ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 10:10

شبح بیکاری در پاوه و لزوم تحول در سازماندهی و شیوه های ایجاد اشتغال

شبح بیکاری در پاوه و لزوم تحول در سازماندهی و شیوه های ایجاد اشتغال

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : چندی پیش مطلبی را از فرماندار فرهیخته ی شهرمان در فضای مجازی مشاهده نمودم که از انفعال تعدادی از دستگاه ها در ایجاد اشتغال انتقاد کرده بود برآن شدم مطالبی را عنوان نمایم، باشد که راه گشا باشد . امروزه اشتغال و بیکاری به بزرگترین چالش و دغدغه خاطر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : چندی پیش مطلبی را از فرماندار فرهیخته ی شهرمان در فضای مجازی مشاهده نمودم که از انفعال تعدادی از دستگاه ها در ایجاد اشتغال انتقاد کرده بود برآن شدم مطالبی را عنوان نمایم، باشد که راه گشا باشد .
امروزه اشتغال و بیکاری به بزرگترین چالش و دغدغه خاطر دولتمردان و خانواده ها تبدیل شده است چهره ی کنونی بیکاری دارای مشخصه هایی به کلی متفاوتفریق محمودی نسبت به گذشته است . ساخت و ترکیب بیکاران دستخوش تغییرات عمیقی شده است که از آن جمله ورود جوانان با تحصیلات عالیه و نیز تقاضای اشتغال زنان می باشد .
این پدیده دارای تبعات ویرانگری چون تقویت زمینه ی ناهنجاری های اجتماعی می باشد از آن جمله ( طلاق و …)
کالبد شکافی این وضعیت و ارائه راهکار های مناسب جهت مهار و حداقل تثبیت آن ضروری و اجتناب ناپذیر است و باید تدابیری جدی اندیشیده شود . دستیابی به این هدف مستلزم پاسخ به سوالات ذیل و دارای الزاماتی می باشد :
1-  آیا راهبرد توسعه ی شهرستان پاوه مشخص شده است  ؟
2-آیا کلیه ی امکانات شهرستان در مسیر رسیدن به راهبرد توسعه تعریف شده است ؟
3- رسیدن به  اهداف توسعه ی شهرستان با چه ابزار هایی قابل دستیابی است ؟
4- آیا نقش هریک از دستگاه های شهرستان به تفکیک در رسیدن به اهداف توسعه مشخص شده است ؟
بسیج امکانات شهرستان و کلیه ی منابع موجود آن شامل : ( انسانی ، طبیعی ، فرهنگی ، اجتماعی ، و … ) و استفاده مطلوب از آنها با تدوین سند توسعه ی شهرستان بر پایه ی برنامه ریزی ، اجرا ، نظارت و ارزشیابی محقق می گردد.

تدوین بدیل هایی برای توسعه شهرستان
به عنوان مثال : اگر راهبرد اصلی توسعه شهرستان پاوه بر مبنای توسعه تجارت خارجی قرار گیرد یکی از مهمترین راه های دستیابی به آن بازگشایی و تسهیل تردد در مرز شوشمی است ، ظاهرا بازگشایی مرز منوط به انتصاب استاندار حلبچه شده است در اینجا این سوال پیش می آید آیا اگر با توجه تحولات کشور عراق این امر تا سال دیگر محقق نگردد آیا راه کار دیگر ی به عنوان بدیل توسعه شهرستان وجود ندارد و سوالاتی از این قبیل چالش های راهبرد توسعه شهرستان پاوه است .

با توجه به این سیکل اشتغال یک نتیجه و یک فعالیت بین بخشی و چند وجهی است که تمام بدنه / اقتصادی / اجتماعی / اداری  / سیاسی / فرهنگی شهرستان باید در آن فعالیت هدفمند و با محوریت مدیریت شهرستان داشته باشند . سمت و سوی تمامی فعالیت ها ی شهرستان باید در جهت ایجاد اشتغال و یا تثبیت اشتغال موجود باشد .
در  بخش های بعدی راهکار هایی ارائه خواهد شد .

نویسنده : فریق محمودی

2 پاسخ برای “شبح بیکاری در پاوه و لزوم تحول در سازماندهی و شیوه های ایجاد اشتغال

  • احمد در تاریخ اردیبهشت 29, 1394 گفت:

    چرابرای تعاونی مسکن فرهنگیان شهرستان روانسرفکری نمیکنیدهمه معلمین ازدست مدیرعامل واعضای هیات مدیره ناراضی اند

  • همکلاسی در تاریخ اردیبهشت 27, 1394 گفت:

    جناب محمودی با تشکر از شما
    پر واضح است که اولین اقدام در خصوص توسعه و ایجاد تغییرات مثبت در جامعه، وجود یک برنامه همه جانبه مبتنی بر واقعیات و بر اساس علوم و فنون روز می باشد که در روند اجرایی شهر و دیارمان کمتر به نظر می رسد.
    بنابراین همچنانکه که اشاره گردید ابتدا بایستی با بررسی و مطالعات گسترده، ابتدا وضع موجود را آنالیز نمود و سپس برپایه اصول علمی ، نسبت به تهیه طرح توسعه توسط متخصصین امر برنامه ریزی نمود.