پ 09 فروردین 1403 ساعت 19:47

جاده ، طبیعت ، کوهستان ….

جاده ، طبیعت ، کوهستان ….

به گزارش سلام پاوه : چندی است در پشت روستای سریاس جاده ای به طرف ارتفاعات شاهو ساخته شده است و این مسیر به عنوان یکی از نقاط جدید گردشگری مورد استقبال مردم قرار گرفته است و در ایام تعطیل شاهد حضور تعداد زیادی از شهروندان در این منطقه زیبا می باشیم . بهرحال با […]

به گزارش سلام پاوه : چندی است در پشت روستای سریاس جاده ای به طرف ارتفاعات شاهو ساخته شده است و این مسیر به عنوان یکی از نقاط جدید گردشگری مورد استقبال مردم قرار گرفته است و در ایام تعطیل شاهد حضور تعداد زیادی از شهروندان در این منطقه زیبا می باشیم .

بهرحال با آنکه ساخت جاده در طبیعت و کوهستان در بسیاری از مواقع با نابودی محیط زیست همراه می باشد اما از طرفی نیز این مسیر زیبا به یکی از نقاط ریبای گردشگری تبدیل شده است که با رعایت نکات مهم زیست محیطی و توجه به حفظ طبیعت زیبای این منطقه به صورت بهینه از آن بهره برد .

تصاویر از : احسان شکرالهی

shaho (1)     shaho (2)

shaho (3)     shaho (4)

shaho (5)     shaho (6)

shaho (7)     shaho (8)

shaho (9)     shaho (10)

shaho (11)     shaho (12)

shaho (13)     shaho (14)

shaho (15)     shaho (16)

shaho (17)     shaho (18)

shaho (19)     shaho (20)

shaho (21)     shaho (22)

shaho (23)     shaho (24)

shaho (25)     shaho (26)

11 پاسخ برای “جاده ، طبیعت ، کوهستان ….

  • قادری /باینگان در تاریخ خرداد 6, 1394 گفت:

    جناب اقای هورامی#می توانیم قبل از احداث جاده به بهانه برقراری امنیت منطقه راهای دیگر ومسیرهای که کمترین تخریب را به محیط زیست وهمچنین حداقل هزینه را ایجاد می کرد مورد برسی قرارداد که بیشترین بازده راه داشته باشد می توانستیم احداث چنین طرحی را چند کارگروه تخصصی بسپاریم و درنهایت بهترین نظریه وطرح کارشناسی شده را به مرحله عمل دربیاوریم.می توانستیم در سریاس یا هر نقطه دیگر با ایجاد یک پایگاه نظامی و قرار دادن دو فروند بالگرد نظامی امنیت منطقه که چندان هم مشکل خاصی ندارد برقرار کرد.بدون اینکه ماشین های راه سازی راه به جان این طبیعت مظلوم بندازیم وبه درست کردن برجک وبارو مشغول شویم اگر این ساخت وسازها در مناطق صفر مرزی بود می شود دلایل قانع کننده ای داشته باشیم به اطمینان می توان گفت بر اساس تجربیات گذشته همین برجک ها ودیگر ساخت وسازهای از این نوع به دلیل بار مالی و به یقین رسیدن دولت که هیچ گونه خطری در این محدود جغرافیای انها را تهدید نمی کند بعد از مدتی تخریب وخالی از هر رفت و امدی می شوند و فقط ما می مانیم طبیعتی که مردمانش در تخریب و تغیر دادن اکوسیستم ان با هم مسابقه دادندو در پایان ماجرا فقط می توانیم بگویم چقدر حیف شد.

  • عطااحمدی در تاریخ خرداد 4, 1394 گفت:

    متاسفانه آنهای که تمام قد در حال تخریب طبیعت هستند و با اسم جاده بعد از نابود کردن جانوران بیچاره در حال از بین بردن گونه های گیاهی هستند نه تو صیه های دلسوزانه دکتر ولدبیگی را جدی می گیرند و نه نظرات کارشناسانه دکتر رستمی تبار را .آنها کوچکترین توجهی به درد دل دوستداران محیط زیست نداشته و ندارند.پس از مسولین محترم محیط زیست تقاضا می شود که حداقل آنها به فکر نابودی گونه های جانوری و گیاهی باشند

  • هورامی در تاریخ خرداد 4, 1394 گفت:

    با تشکر از جنابان قادری و رستمی تبار و دارستان . کاش هیچگاه نیازی نبود که درختی قطع شود ومیلیاردها هزینه گردد تا شما عزیزان آسوده بخوابید و ترسی از هرج و مرج و نداشته باشید زمانیکه نیروهای نظامی شب و روز در این کوهها برای امنیت ما نگهبانی می دهند و ما به را حتی زندگی می کنیم ، باید قبول کنیم که برای حفظ امنیت جاده نیاز است. اگر شما راست می گویید به پ‍اک بگویید شما به چه هدفی از ترکیه آمده اید کوههای هورامان و منطقه را ناامن کرده اید. اگر راست می گویید و دوستدار طبیعت هستید پاسخ دهید.

    • محیط زیستی در تاریخ خرداد 5, 1394 گفت:

      از مولفه های توسعه پایدار و اکوتوریسم و حفظ محیط زیست امنیت است. و قطعا همه فعالان حوزه محیط زیست که واقعا برای حفظ یکپارچگی اکوسیستم ها و تامین رفاه نسل فعلی و نسل بعد تلاش می کنند هرگونه حرکتی را که موجب از بین رفتن این مولفه اصلی توسعه پایدار شوند را محکوم می نمایند. اگر نگاهی به کشورهای همسایه بیندازیم و یا مروری بر سالیان جنگ تحمیلی و نا آرامی های منطقه خود بیندازیم قطعا درک خواهید کرد که ناامنی و بکارگیری سلاح که یک نوع بی منطقی صرف است. اینهایی که بقول شما از حوزه ترکیه تغذیه و وارد منطقه ما می شوند نگاهی به رهبر حزب مادریشان بیندازند خواهند دید چند سال است فرمان داده است اسلحه ها خلاف گردند.
      راه تامین اسایش و نشان دادن کرامت و بزگورای یک ملت اسلحه نیست مگر آنکه مجبور به استفاده از آن برای دفاع گردد.
      با شما موافقم قدر امنیت موجود را باید دانست و به هیچ کس فرصت ، فرصت سوزی در راه تامین معاش و رفاه نسبی را ندهیم. امنیت موجود بخش اعظم آن بعلت همراهی مردم و بخش دیگر آن به علت فدارکاری نیروهای مسلح است.

    • امير دارستان در تاریخ خرداد 5, 1394 گفت:

      برادر يا خواهر گرامي جناب هورامي
      صد البته بنده و ديگر دوستان بيشتر از شمايي كه حاضر نيستيد خودتان را معرفي نماييد ، شكرگزار امينت در اين خاورميانه آشوب زده هستيم و اين را هم مديون نيروهاي نظامي هستيم كه شب و روز براي امنيت ما زحمت مي كشند. اما دوست عزيز تخريب طبيعت ( كه مادر انسان است ) هم نوعي ناامني است كه در دراز مدت اثرات خود را نشان خواهد داد و سلامت ما را تهديد خواهد كرد. شايد بتوانيم روشهاي بهتري براي امنيت مرزهايمان پيدا كنيم اما هيچگاه قادر به ترميم زخمهاي ايجاده شده بر پيكر طبيعت نخواهيم بود
      با تشكر

  • پارسا در تاریخ خرداد 4, 1394 گفت:

    مسولین لطف کنن یکم به جاده تفرجگاه !!!!!!!بیدمیری برسن لطفا مگه آسفالت و بهسازی اون مسیر واقعا کار سختیه واسه مسولین ؟؟؟؟!!!

  • رستمی تبار در تاریخ خرداد 4, 1394 گفت:

    به بهانه احداث جاده بر دامنه ارتفاعات اورامانات

    جاده این مار خاکی که راحتی صعود از دامنه و شیب را را برای انسانهای حریص بدنبال دارد و شاید رفاه را برای عده ای.

    اما همه باید باور کنیم این مار که خود را بر تن و جسم طبیعت ما می پیچاند قطعا دیریا زود موجب خفه شدن طبیعت و ما می گردد.

    1. جاده حداقل در ابتدایی ترین اثرات آن انهدام بخشی از خاک و فرسایش آن و تغییر کاربرد بخش زیادی از طبیعت را برای احداث خود بدنبال دارد.

    2. موجب قطع اکوسیستم ها و عدم ارتباط مستقیم گونه های مختلف می گردد.

    3. امنیت را از تنوع زیستی گرفته و زندگی را بر معدود جانوران باقیمانده سخت می کند.

    4. دسترسی انسان حریص متخلف را به دست نیافتنی ترین نقاط تسهیل ساخته و ابزار فرار سریع را مهیا می کند.

    5. کوهها را بعنوان منابع تامین آب شرب و سالم آماج حضور انسان می سازد تا در آنجا با رهاسازی پسماند موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم کند.

    6. جاده خودرو را به قلب آسمان آبی کوهستان آبی ما می برد. و لگد مال شدن خاک شخم خورده توسط سرمای زمستان را بدنبال دارد.

    7. دسترسی هر آنکس که در طبیعت زندگی نکرده و فرهنگ مسالمت آمیز و تعاملی با طبیعت را نمی شناسد به همه انواع گونه های جانوری و گیاهی تسهیل می کند و خود بخوان ااین حدیث مجمل را!

    8. در صورتیکه بخواهیم برای منطقه جاذبه های گردشگری را تعیین و معرفی کنیم جاده این ظرفیت را قطعا از ما خواهد گرفت و هرگز توسط نهادهای بین المللی مختلف به رسمیت شناخته نخواهیم شد. این بخش از سخن واقعا تهدید جدی است. همچنان که در بخش میراث فرهنگی و ثبت آثار باستانی محیط انسان ساخت نو پدید ما را در تنگا قرار داده است.

    دوستانی که طاقبستان چند سال پیش و اخیر را مشاهده کرده اند می توانند اهمیت موضوع را درک نمایند.

    آیا با این اوصاف می توان به هر بهانه ای آینده و سرنوشت نسل آینده را فدای خواست های غیر ضرور امروزی نماییم. پس تا آسفالت و سیمان قلب کوهستان ها را بیش از این ندریده است جاده های غیر ضرور را تخریب و به حالت اولیه برگردانیم.

    آیا گوش شنوایی هست؟!

    • امیر دارستان در تاریخ خرداد 4, 1394 گفت:

      با تشکر فراوان از جناب آقای رستمی تبار .

    • # & $ در تاریخ خرداد 4, 1394 گفت:

      دکتر رستمی تبار محترم با سلام: آنچه فرموده اید آرزو وروئیای شیرین و متاسفانه غیر قابل تعبیر همه ی دوستداران محیط زیست جهان بوده وهست !؛
      حکومت ماشینی در پی استیلا بر مریخ … است شاهو و ماکوان که جای خود دارد لذا پیشنهاد می شود بر رهتمود ها و توصیه های علمی، عملی ومنطبق با زمان خودتان ، همانند مواردی که جناب دکتر برهان ودیگر همفکرانتان چند هفته پیش
      ( گویاو قابل عمل ارائه فرمودید) تاکید بفرمائید ؛ یکی از موارد جاده های بی صاحب ومتولی بود ند.

  • قادری /باینگان در تاریخ خرداد 3, 1394 گفت:

    با سلام کاش هیچ موقعه ودر هیچ کجای سرزمینمان جاده نمی کشیدند.نمی دانم اقایانی که یک شب می خوابند فردایش تصمیم می گیرند به جان طبیعت بیفتند کی می خواهند پاسخگو باشند بروید وببینید چه به سر طبیعت زیبای شاهو امده است .این هنوز اول راه است پنچ سال دیگر راه تصور کنید ادامهای که حتی بخودشان زحمت نمی دهند اشغالهای خودشان را حداقل بسوزانند از نگاه دیگر پوشش گیاهی مگر چقدر می توانند دربرابر این همه برداشت های بی رویه مقاومت کند.اطمینان دارم روزی پیش میاید که پوشش گیاهی منطقه مثل جاندارانش کمیاب میشوند و ان موقعه تازه به فکر می افتیم چه خیانتی نابخشودنی به طبیعت انجام شده است ان موقعه چه فایده چرا همیشه فقط نوک دماغ خودمان را می بینیم.نمونه روشن ان جاده ای که در جهار سال پیش در ارتفاعات باینگان کشیدند بیاید نگاه کنید چه بلای سر پوشش گیاهی امده است.فقط زباله و خاک که زیر دست پای مردم دچار فرسایش شده است .خداوند مسببان کشیدن جاده را مجازات کنند چون هیچ منفعتی نداشت جز تخریب ونابودی.پس نگذاریم شاهو هم مثل ماکوان بشود چون همیشه عادت به افسوس خوردن داریم.

  • امید در تاریخ خرداد 3, 1394 گفت:

    با سلام
    ممنون از شما عزیزان واقعا سایت خبری خوبی دارید یکی از زیباترین مناظر طبیعت هەورامان رو به نمایش گذاشته ایید …… ممنون میشیم به وب سایت ما هم سر بزنید http://www.Dalani.ir