ج 10 فروردین 1403 ساعت 15:31

شهروندان ،حقوق شهروندي و مشاركت / فاتح گلالی

شهروندان ،حقوق شهروندي و مشاركت / فاتح گلالی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شهروندي و جامعه مدني دو مفهوميست كه همواره با يكديگر همراه بوده اند ، بسياري از انديشمندان جامعه مدرن را جامعه مدني مي دانند ، زيرا مهمترين ويژگي جامعه مدرن پيوستگي ، تفكيك ناپذيري ، آيين شهروندي و مشاركت هاي مدني است . بنابراين قهرمان اصلي جامعه مدني شهروندي […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شهروندي و جامعه مدني دو مفهوميست كه همواره با يكديگر همراه بوده اند ، بسياري از انديشمندان جامعه مدرن را جامعه مدني مي دانند ، زيرا مهمترين ويژگي جامعه مدرن پيوستگي ، تفكيك ناپذيري ، آيين شهروندي و مشاركت هاي مدني است .

بنابراين قهرمان اصلي جامعه مدني شهروندي است كه مشاركت از جمله حقوق اساسي وي بشمار مي رود .

شهروندي يكي از نقشهاي اجتماعي اصلي افراد در جامعه مدرن است و پايگاهي است كه به تمامي افراد جامعه كه عضو تمام عيار اجتماع هستند داده شده است و فاتح گلالیاين افراد داراي حقوقي برابر ، جايگاه و تكاليف مناسب با اين پايگاه هستند و سطح برقراري ارتباط با نهادهاي جامعه و توانايي تحليل مسائل اجتماعي ، سياسي، فرهنگي و اقتصادي همراه با مراقبت از محيط زندگي خود از ویژگی های یک فرهنگ شهروندی مي باشند .

در حقوق شهروندي به راوبط شهرنشينان با همديگر و رابطه آنها با دولت دلالت دارد و حقوق شهروندي مورد نظر در شهر ما همان قواعدي است كه مرتبط با شهرداري مي باشد ، پس حقوق شهروندي در ظرفيت مشاركت مردم اثر دارد . بنابراين قطعا آگاهي از آن بر ميزان مشاركت اثرگذار است.

نكات مشترك در گفتمانهاي شهروندي عبارتند از حقوق و وظايف شهروندي ، مسئوليت شهروندي، مشاركت شهروندي ، برابرسازي شهروندي و نهادي شدن شهروندي است و شهروند فعال فردي است كه مشاركت جو كه سرنوشت حياط شهر و محيط زندگي براي او در سلسله مراتب ارزشي و جايگاه والايي قرار دارد .و با مشاركت فعال و داوطلبانه چنين سرنوشتي را بيشتر به سعادت و خوشبختي نزديك كند و شهروند فرهنگي كسي است كه خود را نسبت به مشاركت در امور مربوط به فرهنگ عمومي جامعه مسئول بداند. بنابراين مفاهيم كليدي فرهنگ شهروندي : مسئوليت پذيري شهري ، قانونمند بودن شهروندان ، هنجار پذيري از الگوهاي شهرنشيني مي باشند و در يك جامعه شهري تا اين مفاهيم كه از بطن يك فرهنگ شهري نشأت گرفته نهادينه نشود و هر يك از شهروندان با حقوق و وظايف خود آشنا نگردند فرهنگ شهروندي شكل نمي گيرد .

بنابراين لازمه حل مسائل شهري ، بحرانهاي شهرنشيني و اصلاح رفتار شهروندان وجود يك فرهنگ مناسب شهروندي و شهر نشيني است كه اين اصل جزء پايه هاي اساسي و دوام شهري مي باشد .

در زير نمونه اي از تجارب كشورهاي مختلف در همكاري و احساس وظيفه شهروندي به اختصاربه عرض مي رسد:

برزيل:شهر كوريتيبا برزيل از نمونه هاي بارز مديريت اجتماعي محور است در اين شهر بجاي اينكه شهرداريها براي حل مسائل شهري با ارگانهاي دولتي تماس بگيرند و در گير امور وقتگير و هزينه بردار شوند به شيوه ديگر عمل مي كنند .طرح بازيافت زباله در اين شهر بيانگر اقدامات كم هزينه و مبتني بر مشاركت مردمي براي بهبود محيط شهري است ، دراين راستا شهرداري ، مدارس و محلات تلاشهايي را بمنظور تشويق زنان خانه دار به راه انداختند تا زباله هاي آلي را از زباله هاي غير آلي و بازيافتي جدا كنند ، آنها ميتوانستند از زباله هاي آلي به عنوان كود استفاده كنند، با اين مشاركت بيش از 16 پارك در كنار معادن سنگ متروكه در سراسر شهر ساختند .

آلمان : شهر كوچك وردن بورگ نمونه خوبي در زمينه بهره گيري از مشاركت مردمي براي بهبود محيط شهري مي باشد ،شهرداري اين شهر در كنار مردم شهر توانسته است تاحد امكان از نيروهاي طبيعي براي اموري كه نياز به انرژي دارند بهره گيرد ، بامشاركت مردمي شهرداري توانسته فضاي مناسبي را به شكلي گسترده در شهر فراهم كند ، اين اقدام سبب شده است تا كيفيت هواي شهر وردن بورگ بهبود يابد و آگاهي و تعهد شهروندان اين شهر به بهبود محيط شهري خود تا حدي است كه 14 هزار نفر از ساكنان آن هرگز از وسايل و ظروف ساخته شده از تركيبات شيميايي سرطانزا استفاده نمي كنند .

هلند : اجراي طرح (نگهبان شهر)با برنامه ريزي شهرداري شهر آمستردام با هدف فعال كردن افراد بازنشسته و داوطلب جهت ارائه كمك و راهنمائي به شهروندان محله هاي مختلف در موارد زير اجرا شده است

  • اطلاع رساني به شهروندان.
  • 2 – جلوگيري از تخريب و ويراني تأسيسات شهري.
  • جلوگيري از وقوع جرمهاي كوچك و هنجار شكني در سطح محلات.
  • انعكاس مشكلات و نظرات مردم به واحدهاي شهرداري و ديگر ارگانهاي زيربط.

درنتيجه يكي از راهكارهاي جلب مشاركت مردم در امور شهري شهر ما تشكيل سراي محله و شورايارهايي مي باشد كه بستر مناسبي را براي بست، تقويت و نهادينه كردن مشاركت شهروندان در عرصه هاي مختلف اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصادي ، عمراني و خدماتي و رفاهي را به همراه دارد و مشاركت دادن شهروندان در امورات شهرداري شفاف سازي و احساس مسئوليت پذيري براي مردم را به ارمغان ی آورد.

با اين اميد كه شهر فرهنگي پاوه و شهروندان فهيم با احساس مسئولیت پذیری ، قانونمندبودن و کمک به نهادینه شدن فرهنگ شهروندی در ساختن گلستان نمونه ما را همراهي نمايند.

                                                                                                               مديرعامل شركت ليزان صنعت گلاله

                                                                                                                                  فاتح گلالي

3 پاسخ برای “شهروندان ،حقوق شهروندي و مشاركت / فاتح گلالی

  • شارستانیت در تاریخ خرداد 23, 1394 گفت:

    از شهردار به خاطر انتخاب خوب این پیمانکار تشکر می کنیم .

  • شهروند در تاریخ خرداد 10, 1394 گفت:

    باتشکر از آقای گلالی از مطلب زیباشون

    واقعا ما تفاوت را در وضعیت نظافت شهر نسبت به سالهای گذشته احساس می کنیم قطعا این از مدیریت خوب شرکت پیمانکار است

  • یاران در تاریخ خرداد 8, 1394 گفت:

    سلام جالب بود