پ 09 فروردین 1403 ساعت 22:42

برای اولین بار، تولید کلاش رنگی در شهرستان جوانرود

برای اولین بار، تولید کلاش رنگی در شهرستان جوانرود

به گزارش سلام پاوه : تولید کلاش دست بافت رنگی به همت مجید رضایی یکی از مدیران آموزشگاههای فنی و حرفه ای شهرستان جوانرود برای اولین بار دراین  شهرستان آغاز شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جوانرود هه وال، گیوه که در اصلاح محلی به آن (کلاش) می گویند، قدمتی بالغ بر هزار سال دارد […]

به گزارش سلام پاوه : تولید کلاش دست بافت رنگی به همت مجید رضایی یکی از مدیران آموزشگاههای فنی و حرفه ای شهرستان جوانرود برای اولین بار دراین کلاش رنگی شهرستان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جوانرود هه وال، گیوه که در اصلاح محلی به آن (کلاش) می گویند، قدمتی بالغ بر هزار سال دارد که  با توجه به ویژگیهای طبی ، مقاومت و دوام ، راحتی ، ضمن سلامتی  کمر و پا، قلب و بقیه اعضای بدن

کلاش از هنری زیبا و از دست بافته های مناطق کردنشین است که مسائلی همچون تک رنگ بودن و ارائه مدلهای مردانه و نبود مدلهای زنانه در کسترش استقبال از آن  در مناطق مختلف کشور تاثیر بسزایی داشت.

کلاش رنگی در جوانرود

14 پاسخ برای “برای اولین بار، تولید کلاش رنگی در شهرستان جوانرود

  • ariwa در تاریخ مهر 17, 1399 گفت:

    سلام عرض می کنم خدمت بزرگواران
    من در یکی از حاشیهای شهر سنندج مشغول به فعالیت هستم به عنوان کارشناس اقتصاد از طرف استانداری
    با توجه به این که زنان زیادی در محله از هنر کلاش بافی درآمد زایی میکنند لذا از شما خواهشمندم در جهت توسعه کار این عزیزان با هم همکاری لازم را داشته باشیم که هم کار شما توسعه پیدا کند هم برای این زنان درآمد زایی خوبی داشته باشیم با تشکر ۰۹۱۸۴۱۵۵۴۱۸

  • همشهری در تاریخ اردیبهشت 26, 1394 گفت:

    لطف بکنیدقضیه تعاونی مسکن فرهنگیان شهرستان روانسردروازه اورامانات راجناب فرماندارمحترم شهرستان جوانرودازطریق بنیادتعاون استان پیگیرکنید

  • هورامان در تاریخ اردیبهشت 25, 1394 گفت:

    باسلام
    خدمت دکتر بزرگوار عرض شود کلاش هورامی نوعی کفش است که منحصرا در کارگاههای منطقه هورامان درست می شود تا بیست سال پیش به استاد کلاشکه ر اصطلاحا دوم میگفتند این واژه در مناطقی مانند جوانرود یک اصطلاح سخیف و یک نوع ناسزا بود. پس اگر کلمه انحصار بکار برده شود دال بر منطقه گرایی نیست . دکتر عزیز شما از همه ما بهتر میدانید که کلاش هورامی ویژگیهای خاص خود را دارد به اینها که این برادر عزیز جوانرودی در معرض تماشا قرار داده نوعی گیوه می گویند اما اینها کلاش هورامی نیست.
    در ضمن به گمان من منظور آقای دارستان از ایده خطرناک ایده این برادر در تغییر آنچه که در تخصص او نیست میباشد.

  • امیر در تاریخ اردیبهشت 25, 1394 گفت:

    لطفا ازدلفظ کلاش استفاده نشود بگید پاپوش چون کلاش ویژگی‌های منحصر به فردی دارد

  • دکتد برهان ولدبیگی در تاریخ اردیبهشت 25, 1394 گفت:

    سلام ، هر کالای یا خدمتی که برای رفع یکی از نیاز های بشر تولید می شود ، در طول زمان دچار دگرگونی می شود تا بتواند فرایند تکاملی خود را طی کند . سرعت این فرایند تابع پارامترهای فراوانی است ( از جمله نوع دیدگاه تولید کنندگان، ذهنیت حاکم بر جامعه و ….). لباس کردی ( به شمول کلاش هم )، از این قاعده مستثنی نیست. چند درصد از جوان “کردی پوش ” امروزی ، از “کلاو دسمال” ، که تا چند سال قبل جزو لاینفک لباس کردی بود ، استفاده می کنند ؟ باید پرسید چرا این درصد اساسا قابل اشاره نیست؟ همانطور که این دگرگونی پذیرفته شد (هرچند با مقاومت سنت گرایان )، “طبیعی ” بنظر می رسد که اکنون نیز عده ای با این ابداع جدید و دگرگونی مشتری پسند ، مقاومت کنند . اما این دگرگونی یا مورد تایید مشتریان قرار می گیرد و در واقع حاوی درجه ای از تکامل در فرایند تاریخی خود است یا صرفا نوعی اراده گرایی صرف بوده و توجه چندانی را به خود جلب نخواهد کرد. به عنوان یک پزشک به برخی شهروندان دارای اسم مستعار هم توصیه می کنم که در این گونه موارد خود را در معرض خطر “لوکالیسم” ( منطقه گرایی) و دفاع فاقد منطق از سنت قرار ندهند.
    اما یک سوال هم از آقای دارستان دارم . منظور ایشان از “ایده خطرناک و نادرست ” به چه اشاره دارد؟ ایده “تغییر رنگ کلاش” یا ایده آن فردی که خود را “هورامان” نامیده است؟
    با سپاس

    • رستمی تبار در تاریخ اردیبهشت 25, 1394 گفت:

      آقای دکتر موافقم اگر همه خصوصیات اصلی یک کلاش واقعی رعایت شده باشد نباید به خلاقیت ها نه! گفت.
      البته اگر ایشان از ویژگی های کلاش سنتی هورامان بهره نگرفته باشد و مثلا کفه آن پلاستیکی باشد خلاقیت نیست . در همه جای ایران این نوع کفش وجود دارد. ولی از مظاهر بارز کلاش هورامان کفه منحصر بفرد آن است.

      • امير دارستان در تاریخ اردیبهشت 25, 1394 گفت:

        با سلام خدمت آقاي دكتر ولدبيگي

        منظور بنده ايده “تغيير رنگ كلاش ” بود. البته آنچه را كه شما ” لوكاليسم فاقد منطق مي ناميد ” من ” دفاع هوشمندانه از خرده فرهنگ ها در برابر جهاني شدن و سيطره تكنولوژيك جهان غرب ” مي نامم. نمي دانم شما از كدامين منطق سخن مي گوييد؟ آخرين يافته هاي خرد بشري حكايت از آن دارد كه ما در جهاني سرشار از عدم قطعيت و فاقد هر نوع منطق زندگي مي كنيم ( حتما از از قضاياي ناتماميت كورت گودل و پروژه هاي شكست خورده برتراند راسل و داويد هيلبرت براي محكم كردن پايه هاي منطق رياضي اطلاع داريد.) بنابراين دفاع از جهاني شدن همانقدر از پشتوانه منطقي (!) برخوردار است كه دفاع از سنت به هر شيوه اي.
        در جهاني كه هيچ معياري براي درستي و نادرستي وجود ندارند هركسي مي تواند نظر خود را بيان نمايد و سعي كند كه ديگران را راضي كند كه حق با اوست!
        اگر به جبر تاريخي معتقديد؟ كه هرچه پيش آيد خوش آيد ! اگر معيار شما براي منطقي بودن تغييرات ، مشتري پسندي و جا باز كردن در ميان مردم است كه ديگر كسي نبايد از معماري ارزشمند هورامان كه در حال نابودي است دفاع كند. مگر نه اين است كه بسياري از مردم خواهان احداث جاده به ارتفاعات هستند؟ اگر چنين است چرا شما سعي داريد خرد جمعي را قانع كنيد كه احداث جاده به ارتفاعات بالاي 2000 متر كار نادرستي است؟
        البته بنده به هيچ عنوان مخالف سير تكامل تاريخي ، تدريجي و خردمندانه كه منجر به ارضاي حس زيبايي شناسي و صيقل خوردن آثار انسان شود نيستم . همانگونه كه بعد از صدها سال تكامل، درويشي به نام ” مشتاق علي شاه ” سيم چهارمي را به ساز سه تار افزود و اين تغيير مورد تاييد اساتيد فن قرار گرفت و ماندگار شد و امروزه به نام سيم مشتاق معروف است .
        اما اين تغيير ناگهاني و يك شبه در بافت ” كلاش ” (حتي اگر مورد پسند همه مردم هم باشد !! ) آنچنان در نظر من ناپسند است كه كسي بخواهد در ارتفاعات شاهو درختان سوزني برگ بكارد

        با تشكر

  • قادری در تاریخ اردیبهشت 25, 1394 گفت:

    ببخشید در کدام منبع نوشته شده که کلاش برای سلامتی کمر پا و قلب وسایر اعضای بدن مفید است
    لطفا هنگام نوشتن خبر دقت کنید.

  • نا شناس در تاریخ اردیبهشت 24, 1394 گفت:

    افسوس برای کسانی که فرهنگ و آیین کهن اورامانات رو ابزار درآمد خود می‌کنند افسوس

  • امير دارستان در تاریخ اردیبهشت 24, 1394 گفت:

    هر دم از اين باغ بري مي رسد / تازه تر از تازه تري مي رسد

    ايده خطرناك و نادرستي است.

  • هورامان در تاریخ اردیبهشت 24, 1394 گفت:

    به اینها نمی توان کلاش گفت . کلاش پاپوشیست که از دو جزء زیره و رویه تشکیل شده است. زیره آن پارچه فشرده است و پوست گاو که ویژگی اصلی کلاش همین می باشد. در این تصاویر می بینیم که زیره این پاپوشها از جنس پلاستیک است.
    کلاش انحصارا به منطقه هورامان تعلق دارد.

  • محمد در تاریخ اردیبهشت 24, 1394 گفت:

    در کل تنوع و خلاقیت خوب است و با این کارها میتوان، سلیقه های مختلف را پوشش داد
    کاش برای پاشنه، کلاش هم فکری میکردن

  • ماکوان در تاریخ اردیبهشت 24, 1394 گفت:

    به نظر بنده ایدهٔ جالبی هستش.متنوع شده و خریداران قدرت انتخاب پیدا کرده اند.
    کاک پیمان عزیز سفید حذف نشده فقط تنوع بیشتر شده انتخاب رنگ هم به سلیقهٔ بر میگرده که تو اشخاص متفاوت.

  • پیمان در تاریخ اردیبهشت 24, 1394 گفت:

    اصلا کار جالبی نیست. سفیدی یکی از ویژگی ها و پیامهای خاص کلاش است که نباید تغییر کند.