پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:53

نسیم رحمت / ابراهیم یوسفی

نسیم رحمت / ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ثنا و ستایش خداوندی را سزد که پروردگار جهانیان است آنکه هرچه بخواهد انجام دهد و هرچه را حکم کند بازگرداننده ایی ندارد . گفتار کوتاه بنده ، نه در باب موعظه و پند و نه به ارزش یک اثر ادبی و علمی است که فقط تلنگری و بیدار […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : ثنا و ستایش خداوندی را سزد که پروردگار جهانیان است آنکه هرچه بخواهد انجام دهد و هرچه را حکم کند بازگرداننده ایی ندارد .
گفتار کوتاه بنده ، نه در باب موعظه و پند و نه به ارزش یک اثر ادبی و علمی است که فقط تلنگری و بیدار باشی در باب ما و فرصت های طلایی از ابراهیم یوسفیعمر مانده برای تجارتی که چند روز بیشتر به مهلت آن نمانده است , نگاشته شده است . امید است در این آغازین روزهای رحمت و مغفرت ماه مبارک رمضان مثمر فایده دوستان و همراهان واقع شود .

ای که پنجاه رفت ودر خوابی مگر این پنج روزه دریابی
کهل گشتی و همچنان طفلی شیخ بودی و هم چنان شابی
تو به بازی نشسته وزچپ وراست می رو د نیز چرخ پرتابی
تو چراغی نهاد ه بر ره باد خانه ای در مسیر سیلابی
خشت بالین گور یاد آور ای که سر بر کنار احبابی
قیمت خویشتن خسیس مکن که تو در اصل جوهری نایابی “سعدی”

از آن واقعه بسیار بزرگ پیدایش عالم خلقت بر اساس یافته های علمی ثابت شده ۱۴ میلیارد سال میگذرد از آن مه بانگ و واقعه و انفجار عظیم و پیدایش مکان و زمان و عالم هستی . ۸ میلیارد سال طول کشید تا زمین از نتیجه بسط کیهان و انشقاق ستارگان بوجود آمد و ۶ میلیارد سال پیش زمین شروع به حیات و تکامل نمود ۵۵ میلیون سال پیش پستانداران اولیه خلق شدند و ۴ میلیون سال پیش واز آفریقا انسانهای اولیه قدم به حیات گذاشتند و طی چندین مرحله ناشناخته از زمین محو شدند و ۵۷۶۴ سال پیش طبق منابع دینی از تورات و قرآن حضرت آدم در سرزمین سکنی گزید و خط بطلانی کشیده شد بر نظرات ارسطو وافلاطون در ۲۴۰۰سال پیش که می گفتند گیتی ازلی است و ابتدایی نداشته است . واین خط تکامل چند میلیارد ساله از عمر زمین و چند میلیون ساله از عمر بشریت در ده ها جلد کتاب بیان نمیشود وخارج از گفتار بنده است . اما به یک اصل ورازمهم بنگریم وآن وقایع تاریخ هستی پیرامون ما و این عمر کوتاه و بی مقدار ما !!! حداکثر ۱۰۰سال که با مقایسه آن با مقایس های اشاره شده در این سیر گذران زمان چه بیمقدار و ناچیز است وجای تامل و تفکر که این عمر کوتاه ما چه نسبت و چند درصد از این میلیاردها سال را پر میکند !

این کهنه رباط راکه عالم نام است و آرامگه ابلق صبح و شام است
تختی است که تکیه گه صد جمشید است بزمی است که وامانده صد بهرام است
اما خداوند بنده پرور یک گوهر پر ارزش به آدمی بخشیده است و آن گوهر وقت است , گوهری بسیار ارزشمند و گرانبها تر از طلا و زمرد و الماس. این جواهرات به جهت کمیابی و ارزش ذاتیشان دارای ارزشند و وقت نیز بدلیل گذرا بودن و برگشت ناپذیر بودن صد برابر ارزش و اعتباربیشتر , از این روی است که وقت را طلا دانسته اند و کیمیای وجود و اعراب السیف القاطعش نامیده اند . ثروت و گنجینه بتاراج رفته را میتوان با سعی و کوشش و صرف وقت دوباره به چنگ آورد و یا علم فراموش شده را با مطالعه دوباره به خاطر آورد اما وقت گرانمایه چون بتاراج رفت به هیچ روی نمی توان به آن دست یافت .

وچه جای افسوس است که بهنگام گم کردن پول و طلا سخت ملول و بی محابا در پی یافتن آن هستیم اما هیچ و قت از دست رفتن اوقات گرانبهای عمر اظهار ملامت نمی کنیم . وقتهای معین زندگی و روزها و شب ها که علی الدوام از برابر ما میگذرند و چون مهره های سفید و سیاه در تاس فنا میریزند .

زندگانی چنان کوتاه است که هنوز چشم نگشوده باید از این سرای رخت سفر ببندیم و با وجود این یک ثلث اوقات خود را در خواب راحت میگذرانیم و دو ثلث دیگر را در خواب غفلت . همیشه در خوابیم و فقط وقتی بیدار میشویم که باید بمیریم .
هر چه از ارزش وقت و افسوس خوردگان آن بگوییم کم گفته ایم , آنانکه در یوم حسرت و ندامت افسوس ساعتی برای عبادت و استغفاررامیخورند . اما هستند هوشیاران واولوالبابی که ارزش وقت را میدانند و درپی استفاده حداکثر از آنند و هم راههای استفاده از آن و هم موضوعات مهم قابل وقت گذاشتن را می شناسند .

آنانکه از کمترین عمر خود بیشترین استفاده و بهره و تاثیر گذاری بر پیرامون خود را داشته اند .
آنانکه ارزش نسیم های رحمانی در طول زندگی را دریافته اند و خود را در مسیر وزش این نسیم های الهی قرار داده اند و از آن مننتفع شده اند . فرصت های معنوی در زندگی انسان ,نسیم های رحمت و غفران الهی که دل و جان آدمی را می نوازند وبه آنها شادمانی و آرامش ژرف می بخشند , هر روز عمر یکی از آن نسیم های است که سالی تنها یکبار می وزد پس چه نیکوست از این فرصت گران متنعم شدن وقلب و روح را مالامال از صفا و معنویت بخشیدن . وبقول ملای رومی :

گفت پیغمبر که نفخت های حق اندر این ایام می آید سبق
گوش و هوش دارید این اوقات را در ربایید این چنین نفخات را
نفخه آمد مر شما را دید و رفت هر که را می خواست جان بخشید و رفت
نفخه دیگر رسید آگاه باش تا از این هم وانمانی ,خواجه باش
نسیم رحمت رمضان را دریابیم و نسیم شب قدر را , قدر ۱۰۰۰ ماهه برابر با ۸۳ ساله فضیلت را .
نسیم اجابت دعا و مغفرت و تطهیر شدن ازگناه و معصیت , تا آنجا که عرشیان عبادت خود را در این ماه ترک و بر دعای روزه داران آمین میگویند
نسیم انس دوباره با کلام وحی و گفتاررب جلیل و سیراب شدن از این سرچشمه حکمت و معرفت .
نسیم نزدیکی به خالق و شوق مناجات و عشق عبادات و اشتیاق خیرات و حسنات .
نسیم رجوع به عالم انسانیت و بیداری وجدان انسانی و ترحم و انساندوستی و نوع پروری و دست گیری و خدمت به خلق و مساعدت .
و نسیم آزادی و آزادگی و عفو و غفران الهی .
اللهم اجعلنا من عتقا ء شهر شریف رمضان , بحرمه القران و بحرمه نزول القرآن وبحرمه سیدنا و مولانا محمد و علی آله و اصحابه اجمعین .

ابراهیم یوسفی

خرداد ۱۳۹۴

3 پاسخ برای “نسیم رحمت / ابراهیم یوسفی

  • رستمی در تاریخ خرداد 27, 1394 گفت:

    سلام علیک:ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان وآرزوی توفیق خداپرستی برای همه عزیزان-تشکر فراوانی از آقای یوسفی دارم که با مقاله ی زیبای خود دل ها را بیدار و آنها را برای ماه قرآن آماده ساخت.

  • وحید در تاریخ خرداد 27, 1394 گفت:

    سلام ان شاالله پنجشنبه رمضان است.

  • م در تاریخ خرداد 26, 1394 گفت:

    باسلام وخسته نباشید
    سلام
    آیا فردا رمضان است