقدام حمایت و تقدیر و تشکر نمودند. هوالقادر تشکر و حمایت انجمن دوستداران طبیعت باینگان ازاقدام زیست محیطی […]

به گزارش سلام پاوه : انجمن دوستداران محیط زیست در باینگان از اقدام شورای حفاظت از منابع طبیعی شهرستان پاوه که چند روز اخیر بامتجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست برخورد کردند طی پیامی از این اقدام حمایت و تقدیر و تشکر نمودند.

هوالقادر

تشکر و حمایت انجمن دوستداران طبیعت باینگان ازاقدام زیست محیطی مدیران شهرستان پاوه

26 خرداد ماه امسال شاهد اقدام قاطعانه مدیران شهرستان پاوه از جمله دادستان محترم، فرماندار مردمی و دلسوز و مسئولان انتظامی و منابع تخریبطبیعی در آزادسازی بخشی از منابع ملی شهرستان در منطقه ویمری پاوه بودیم که جوانه های امید به محیط زیستی بهتر را در دل همه ما زنده نمود.

چنین اقدامی را نباید یک وظیفه کاری و حرفه ای از جانب مسئولان، بلکه یک نیاز قطعی و ضروری برای زندگی در آینده ای بهتر بدانیم. این اقدام شاید در کوتاه مدت به مذاق کسانی که خود را از آن متضرر می دانند خوش نیاید اما واقعیت این آن است که در درازمدت به نفع آنان نیز هست. همه ما باید یه این درک برسیم که بستن راه های که چند هزار سال محل تردد ساکنان این دیاربوده، قرق کردن چشمه سارهایی که میلیون ها سال جاری و مورد استفاده همه مخلوقات خداوند بوده و حصار کشی مراتع و زمین های که هزاران سال مورد استفاده مشاع بوده اند، به نفع ما نیست بلکه تیشه زدن به ریشه خویش است. اگر نسل های قبل ازما دست به کار بستن را ه ها ،چشمه ها و مراتع می شدند امروز زندگی برای ما ممکن نبود و اگر ما امروز در این مسیر قدم بر میداریم این پیام را به دیگر هموطنان و همسایگانمان می دهیم که بین خود و شما مرز کشیده و شما را شایسته زندگی کردن و استفاده بردن از این نعمات الهی نمی دانیم؛و پیامد های چنین پیامی بر همگان روشن است. ماپایگاه خبری تحلیلی جوانرود هه وال، عطالله قادری رئیس اداره محیط زیست شهرستان جوانرود گفت: شب کذشته طی عملیات گشت محیط بانان در محدوده شهرستان روانسر یک شکارچی متخلف که یک راس بز کوهی را در این محدوده شکار کرده بود دستگیر گردید. وی به گونه های موجود حیات وحش در محدوده زیستی کوه شاهو اشاره کرد و افزود: بز کوهی، کبک و طیهو ، خرگوش ، خرس، روباه، شغال، گرگ حیات وحش در محدوده زیستی کوه شاهو هستند که به علت شکار بی رویه نزدیک به‌ انقراض هستند. وی از مردم بومی منطقه خواست که اداره محیط زیست را در مقابله با شکار غیر مجاز این گونه های که جزء حیاط وحش منطقه هستند یاری کرده زیرا که با کمک مردم بومی می توان بسیاری از مشکلات در این حوزه را مرتفع ساخت و این اداره به صورت شبانه روز آمده دریافت گزارشات مردمی است. وی در ادامه به برنامه های هفته محیط زیست در شهرستان جوانرود اشاره کرد و اظهار داشت: رها سازی چندین قطعه کبک به دامان طبیعت و دیدار با رئیس دادگستری شهرستان و چندین برنامه دیگر زیست محیطی جزء برنامه های هفته محیط زیست در این شهرستان است. قدری در پایان به فصل گرما و خشکی طبیعت اشاره نمود و خاطر نشان کرد: به واسطه گرما و خشکی علفها احتمال حریق یکی از خطرات بزرگی که جنگلهای منطقه را تهدید می کند و در مواردی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است اداره محیط زیست نیز به صورت شبانه روز همپای دیگر ادارات در محل حاضر شده و خوشبختانه به همت نهادهای مربوطه و تلاش مردمی و دوستداران طبیعت تمامی حریقها مهار گردیده است. وی در پایان رعایت مردم بومی منطقه خواست ، در بر افروختن آتش در و نکات ایمنی نهایت دقت را داشته باشند زیرا که یکی از مهمترین علل حریقها به این امر باز می گردد. چگونه می توانیم را ه را بر دیگر همسایگانمان ببندیم و خود با خاطری آسوده از کنار آنان بگذریم، چشمه ها را در حصار و فنس اسیر سازیم و خود بر سر چشمه های دیگری برویم؟ آیا دیگران نیز باید همین ظلم را در حق ما روا بدارند؟ آیا با وجود جمعیت فراوان و امکانات اندک نیازمند تعامل و احترام قائل شدن برای همدیگر نیستیم تا همه بتوانند زندگی خوبی را تجربه نمایند؟

شایسته است ساکنان این دیار بدانند که اگر اجدادشان در کنار چشمه و رودخانه نهالی برای ثواب کاشته اند امروز آنها مجاز نیستند شعاع چند صد متری و گاهاً چند هزار متری همان نهال را قرق نمایند. و اگر برای امرارمعاش در کوهستان کپری ساخته اند امروز نباید چراگاهای های هزاران راس حیوان اهلی و وحشی را به بهانه آن کپر حصارکشی نمایند.

انجمن دوستداران طبیعت باینگان ضمن حمایت و تشکر از این اقدام مسولان محترم و دعوت همه هموطنان به بازنگری در اشتباهات خویش که زندگی خود و دیگران و سایر مخلوقات خداوند را تهدید میکند، امیدوار است که در سال دولت و ملت با همدلی و همزبانی در مسیری حرکت نمایم که خود در آزادسازی منابع ملی که به اشتباه و از روری زیاده خواهی قرق شده اند پیش قدم شویم تا دولت مجبور نشود با زبان موتور های سنگین دیزلی و لودر و بولدوزر با ما حرف بزند.

انجمن دوستدارن طبیعت باینگان

یک پاسخ برای “تقدیر انجمن دوستداران طبیعت باینگان از اقدام زیست محیطی مسئولان در ویمیر پاوه

  • شهروند در تاریخ خرداد 28, 1394 گفت:

    با تشکر از دوستان عزیز وهمیاران محیط زیست
    ماه مبارک ضیافت الله را هم به عموم شهروندان تبریک میگویم راستی چرا شما یک تبریک نگذاشتین رو سایتتون برای این ماه؟