پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:17

مطبوعات محلی تاثیرگذارند!

مطبوعات محلی تاثیرگذارند!

به گزارش سلام پاوه : هفته نامه نقد حال چاپ کرمانشاه در شماره 386 روز شنبه نهم خرداد مطلبی را با عنوان مطبوعات محلی تاثیرگذارند! به قلم محمدحسین شیریان منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: مطبوعات محلی آمده اند تا مردم دور از پایتخت کشور را از وقایع مطلع سازند بر آن رویدادها […]

به گزارش سلام پاوه : هفته نامه نقد حال چاپ کرمانشاه در شماره 386 روز شنبه نهم خرداد مطلبی را با عنوان مطبوعات محلی تاثیرگذارند!
به قلم محمدحسین شیریان منتشر کرده است.

در این یادداشت آمده است: مطبوعات محلی آمده اند تا مردم دور از پایتخت کشور را از وقایع مطلع سازند بر آن رویدادها حاشیه بزنند و با نقد اثرگذار در مسیر توسعه نقد حالپای بفشارند.

نشریات شهرستان ها تلاش خود را بر توانمند سازی مردم هر استان نهاده اند، در حالی که رویکرد مطبوعات پایتخت بیشتر به مسایل سیاسی است، تلاش رسانه های محلی با تاکید بر محور ساختار مدیریت شهری تعریف می شود.

پیشرفت متوازن در همه امور شهر، آماده سازی اندیشه آنان برای انتخابات، دیدبانی و نقد رفتار مدیران با شهروندان، اطلاع رسانی به مفهوم عام و صدها عنوان دیگر از وظایف مطبوعات محلی به شمار می رود.

تجربه نشان داده است که نشریات شهرستانی تقریبا به «تیتر» هاب ارزشمند، واضح و شفاف نقد گونه تاکید دارند و مطبوعات پایتخت بیشتر به تیتر هاب سیاسی وابسته اند.

این موضوع بسیار پراهمیتی است که نشریات با تیتر های تاثیر گذار نماد و نشانه و گاه رمزگونه پیام های مهمی را به گوش مسوولین می رسانند.

شاید بن بست ها و چالش های اداره، سازمان های خدماتی دولتی و غیر دولتی، کوچه و بازار شهر، میادین، بزرگراه ها و یا خیابان ها را برطرف کنند و مردم در رنج کمتری به زندگی خود ادامه دهند.

نخستین نشریات محلی جهان نیز این نشانه ها را با خود دارند اولین روزنامه های چاپی جهان در شهرستان ها به چاپ رسیدند. نمونه آن نشریه «ریلیشن» به معنی ارتباط است که سال 1609میلادی در شهر استراسبورگ متولد شد.

نخستین نشریات ارزان قیمت مهم آمریکا نیز محلی بودند در ایران نیز اولین نشریه استانی اش در شمال غربی کشور با نام «زاهاریرادی باهارا» به معنای اشعه روشنایی در شهر ارومیه به چاپ رسید.

مدیر آن دکتر جاستین پرکینز رهبر هیات مذهبی آمریکایی بود و عمری طولانی داشت و تا 63 سال در همان شهر به چاپ می رسید.

مطبوعات شهرستانی در صورتی که از اصول حرفه ای بهره مند باشند می توانند در توانمند سازی اجتماعی مردم سهم ارزشمندی را به خود اختصاص دهند.

نشریات محلی می توانند در آگاه سازی اجتماعی، چرخه ی تولید، ساز و کار پیشرفت را رهنمون شوند، فسادهای احتمالی را با پژوهش، پیش از وقوع شناسایی کنند و منافذ کسالت بار تنبلی و دوری از تولید را هشدار دهند.

نشریات محلی می توانند حتی قدرتمندتر از مطبوعات مرکزی عمل کنند سوژه های متعددی برای اشاره و درج در مطبوعات وجود دارد.

موانعی که در شهرستان های دور از مرکز وجود دارد آن چنان گسترده و حاکی از عدم مدیریت صحیح است که قطعا در پایتخت اثری از آن دیده نمی شود گویی همه ی امکانات فقط برای تهرانی ها باید رقم بخورد.

در یک جمله ی تیتر گونه باید تاکید کرد:«تهران، ایران نیست!» شهرستان ها با هزاران رویکرد نابسامان مواجه اند این مطبوعات محلی اند که می توانند با شیوه ای نو به مسایل ورود پیدا کنند با نقد برنامه های دولت های محلی یا همان استانداران بر ناملایمات تاکید و برای خروج از بن بست های سیاسی – اجتماعی پیشنهاد کارشناسی شده ارایه کنند.

نقد، یادداشت، سرمقاله، مصاحبه و گزارش های تولیدی اثر گذار مطبوعات می تواند جامعه ی شهری استان ها را متحول کند. تاثیر مطبوعات محلی را از یاد نبریم مطبوعات تهرانی، پایتخت را و نشریات محلی استان ها را می سازند.