ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 00:54

زشت بد و خوب آتش سوزی مراتع و جنگل ها/ محمود رستمی تبار

زشت بد و خوب آتش سوزی مراتع و جنگل ها/ محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرسال با آغاز فصل گرما و خشکیدن گیاهان در دامنه مراتع و جنگلها و محیط اطراف خود شاهد آتش سوزی هایی هستیم که در نگاه اول رنگ سیاه زمین و مناظر نازیبا و در مرحله بعد از دست رفتن مقادیر زیادی علوفه برای چرای دامها در مراتع  و انهدام  […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرسال با آغاز فصل گرما و خشکیدن گیاهان در دامنه مراتع و جنگلها و محیط اطراف خود شاهد آتش سوزی هایی هستیم که در نگاه اول رنگ سیاه زمین و مناظر نازیبا و در مرحله بعد از دست رفتن مقادیر زیادی علوفه برای چرای دامها در مراتع  و انهدام  درختان دهها ساله ارمغان آن است . گرمای زودرس امسال، و غیر عادی بهمن و اسفند و رطوبت زمین موجب رشد متراکم گیاهان شده و عدم محمود رستمی تبارتداوم بارش که معمولا بایستی تا نیمه اول خرداد ادامه داشته باشد ، امسال را سالی مستعد آتش سوزی های مکرر نموده است.

آنچه از خود آتش سوزی مهمتر است دلایل آتش سوزی های موجود و ایجاد شده در محیط های طبیعی است.

اولین دلیل آتش سوزی می تواند آتش سوزی طبیعی باشد که به علت تجمیع مواد آلی و شاخ و برگ درختان و رشد متراکم گیاهان و گرمای شدید و نورخورشید به وقوع بپیوندند.  این نوع آتش سوزی ها  معمولا جزء مراحل تکامل و توالی یک اکوسیستم بوده و گاها برای طبیعت ضروری به نظر می رسند. در شرایط عادی و در یک اکوسیستم فعال و پویا آتش سوزی ها محاسنی بدنبال دارند. آتش سوزی باعث بهبود زیستگاه و،افزایش میزان پروتئین علوفه ها ، تولید و ذخیره غذایی گیاهان و درنتیجه افزایش جامعه حیات وحش و بهبود  چرای دامها می شود. بهبود زیستگاه  بعضی از پرندگان و گونه ها ، حفظ الگوی فعلی گونه های گیاهی، حفظ زیستگاه حیوانات وابسته با آن گیاهان، ایجاد سازوکار مناسب برای مقاوم شدن گیاهان در برابر آتش و … می گردد که در این مبحث نمی گنجد. این بُعد از آتش سوزی را می توان آتش سوزی خوب نامید. که بسته به منطقه و نوع مرتع یا جنگل و نوع و زمان بارش باران دارد.

در کنار این نوع آتش سوزی ها آتش سوزی مدیریت شده و کنترل شده برای جلوگیری از غالب شدن یک کونه، از بین بردن باقیمانده درو، حاصلخیز ساختن مزارع، بهبود بخشیدن به چرای دامها، تسهیل شکار حیوانات، حذف علف های هرز، یافتن دانه و هسته مورد مصرف ، وسیله ای برای ارتباط، کنترل حشرات و بیماری های گیاهی و کاستن خطر آتش سوزی های ناخواسته و کنترل نشده، و پاک کردن قطعاتی از زمین ( عبدالرسول سلمان ماهینی ص 102) بکار می رود. این نوع آتش سوزی ها بسته به هدف  آتش سوزی می توانند معایب و محاسن خاص خودش را در برداشته باشند.

آتش سوزی های نوع سوم هم وجود دارد که خود به دوسته عمدی و غیر عمدی تقسیم می گردد. آتش سوزی غیر عمدی شامل سهل انگاری بعلت عدم آگاهی از اهمیت مراتع و جنگلها، رها ساختن آتش بعد از پایان حضور در طبیعت، استفاده از قلیان و سیگار و ..، آتش بازی کودکان در دامنه ها و مناطق جنگلی و هرگونه حادثه ناخواسته دیگری  را شامل می گردد. این بُعد از آتش سوزی در دسته آتش سوزی های بد قرار دارند.از این نوع آتش سوزی در سالیان اخیر با افزایش حضور مردم در دامنه های جنگلی از طریق خود روها، رها شدن مراتع و جنگلها توسط ساکنین بومی بعلت تغییر رویه و الگوی زندگی و عدم چرای حیوانات و درو علوفه ، دسترس مردم به مناطق بکر از طریق جاده های مدیریت نشده و بدون متولی ، به کرات شاهد بوده ایم.

آتش سوزی عمدی نوع دیگر ی از آتش سوزی است که با قصد تخریب ، تملیک و تغییر کاربری اراضی صورت می گیرد. هجوم حریصانه پولداران و مردم محلی برای تصرف مراتع و ایجاد ویلا و به تملک در آوردن اراضی بطور مکرر شاهد این دسته از آتش سوزی ها هستیم. آتش سوزیهای عمدی گاها توسط کسانی ایجاد می شود که برای تهیه زغال آتش به جان جنگلهای زاگرس  می اندازند و متاسفانه کنترلی هم روی این دسته افراد وجود ندارد. آتش سوزی های عمدی را می توان  در زمره آتش سوزی های زشت و جنایتکارانه قرار داد. البته مدتی بعد با مشاهده درختکاری و فنس کشی و شخم زنی و پاکتراشی باقیمانده درختان می توان عاملان این نوع آتش سوزی ها را یافت که معمولا و اغلب هم بدون محاکمه به کار خود ادامه داده و به ناگاه صاحب اسناد مالکیت هم می گردند.

اما در شرایط فعلی تغییرات اقلیمی ، وقوع آتش سوزی ها بویژه در مناطق جنگلی زاگرس  بسیار تاسف بار است. چرا که شرایط یک آتش سوزی طبیعی فراهم نیست و تنوع گیاهی و جانوری به حدی در حال کاهش است که ممکن است هیچ گونه ای تاب مقاومت را نداشته باشد و چه بسا یک آتش سوزی اندک گونه های موجود را منقرض سازد. با کاهش میزان بارش و تغییر الگوی بارش و نامنظم شدن بارشها ، جنگلهای زاگرس بعد از تحمل گردوخاک های بیگانه و انگلهای بیماریزا تاب تحمل آتش های عظیم و گسترده را ندارند و ممکن است علیرغم قدرت زایش و رویش درختانی مانند بلوط ، شرایط جدید اقلیمی این فرصت را از آنها بگیرد. از درختان بلوط که بگذریم درختان بنه که حکم طلا را برای مردمان بومی داشته و از طریق سقزچینی و استفاده از میوه آنها (قسقوان) موجب تداوم حیات نسلهای گذشته بوده اند متاسفانه قدرت زایش و رویش کندی داشته و هرگونه آتش سوزی به مثابه مرگ قطعی آنان تلقی می گردد. آنچه مهم است آن است که متاسفانه عملا تعریف مدیریت بحران در کشور به زلزله و سیل و پاری از این موارد خلاصه می گردد و علیرغم تصویب قانون مدیریت بحران کشور در تاریخ تاريخ 18 آذر 1388 توسط رئیس جمهور فاقد کارایی لازم و برخوردار از امکانات ضروری می باشد و مهمترین دلیل هم مهار بسیار با تاخیر آتش سوزی جنگلهای اطراف ایلام و بی توجهی با آتش سوزی های محدودتر در منطقه ، می باشد. بنا براین لازم است مسئولین کشوری مدیریت بحران را با معنی کامل آن در برنامه ریزی خود قرار داده و آماده هر گونه بحران با منشاء طبیعی و انسانی باشد. در کنار آن باید متولیان حوزه طبیعت نیز به وظیفه اداری و شرعی خود عمل کرده و در پاسداری از حوزه مسئولیت خودجدی باشند، که چرا در برابر این ملت و محیط زیست این کشور مسئولند. و قطعا بقول امام جمعه محترم ایلام عدم وجود یک هلیکوپتر برای مهار آتش سوزی خیانت است.

5 پاسخ برای “زشت بد و خوب آتش سوزی مراتع و جنگل ها/ محمود رستمی تبار

  • امير دارستان در تاریخ خرداد 18, 1394 گفت:

    ضمن تشكر از جناب آقاي دكتر رستمي تبار

    لازم به ذكر است كه هيچ نوع آتش سوزي كه توسط انسان در مراتع ايجاد شود خوب نيست اصولا طبيعت اين وظيفه را به انسان محول نكرده است.

    در مورد طغيان ملخ بومي لازم به ذكر است كه هر گونه برهم زدن تعادل يك اكوسيستم باعث طغيان و سازگاري بيشتر تعدادي از گونه ها ( گياهي يا جانوري )خواهد شد .
    دليل اصلي طغيان ملخ ، كم شدن جمعيت ملخ خورهايي مانند كبك ، مار و … مي باشد كه دلايل اصلي كاهش ملخ خورها عبارتند از :
    1- شكار بي رويه
    2- كمبود آب ( به دليل تغيير اقليم و قرق كردن چشمه ها و هدايت آب به داخل لوله ها و استخرهاي ذخيره آب )
    3- آتش سوزي مراتع: لازم به ذكر است كه آتش سوزي باعث نابودي بسياري از گونه هاي ملخ خور خواهد شد درصورتيكه قبل از شروع آتش سوزي ها ملخ ها اقدام به تخم ريزي كرده و اين تخم ها در زير تخته سنگها قرار داشته وآسيبي نخواهند ديد

    در پايان يادرآوري مي شود كه مبارزه شيميايي با ملخ نتيجه معكوس در پي خواهد داشت و باعث آلودگي شديد آبهاي زير زميني خواهد شد . تنها راه حل حفاظت از مراتع – جلوگيري از شكار بي رويه – حفظ سهم آب اكوسيستم در كوهستانها – مبارزه فيزيكي و بيولوژيك مي باشد

    باتشكر

  • ؟؟؟؟ در تاریخ خرداد 17, 1394 گفت:

    جناب دکتر رستمی تبار سلام :سرفصلهای خوبی برای تحیق ومطالعه ارائه فرمودید!!!!؛ سپاس
    لطفا در این موضوعات ارائه ی بیشتر ی داشته باشید وآدرس مطالعاتی بدهید .
    میدانید : امروز گونه ای از ملخ اوضاع منطقه را به هم ریخته است !!!!
    آیا آتش سوزی خوب مدیریت شده می تواند در مبارزه ی با ملخ تاثیر چندانی داشته باشد؟؟؟؟؟

    • رستمی تبار در تاریخ خرداد 17, 1394 گفت:

      دوست من در صورتیکه کارشناسان محترم منابع طبیعی و جنگلداری اظهار نظر فرمایند بهتر است. بنده فقط یک دسته بندی براساس نوع تفکر خودم ارائه داده ام. وظیفه بنده فقط ایجاد آگاهی و هشدار است.
      و متاسفانه برای دیدن این عزیزان هم حتما باید به محل کارشان تشریف ببرید و شاید هم نوبت بگیری؟
      لابد اگر راه چاره ای داشت در این یک دهه ارائه می فرمودند/
      خدا را شکر که این ملخ ها در دام سیاهی اسفالت گیر کرده و زیر پای خودروها له می شوند. مسیره بانه وره تا باینگان تشریف ببری مشاهده خواهی کرد.
      ولی لطفا به هیج وجه از آتش استفاده نفرما چون توان مهارش را نداشته و ممکن است کسی هم به فریادت نرسد.
      البته سوزاندن موجودات زنده خلاف شرع مقدس است.

      • == در تاریخ خرداد 18, 1394 گفت:

        سلام:
        حضور دانش محوذ شما به عنوان متخصص ،دوستدار وفعال محیط زیست: در فضای مجازی… شایسته ی تقذیر است ؛
        به سهم خودم سپاسگزارم!!!!؛
        مستحضر هستید: اکثریت قریت به اتفاق مردم منطقه تهدیدی را که به سبب آبیاری (از روی ناچازی) با پساب ها متوحه محیط زیست و بویژه باغات منطقه ( شمارش معکوس نابودی ) شده است درک نموده اند!!!!
        لذا: بسیار نگران ودلواپس مسئله بوده !؛ و با تمام توان پیگیرحصول راه چاره ای سریع و اساسی و اقدامات نگهدارنده ی مناسب وبایسته تا : علاج بخشی نهائی منجر به حفظ این سرمایه ارزشمند ملی ومنطقه ای ( از طرف دولت محترم )می باشند!!!!!!!
        شما چند روپیش ضمن ابراز نگرانی : در مورد آبیاری متوالی باغات پاوه باخروجی آب تصفیه خانه فاضلاب شهر هشدار داده ؛و آبیاری متواتر را (آنهم با احتیاط تمام واز روی ناچاری )توصیه نمودید!!!!
        شایان یادآوری است؛که: فاضلاب های خانگی روستائی منطقه نیز مستقیم به مسیر رودخانه ها برگشت داده شده وبعلت کمبود شدیدآب برای آبیاری باغات(عینا) استفاده میگردد!!!!!
        ذیل نوشته: در خصوص جمع آوری فاضلاب هر روستا وانتقال به سپتیکتانک واستفاده از خروجی (سرریز) آن برای آبیاری ازشما پرسش شد؛ پاسخش را هنوز ندیده ایم !!!!؛
        لطفا توضیحات بیشتری در این باره ارائه بفرمائید؛
        _ اگر چه چگونگی تخلیه ودفع لجن حوضچه هاموضوع دیگری است؛آیا ؟دراین شرایط: بهترین روش را: تخلیه وانتقال لجن از طریق کامیون های مخصوص تخلیه چاهای فاضلاب می دانید ؟ویا: از روی ناچاری تخلیه حوضچه ها درفصل پرآبی وخارج ازفصل آبیاری در رودخانه !!!! یا: پیشنهاد دیگری دارید؟؟؟!!!؛
        البته چنانچه آب سیروان جاگزین گردد وکلا پسابها به تصفیه خانه ها منتقل وبه روش مناسب بازیافت ودفع گردد!!!!!!؛ بسیار خوب و مطلوب است !!!!؛ با این عمل: دولت محترم کاری بسیار قدر شناسانه ،سخاوتمندانه ، مطلوب ودر خور شایستگی ،مرزداری ومرزبانی تاریخی مردم شریف منطقه انجام خواهد داد؛ و درمسیر سیاست های توسعه ی کلان کشور عمل خواهد نمود!!!!!!!!!!!!!!

        ا

        • رستمی تبار در تاریخ خرداد 18, 1394 گفت:

          دوست من اگر زحمت بکشید و در اینترنت بدنبال آبیاری با پساب فاضلاب بگردید حتما نتایج خوبی دستگیرت خواهد شد. http://www.environmentalhealth.ir/173
          آدرس فوق می تواند تا حدی به شما در فهم مطلب کمک کند.
          پیشنهاد و توصیه بنده آن است که در آبیاری درختان بهیچ وجه از فاضلاب تصفیه نشده استفاده نفرمایید. حداقل نتیجه منفی آن انگل زایی و بیماریزایی برای انسان و درختان و سبزیجات و گیاهان است چه به رسد به نتایج بعدی.
          آبیاری با پساب تصفیه شده باید متناسب با نوع درختان، جنس خاک و درجه تصفیه فاضلاب باشد. ضمنا آزامایشات تعیین کننده مجوز برای آبیاری هستند نه بنده .
          پس اگر تصمیم داری از پساب فاضلاب استفاده کنی لطفا با مراجعه به آزمایشگاه معتبر خاک و بعد از تهیه نتایج و مواد موجود در پساب فاضلاب اقدام کنید. ضمنا کارشناسان کشاورزی بهتر از بنده به شما کمک خواهند کرد.
          موفق باشید.