ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 03:00

اگر بخواهیم می توانیم…/ سعدی قادری

اگر بخواهیم می توانیم…/ سعدی قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :  پاوه، جوانرود، روانسر و دیگر شهرهای غرب کرمانشاه از مناطق دیدنی، با پتانسیل ها و جاذبه های مهم طبیعی، تاریخی و فرهنگی در  این استان می باشند. طبیعت و جنگل های زیبا، آب و هوای مناسب و معتدل، زمین های مناسب برای کشاورزی، صنایع دستی، آثار طبیعی و تاریخی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :  پاوه، جوانرود، روانسر و دیگر شهرهای غرب کرمانشاه از مناطق دیدنی، با پتانسیل ها و جاذبه های مهم طبیعی، تاریخی و فرهنگی در  این استان می باشند. طبیعت و جنگل های زیبا، آب و هوای مناسب و معتدل، زمین های مناسب برای کشاورزی، صنایع دستی، آثار طبیعی و تاریخی و از طبیعت ارث پدرانمان نیستهمه مهم تر نیروی انسانی و جوانان دانش آموخته و مستعد می تواند در توسعه این دیار نقش کلیدی داشته باشند و بیش از آنچه تا کنون انجام شده، رشد و توسعه شهری و روستایی به مراتب بهتر و بیشتر صورت بگیرد.

نکته مهمی که می توان به آن اشاره کرد، خواست و همراهی مردم است. در این چند ماه اخیر و با پیگیری اخبار و فعالیت های انجام شده در منطقه از طریق سایت­ها و دوستان بیشتر به این باور رسیدم زمانی که مردم و جوانان بخواهند و پیشقدم باشند کارها و فعالیت های فرهنگی، علمی، زیست محیطی و … بهتر و آسان­تر انجام می شود.

تلاش در جهت حفاظت از محیط­ زیست و فعالیت­های دوستداران محیط­زیست باینگان، پاوه و دیگر شهرهای منطقه، ساخت مسجدی زیبا و بزرگ در باینگان با حداقل کمک های دولتی، تلاش برای نجات چشمه بل، رشد صنایع دستی، برگزاری همایش ها و فعالیت های فرهنگی و بسیاری دیگر از اقدامات که نه فقط در مقطع و منطقه خاصی  صورت گرفته، بلکه چنین اقداماتی در گذشته نیز در آداب و فرهگ این مردم شریف و زحمتکش بوده است، نشان از اهمیت نقش مردم در انجام فعالیت­های اجتماعی، فرهنگی و زیست­ محیطی است.

نکته جالب دیگر این است، درصورتیکه در جایی اقدامی مناسب و زیست ­محیطی انجام می­شود، با توجه به تبلیغات و نقش مهم اینترنت و دیگر رسانه­ ها، به حمایت از آن فعالیت در شهرها و روستاهای دیگر، اقدامات مشابه صورت می­گیرد. مانند فعالیت­های سازنده­ای که در این چند ماه اخیر در حفاظت از محیط ­زیست صورت گرفته است. جمع آوری زباله ­ها، توزیع کیسه­ های زباله، کاشت نهال، هرس کردن درختان، رهاسازی پرندگان در قفس، شکستن اسلحه شکاری و قفس پرندگان از بارزترین نمونه­ های قابل ذکر است.

هرچند نقش دولتمردان، نیروهای سیاسی و حمایت های اقتصادی و مالی دولت را به هیچ ­وجه نمی­توان نادیده گرفت، اما عامل و کلید اصلی توسعه در هر منطقه­ ای مردم هستند. اگر بخواهند می­توانند!

در اینجا نمی­خواهم درباره راه­کارهای توسعه و برون رفت منطقه و فعالیت­هایی که می­تواند در توسعه پایدار پاوه و اورامانات نقش داشته باشد صحبت کنم، اما با توجه به تمامی پتانسیل­های ذکر شده و موجود در منطقه و با خواست و همراهی مردم و حمایت­های دولت تدبیر و امید، رشد و توسعه پایدار منطقه بهتر و بیشتر از قبل، امکان پذیر است.

مثل ایتالیایی می­گوید “کسانی که در انتظار زمان نشسته ­اند، آنرا از دست داده ­اند” و نیز سخن مشهور گوته ” مردان شجاع فرصت می­ آفرینند، ترسوها و ضعفا منتظر فرصت می­ نشینند” یاداور این نکته است که نباید فرصت ها را از دست داد و منتظر ماند بلکه باید بخوایم و انجام دهیم. درصورتیکه ما بخواهیم و اراده کنیم، آنگاه با اتحاد، همدلی و کمک های خویش می توانیم:

1-     محیط­زیست خویش را محیط­بان باشیم و آنرا محافظت کنیم.

2-     در شناسایی منطقه به همه هموطنان و رشد و توسعه گردشگری فعال باشیم.

3-     از آب، خاک و جنگل های منطقه به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

4-     صنایع و هنرهای دستی مناطق مختلف را در خانه­ها و تعاونی­های کوچک توسعه داده و اقتصاد خانواده را رونق بخشیم.

5-     با تشکیل انجمن­های غیردولتی و مردم نهاد(NGO) در بسیاری از کارها خود پیشقدم باشیم.

6-     شهرها و روستاهایی عاری از زباله و آلودگی داشته باشیم و نتیجه آن سلامتی و بهداشت روح و روان فردی و جامعه است.

7-     …….

همچنانکه پیشتر نیز اشاره شد این مطالب بیانگر کم اهمیت دادن نقش دولت در توسعه منطقه و اهمیت برنامه ­ریزی و مدیریت مسئولان شهرستان نیست، بلکه یاداوری این نکته است، آنجا که مردم بخواهند و جوانان باشعور و خلاق همراهی کنند کارها و فعالیت­های توسعه­ ای، اجتماعی، فرهنگی، زیست­ محیطی و حتی اقتصادی امکانپذیر است و رشد و رونق اقتصادی و توسعه پایدار در کوتاه مدت و یا میان مدت صورت خواهد گرفت.

سعدی قادری

دانشجوی دکتری عمران و مدرس دانشگاه

2 پاسخ برای “اگر بخواهیم می توانیم…/ سعدی قادری

  • سعدی قادری در تاریخ اردیبهشت 31, 1394 گفت:

    جناب اقای ضیائی

    با سلام و احترام
    همچنانکه جنابعالی نیز اشاره فرمودید در اینجا هدف بیان اهمیت همکاری و همدلی مردم و نقش NGO ها در توسعه و رشد منطقه می باشد. در توسعه پایدار باید به همه جوانب توسعه با مطالعه، کار کارشناسی و برنامه ریزی و اینده نگری توجه شود که در مجالی دیگر اگر فرصت شد به ان اشاره خواهد شد. پیشنهاد می شود به منظور بررسی راهکارهای توسعه پایدار در اورامانات کمیته تخصصی و همایشی در این راستا در سال 94 برگزار شود.

  • ضیائی در تاریخ اردیبهشت 30, 1394 گفت:

    جنا آقای مهندس قادری
    ضمن تقدیر از شما که به سادگی هرچه تمامتر و در چند جمله کوتاه و آن هم بصورت کاربردی، برخی از پیش نیازهای توسعه را برشمردید.
    امید که با هم اندیشی تحصیلکردگان و متخصصان اورامانات، راههای برون رفت از وضعیت کنونی و دستیابی به توسعه پایدار در همه زمینه ها مشخص و با پیگیری و جلب مشارکت های دولتی و مردمی پیشرفت عمومی و رفاه همگانی را شاهد باشیم. ان شاالله
    با احترام – ضیائی