ج 31 فروردین 1403 ساعت 12:12

فروغ ستاره ای در آسمان شعر و ادب هورامان / ابراهیم یوسفی

فروغ ستاره ای در آسمان شعر و ادب هورامان / ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یا ذاتی بی چون بیدار و بی گرد آرامی دله ی هه ناسانی سه رد په نای به ندیان جه نیمه شوان په ری زاتی تو په نا ماوه ران یا دانای داوه ر فه ردی فریاد رس ئاگا جه هاوار یه ک نیمه ی نه فه س فه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یا ذاتی بی چون بیدار و بی گرد آرامی دله ی هه ناسانی سه رد
په نای به ندیان جه نیمه شوان په ری زاتی تو په نا ماوه ران
یا دانای داوه ر فه ردی فریاد رس ئاگا جه هاوار یه ک نیمه ی نه فه س
فه ردی فریاد رس په ی بیکه سان که س جه تو زیادته ر نییه ن فه ریاد ره س
سه یاد په ناهش هه ر وه په نای تون بیاوه فریا , گوناهش بی شون

در بهاری دیگر در دل بهار طبیعت , شاهد چهره نمایی و فروغ اثری ادبی دیگر از گنجینه ای از شعر و ادبیات هورامی بودیم . کاری فرهنگی پر زحمت و مشقت و ماندگار ابراهیم یوسفی که همان چاپ و در دست قرار دادن دیوان اشعار فردی اهل دل و صفای درون , روحی صیقل یافته از انس و الفت با طبیعت , با آب های زلال چشمه ساران , با کوه و کمر ,با زمین سبز و آسمان نیلگون و آکنده از ایمان و اخلاق ” کاک باقی شفیعی” که این دلبستگی و دلدادگی در بیت بیت اشعارش معنا پیدا کرده است .
در دفتر زمانه فتد نامش از قلم آن ملتی که مردم صاحب قلم نداشت.

بسیار جای خوشحالی و مسرت است که در شهری فرهنگی و فرهنگ پرور و مسبوق به تاریخی فرهنگی , ستاره ای به آسمان ادبی آن افزوده شد , ستاره ای دیگر در کنار ستارگان فرهنگ و ادب و شعر هورامان .

جایگاه ادب و هنر بسیار رفیع و برای هرکسی دست یافتنی نیست وبر این اساس است که بزرگان تاریخ ادب بشری از هومر و جان میلتون و شکسپیر و ستارگان ادب ایران زمین چون سعدی و عطار و حافظ و مولانا و از ادیبان کورد چون قانع و محوی و ناری و نالی ودر دیار ما میرزا عبدالقادر, مولوی کرد و حتی میرزا شفیع و جهان آرا خانم پاوه ای با اشعار اندک باز مانده از خود ( ( ماندگاران تاریخند) .

نام نیکو کز بماند زآدمی به کزو ماند سرای زرنگار

با کمال افتخار و تواضع در مراسمی پر فیض وباحضور بزرگ مردان دین و فرهنگ و ادب , تجلیل شد از کاری فرهنگی که زمینه ساز آشنایی بیشتر همگان علی الخصوص باقی شفیعیجوانان از موضوعات غنی و مثمر فایده فرهنگی در قالب اشعاری ساده اما دلنشین ,بی پیرایه اما پرمعنی و بر آمده از نفسی مصفی که چون از دل بر آمده است لاجرم بر دلها خواهد نشست .

از مناجات با خداوند :

یه ئه مجار سه لام شه هنشای شاهان تاج به خشی ته مام حشمه ت په ناهان
په نام هه ر وه تون که س سر نه زانا فه ریاد ره س تونی هانا هه ی هانا
از مدایح پرشور آکنده از حال نه قال حضرت رسول :
فریام بیاوه دل و گیانه که م مه لهه می دله ی په ریشانه که م
چه م چه مه رای تون ,تو باوانه که م به خشه م ئازیزم به قورعانه که م
تا سوز و اشتیاق دیدار کعبه و بی قراری در دیدن خانه دوست
تا گفتن راز نهانی با قلم ودرد اجتماعی : قه لم بنویسه دردی دله که م راز نهانی هم موشکله که م
چ خاس منویس موشکلی دلم مه که ری ئارام دله ی په ر قولم
تا شرح بی وفایی دار فانی و دل نبستن به آن
واچه چوپی کیش چوپی و له نگه ر دنیا ساتیوه ن عه ینی راگوزه ر
مه شه کنو چوپی تا وه سه رنین چوپی و دسی چه ندهای که س بییه ن
تا تالم از اختلافات طبقاتی
بزانام چیشه ن دنیا چی پاسه ن هه ر که سه ی گه دان بی ده نگ و با سه ن
بی شانسه ن چونکه فه قیر بی پوو له ن به ر گه که ش شره ن ئه و که ی ما قووله ن
سه د قسی که رو پیسه و لقمانی دوله مند ماچو تو هیچ نمه زانی

و تا عشقی فراوان و ریشه ای به وطن زیبای هورامان و دشت و دمن بی بدیلش .

وه شه ن شاهو کو و ئاتشگا و پاوه وینه ی نوعروس مدران وه پاوه

تا سروده های “ویردی سالان” , تا “که ش و هه وار” , تا “نیشتمان “, تا “هاوارو دلی “, تا ” مونازره” , تا ” موعما و ته رجمه ” , تا ” موچیاری “, تا ” وصیت ” و …
و تا تضمین بر اشعار شاعران پر آوازه کورد همه و همه دست به دست هم داده است تا اثری ارزشمند از موضوعات مختلف ادبی و اجتماعی برای دوستداران آن و با سلایق مختلف پدید آید .
اثری تاریخی و متقن و مصرح که در طی دوران و گذشت زمان نه تنها از ارزش ادبی آن کاسته نخواهد شد بلکه بصورت کتابی مرجع در شناخت اصطلاحات و کلمات اصیل هورامی , اماکن و کوهها و غار ها ی پیرامون ,نحوه زندگی و آداب و رسوم , نوع معیشت و فلاحت و کشاورزی و نساجی و غیره بکار خواهد رفت هر چند شاعر توانمند این مفاهیم را با جمع آوری وسایل و اشیا و اقلام بصورت موزه ای خانگی عینیت بخشیده است . فلذا خانواده این پدید آورنده اثر بشکرانه الطاف خداوندی و توفیق به ثمر رسیدن این زحمت و کوشش چندین ساله ,نه به رسم نامقبول تجلیل از در گذشتگان و رفتگان و ذکر نیکی آنان در پی شان , بلکه در قید حیاتشان از ایشان تقدیر و تجلیل بعمل آوردند, آنچه که خود در اشعار زیبا به آن ایمان و اعتقاد داشته و آویزه اتاق خانه خود نموده است .

شعر : تا من زینه نان بلاونه م دل ریش ئاو پاشی گول و گولزاریم په ی چیش
تا کو زینه نان بلاونه م چون خویش شیو ه ن و ناله و هاوارم په ی چیش
زینه به زینه په رسه هه والش وه رنه ئازیتی و خه مباریم په ی چیش
“سه یاد “دلسوزی جه ی دنیا وه شه ن لوای ئه و گولکو و ره ش پوشیم په ی چیش
دوستان عزیز : آنچه را که عشق می آفریند نه تحصیلات یارای آن است و نه ثروت و مکنت .
آنچه که عشق بوجود می آورد نه سن می شناسد و نه خستگی و نه نبود وقت و مکان .

و کیست که عزت و عشق را می آفریند همان خالق عشق و معنویت که به هر کسی بخشیده نمیشود ( وتعز من تشاءو تذل من تشاء). آن خداوند حکیم و علیم که رونمایی کتاب کاک باقی شفیعیدر خلقت آدمیان فرق ها نهاده است و بر این اجساد و ارواح گوهر ها نهاده .. گوهر وجودی و ظرفیت ها و بصیرت و بینش بندگان و ارواح باهم درجه بندی وراه قرب و تعالی معنوی و کسب مقامات روحی را بر برخی هموار نموده تا جائیکه یکی را تا قاب قوسین و سدره المنتهی راه میدهد و آن دیگری را مقامی جز اسفل االسافلین شایسته نمی داند.

دست مریزاد و خدا قوت و رحمت به کسانی که در طول سالیان مدید همواره مشوق و مددکار و پشتیبان معنوی کاک باقی بوده اند از دوستان ادیب وشاعر و نویسنده از اهل علم و قلم و عرفان,از دوستان ادیب در گذشتگان به جوار رحمت الهی کاک یوسف رسول آبادی و غازی خلیلی و باقی صفاری و از بستگان و فرزندان غمخوار و همیشه همراه ایشان علی الخصوص همسر مرحومه که بسیاری از سروده ها و اشعار در زمان حیات وی سروده شده و هم چنین حرم مهربان و دلسوز جدید که در این همراهی چون دیگران کم نگذاشته است .

تشکر و امتنان ازمشایخ کرام و علمای اعلام , اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی , موسسه فرهنگی نسیم هورامان ,شهر دارخلاق و شورای شهر و مدیران محترم سایت های محلی , شاعران , ادیبان , قلم نویسان و صاحبان تالیف و کتاب و رساله ,فرهنگیان وغم خوران فرهنگ و ادب , دوستان ویادگاران دوستان قدیم ,و تمامی بزرگانی که درخلق محفلی ادبی آنان چنان ثمین و وزین از نخبگان شهر سهیم بودند . امید است این همت و همکاری در جهت برگزاری این چنین مراسم ادبی زمینه ساز مراسمات هرچه بیشتر فرهنگی و رونمایی از آثار علمی و ادبی مولفان ,مترجمان ,شاعران و تجلیل از بزرگان و مفاخر منطقه وفعالیتهای فرهنگی در این شهر باشد . ان شاءالله .

وسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ابراهیم یوسفی خرداد ۱۳۹۴