پ 09 فروردین 1403 ساعت 15:37

یادداشتی در مورد محیط زیست/ محمود رستمی تبار

یادداشتی در مورد محیط زیست/ محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : آلودگی بصری سلامت حالت رفاه نسبی جسم و روان است که موقعی حاصل می گردد که هر آنچه این حالت رفاه نسبی را تامین می کند مهیا باشد. نظم و تعادل و توازن طبیعت و زیبائی های طبیعی داروی شفابخشی برای انسان می باشند،چرا که انسان جزء تفکیک ناپذیر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : آلودگی بصری سلامت حالت رفاه نسبی جسم و روان است که موقعی حاصل می گردد که هر آنچه این حالت رفاه نسبی را تامین می کند مهیا باشد. نظم و تعادل و توازن طبیعت و زیبائی های طبیعی داروی شفابخشی برای انسان می باشند،چرا که انسان جزء تفکیک ناپذیر از این سیستم کلی است.

بسیاری از بیمارهای روان نیز بصورت بیمارهای جسمی خود را نشان می دهند که در جامعه ما بعنوان بیماری های عصبی شناخته شده که تعریف درستی از بیماریمحمود رستمی تبار روان نیست. آرامش جسم در کنار آرامش روان میسر است . از دیدگاه معنوی ارتباط با سرمنشاء آفرینش و خالق هستی این آرامش را تامین می کند.

در کنار آن محیط اطراف و نوع سازه های موجود در آن نیز می توانند تسکین دهنده و یا افزایش دهنده این آلام باشند. انسان از طریق حواس پنجگانه خود با محیطش ارتباط برقرار می کند ، که از آنها یا لذت می برد یا موجب تالم وی می گردند. چشم یکی از حواسی است که بخش مهمی از این ادراکات را از طریق انتقال و بازتابش نور را از اجسام به مغز ما می رساند.پس هرچه محیط زیباتر و چشم نوازتر باشد بخشی از آرامش و احساس رضایت انسان حاصل می گردد. و هرچه محیط نامنظم تر ، از هم گسیخته تر و فاقد نظم معنا داری باشد نمی تواند به فرد احساس رضایت و لذت القاء کند و حتی بدتر موجب ناراحتی وی نیز می گردد.

بنابراین و با توجه به تعریف آلودگی که دخالت هرآنچه سبب بی نظمی و بهم ریختن توازان میان موجودادت و اشیاء طبق اصول اولیه تعریف شده برای آنها گردد ، آلودگی بصری اطلاق می شود. بحث آلودگی بصری بیشتر به محیط انسان ساخت بر می گردد.

از وضعیت ظاهری ساختمانها و نظم یا بی نظمی موجود در آنها ، تا نظافت کوچه و خیابان و جدول کنار خیابان و سیم کشی ها و لوله کشی های مختلف و حتی نوع پوشش ما و …. را در بر می گیرد. معمولا اگر من و شما به خانه یا محلی مراجعه کنیم و آن مکان نتواند از نظر زیبایی و چیدمان اسباب و نظافت ظاهری و … شما را راضی سازد علت را به صاحب خانه و یا مالک و سرپرست آن ارجاع خواهیم داد . این اصل در سطوح کلی مبلمان شهری و جامعه نیز این وضعیت حاکم است.

در محیط زیست انسان ساخت نیز تک تک افراد ساکن و دست اندر کار آن محیط در تجلی وضعیت ظاهری و سیمای بیرونی آن موثر هستند. بنابراین می توان گفت : شهر زیبا نشان از زیبایی ذهن و تفکر مردم آن دیار دارد . و به نوعی از سطح دانش، فرهنگ، توانایی ، نظم، قانون مندی و نوع مدیریت اجرایی آن حکایت دارد. برای ایجاد محیط انسان ساخت بنظر می رسد؛ خواست افراد جامعه، دانش و فرهنگ ، خلاقیت، مدیریت قاطع و توانمند ، طرح و برنامه منظم و مطالعه شده و کارشناسانه ، هدفمندی، هماهنگی بین مردم و مسئولین و نیروی انسانی ماهر از جمله مهندسین و معماران و طراحان ضروری است و جلوگیری از تک روی و سلیقه ای عمل کردن نیز مصداق تابعیت از یک برنامه و دستورالعمل خاص است.

به راستی اینها بیانگر ان است، که مطالعه کردن، الهام از زیبایی های طبیعی، رشد قوه خلاقیت و نو آوری ، تجسم و ترسیم آنچه که باید باشد ابتدا نیاز ضروری و واجب برای برنامه ریزان و سیاستگزاران شهری و ثانیا همه شهروندان و مسئولین است.

در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته بعلت محوریت دولت مرکزی در همه اجزاء حاکمیتی و اجرایی و عدم تفویض اختیارات در سطوح اجرایی به مسئولین محلی و بومی و حاکمیت اقتصاد دولتی ، جامعه ببش از انکه خود داوطلبانه دست به کار مناسبی بزند بیشتر چشم و نگاهش به دولت است . دولت در بین مردم ما مظهر زندگی قلمداد می گردد و هرجا دولت دخالت نکند هیچ کاری به ثمر نمی رسد.

اگر دولتها بزرگ باشند و مثل کشور عزیزمان درگیر مشکلات تحمیلی فراوان در نتیجه بعضی از امور نادیده گرفته شده و ممکن است بعضا رها شوند. آنچه متاسفانه در این چند سال درگیر و شاهد آن بودیم روند ساخت و سازهای سلیقه ای و بی برنامه می باشد که چهر شهرهای یمان را تخریب ساخته است.

و اگر قانون و برنامه ای وجود داشته است برای جبران کمبود بودجه به سراغ بخش آخر قانون یعنی قانون جریمه می روند که متاسفانه خساراتی که جریمه های غیر محدود کننده و ناچیز به محیط زیست ما وارد ساخته اند هیچ عامل و دشمن دیگری آنقدر خسارت نزده است. در کشور ما جریمه راهی برای گریز از قانون است نه راهی برای اجرای قانون!!!! . این نوع عملکرد حتی ما را از داشتن یک بافت سنتی منظم و چشم نواز محروم ساخته است. رشد ستونی آپارتمان ها در داخل شهر پاوه و شهرهای همانند آن موجب ایجاد عدم توازن در بافت شهری گردیده است.

آپارتمان سازی و ساخت و ساز ساختمان در کنار عدم رعایت و ایجاد معابر مورد نیاز و بسیاری از کارهای دیگر ، بیان کننده عدم وجود یک طرح جامع زیبایی شناسانه براساس بافت سنتی و خواست عامه مردم است. چند درصد از انبوه سازان سطوح کلان شهرها نسبت به ایجاد فضای سبز تعیین شده اقدام نموده اند ؟ بی برنامگی در ساخت و ساز حتی قدرت نفس کشیدن از درخت های موجود را گرفته اند.

جامعه تا زمانیکه آب باریکه زندگیش بدست دولت باشد حتی جدول خیابان را دولتی می بیند. و وقتی یک جامعه همه چیز را دولتی دید حتی نظافت محیط زیست و پارک و کوچه جلوی خانه خود را وظیفه دولت می داند. بنابرین فرهنگ سازی امری حتمی و اجب است. در این راستا نظام آموزشی ما که در آن نظامی مسئله محور باشد و معلم نیازمند مطالعه را به اضافه کاری وادار نسازد! در کنار علمای دین بعنوان کسانیکه بیشترین و نزدیکترین ارتباط را با مردم دارند ، با همراهی ثمن های قوی و دارای ساختار علمی مناسب که رشد و تعالی شهر و موطن خود را اولویت کاری قلمداد نمایند و با طلوع و غروب دولت های طلوع و غروب نکنند، نقش خود را ایفا نمایند. شوراهای شهر هم باید محل تبادل اراء درخور و شایسته و علمی و برنامه‌ریزی شده باشند و نباید محل کشمکش کسانی گردد که درمدرسه یاد نگرفته اند گروهی کار کنند و اصولا اهل فکر و اندیشه در حوزه مدیریث شهری و محیط زیست انسان ساخت نباشند. رفع الودگی بصری نیازمند کار بسیار و طاقت فرسا دارد و الودگی های فکری و ضعف های اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و علمی و .. را باید زدود. زیبائیهای بصری در واقع تجلی قوه تفکر و طراحی مردم و مسئولین است. همچنانکه آلودگی بصری نشان از ضعف عمومی در سطح همگانی است. گرچه معتقدم سرمایه مهم است ولی نقش عمده ای در ایجاد زیبایی بصری و آلودگی بصری ندارد. چه بسا روستاهایی با مردم فقیر و زحمتکش داری محیطی تمییز، منظم ، زیبا چشم نواز و آرامش بخش هستند. مهمترین عامل خلاقیت و تفکر است که باید آن را پرورش داد و زمینه تجلی بخشیدن و بروز و اجرایی شدن آنها را فرام نمود.

یک پاسخ برای “یادداشتی در مورد محیط زیست/ محمود رستمی تبار

  • فاضل حاتمی در تاریخ اردیبهشت 18, 1394 گفت:

    ممنون کاک محمود عزیز