پ 09 فروردین 1403 ساعت 14:32

مدیر کل محیط زیست کرمانشاه :به احتمال زیاد سد داریان چشمه بل را نابود می‌کند

مدیر کل محیط زیست کرمانشاه :به احتمال زیاد سد داریان چشمه بل را نابود می‌کند

به گزارش سلام پاوه؛ مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه می‌گوید که بر اثر ساخت سد داریان، چشمه بل به احتمال زیاد تخریب خواهد شد. به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری آنا، چشمه بل در منطقه مرزی اورامانات و در مرز استان‌های کرمانشاه و کردستان قرار دارد. این چشمه با خروجی 4 هزار […]

به گزارش سلام پاوه؛ مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه می‌گوید که بر اثر ساخت سد داریان، چشمه بل به احتمال زیاد تخریب خواهد شد.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری آنا، چشمه بل در منطقه مرزی اورامانات و در مرز استان‌های کرمانشاه و کردستان قرار دارد. این چشمه با خروجی 4 هزار لیتر آب در ثانیه از دل کوه بیرون می‌آید و پس از طی مسافت بسیار کوتاهی به درون رودخانه سیروان می‌ریزد. حجم آب این چشمه باعث شده تا عنوان «کوتاه‌ترین مدیر کل محیط زیست کرمانشاهرودخانه جهان» به آن داده شود. همچنین سالم‌ترین آب معدنی بطری شده ایران از آب این چشمه تهیه می‌شود.

تاسیس سد دارایان به روی رودخانه سیروان که در منطقه مرزی اورامان از کشور خارج و وارد کشور عراق می‌شود این چشمه را در معرض نابودی قرار داده است زیرا چشمه بل یا به زبان محلی «کانی بل» پس از آب‌گیری سد دارایان به زیر آب دریاچه آن می‌رود و به خاطر خصوصیات ویژه زمین شناسی منطقه و هیدرولوژی آب‌های زیرزمینی به احتمال زیاد برای همیشه نابود می‌شود.

غلامحسین کاظمی، مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، درباره اقدامات کارفرمای سد داریان برای چشمه بل به آنا می‌گوید: «کارفرما گفته است که آب چشمه را به بالا منتقل و اقداماتی در جهت نجات چشمه انجام خواهد داد اما چشمه دیگر مثل قبل نخواهد بود و از حالت طبیعی خود درخواهد آمد. به نظر من چشمه به طور کامل با کارهایی که برای این پروژه صورت می‌گیرد از بین می‌رود.»

اشاره مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه درباره انتقال آب به بالا، توضیح او درباره راه‌حل کارفرمای پروژه سد دارایان برای انتقال آب چشمه بل توسط یک کانال عمودی بتنی به بالای کوه است تا آب چشمه از فاصله‌ای بالاتر برداشت شود اتفاقی که به باور کارشناسانی چون مختار هاشمی، رئیس گروه کاری نجات‌بخشی چشمه بل، با توجه به کارستی بودن لایه‌های خاک در منطقه اطراف چشمه بل، عدم اختلاط آب چشمه با آب کم‌کیفیت دریاچه سد در آینده و حتی کور شدن کامل چشمه را تضمین نمی‌کند.

کاظمی درباره ارزیابی محیط زیستی که اهرمی پایشی برای حفظ محیط زیست در ایران است و تاثیر آن بر جلوگیری از اثرات مخرب پروژه سد داریان نیز می‌گوید: در این مورد کل پروژه انتقال آب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سازمان محیط زیست هم در تلاش است که کل پروژه با کمترین تخریب انجام شود.

او درباره صدور مجوز ارزیابی محیط زیستی این پروژه می‌گوید: مجوز نهایی این کار صادر نشده و گزارش ارزیابی آن هم نهایی نشده است. در این باره اقداماتی در کل مسیر پروژه انجام شده اما درباره اصلاحاتی که مورد نظر سازمان محیط زیست است کماکان بحث‌هایی وجود دارد و این پروژه هنوز امضای نهایی سازمان را ندارد.

8 پاسخ برای “مدیر کل محیط زیست کرمانشاه :به احتمال زیاد سد داریان چشمه بل را نابود می‌کند

  • وجدان در تاریخ خرداد 4, 1394 گفت:

    از قدیم گفته اند ” چوب خدا صدا ندارد ” یا گفته اند ” مکافات عمل بد ” . شاید در نظر برخی خرافات باشد . اما فیزیک کوانتم دارد این حقایق را بر مامکشوف می کند. منتظر خشم طبیعت و سرنوشت کسانی که سینه بل را دریدند باشید .

  • ساکن ساکت در تاریخ خرداد 3, 1394 گفت:

    ارزش بل با متوسط 4000 لیتر آب معدنی در ثانیه به مراتب کمتر از ارزش تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز هست که همه مسئولین همانند بازگشایی مرز شوشمه خودشونو به خواب زدن.

  • ناشناس در تاریخ خرداد 3, 1394 گفت:

    ازش نگیرید دوماه است به کرمانشاه آمده. ایلام بوده است .
    محیط زیست را سیمان و فلزات برده نه آب

  • اهل پاوه در تاریخ خرداد 3, 1394 گفت:

    چه عجب! بلاخره اظهار نظری هم از ایشان دیدیم!

  • ناشناس در تاریخ خرداد 2, 1394 گفت:

    علی اررایان نه سازنه

  • ثری در تاریخ خرداد 2, 1394 گفت:

    جناب کاظمی
    تصحیح فرمایید بدین صورت:
    چشمه بل حتماً نابود خواهد شد نه به احتمال زیاد

  • امید در تاریخ خرداد 2, 1394 گفت:

    این عزیز مثل اینکه یکبار هم گذرش به بل نیفتاده تا ببیند که بل صددرصد تخریب خواهد شد و احتمالی در آن نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • مبین در تاریخ خرداد 2, 1394 گفت:

    آقا تازه از خواب بیدار شدن