ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:58

محیط سالم انسان سالم ، انسان سالم زندگی سالم / بهروز خسروی زاد

محیط سالم انسان سالم ، انسان سالم زندگی سالم / بهروز خسروی زاد

پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه؛ هموطنان گرامی پیشاپیش آرزوی سفری خوشایند و توام با سلامتی برای شما و همراهانتان در روز طبیعت داریم. محیطی که ما برای گذراندن تعطیلات خویش انتخاب می نماییم به طور قطع در هفته ها و سالهای آینده نیز توسط ما و سایر هموطنانمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت از این […]

پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه؛ هموطنان گرامی پیشاپیش آرزوی سفری خوشایند و توام با سلامتی برای شما و همراهانتان در روز طبیعت داریم. محیطی که ما برای گذراندن تعطیلات خویش انتخاب می نماییم به طور قطع در هفته ها و سالهای آینده نیز توسط ما و سایر هموطنانمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت از این رو خواهشمند است برای صیانت از محیط زیست جهت استفاده مجدد خودمان نکات زیر را به هنگام تفریح و گردش در طبیعت به یاد داشته و رعایت نماییم.

۱- از رها نمودن قوطی کنسرو، درب قوطی، ظروف شیشه ای و امثال آن در طبیعت پرهیز نمایید. رنگ وبوی مواد غذایی باقی مانده روی چنین اشیایی توجه حیوانات را به خود جلب نموده و آن را لیس می زنند که نتیجه آن زخمی شدن زبان، پوزه و لبهای حیوانات است و در نهایب به ایجاد عفونت و تلف شدن حیوان منتهی می گردد. علاوه بر این حیوانات ممکن است پوزه خود را در داخل قوطی های بزرگ فرو برده و نتوانند از آن خارج کنند. در این حالت حیوان جلو پای خویش را نمی بیند و با حالت مظرب به هر طرف حرکت می کند که ممکن است از کوه سقوط کند یا در رودخانه غرق شده  و یا  با خطرات مشابهی روبه رو گردد.

۲- از رها نمودن پس مانده نان، برج و مواد مشابه  در طبیعت جداً خودداری نمایید. این کار باعث می گردد تا حیوانات اهلی و وحشی آنها را خورده و یاد بگیرند که همیشه به آنجا برگردند. این کار نه تنها باعث سردرگم شدن حیوانات گشته بلکه ممکن است باعث به دام افتادن حیوانات وحشی توسط افراد سودجو شود. علاوه بر این خورده شدن این مواد توسط حیوانات باعث مسمومیت و بیمار شدن آنها می گردد. از این رو حتما پس مانده های نان و خوراکی را جمع آوری نموده و و در چاله مناسب با عمق مناسب دفن نمایید تا سریعاً تجزیه گردند  در غیر این صورت در پایان روز با خود به محل سکونتان برگردانید.

۳- از شکستن ظروف شیشه ای در طبیعت حتماً پرهیز نمایید. زیرا باعث می گردد خرده شیشه ها   صدها سال در آنجا باقی بماند ودر سم حیوانات اهلی و وحشی و پای انسانها فرو رود . برخی از قطعات شیشه ای می توانند در فصول گرم سال با متمرکز نمودن نور خورشید در داخل مراتع و جنگلها آتش سوزی ایجاد نمایند.

۴- پس از صرف میوه از رها نمودن پوست آن در طبیعت با این توجیه که تجزیه گردیده و جذب طبیعت خواهد شد، خودداری نموده و حتی الامکان آن را به همراه زباله ها به مکان جمع آوری زباله در شهر برگردانید. به یاد داشته باشید که تجزیه شدن  پوست میوه ها ممکن است بیش از ۶ ماه طول بکشد که توسط حیوانانت اهلی یا وحشی خورده شده وباعث مسمومیت حیوانات و ضرر و زیان به دامداران شود.

۵- از غلت دادن قلوه سنگها، تخته سنگها و لاستیک کهنه ماشین در مکان های شیبدار برای تفریح و لذت جویی پرهیز نمایید. این کار باعث رم کردن حیوانات، تخریب لانه حیوانات و پرندگان، زخمی شدن و  یا شکسته شدن و جاکن شدن درختان و بوته ها می گردد. همچنین ممکن است به زخمی شدن و حتی مرگ انسانهای دیگر نیز بینجامد که در پایین دست شما اتراق نموده اند.

۶- بسیار شایسته است که برای تهیه کردن آتش از منقل استفاده نموده و از روشن کردن آتش روی چمنها و زیر درختان خودداری نمایید. در صورتی که منتقل و یا ظرف مشابهی نداشته باشید، از مکانهایی استفاده نمایید که قبلا نیز در آن آتش روش شده و حتی المکان چند خانواده از یک مکان برای روش کردن آتش استفاده نمایید. یا اینکه برای برپا نمودن آتش چاله  ای با عمق مناسب ایجاد نمایید و یا روی تخته سنگها آتش را روشن کنید.

۷- لطفاً از  بردن خودرو به داخل جنگل، دور کردن با ماشین در چمنزارها و له کردن بوته ها و گیاهان پرهیز نمایید.

هموطنان گرامی رعایت نکات فوق باعث جلت رضایت پرورگار و سالم ماندن طبیعت برای استفاده مجدد شما و هموطنانتان در دفعات آتی خواهد بود. زیبایی سفر هزاران بار تقدیم شما باد. امیدواریم سلامتی بهترین ره آورد سفرتان باشد.

با تشکر از حسن توجه شما

بنیاد دوستداران طبیعت باینگان