پ 09 فروردین 1403 ساعت 19:33

چرا نخستین همایش توسعه صنعت گردشگری در شهرستان پاوه برگزار نشد؟!

چرا نخستین همایش توسعه صنعت گردشگری در شهرستان پاوه برگزار نشد؟!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قبل پرداختن به موضوع اصلی لازم دانستم گزارشی کوتاه از همایش ملی هورامان شناسی که بی ارتباط با موضوع مورد بحث ما نیست  را در اینجا بیاورم. روز پنجشنبه دهم اردیبهشت امسال همایشی تحت عنوان همایش ملی «هورامان، انسان، طبیعت و زندگی» و با همت سازمان میراث فرهنگی و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قبل پرداختن به موضوع اصلی لازم دانستم گزارشی کوتاه از همایش ملی هورامان شناسی که بی ارتباط با موضوع مورد بحث ما نیست  را در اینجا بیاورم. روز پنجشنبه دهم اردیبهشت امسال همایشی تحت عنوان همایش ملی «هورامان، انسان، طبیعت و زندگی» و با همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان در دانشگاه کردستان برگزار شد . فرصتی دست داد تا بنده به ابراهیم شمساتفاق چند نفر از اهالی قلم از پاوه در این مراسم حضور داشته باشیم . همایش بسیار عالی برگزار شد . بنده خوشحال بودم از اینکه هورامان تنها نیست و دوستداران فراوانی دارد . نه در هورامان بلکه در کردستان و در کشور و حتی خارج از کشور . چرا که از جانب مرکز میراث جهانی یونسکو برای تهیه گزارش به منظور ثبت جهانی نمودن هورامان در این همایش حضور داشتند .

در این همایش از تمبر هورامان، ژیوار و پالنگان پرده برداری شد  . استاد دکتر محمدعلی سلطانی دکترای زبان و ادبیات فارسی و تاریخدان در مورد هورامان و ریشه زبان هورامی و پیر شالیار سخنرانی مهیجی داشت. دکتر اسماعیل شمس استاد تاریخ و رئیس بخش کردشناسی دایره المعارف اسلامی در خصوص تاریخ هورامان و دهکده های مادی بحث نمود . از چهار نفر از مفاخر هورامان (ملا احمد نظیری، عثمان هورامی، محمدشریف علیرمایی و مهدی سنندجی ) با اهدای تندیس و لوح یادبود تجلیل بعمل آمد . اجرای بسیار زیبای گروه هورپرای از زیباییهای همایش بود . سه نشست تخصصی در مورد کشاورزی هورامان ، سقزچینی ، معماری سنتی ، منظر فرهنگی ، بافت با ارزش تاریخی ، مردم شناسی و پوشاک ، باستان شناسی ، تنوع زیستس ، ظرفیتهای گردشگری هورامان ، موسیقی هورامان ، بازنمود طبیعت در ادبیات هورامان ، جشن پیرشالیار ، صنایع دستی و رابطه انسان و طبیعت در هورامان با حضور کارشناسان خبره از جمله (دکتر امیر رشیدی ، دکتر کیومرث ایراندوست ، دکتر صلاح الدین مولانایی ، دکتر محمدصدیق قربانی ، مهندس منصور مهرزاد ، امیر صادقی ، دکتر فریدون بیگلری ، دکتر آزاد رستگار ، دکتر فاتح حبیبی ، بهمن حاج امینی ، منصور رحمانی ، رئوف محمود پور ، اسعد ساعد پناه ، و فرزاد حاج میرزایی  ) برگزار گردید.

از نکات بسیار حائز اهمیت این همایش ، حضور دولتمردان بود. آقای اشتودان مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کردستان که سازمان متبوع وی میزبان و بانی این همایش بزرگ بود ، در سخنانی از تلاش برای ثبت جهانی هورامان در مرکز میراث جهانی یونسکو خبر داد .

استاندار فهیم دانشمند و محبوب کردستان آقای مهندس زاهدی گفت : هورامان یک شهر، چندین روستا و حتی یک منطقه نیست بلکه نماد فرهنگ و تمدنی است که در طول تاریخ به انسان آموخته که همراه با طبعیت زندگی کند. در هورامان شعر بوی طبعیت می دهد، معماری رنگ طبعیت دارد و موسیقی برگرفته از چشمه ساران جاری در این منطقه است. در این همایش گردهم نیامده ایم که فقط بر حفظ هورامان به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی تاکید کنیم بلکه هدف ما علاوه بر این مهم شناساندن این منطقه به سایر مردم دنیااست. امروز وظیفه تمامی مدیران اعم از کشوری و استانی ،اندیشمندان،صاحب نظران در سطوح جهانی،ملی و منطقه ای و هنرمندان و معماران این است که برای ثبت هورامان در فهرست آثار جهانی تلاش کنند.

سید احسن علوی ظهر نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد رسانه ها به ویژه صدا و سیما در شناساندن و معرفی تاریخ و فرهنگ اقوام مختلف ایران نقش تاثیرگذاری دارند می طلبد در این رابطه رسانه ها اقدامات و فعالیت های بیشتری انجام دهند. وی به استاندار کردستان پیشنهاد داد از جوانان مستعد هورامان در بدنه مدیریتی استان استفاده کند.

ذکر این نکته لازم است که در این همایش که بیش از 500 نفر حضور داشتند ، از پاوه مرکز هورامان  تنها 5 نفر آمده بودند و در پنلهای تخصصی و مقالات ارائه شده نقش پاوه صفر بود. این نیز خود یک دردیست به نام بی تفاوتی که باید متخصصین امر به دنبال راه و چاره درمان این درد باشند .

این یک گزارش در مورد همایش ملی «هورامان، انسان، طبیعت و زندگی» بود اما هدف من از پرداختن به این موضوع درددلی است که مدتهاست آزارم می دهد و هر از چند گاهی به سرغم می آید و بسیار جانکاه است .

همه  عزیزانیکه با بنده در ارتباط هستند چه از طریق فضای مجازی و چه بصورت ارتباط حقیقی می دانند که بنده علیرغم ضعف جسمی تمام وقت خود را وقف خدمت به جامعه نموده ام و این لذتی است که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین آن شود. سالهاست غم و غصه فرهنگ این شهر، عدم انجام برخی کارهای پیش پا افتاده فرهنگی و بی تفاوتی برخی تمام وجودم را گرفته و دارد مرا از پای می اندازد . زیاد حاشیه نروم و به اصل موضوع  یعنی داستان « نخستین همایش توسعه صنعت گردشگری در شهرستان پاوه »  بپردازم.

همه ما میدانیم شهرستان پاوه و کلا هورامان از مناطق زیبا و منحصر به فردی است که پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گردشگر و به تبع آن رونق اقتصادی دارد . مدتها در فکر بودم که چرا کسی قدمی بر نمی دارد و در این راستا کاری صورت نمی دهد. بیش از ده سال است اداره گردشگری در پاوه فعال شده و غیر از یک موزه فقیر کار مثبتی صورت نداده است . وقتی خوب دقت می کنیم متوجه می شویم در پاوه حرکتی صورت نگرفته و کسی کاری نکرده و اگر هم کاری کرده یا درخواست  و یا پیشنهادی برای کار در این گذر نموده مورد موافقت قرار نگرفته است. این بود بنده علیرغم اینکه هیچ سررشته ای در زمینه گردشگری نداشتم اما خواستم خودجوش کاری صورت دهم تا راه برای دوستان دیگر فراهم شود و بلکه مسئولین محترم نیز با مشاهده آن گوشه چشمی به پاوه داشته باشند .

بنده سال گذشته نمایشگاهی برگزار کردم نمایشگاهی که به اذعان بازدیدکنندگان بسیار عالی بود و هر کسی آن را مشاهده کرد رضایت داشت. این نمایشگاه برای من جنبه مادی و درآمدی نداشت بلکه هدفم فقط و فقط نمایش زحمات هنرمندان این دیار بود که با دست های خالی و بدون هیچ پشتوانه ای زیباترین آثار را خلق کرده بودند. بنده نه تنها نفعی عایدم نشد بلکه از جیب خود نیز مایه گذاشتم و البته هیچ نگران نیستم زیرا رسالتی را که می خواستم انجام دهم به بهترین نحو صورت گرفت.

قصد داشتم در کنار نمایشگاه همایشی در مبحث گردشگری منطقه پاوه و هورامان برگزار کنم . با دوستانیکه در این زمینه تخصص داشتند صحبت شد همه موافقت کردند و پشتیبانی خود را اعلام نمودند. من مجوز گرفتم و فراخوان دادم . این قضیه برمی گردد به 15 ماه پیش و قرار شد هفتم فروردین (1393)همایش برگزار شود. بنده این  توانایی را در وجود خود می دیدم و برنامه ریزی کامل هم صورت گرفته بود . کسانی را وارد ماجرا کرده بودم که همه مانند من از دلسوزان بودند و از بابت مقاله هم نگرانی نبود زیرا از دوستان خواسته بودم در مورد محورهای اعلام شده مقالاتی در خصوص گردشگری شهرستان پاوه بنویسند و این کار هم صورت گرفت و تعداد قابل توجهی مقاله به ایمیل بنده ارسال گردید.

فراخوان داده شد از هر طرف با من تماس گرفتند  و پیشنهادهای مختلفی عرضه نمودند . بنده به حضور مسئول میراث فرهنگی شهرستان رفتم و موضوع را بیان نمودم ایشان استقبال کرد و گفت من هم حاضرم پابه پای شما در این همایش شرکت کنم و از بابت بودجه هم نترس چون کل بودجه آن را اداره من تقبل خواهد کرد. پس با نام خدا شروع کردیم تاریخ 13/12/92 اولین جلسه در محل موزه مردم شناسی با حضور تعدای از کارشناسان گردشگری  و فعالان فرهنگی و با حضور جناب آقای شریفی مسئول محترم میراث فرهنگی برگزار شد . هیئت علمی انتخاب ، و دکتر عبدالمجید احمدی به عنوان دبیر علمی تیم خود را که متشکل از اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند انتخاب نمود. در این جلسه قرار شد محل و تاریخ برگزاری همایش تغییر کند. مکان سالن همایش های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه و زمان برگزاري 20  اردیبهشت ماه 1393 معین گردید. اعضای دبیرخانه مشخص شدند و کمیته هایی تشکیل و هر یک از اعضاء کاری را به عهده گرفت . اعضای دبیرخانه این اشخاص بودند : « ابراهیم شمس ، ملا مؤمن نوری ، محمدرشید امینی، مصلح قادری ، هدایت محمودی ، برهان عبدی، عطاء حیدری، یاسرخالدی زاد، محمدفاروق یوسفی و محمد غریب معاذی نژاد » همچنین مقرر گردید جلسه بعدی 5 روز دیگر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در نشست آتی جمعی دیگر از جمله : « دکتر برهان ولدبیگی، دکتر مصطفی جوانرودی، صباح مرادی، بهمن امینی ، محمد خالدی مکی، حبیب اله مستوفی و مختار برزگرفرد » به ترکیب دبیرخانه همایش محلق گردند .

دو روز بعد از این قضیه جناب آقای شریفی مسئول میراث فرهنگی با بنده تماس گرفت و  اعلام کرد با فرماندار (آقای خدرویسی) صحبت کرده ایشان فرموده اند بایستی جلسه اداری و با حضور مسئولین ادارات ذی ربط  برگزار شود و اعضای دبیرخانه باید از میان مسئولین ادارات تعیین گردند. برای بنده برگزاری همایش از هر چیز دیگری مهمتر بود . مخصوصا اینکه فرماندار محترم با آن همه مشغلات کاری برای برگزاری همایش اهمیت ویژه قائل شده است.  تلفنی به دوستان اعلام کردم جلسه فعلا لغو ، ان شاء الله در جلسه اداری با حضور فرماندار برنامه های کلی همایش تببین و به سمع و نظر دوستان خواهد رسید و برنامه های همایش و کار کمیته ها روال خود را ادامه خواهد داد . اگر چه بسیاری از دوستان با رنجش خاطر دیگر با من تماسی نگرفتند و خود را کنار کشیدند اما من ماندم و یک ماه که هر روز منتظر برگزاری جلسه باشم . تا اینکه یک روز رفتم پیش فرماندار (جناب آقای خدرویسی) و ایشان در اصل اظهار بی اطلاعی کرد و گفت چنین موردی به من گزارش نشده است اما باتوجه به اهمیت موضوع حاضرم کمکتان کنم. کار را به آقای صباح ولدبیگی بخشدار مرکزی سپرد و قرار شد همایش در سطح منطقه ای در هفته اول مهر (1393) برگزار شود .

اما با تغییر فرماندار و به تبع آن بخشدار مرکزی و بی خیالی جناب آقای شریفی مسئول میراث فرهنگی ، همچنان قضیه کش داده شد و بنده خود را تنهای تنها دیدم و از طرفی امورات دیگری رمق از من گرفته بود . این بود که من ماندم و همایش برگزار نشده و بیش از 50 مقاله تخصصی که عموما در سطح فوق لیسانس و دکترا بودند. این عزیزان هر روز با من تماس می گرفتند یا از طریق سایت همایش جویای برگزاری همایش بودند و من هیچ پاسخی نداشتم .  

من گلایه شدید دارم از کسانیکه باعث شدند این همایش برگزار نشود چرا که ماهها تمام وقت و ذهن و فکر مرا این مسئله گرفته بود . بنده شاغل هستم  و مسئولیت شغلی ام سنگین است پس از پایان وقت اداری به جای استراحت ماهها وقت خود را برای این کار صرف کردم و انرژی خود را هدر دادم. روی کتابی که برای چاپش هم عجله داشتم ، کار میکردم اما آن را نیز به خاطر همایش کنار گذاشتم تا استرس این دامنگیر کتاب نشود. نگذاشتند همایش را در نمایشگاه خودم برگزار کنم و با وعده و قول آن را به عقب انداختم و مکانش را نیز تغییر دادم دوستانم را از خودم رنجاندم و حاصلش این بود که این همایش برگزار نشد.

علی ایحال  بنده از دوستان و کسانیکه زحمت کشیده و مقاله ارسال کرده اند و یا با تلفن و ایمیل همکاری و پشتیبانی خود را اعلام نموده اند عذرخواهی می کنم  بنده هیچگاه در هیچ کاری شکست نخورده ام و احساس سرشکستگی نکرده ام اما قولهای عمل نکرده در اینجا باعث سرافکندگی من پیش دوستان شد. هر چند که سن من و تجربه و سابقه من ایجاب نمی کند ، اما یک درس گرفتم و آن اینکه به هر کسی اعتماد نکنم .

چرا بنده موضوع همایش هورامان انسان و طبیعت که با کیفیت بسیار عالی در دانشگاه سنندج برگزار شد و همایش توسعه گردشگری پاوه  که می بایست سال گذشته برگزار می شد اما هیچوقت نشد را با هم آورده ام ؟  

چند سال پیش مقاله ای تحت عنوان پاوه مرکز هورامان نوشتم که با عکس العمل برخی از خوانندگان مواجه شد . می گفتند چرا نوشته ای پاوه مرکز هورامان  ! از چه منظری ؟ از نظر ترکیب جمعیت ساکنین هورامی زبان مریوان از پاوه بیشترند ؛ از لحاظ درصد جمعیت نودشه بیشترین درصد را دارا می باشد و از نظر فعالیتهای فرهنگی فعالیت پاوه از روستای ژیوار هم کمتر است . آن روز من برآشفته شدم و برای اثبات مدعایم مطالب زیادی نوشتم . تاریخ پاوه ، مشاهیر پاوه و افتخارات آن  و خیلی مسائل دیگر . اما امروز هیچ جوابی ندارم . سکوت از هر چیزی بهتر است مانند خیلیها ؛ اما من سکوت را نیاموخته ام  پس گلایه می کنم از تمام کسانیکه می توانند اما بی خیالند . اگر آنروز که من به دنبال همایش گردشگری بودم کمکم می کردند ، اگر متمولان جامعه ذره ای دلشان برای منطقه اشان می سوخت و هزینه همایش را فراهم می آوردند ، اگر دلسوزان این فن آستین بالا می زدند و به جای شعار بدون چشمداشت و بدون  نام و شهرت وارد عرصه عمل می شدند ، دیگر نیازی به قولهای نادرست و این همه سردواندن نبود .

ناگفته نماند بنده حضور فرماندار محترم جناب آقای ایده پور رفتم و تمام ماجرا را تعریف کردم و مستندات مقدمات همایش را خدمتش ارائه دادم . ایشان استقبال نمود و قولهایی نیز داد و الان هم روی قولهای این بزرگوار خوشبین هستم . اما با توجه به اینکه این کار برمی گردد به اداره میراث فرهنگی و گردشگری  و ریاست این اداره که اتفاقا سابقه دوستی با بنده را نیز دارد ، ایشان مانند من خونگرم نیست و استرس ندارد و غصه انجام نشدن کار را نمی خورد و البته اگر این یک ضعف مدیریتی باشد و یا یک انتقاد ، به ایشان بر نمی گردد . بلکه به مسئولین بالا بر می گردد که بایستی فردی را در مسئولیتی به کار بگمارند که احساس مسئولیت بکند  . جناب آقای فرماندار اخیرا در جلسه ای عنوان فرموده بودند  « مدیرانی که عملکرد ضعیفی دارند باید از تیم مدیریتی شهرستان خداحافظی نمایند » . امیدوارم این فرمایش جناب فرماندار در گستره شهرستان جامه عمل به خود بپوشاند .

نکته آخر :

پاسخ به سوال : برگزاری هر همایشی به منظور رسیدن به اهدافی است که خروجی آن همایش نامیده می شوند . خروجی همایش گردشگری پاوه نشان دادن پتانسیلهای بالای گردشگری شهرستان و توجه جدی دولت به زیرساخت های صنعت گردشگری  و فراهم نمودن زمینه ثبت ملی بسیاری از اماکن و آداب و رسوم و حتی ثبت جهانی آنها در آینده بود همچنانکه همایش ملی هورامان در هفته گذشته به منظور ثبت جهانی هورامان برگزار شد.

 هورامان سرزمین آفتاب ، سرزمین خوبیها و سرزمین زیباییها ( لهون ، تخت و ژاوه رو ) فرقی نمی کند افتخار هر نقطه افتخار همه هورامان است . علمای هورامان ، مشایخ هورامان ، مشاهیر هورامان ، صنعتگران هورامان ، طبیعت هورامان ، اماکن مقدس هورامان همه مایه افتخارند. اگر در استان کردستان ، هورامان تخت باید ثبت جهانی شود ، این برمی گردد به فعالیت دولتمردان و در راس آنها استاندار محترم استان کردستان و من در اینجا از فرماندار فهیم و دانشمند و دلسوز شهرستانمان جناب آقای ایده پور می خواهم زمینه ای فراهم نماید تا نام شهرستان پاوه که به شعار شهرستان گردشگریست معنای واقعی خود را بیابد. ما در یا بهتر بگوییم شهرستان پاوه  یا به تعبیری دیگر هورامان لهون دارای دهها مکان گردشگریست سلطان سهاک در کنار رود سیروان که هر ساله صدها هزار نفر پیروانش برای زیارت به بارگاهش می آیند. کوسه هجیج از امام زاده های بزرگ و برادر حضرت امام رضا در روستای هجیج ، مزار  و تکیه شیخ محمد عزیز در روستای نجار   . کوههای زیبای شاهو ، آتشگا و تخت ، تفرجگاههای بسیار زیبای دالانی ، تته ، سریاس ، ویمیر ، جنگلهای حفاظت شده  بوزین و مرخیل، رودخانه خروشان سیروان ، شهرهای پاوه ، باینگان ، نوسود و نودشه ، روستاهای زردویی ، شمشیر ، خانقاه ، دشه و هجیج  معماری منحصر به فرد آنها ، مساجد تاریخی و قرآن های خطی همه و همه از جاذبه های بسیار زیبای گردشگری شهرستان پاوه می باشند .اینها قطعا از موثرترین جاذبه های گردشگری هستند و جناب آقای فرماندار و همچنین با ورود استاندار محترم به این قضیه می توان زمینه های ثبت ملی ودر نهایت ثبت جهانی شدن این منطقه فراهم شود . به امید آن روز

ابراهیم شمس پاوه پانزدهم اردیبهشت 1394

9 پاسخ برای “چرا نخستین همایش توسعه صنعت گردشگری در شهرستان پاوه برگزار نشد؟!

  • تیمور در تاریخ اردیبهشت 30, 1394 گفت:

    مسول گردشگری احسن چه روزگار برزخی در راسته طبق نوشت تابلو بر سر طعبیت وصنایع دستی آوردی شهرستان پاوه با روانسر مقا یسه کن همیشه از منطقه گردشگری شمشیر وخانقاه می گوید کجاست امکا نات رفاهی گردشگریت بس است بلوف گوید تبگذار برو تشخیص بالاترین چیزی است ولی شما هنوز به فکر آن نرسید به امید آن روز

  • همت در تاریخ اردیبهشت 30, 1394 گفت:

    شهرونده خوبم مسول گردشگری دیگر آب از سر ش گذشته واز نظر ایشان اقدامی وجود ندارد تجربه کرد پس خودرا خسته نکنی به ایشان بگوید خسته نباشد ایشان هیچ گونه تجربه عملی ندارد وشما چه انتظاری دارید مسولی که هیچ گونه تخصص در حوزه صنایع دستی ندارد چه برسد در حوزه گردشگری وآیا با چند موج چندین سال در مراسم ها ویا تولید در شهرستا ن فعا ل است فقط گیوه است با داشتن استا دکاران ماهر فقط یک خسته نباشی می خواهند

  • به مدیر محترم سایت در تاریخ اردیبهشت 17, 1394 گفت:

    فضای مجازی با دنیای واقعی متفاوت است زیرا شما در این فضا می توانی با هر کسی در هر نقطه ای از جهان بدون آنکه هیچ شناخت و اطلاعی از هویت وی داشته باشی ، ارتباط برقرار کنی . شما مطلبی را در فضای مجازی می نویسی اشخاص مختلف در هر نقطه ای از این کره خاکی اگر ارتباطی با این موضوع داشته باشند در صورتیکه طالب باشند وآن را بیابند و بخوانند ، قطعا به هنگام نظر ، بدون شناخت از نویسنده آن ، در مورد مطلب نظر می دهند و کاری به نویسنده ندارند . در این نوع ارتباط فضای مجازی ، حب و بغضی وجود ندارد و نظر دهندگان عقده های شخصی خود را نمی ریزند . اما در منطقه کوچکی مثل پاوه اکثرا مردم همدیگر را می شناسند پس قضیه فضای مجازی در شهر ما متفاوت است. اغلب نظر دهندگان کاری به محتوای نوشته ندارند بلکه نویسنده نوشته برای آنان ملاک است. خدا نکند یک نفر ولِ فضای مجازی باشد و از نویسنده ای خوشش نیاید آنوقت است چنان زهر خود را می ریزد که نویسنده فلک زده مطلب یا مقاله یا باید مرتب پاسخگوی این آدم ولِ بی نام ونشان باشد یا چنان حالش گرفته می شود که مدتها حوصله قلم به دست گرفتن را ندارد و اگر بنویسد دیگر حاضر نیست مطلبی در وبلاگها و سایتهای دیگر درج نماید.
    من بارها به فرهاد عزیز وکاک فاروق بزرگوار عرض کرده ام شما که دارای دو سایت وزین و محبوب در پاوه هستید ، از درج نظرات بی نام ونشان که نویسندگان مقالات را مورد هجمه قرار می دهند بپرهیزید. شما از چه چیزی می ترسید ؟ می ترسید خوانندگان خود را از دست دهید . بخدا اینطور نیست چون حتی این هتاکان و این عقده ایها که هر روز با نامی مستعار فضای زیبای این دو سایت را آلوده مزخرف گوییهای خود می کنند ، باز می آیند البته اینها سه چهار نفری بیش نیستند . اگر اینها با نظرات جنجالی و حرمت شکنانه برای سایتها مدتی بازارگرمی بوجود می آورند ، اما از طرفی این کار موجب دلگیری نویسندگان شما می شود. وجدانا حیف نیست کسی چند ساعت وقت خود را صرف کند تا مطلبی برای سایت شما بنویسد آنوقت اگر به مزاق کسی خوش نیامد آن را به باد انتقاد و افترا ببندد و شما خیلی راحت با یک کلیک ساده نظرش را تایید کنید ؟
    البته این نظر شخصی من است چون اعتقاد دارم نظر بی نام و نشان باعث شکستن حرمتها می شود ، پس حاضر نیستم مطلبم نظر بی صاحب داشته باشد. من از نقد و انتقاد هیچ ابایی ندارم اگر شخصی نقد کند ، انتقاد کند ویا حتی اگر ناسزا هم بگوید می شود جوابش را داد ، قانعش کرد ویا اگر حق با او بود تسلیم گفته اش شد. اما من با یک آدم بی هویت چه کنم نمیدانم یک نویسنده است یا یک ادیب یا یک دانشمند یا یک هرزه بازاری (چو در بسته باشد چه داند کسی / که جوهر فروش است یا پیله ور). بهر حال منطق ایجاب می کند پاسخ کسی را بدهی که او را بشناسی .
    خطابم به مدیر سایت است و البته در پاسخ به نظر دهنده بی هویت ! : همانطور که عرض کردم من شخصا چون مخالف نظر بی صاحب و بی هویت هستم هر گاه مطلبی را فرستادم زحمت بکشید نظر بی هویت را انتشار ندهید اگر چه در تعریف و تمجید من باشد . مطلب مال من است و این حق قانونی من است . آقای صالحی شما هیچ مسئولیتی در قبال عدم انتشار نظر بی صاحب ندارید مطمئن باش این ضعف و ترس از نقد نیست منتقد باید مشخص باشد . در ضمن این آقا اگر از گردشگری بوده همانطور که از نامش پیداست ، اگر می بیند در حقش اجحاف شده می تواند شخصا و با هویت حقیقی خود پاسخگو باشد . سپاس – شمس

  • ابراهیم شمس در تاریخ اردیبهشت 17, 1394 گفت:

    با سلام خدمت خوانندگان محترم . بدلیل طولانی شدن مطلب ، اعضای هیات علمی را ننوشتم که در اینجا بصورت نظر درج می کنم. لازم به توضیح است اعضای دبیرخانه که اسامی آنها آورده شد ، همگی از دلسوزان و مدیران و نویسندگان این شهر هستند و اما تیم داوری یا هیات علمی اینها بودند :
    اعضاء کمیته علمی همایش
    1-دکترکرامت اله زیاری رئیس قطب علمی برنامه ریزی و توسعه پایدار گردشگری دانشگاه تهران
    2 – دکتر حسین مختاری عضو هیئت علمی گروه برنامه ریزی روستایی دانشگاه اصفهان
    3 – دکتر علی احمدآبادی عضو هیئت علمی گروه ژئومرفولوژی دانشگاه خوارزمی کرج
    4 – دکتر محمد دارند عضو هیئت علمی گروه اقلیم شناسی دانشگاه کردستان
    5 – دکتر سید حجت موسوی عضو هیئت علمی گروه اکوتوریسم دانشگاه کاشان
    6 – دکتر علیرضا شهبازی عضو هیئت علمی گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه زابل
    7 – دکتر مصطفی محمودی دکترای جامعه شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
    8 – دکتر مریوان دانشمهر دکترای جامعه شناسی توسعه دانشگاه تهران
    9 – دکتر عبدالمجید احمدی دکترای ژئومرفولوژی دانشگاه اصفهان
    10 – دکتر برهان ولدبیگی پزشک ، نویسنده ومحقق
    – 11 دکترسید فرهاد حسینی دانشجوی دکترای مدیریت استراتژیک دانشگاه تربیت مدرس
    12 – دکترپیمان کریمی دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهران
    13 – دکتردانا رحیمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی دانشگاه اصفهان
    14 – دکترمحی الدین غریبی دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
    15 – دکترطه ربانی دانشجوی دکترای برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس

    با تمامی اینها رایزنی صورت گرفته و کتبا اعلام آمادگی نموده بودند . تنها به ایمیل دکتر زیاری که برای همه دانش آموختگان گردشگری فردی شناخته شده است خطاب به دبیر علمی همایش دکتر احمدی نوشته بسنده می کنم :
    جناب آقای دکتر احمدی عزیز

    ضمن عرض سلام و سپاسگذاری از اقدام شما، بدینوسیله قطب علمی برنامه ریزی و توسعه پایدار گردشگری دانشگاه تهران آمادگی خود را جهت همکاری علمی و داوری مقالات همایش گردشگری شهرستان پاوه اعلام می نماید . با تشکر

    دکترکرامت اله زیاری
    رئیس قطب علمی برنامه ریزی و توسعه پایدار گردشگری دانشگاه تهران

    در ضمن با بیش از صد نفر در سراسر ایران ومخصوصا متخصصین این فن ارتباط نوشتاری صورت گرفته که همگی موجود می باشند بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان جغرافیا و صنعت گردشگری این منطقه با بنده در تماس بوده اند . زحمات زیادی کشیده شد که متاسفانه فقط وفقط بد قولی و نه چیری دیگر باعث عدم اجرای این همایش گردید.

    • نا شناس در تاریخ اردیبهشت 17, 1394 گفت:

      خیلی ممنون آقای شمس که رزومه دوستان کمیته علمی را به طور کامل و جامع بیان کردید،در اینکه اعضای دبیرخانه آدمای دلسوزی هستند شکی نیست،کسانی چون آقای محمد خالدی مکی را تاریخ پاوه شاید دیگر به خود نبیند،در هر صورت جز اظهار افسوس از بابت برگزار نشدن این همایش چیز دیگری نمیتوان گفت.امید است با پیگیری حضرتعالی و سایر دوستان شاهد برگزاری این همایش در سالهای آتی باشیم.با تجدید احترام وسپاس

  • گردشگر در تاریخ اردیبهشت 17, 1394 گفت:

    یک توصیه دوستانه:
    سانسور نظرات توسط شما جناب صالحی منجر به کاهش بازدیدکنندگانتان خواهد شد.
    نظراتی که انتقاد هستند اما دلسوزانه و بدون تضییع حق و حقوق دیگران بایستی ارایه شوند اما شما ظاهراً رویه دیگری را در پیش گرفته اید.

  • نا شناس در تاریخ اردیبهشت 17, 1394 گفت:

    با سلام آقای شمس عزیز
    ضمن تقدیر از زحمات و دلسوزی شما بزرگوار
    میشه لطف کنید رزومه دوستانی که قرار بود به عنوان اعضای دبیرخانه باشند رو به ما بگید؟آیا این عزیزان دو واحد درس توسعه وتوریسم رو پاس کردند که قرار بود مقالات در حد فوق لیسانس و دکتری را داوری کنند؟!!!

  • پاوه شار در تاریخ اردیبهشت 17, 1394 گفت:

    اقای صاحی عزیز از شما بعید بود که تحت نفوذ برخی فورا نظری را که به نظر بنده هم نظری مستند بود پاک کنی!!!!!!!!!!!! همه شما را به رعیت حق وحقوق مردم ستایش میکنند اما اگر این رویه باب شود سایت شما هم قطعا ریزش خواننده خواهد داشت امیدوارم به ازادی بیان مادامیکه به حریمی کسی اهانت ویا تهمت زده نشود احترام بگذارید

  • میلاد در تاریخ اردیبهشت 16, 1394 گفت:

    متاسفانه سالهاست مسئله گردشگری در پاوه به حالت رکود در آمده است مشخص نیست این یک بر نامه استانیست است یا سهل انگاری مدیران شهرستان . بهر صورت یک طرح جامع لازم است و دلسوزانی که به استان بروند و از مدیران میراث فرهنگی بخواهند گوشه چشمی هم به پاوه داشته باشند . من شنیده ام گفته اند پاوه هیچ برنامه ای ارائه نداده و بودجه ای نیاز ندارد. چند سال پیش چندصد میلیون برای چشمه ای در آنور دالانی هزینه گردید اما یک دیوار زشت و نیمه کاره رها شد .میگویند آقای فعله گری مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان یک فرد فرهنگی و دلسوز است امیدوارم این وضعیت پاوه را ببیند و کاری بکند.