پ 09 فروردین 1403 ساعت 17:40

همراه با نسیم شمیم فرهنگ هورامان / ابراهیم یوسفی

همراه با نسیم شمیم فرهنگ هورامان / ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به نام آنکه هستی نام از و یافت * فلک جنبش زمین آرام از و یافت *تعالی الله ؛زهی ؛بی مثل و مانند . که خوانندش خداوندان ؛خداوند * مراد دیده ی باریک بینان **** انیس خاطر خلوت نشینان * خرامان ساز کبک کوهساری * نوا پرداز مرغ مرغزاری […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : به نام آنکه هستی نام از و یافت * فلک جنبش زمین آرام از و یافت *تعالی الله ؛زهی ؛بی مثل و مانند .

که خوانندش خداوندان ؛خداوند * مراد دیده ی باریک بینان **** انیس خاطر خلوت نشینان * خرامان ساز کبک کوهساری * نوا پرداز مرغ مرغزاری .

زلال گفتاری که از چشمه سار زبان در جریان آید و نسیم کلامی که از مهب بیان وزیدن آغاز نماید ؛سزاوار گل زار حمد و ثنای حضرت آفریدگاری است جل شانه که به ابراهیم یوسفییمن انفاس مسیحای باد نوروزی اموات خاک را از روح نامیه زندگی داد و از دم روح القدس ابر بهاری مریم شاخسار را عیسی گل در مهد کنار نهاد ودرود و سلام و تحیت بر نور پاک و نیر تابناک سرو چمن آرای گلستان لولاک و شکوفه گلشن پیرای سرا بوستان افلاک ؛گل سر سبد باغ هستی و حضارت بخشای حدیقه حق پرستی محمد مصطفی (ص) .

سروری پیش آمد تا در این فصل ربیع و نوبهار شاهد شکفتن ازهار بهاری و و نغمه سرایی مرغان کوهساری در طبیعت و تاسیس موسسه فرهنگی ادبی نسیم فرهنگ هورامان در دیار دیانت و عرفان و خدا شناسی وخواستگاه فکر واندیشه و فرهنگ پاوه باشیم .

حسن اتفاق و مصادفتی میمون با روز گرامیداشت خداوندگار شعر و ادب پارسی سعدی شیرازی و تفال بخیر به آن . برای هر فرد صاحب ایده و باور و هر غمخوار فرهنگ و ارزش ها ی اخلاقی و انسانی بارقه ای از امید و آرزو است که شاهد بوجود آمدن موسسات و انجمن های مردم نهاد و خود جوش در حوزه فرهنگ و هنر باشد.

موسسه و انجمنی فرهنگی در جامعه ی در حال گذار و بسوی توسعه فرهنگی پاوه و ره سپار شدن به وادی روشنایی هنر و اندیشه و فرهنگ و دانایی . از آنجایی که هنر بهترین وسیله برای انعکاس مفاهیم اسلامی و انسانی است بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ جامعه است پا پیش نهادن بزرگ مردان و دانایان مسبوق به اشتهار فرهنگی و اخلاق مداری و خیر اندیشان حوزه شعر و فرهنگ و هنر امید بخش گشودن درهای روشن توسعه و مضامین فرهنگی است و با نگاهی به اساس نامه این موسسه در اهتمام به تاریخ هنر و فرهنگ منطقه ؛تالیفات و متون ادبی برگزاری همایش ها و سمینارها ؛ توجه به انتشارات و تالیفات و نقد کتاب و …. نباید از نکته ای غافل شد و آن این موضوع مهم است که فرهنگ غنی هورامان چونان بزرگ مردی کهن سال و دوران دیده و بسان گنجینه ای پنهان و پر بار است که برای شناخت آن بایستی خاکسترهای کذشت ایام و غبار بی توجهی و غفلت از میراث بزرگ فرهنگی را کنار زد و از آن چشمه زلال معرفت جرعه ها نوشید و جرعه ها نوشاند و این میسر نمیشود مگر توسط ادیبان و مولفان و نویسندگان و فرهیختگان که به فکر تزریق آرامش و نشاط و سر زندگی به جامعه باشند از این گنجینه فرهنگ و ادب و اخلاق . چراکه به قولی از امام احمد حنبل که هر انسانی برای تقویت جسم خود در طول روز دو یا سه وعده غذا احتیاج دارد اما برای تقویت و سلامت روح و روان و حفظ معنویت بتعداد نفس کشیدن ها نیاز به تقویت روحی خود داردو چه بجا و ضروری و بایسته است تشکیل موسسات فرهنگی ادبی در راستای بوجود آمدن نسیم آرامش و بشاشت و شادی و تقویت روحی و روانی آحاد جامعه به لطف سحر بیان و اعجاز اشعار و کلمات و متن و متون صاحبان انفاس معنوی . برای هیئت موسسان این موسسه فرهنگی ادبی توفیقات روز افزون و برای فرهنگ دوستان و دلسوختگان ترقی فرهنگی دیارمان همراهی و همکاری با این عزیزان را مسئلت دارم .

4 پاسخ برای “همراه با نسیم شمیم فرهنگ هورامان / ابراهیم یوسفی

  • ضیایی در تاریخ اردیبهشت 5, 1394 گفت:

    بسیار از متن شیوا ,سلیس ,و روان و در عین حال پر مغز کاک ابراهیم یوسفی لذت بردم . ان شا,الله همواره سلامت و دست به قلم و وفعال عرصه فرهنگ باشند .

  • ئیبراهیم شه‌مس در تاریخ اردیبهشت 4, 1394 گفت:

    دۆسی ئازیزم کاکه‌ ئیبراهیم گیان بابه‌ته‌ شیرینه‌ ئه‌ده‌بیه‌که‌ت که‌ په‌ی نه‌سیموو فه‌رهه‌نگوو هه‌ورامانی نویسته‌نت و به‌ڕاسی ڕه‌نگ و بۆی عێرفانیش هه‌نه‌ ، وه‌شحاڵیێوش وسته‌نه‌ دڵوو من و مێسداقوو ئی شێعره‌و مه‌وله‌وی :
    تۆی ده‌روون وه‌نوور سه‌فادا په‌رداخ /// بۆی ئاشناییـم دا نه ‌ڕووی ده‌مــاخ
    ئازیز گیان ده‌ست وه‌ش بۆ من به‌ دۆسی جه‌نابیت شانازی که‌رو . ئیشه‌ڵڵا هه‌ر پاسه‌ که‌ واته‌نت ، جه‌نابت و ئازیزانێ ته‌رێ که‌ چی دویه‌ر روه‌نه‌ ته‌ماسشا گێره‌ن و هامکاری وێشا ئێعلام که‌رده‌ن ، په‌یلواو وێتا جه‌ قاڵبوو ته‌رحێنه‌ په‌ی خاسته‌ر به‌رده‌ی ڕاوه‌و مۆئه‌سێسه‌ی کیاندێ . سپاس

  • محمودی در تاریخ اردیبهشت 4, 1394 گفت:

    دس وش اقای یوسفی عزیز ان شاالله با وجود چنین بزرگ مردانی همچون کاک ابراهیم باعث رشد فرهنگ هورامی در منطقه باشیم.

  • عطا حیدری در تاریخ اردیبهشت 3, 1394 گفت:

    مدد ،همراهی و همکاری استادی بزرگوار همچون جناب آقای یوسفی با این موسسه موجب رشد و تعالی آن می شود.