ج 10 فروردین 1403 ساعت 13:54

متن سخنان ماموستا قادری درمراسم افتتاحیه موسسه نسیم فرهنگ هورامان

متن سخنان ماموستا قادری درمراسم افتتاحیه موسسه نسیم فرهنگ هورامان

به گزارش سلام پاوه : روز سه شنبه  اول اردیبهشت ماه 1394 درسالگرد تولد شاعر نامی شیخ مصلح الدّین سعدی شیرازی انجمن ادبی نسیم هورامان با حضور جمعی از شعرا و ادبا و امام جمعه پاوه حاج ماموستا ملا قادر قادری افتتاح وشروع به کار نمود. در این مراسم ماموستا قادری ضمن تقدیر از بانیان […]

به گزارش سلام پاوه : روز سه شنبه  اول اردیبهشت ماه 1394 درسالگرد تولد شاعر نامی شیخ مصلح الدّین سعدی شیرازی انجمن ادبی نسیم هورامان با حضور جمعی از شعرا و ادبا و امام جمعه پاوه حاج ماموستا ملا قادر قادری افتتاح وشروع به کار نمود.
در این مراسم ماموستا قادری ضمن تقدیر از بانیان این مراسم  به بیان سخنان خود در 4 قسمت به صورت کوتاه پرداخت :1- یادی از سعدی شاعر ماموستا قادرینامی اخلاق، 2- بیان و جایگاه آن، 3- جایگاه ادبیات در ترقی جامعه، 4- وظیفه انجمن ادبی نسیم هورامان

ایشان در بخش اول سخنان خود به تبیین جایگاه شیخ اجل سعدی شیرازی پرداخت و گفت: به تصریح بزرگان اشعار و ادبیات سعدی شیرازی در راستای اصلاح و امنیت و ایجاد آرامش در میان خانواده ها و کل جامعه بوده اند.

وی افزود: شعرا و ادبای ما نیز اگر امثال سعدی را الگوی خود قرار دهند، قطعاً میتوانند نقش اثرگذاری امنیت و اصلاح افراد را در جامعه داشته باشند. فکر شاعر، ادیب و نویسنده باید در راستای آرامش، اصلاح و تربیت جامعه باشد. و این یک وظیفه است.

امام جمعه پاوه سپس با اشاره به اوضاع کنونی دنیای اسلام به فتنه های این عصر اشاره کرد و افزود: فتنه هایی که در این عصر شاهد هستیم، در300 سال گذشته بی سابقه بوده است. شما عزیزان همه شاهد هستید پیکره ی اسلام امروز با نقشه ی دشمن و دست خودمان دارد می سوزد. وظیفه نویسندگان و اهل قلم در این برهه مهم بیداری مردم است و لازم است شاعران، نویسندگان و اهل قلم وظیفه ی شرعی و ملی و مسئولیت خود را در قبال فتنه هایی همچون تکفیر، جنگ  و انسان کشی به خوبی ادا نمایند.
امام جمعه پاوه در بخش دوم سخنان خود به جایگاه بیان اشاره کرد و افزود: بیان و نطق در قرآن دارای جایگاه والایی است.

وی اهمیت کلام و نطق را مهم دانست و گفت: خداوند بعد از خلقت انسان، خلقت نعمت بیان را به ما ارزانی داشته، دستور دین و توصیه بزرگان اینست که ضمن ماموستا قادریشکرگذاری این نعمت، در حفظ آن کوشا و آن را در مسیر صحیح بکار بگیریم.

ماموستا ملا قادر قادری در سومین بخش ازسخنان خود به نقش ادبیات در جامعه اشاره کرد و افزود: یکی از دستاوردهای مهم انسان در طول تاریخ، خلق ادبیات است.

وی افزود: هر قومی ادبیات و فرهنگ خاص خود را دارد که آن ادبیات و فرهنگ، معرف و شناسنامه ی آن قوم نیز هست.

ماموستا قادری ادبیات کردی را ادبیاتی غنی توصیف کرد و افزود: شاعران بزرگی چون ماموستا جزیری، احمد خانی، خانای قبادی، مولوی، بیسارانی، صیدی هورامی، مستوره اردلان، حاج قادر کویی، نالی، ناری، محوی، قانع، هه ژار و هیمن و هزاران شاعر و ادیب دیگر خالق ادبیات کردی بوده اند.

وی افزود: به نسبت جمعیت اگر به ادبیات قوم کرد نگاه کنیم، می بینیم که آثار ادبی ادبیان کرد، بیشتر از سایر اقوام است.

امام جمعه پاوه در بخش پایانی سخنان خود؛ تاسیس موسسه نسیم فرهنگ هورامان را به فال نیک گرفت و ضمن تقدیر از هیئت موسس آن گفت: ما تا زمانیکه خودمان چیزی برای عرضه نداشته باشیم، نمی توانیم دیگران را از عرضه کالاهایشان منع کنیم.

وی افزود: انسانها همانگونه که به خوردن و خوابیدن نیازمندند، به فرهنگ و آگاهی هم نیاز دارند. و برای رفع نیاز خود به آنچه که عرضه می شود رجوع می کنند.

22ماموستا قادری با بیان اینکه امروز آنچه که بصورت غالبتر عرضه می شود فرهنگ بیگانه است گفت: مهلک ترین ضربه دشمنان بی شک دربعد فرهنگ خواهد بود.
وی از لباس کردی بعنوان یکی از افتخارات مردم هورامان نام برد و افزود: یکی از راههای نفوذ دشمن در مسئله ی پوشش و لباس است. آنها به دنبال این هستند که جوانان ما با تغییر لباسهایشان از مسیر پدران و مادران خود دور شوند و سپس عقیده ی آنها را هدف قرار دهند و تخلیه ی عقیدتی و فکری نمایند.

امام جمعه پاوه تصریح کرد؛ بعد از لباس، نوبت به زبان می رسد و بعد از آن نیز سایر ارکان فرهنگی مورد هجمه قرار میگیرند و باید قبول کنیم هدف نهایی دشمن اعتقادات جوانان ما است و لازم است همه ما از جوانان این مرز و بوم دفاع کنیم.

ماموستا قادری ایجاد چنین موسسه هایی را در راستای حفظ فرهنگ بسیار مهم دانست و افزود: اگر اینچنین مؤسساتی در مسیر اصلاح و هدایت فکری و فرهنگی جامعه به شکلی اصولی حرکت کنند قطع یقیق اثرگذار خواهند بود.

وی سابقه فرهنگی و ادبی شهرستان پاوه را مورد ستایش قرار داد و افزود: این انجمن می بایست در دهه 60 و زمانیکه شعرای ما خزان حلبچه را چاپ کردند و برای اولین بار دیوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) را به کردی ترجمه کردند تأسیس می شد. حالا اگرچه دیر شده است ولی باز وقت خدمت مانده است.
ماموستا قادری ضمن تقدیر از تلاشهای اصحاب فرهنگ و ادب شهرستان پاوه خطاب به مدیران موسسه نسیم فرهنگ اورامان، گفت: انجام چنین کارهایی قطعاً مشکلات و موانع و مخالفانی دارد،  راه پیروزی و توفیق در ثبات قدم است و باید در این راه خطیر استوار و مقاوم باشید.

و برای دلگرمی شعرا و ادیبان این بیت ماموستا هیمن را به عنوان آخرین جمله خود قرائت کرد:
ئه وه ی سه ری به رزه له ویرانه دا تووشی خه م  وده رده
چیای سه رکه ش ببینه قه د سه ری بی هه ورو ته م نا بی

شایان ذکر است ماموستا ملا قادر قادری محل دفتر موسسه نسیم فرهنگ هورامان را افتتاح کردند و از مسئولین درخواست نمودند از این موسسه چه به لحاظ مالی و چه معنوی حمایت نمایند

افتتاحیه موسسه

افتتاحیه موسسه نسیم فرهنگ هورامان