ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:38

چشمه بل شهرستان پاوه با همت مهندسین داخلی نجات یافت

چشمه بل شهرستان پاوه با همت مهندسین داخلی نجات یافت

به گزارش سلام پاوه : معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در یکی از بی نظیرترین عملیات اکتشاف و تغییر مسیر آب های زیرزمینی در جهان، چشمه بل شهرستان پاوه در استان کرمانشاه توسط مهندسان داخلی نجات یافت. به گزارش خبرنگار ایرنا عیسی بزرگ زاده عصر روز چهارشنبه در محل چشمه […]

به گزارش سلام پاوه : معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در یکی از بی نظیرترین عملیات اکتشاف و تغییر مسیر آب های زیرزمینی در جهان، چشمه بل شهرستان پاوه در استان کرمانشاه توسط مهندسان داخلی نجات یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا عیسی بزرگ زاده عصر روز چهارشنبه در محل چشمه بل افزود: امروز ما شاهد به ثمر رسیدن یکی از پروژه های پیچیده چشمه بل مهندسی در تاریخ مهندسی کشورمان هستیم.

وی گفت: ما امروز موفق شدیم آب زیرزمینی را که قبلا در ترازهای پایین تر به شکل طبیعی خودش جاری بوده، با توجه به اینکه تراز مظهر این چشمه توسط سدی که در حال احداث است به زیرآب می رفت، مجبور بودیم این چشمه را حفظ کنیم.

معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: برای این مهم تلاش های گسترده فنی و مهندسی صورت گرفت تا بتوانیم مجرای آب های زیرزمینی را در دل این کوه های مرتفع با تشکیلات زمین شناسی پیچیده شناسایی کنیم و به روشی مناسب و کم هزینه آن را هدایت کنیم به سطوح ترازهای بالاتر سطح زمین و بالاتر از سطح تراز تاج سد تا این چشمه بطور دائم و ثابت حفظ شود.

بزرگ زاده افزود: این اتفاق میمون امروز بعد از چند سال مطالعه و تحقیقات صورت پذیرفت و باید بگویم که این اتفاق در دنیا کم نظیر است که البته نمونه هایی وجود داشته که چشمه هایی نجات داده شده ولی هر کدام ویژگی های خاص خودش را دارد.

وی افزود: برخلاف پروژه های مهندسی که پروژه های تیپ هستند و تجربیات حاصل از یک پروژه می تواند بصورت گسترده در مورد پروژه های مشابه به کار بیاید.

معاون فنی و پژوهشی منابع آب و نیروی ایران افزود: الحمدالله امروز با نتیجه دادن تلاش های ما آب فراوان و با کیفیت چشمه بل در ترازی بالاتر با همان کیفیت و ویژگی خود جاری است و با این کار موجب شادی و خوشحالی مردم این دیار را فراهم کردیم که از این بابت خداوند را سپاسگزاریم.

بزرگ زاده با بیان اینکه دبی چشمه بل در ایام و فصول مختلف سال متفاوت هست از 200 و 300 لیتر تا چهار و پنج متر مکعب در ثانیه گفت: در تابستان دبی این چشمه کاملا کاهش پیدا می کند و هم اکنون دبی این آب 300 لیتر است که به صورت مرتب و دقیقه به دقیقه افزایش پیدا می کند و امیدواریم که به دبی خودش در این فصل از سال برسد.

چشمه بل در 25 کیلومتری شهر پاوه و در کنار روستای زیبا و معنوی هجیج قرار دارد.

با احداث یک سد خاکی در منطقه و زیرآب رفتن چشمه بل حساسیت ها و نگرانی های زیادی را در میان مردم منطقه و دوست داران طبیعت ایجاد کرده بود که با تغییر مسیر چشمه بل به نظر می رسد این نگرانی ها رفع شده است.

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شایان ذکر است فرماندار پاوه نیز در پیامی این موفقیت را تبریک گفتند که با واکنشهایی روبرو بود که در ادامه به این موضوع پرداخته می شود.