پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:56

دیدار جمعی از دوستداران محیط زیست با فرماندار پاوه

دیدار جمعی از دوستداران محیط زیست با فرماندار پاوه

به گزارش سلام پاوه : عصر روز پنجشنبه جمعی از دوستدارن محیط زیست و اعضای گروه اکوتوریسم و توسعه پایدار با پرویز ایده پور فرماندار پاوه دیدار و گفتگو کردند.  دکتر برهان ولدبیگی از فعالین زیست محیطی در ابتدا ضمن تشکر از فرماندار پاوه برای قبول این نشست به تشریح این دیدار و جلسه پرداخت […]

به گزارش سلام پاوه : عصر روز پنجشنبه جمعی از دوستدارن محیط زیست و اعضای گروه اکوتوریسم و توسعه پایدار با پرویز ایده پور فرماندار پاوه دیدار و گفتگو کردند.

 دکتر برهان ولدبیگی از فعالین زیست محیطی در ابتدا ضمن تشکر از فرماندار پاوه برای قبول این نشست به تشریح این دیدار و جلسه پرداخت و دکتر برهان ولدبیگیگفت : گروه حاضر،جمعی از جوانان شهرستان پاوه هستند که دوستدار طبیعت منطقه و توسعه پایدار ان می باشند و همواره با دغدغه های خود در حفظ محیط زیست و ، در راستای حفظ این منابع طبیعی تلاش می کنند.

وی  سپس به تشریح شعارهای زیست محیطی  این گروه در سال جاری  پرداخت و گفت : کمترین آسیب یا هیچگونه آسیب به طبیعت به هنگام طبیعت گردی” ، کاهش مصرف آب خانگی  غیر از آب آشامیدن به نصف مقدار قبل  و  استفاده از خودرو شخصی فقط به هنگام ضرورت” شعاره های گروه اکوتوریسم و توسعه پایدار می باشد.

وی با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی منطقه افزود: اولین پتانسیل منطقه اورامانات و شهرستان پاوه توریسم می باشد و بخصوص اکوتوریسم و برای به فعلیت رسیدن نیازمند توسعه پایدار است .

دکتر ولدبیگی با بیان اینکه دخل و تصرف هرکس در طبیعت به هر شکلی، باعث نابودی این پتانسیل طبیعی خواهد شد گفت: لازمه وجود و ماندگاری این توریسم طبیعی، حفظ آن می باشد.

وی ادامه دادو گفت : تلاش گروه اکوتوریسم و توسعه پایدار نیز مانور دادن بر حفظ این توریسم طبیعی در جهت پایدار نمودن آن و حفظ و توسعه نهایی این منطقه در هر عرصه ای است.

دکتر ولدبیگی با بیان اینکه مناطق اورامانات را باید به شیوه های درست به گردشگران معرفی کرد گفت : نشر بروشورهای نامناسب در معرفی منطقه اورامانات جای انتقاد بسیاری دارد که بنده بارها  در مطبوعات محلی این کار را نقد نموده ام اما متاسفانه توجهی نشده است.

وی سپس نقدی که از انتشار این بروشور ها را داشته است بصورت جزوه ای به آقای فرماندار جهت مطالعه تحویل داد.

دکتر برهان ولدبیگی در ادامه به طور خاص چند پیشنهاد را ایراد نمود و گفت: کشیدن جاده به مزارع و زمین ها منوط به دارا بودن یک متولی باشد.

1 – مسدود نمودن جاده ها و راههای ماشین رو بدون متولی مشخص ( با توجه به نقش این جاده ها در  تخریب تنوع جانوری و گیاهی منطقه ).

۲- ممنوعیت حفر چاه آب و برخورد قانونی با افرادی که اقدام به حصار کشی چشمه ها می کنند ( با توجه به آثار نامطلوب زیست محیطی و اجتماعی چنین اقدامی)

۳ – توجه جدی به “احیای دامداری و تولید محصولات دامی ارگانیک” در سطح منطقه و مخصوصا نواحی روستایی( با توجه به نقش آن در حفظ اکوسیستم ها و ارتقای سطح درآمد و رفاه مردم)

۴ – تشویق و ترغیب مدیران و کارکنان ادارات ( مخصوصا دانش آموزان و معلمان)  و مهمانان رسمی  به دیدار از  نمایشگاه عکس “تابلوهای اکوتوریستی اورامان” ( با پرویز ایده پورتوجه به نقش آن در ترویج فرهنگ طبیعت دوستی ) .

سپس آقای فرماندار ضمن استقبال از انجام چنین دیدارهایی به تفصیل به مشکلات اجرایی حوزه شهرستان اشاره کرد و نگاه ویژه به مقوله منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان پرداخت .

پرویز ایده پور با بیان مشکلات عدیده محیط زیست و منابع طبیعی گفت : من هنوز فریاد محیط زیست را در انتخابات نشنیده ام و این یعنی عدم داشتن یک نگاه ویزه به این مقوله مهم و حساس .

وی ضمن استقبال از پیشنهادات مطروحه یاد آور شد که دستورات لازم به ادارات مربوطه داده شده است .

فرماندار پاوه سپس از آمادگی فرمانداری برای همراهی  وهمکاری با افراد علاقمند به رونق اکوتوریسم در منطقه در قالب تعاونی خبر داد.

در پایان نیز فرماندار از اعضای گروه درخواست نمود تا هرچند وقت یکبار جلسه ای “همفکری و هم اندیشی برای حل مشکلات زیست محیطی”( از جمله مدیریت پسماندها) برگزار شود که با موافقت حاضرین روبرو شد. این دیدار حدود یک ساعت و نیم طول کشید .

دیدار با فرماندار

اکو توریسم 3

دیدار با فرماندار

یک پاسخ برای “دیدار جمعی از دوستداران محیط زیست با فرماندار پاوه

  • سامان سعیدی در تاریخ اردیبهشت 12, 1394 گفت:

    از تلاشهای یکایک عزیزان در حفظ محیط زیست تشکر می نمایم.
    نکته ای را که بنظر می رسد رعایت آن در این دوره و زمانه که همه امور تخصصی شده اند و متخصصین حرف اول را می زنند استفاده از متحصصین منطقه و فارغ التحصیلان محیط زیست و رشته های وابسته در این خصوص می باشد. تنها با علمی کار کردن و اقدام براساس موازین علمی و تخصصی است که می تواند انتقاد آیندگان از نسل ما را کاهش دهد.
    ضمن احترام به همه سروران شرکت کننده در این جلسه، اما بایستی عرض نمایم که در حیطه ای وارد شده اید که تعهد دارید اما تخصص ندارید. بسیار بهتر خواهد بود اگر در این جمه تعدادی متخصص وارد شوند و دیگران را راهبری و راهنمایی نمایند.