ج 10 فروردین 1403 ساعت 13:47

نودشه مقصد تازه‌ای برای گردشگران خواهد شد

نودشه مقصد تازه‌ای برای گردشگران خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه؛ نودشه یكی از زیباترین مناطق استان از لحاظ زیبایی‌های طبیعی بكر و خدادادی است. شهر كوچكی كه چشم‌انداز بسیار دیدنی و چشمنوازی دارد. مردمان این شهر با صفا و صمیمیت در عمران و‌ آبادانی آن پا به پای مسئولانشان در حركتند. «مختار احمدی» شهردار این شهر در گفت‌وگو با همشهری […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه؛ نودشه یكی از زیباترین مناطق استان از لحاظ زیبایی‌های طبیعی بكر و خدادادی است. شهر كوچكی كه چشم‌انداز بسیار دیدنی و چشمنوازی دارد. مردمان این شهر با صفا و صمیمیت در عمران و‌ آبادانی آن پا به پای مسئولانشان در حركتند. «مختار احمدی» شهردار این شهر در گفت‌وگو با همشهری از ویژگی‌ها، كمبود‌ها و وضع این شهر می‌گوید كه در ادامه می‌خوانید.

  • ویژگی‌ها و ظرفیت‌های نودشه را برای توسعه در چه می‌دانید؟

نودشه مكانی كهن و كه در یكی از زیباترین نقاط زون شمالی زاگرس بزرگ واقـع شده است. شهری محصور در میان كوه‌های ته ته، تخت، دربن و نودشهشاهو كه سراب‌ها و چشمه‌سارهای دل‌افزایی دارد.
در پایین دست این سراب‌ها و چشمه‌سارها با دست توانای ساكنان، ده‌ها هكتار باغ كه از قعر دره‌ها به طرف دامان قلل گسترش یافته‌اند، ایجاد شده است كه سالانه ده‌ها تن محصول باغی تولید می‌كنند. ساختار مصالح و بافت اكثر ساختمان‌های شهر هم تابع معماری اورامانات با مشخصه كوچه‌های تنگ و پیچ در پیچ و ساختمان‌هایی با مصالح بومی از قبیل سنگ و ملات گل با سقف پوشیده از تیرك‌های چنار و تخته است که بام آن‌ها را  ابتدا با سنگ‌های كوچك (دیله) سنگفرش می‌کنند، سپس ملات گل و كاه بر آن می‌گسترند. البته این روزها علاوه بر این مصالح از قیر و گونی و ایزوبام نیز استفاده می‌شود.
در چند سال گذشته با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد موقعیت طبیعی در اطراف شهر و همچنین نوع بافت و معماری ساختمانی آن از طرف سازمان میراث فرهنگی بیشتر مساحت و ساختمان‌های شهر به‌عنوان بافت ارزشمند شناسایی شده است كه هر چند در چند محل نیاز به بازنگری آن می‌رود، ولی این نگرش میراث فرهنگی و گردشگری به شهر نودشه باید ارج نهاده شود. چرا كه ما خواستار ثبت ملی و جهانی شهر نودشه به‌عنوان میراث بشری هستیم. بر این اساس از شهروندان خواستاریم شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را در حفظ و حراست این مجموعه پربها یاری كنند. متأسفانه در چند سال گذشته عده‌ای از شهروندان دانسته یا نادانسته تعرضاتی به این بافت انجام داده‌اند كه امیدواریم با گسترش نگاه حفاظت از بافت ارزشمند در میان شهروندان و با درایت و هدایت سازمان‌های متولی از بافت ارزشمند معماری شهر حفاظت شود، چرا كه ظرفیت آن را دارد كه مورد بازدید گردشگران قرار گیرد.
همه شهروندان به این امر مهم واقفند كه با توجه به موقعیت مكانی و جغرافیایی و بعد مسافت شهر نودشه را نمی‌توان جزو شهرهای صنعتی قرار داد، چرا كه بسترهای یك شهر یا شهرك صنعتی اعم از جاده‌های عریض برای حمل‌ونقل آسان یا خط آهن، خطوط برق فشار قوی، زمین‌های هموار و لم یزرع و بایر و بسیاری دیگر از فاكتورهای مربوطه در شهر وجود ندارد و اصولاً نیازی به این فاكتورها نیست، چرا كه شهر نودشه مستعد ورود صنعتی دیگر و آن صنعت توریسم و گردشگری طبیعی است. اگر ما با استفاده از شاخصه‌های توسعه پایدار یعنی هم بتوانیم توسعه مناسبی به شهر و منطقه دهیم و هم كمترین دست‌درازی و تعرضی را به منابع طبیعی و زیست‌محیطی انجام دهیم می‌توانیم یكی از بزرگترین قطب‌های گردشگری كشور باشیم.

  • شهرداری در زمینه توسعه گردشگری چه اقداماتی را انجام داده است؟

ابتدا باید نگرش ما باید در این زمینه تغییر كند. یعنی باید این واقعیت را قبول كنیم كه گردشگری درون شهر نودشه خارج و منفصل از گردشگری اطراف شهر نیست و باید برای هماهنگی این 2 مؤلفه یك نهاد مشخص امور آن را به عهده بگیرد. یعنی این نهاد هم بتواند در گردشگری محل ته ته و دالانی اعمال نظر كند هم در راه نودشه – پاوه و باغ‌های آن و هم در گردشگری سد داریان و اطراف آن و هم سایر نقاط منطقه گردشگری نودشه.
منظور این است اگر چند نهاد بخواهند در این محل‌ها دخالت كنند هم بافت طبیعی به شدت آسیب خواهد دید و هم تداخل بسیاری انجام خواهد گرفت. پس باید یك نهاد یا سازمان مشخص طرح جامع گردشگری منطقه گردشگری نودشه را عهده‌دار باشد كه با توجه به امكانات و شرایط و اینكه امور شهر فقط توسط شهرداری نودشه انجام می‌پذیرند بهترین گزینه برای واگذاری امور مربوط به طرح جامع گردشگری نودشه تنها یك سازمان است و آن هم شهرداری نودشه است. البته سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی نیز باید در این راه علاوه بر استانداری و همچنین فرمانداری محترم كمك كار شهرداری نودشه باشند. با این نگرش و با تهیه طرح جامع گردشگری منطقه گردشگری نودشه می‌توان بستر‌های مناسبی برای گسترش فرهنگ گردشگری و كار سبز ایجاد كرد. كار سبز آن‌كاری است كه كمترین صدمه را به محیط‌زیست شكننده وارد می‌كند.
شهرداری برای حفاظت از میراث طبیعی منطقه در چند سال گذشته با همراهی و همكاری سازمان‌های مردم نهاد به پاكسازی مسیر جاده از كناره رود سیروان تا بلندی‌های ته ته كه طول تقریبی آن در حدود 50 كیلومتر است اقدام كرد.
علاوه بر این موارد با استفاده از آتش‌نشانی تاكنون ده‌ها مورد آتش‌سوزی بزرگ و كوچك مهار و از تخریب جنگل‌ها و مراتع جلوگیری شده است. اما در مجموع آن‌گونه كه باید در زمینه گردشگری سرمایه‌گذاری مشخصی صورت نگرفته است.

  • مشكلات این شهر از نظر شما در چه حوزه‌ای است؟

جواب این سؤال شما فقط سرمایه‌گذاری است. بسیاری وقتی می‌گوییم سرمایه‌گذاری فكر می‌كنند منظور ما سرمایه‌های نجومی است در حالی كه این‌گونه نیست. شما اگر یك سرمایه‌گذاری كوچكی را انجام دهید سال‌ها از آن نفع می‌برید مثلاً ما با ایجاد یك یا 2 پاركینگ طبقاتی مشكلات حاد آینده را برای مدت‌ها حل می‌كنیم.
و برگشت سرمایه هم در آن سریع است. هر چند شهرداری در سنوات گذشته در این‌باره اقدام كرد و مقداری تسهیلات هم دریافت كرد ولی در مورد محل احداث آنكه اجاره داده شده متأسفانه با مشكل مواجه شدیم كه امیدواریم مسئولان امر این مشكل را حل و بستر احداث نخستین پاركینگ را در نودشه فراهم كنند. علاوه بر این ما مشكل مجوزها را داریم كه باید به این نكته هم توجه شود.

  • مهم‌ترین اقدامات شهرداری در امور زیر بنایی شهر را تشریح كنید.

عمران و‌ آبادانی در شهر نودشه با توجه به شیب تند موقعیت مكانی‌ای كه دارد بسیار هزینه بر است. اگر بخواهید در شهر نودشه یك‌مترمربع خیابان احداث كنید، شاید هزینه آن 10 تا 15 تومان و شاید هم بیشتر از احداث همین مقدار خیابان در شهرهای همجوار باشد. علاوه بر اینها باید مسافت و هزینه‌های حمل‌ونقل مصالح و كاركرد دستگاه‌ها را نیز خاطر نشان كرد. پس ما برای ایجاد هر یك‌متر از تأسیسات عمومی علاوه بر مصرف بودجه بیشتر كه این بودجه‌ها عمدتاً ثابت و مشابه سایرنیز نقاط هستند باید زمان بیشتری برای احداث آنها مصرف کرد و به همین دلیل و چند دلیل دیگر از جمله سوءمدیریت‌هاست كه هنوز شهرداری نودشه مشغول كارهای زیر بنایی از جمله احداث خیابان به محلات آنهم‌محله‌های قدیمی شهر است ولی برای احداث خیابان‌های شهر تاكنون میلیاردها تومان هزینه شده است كه یكی از زیربنایی‌ترین كارهای شهرداری نودشه از بدو تأسیس تاكنون بوده كه این امر در 2سال گذشته سرعت بسیار بیشتری گرفته است. در رتبه‌های پایین‌تر احداث و تكمیل و تجهیز كشتارگاه شهر بوده است كه هر چند در قسمت فاضلاب آن با مشكلاتی مواجه هستیم، ولی به‌زعم این مشكل یكی از مجهزترین كشتارگاه‌های استان است. ادامه و تكمیل و تجهیز پارك شهر در یك سال گذشته نیز انجام شد و امید آن داریم كه در سال 94 بتوانیم كارهای بیشتری در امور پارك و فضای سبز انجام دهیم.

مكث
فعالیت‌های شهرداری نودشه در سال 93:
‌ـ احداث فاز دوم خیابان سوم شهر كه بیش از 292‌متر پیشرفت دارد. همچنین 197‌مترمكعب دیوار‌سازی انجام شده كه بالغ بر 84 میلیون تومان هزینه شده است كه 45 میلیون تومان این مبلغ اعتبار استانی و بقیه آن از درآمدهای شهرداری هزینه شده است.
‌ـ احداث فاز دوم خیابان گردشگری بن دگا كه 700‌متر پیشرفت طولی داشته است. همچنین 392‌مترمكعب دیوار‌سازی و ساماندهی مسیل داشته كه كلاً بیش از 97 میلیون تومان برای آن هزینه شده است كه 42میلیون تومان آن اعتبار استانی و بقیه از درآمدهای شهرداری پرداخت شده است.
‌ـ احداث خیابان محله كاوندان و تعریض آن برای ایجاد پاركینگ كه كل مبلغ اعتبار آنكه بالغ بر 40 میلیون تومان بود و از حساب جاری شهرداری تأمین شد. این طرح فاقد اعتبار استانی بود.
‌ـ تعمیر و مرمت ساختمان شورای اسلامی و خرید تجهیزات اداری برای شورای اسلامی شهر كه 20 میلیون تومان از حساب جاری شهرداری برای آن هزینه شد.
‌ـ موضوع بازنگری طرح هادی شهر كه اشكالات عدیده‌ای دارد در دستور كار قرار گرفت كه بازنگری طرح هادی و تهیه طرح جامعه اكنون در چرخه درستی قرار گرفته كه قرار است در سال 94 با نظارت شهرداری و اداره كل راه و شهرسازی استان و از طریق به كارگیری مهندسین مشاور اهیه شود. رقم اولیه پیشنهادی برای تهیه طرح نیز كه مبلغ 50 میلیون تومان بوده نیز پیش‌بینی شده كه مطمئناً این رقم تا پایان طرح به بیش از 200 میلیون تومان خواهد رسید كه كل این مبلغ از طریق اعتبارات استانی هزینه می‌شود.
‌ـ برای رفاه حال شهروندان 60 مجوز انشعاب آب و برق برای شهروندان متقاضی در محدوده شهر صادر شد كه این نشان از افزایش شاخص جمعیت‌پذیری شهر است.
‌ـ 40 میلیون تومان اعتبار از مرحله 1 و مرحله 2 (عوارض راهنمایی و رانندگی) برای ساماندهی معابر جذب شده است كه عملیات آن در 3 ماه اول سال 94 انجام خواهد شد.
‌ـ 37 پرونده تخلف ساختمانی به كمیسیون بدوی ماده 100 و 10 فقره پرونده به كمیسیون تجدید نظر ماده صد ارسال شد كه منتظر رسیدگی و صدور دادنامه نهایی هستند.
‌ـ 160 میلیون تومان اعتبار از محل ماده 180 از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور برای آسفالت معابر جذب شده است كه در سال 94 عملیاتی شده است و امیدواریم تا پایان شهریور با بیشترین جذب اعتبار به پایان برسد. این موارد نمونه‌هایی از فعالیت‌های انجام پذیرفته در شهرداری نودشه در سال 93 بوده است.

منبع سایت همشهری

نویسنده رضا جمشیدی

5 پاسخ برای “نودشه مقصد تازه‌ای برای گردشگران خواهد شد

  • دارا در تاریخ فروردین 4, 1394 گفت:

    میگن دو صد گفته جون نیم کردار نیست .
    پارسال 5 اتومبیل گردشگر همدانی آمده بودن نودشه می خواستند شب بمانند و با فراغ بال گشتی در بافت قدیمی و محلات نودشه داشته باشند صرفا به خاطر آنکه حایی برای پارک ماشینشان پیدا نشد رفتند و پشت سر خودشان را نگاه نکردند .
    با مقاله نوشتن و فراخواندن گردشگر آبرومان بیشتر می ره باید گردشگران دست نگاه دارند تا امکانات درست بشه اونوقت تبلیغ آمدشان را داشته باشیم

  • غمخوار در تاریخ اسفند 28, 1393 گفت:

    باسلام خدمت دوست بزرگوار نودشه ای.
    بنده هم کاملا با نظر شما موافق هستم وجای تاسف دارد که بزرگوارانی به عنوان دوست داران طبیعت بارها وبارها با نوشتن مقالات ونظرات مختلف دم از حفاظت از طبیعت می دهند ولی هیچ کسی تا به حال به فکر کاشت چند درخت که هم زیبا وهم باعث آرامش گردش گران در طبیعت زیبای دالانی می باشد نیستند ولی همیشه تفرجگاه دالانی را در تبلیغات خود به عنوان منطقه گردشگری پاوه یاد می کنند ولی افسوس برای مسئولین ودست داران طبیعت که قدمی جهت ساخت چند سرویس بهداشتی یا کاشت درختانی مانند بید یا تسطیح مکانی برای استراحت گردشگران برنداشته اند وهزاران رحمت به مالکین قهوخانه ها که آبروی همه مارا در این زمینه حفظ کرده اند وهم سرویس بهداشتی درست کرده اند وهم چند تا درخت بید کاشته اند.

  • نودشه ای در تاریخ اسفند 28, 1393 گفت:

    بخش سوم: در دو بخش قبلی اجمالا به بیم وامیدها پرداختم وچند راهکار را هم ارئه دادم در اینجا به نکاتی مهم اشاره میکنم در کامنت دوستی خواندم که یک رانند ه ماشین سایپا در فصل بهار ماشین خود را از لاله های واژگون وسایر گلهای خوش بو اراسته بود که این کار واقعا غیر اخلاقی واسیب رساندن به طبیعت است اما دوستان هر گز از خود سوال کرده اید چرا این کار صورت پذیرفته؟ قطعا جواب ان بسیار ساده است چرا که قبل از ایشان بیش از چند هزار نفر این کار را تایید کرده ومهر تایید به ان زده بودند شاید برای برخی دوستان تازگی داشته باشد بیان این خاطره : در یکی دوسال قبل فردی خود را برای نمایندگی شورای شهر پاوه کاندید کرد ایشان در دوران کاندیداتوری خود مبادرت به پخش گل خوش بوی سوره هراله کرد همه استقبال کردند هر گز کسی نپرسید اقای محترم جای سوره هراله کوهستانهای زیبای هورامان ونودشه وپاوه وهانه گرمله است چرا برای رسیدن به ارزویت به تخریب این مناظر زیبا می پردازی بهر حال وقتی اقای راننده سایپا این حرکت را می بینمد ونماینده اش انرا مجاز کرده خود را مجاب می داند واین کار را می کند من در اینجا هم حرکت نماینده را محکوم می کنم هم حرکت راننده نیسان را امیدوارم اگاهی مردم به حایی برسد که هر چیزی را سرجایش خود ببینند متاسفانه چیدن گلهای زیبای طبیعت از کارهای متداول مردم است وتا کنون در این باره اطلاع رسانی درستی صورت نپذیرفته پیشنهاد دیگر بنده به ماموران چه راهنمایی رانندگی چه نیروی انتظامی چه محیط بانان برخورد با تخریب کنندگان طبیعت است وقطعا اگر اراده ای باشد این کار به اسانی صورت خواهد پذیرفت واما نکته دیگری که می تواند در جذب گردشگر ماثر باشد ایجاد مکانهای بهداشتی برای پذیرایی از گردشگران است متاسفانه سالهاست فرهنگ قهوه خانه ای ان هم بدون رعایت کمترین نکات بهداشتی در منطقه رایج است انها بدون در نظر گرفتن نکات بهداشتی فقط به عرضه کباب به مردم می پردازند اگر این غذاها تنوع پیدا کند ونظارت درست بر انها اعمال شود قطعا رونق بهتری پیدا میکنند وخود مهمانپذیرها منتفع می شوند …..ادمه دارد

  • نودشه ای در تاریخ اسفند 28, 1393 گفت:

    بخش دوم : دوستان عزیز از اینکه ما فقط انتقاد کنیم وژست روشنفکری بگیریم وگاها چند عکس با بزرگان بیاندازیم وبعدش زندگی سر شار از ارامش خود را حفظ کنیم وزحمتی به خود ندهیم قطعا از کرات دیگر به داد ما نمی رسند واین معضل کما کان باقی خواهد ماند بنده حقیر ایران گردی زیادی داشته ام به کوهای فروانی به قصد سیاحت نه کوه نوردی حرفه ای سفرها داشته ام از کوههای تهران مانند دربند وتوچال ودیزین تا کوههای کرج وطالقان وگاها هم شما کشور شک نکنید کوهی مانند توچال در روزهای تعطیل سال روزانه بیش از دهها هزار نفر چه در زمستان وچه تابسان پذیرا می باشد یا طبیعت زیبای اوشون فشم ولواسانات وشمشک حال باید اهالی ان دیار فریاد بر ارند وبگویند اهای ملت اکوسیستم منطقه نابود شد علفزارهای شمشک ودیزین تخریب شد یا باغات لواسان همه نابود شدند نه برادر انها اموخته اند که چگونه با طبیعت زیبای منطقه خود کنار بیایند انها در کارگاههای اموزشی که توسط سازمان گردشگری ومیراث فرهنگی ترتیب داده شده شرکت کرده ودر حفظ ونگهداری طبیعتشان اموخته اند اما ما چی متاسفانه فقط نق می زنیم هر گز نقد نمی کنیم ایا تا به حال کسی فریاد براورده که در دالانی بهداشت رعایت نمی شود ایا کسی معترض سازمانهای مسئول شده که چرا کمترین امکانات رفاهی را از جمله نصب تعدادی فراخور جمعیت گردشگر سرویس موقت بهداشتی ایجاد نمی گردد نه برادر من که ندیدم حال شما دوستان نگران علفزار ها هستید فقط دیوار کوتاه مردم را می بینید بیاییم مانند شهرهای دیگر هسته های طبیعت دوست ایجاد کنیم بیاییم با فراخوان هدفمند نسبت به ایجاد رفتگران طبیعت از میان دانشجویان وتحصیلکرده ها جو مسالمت امیزی با طبیعت ومردم ایجاد کنیم قطعا اگر این حرکتها انجام پذیرد مردم هم یاد میگیرند طبیعت را پاس بدارند اگر در مکانها مختلف سطلهای اشغال تعبیه شود هر گز طبیعت زیبای ما اغشته به زباله نمی گردد …..ادامه دارد

  • نودشه ای در تاریخ اسفند 28, 1393 گفت:

    قبل از بیان نظرم لازم می دانم اشاره ای کوتاه به مقاله تخریبی اقای کریمی که چندی پیش در همین سایت منتشر شد واغلب کسانی که نظراتی دادند در تایید ان مقاله نظر دادند که بیش از همه نظر اقای دکتر برهان ولدبیگی نظر بنده را به خود جلب کرد در ان مقاله سراسر ناامیدکننده به گردشگری تاخته ومراتع را که یادگاران نیاکان ما بوده به مراکز گردشگری ترجیح داده بودند البته بنده مصرانه مدافع حفظ محیط زیست هستم ومحیط زیست هر منطقه سرمایه مردمان ان دیار است وهمه باید در حفظ ان کوشا باشند اما این به ان معنا نیست که چوب وچماق بر داریم ومانع ورود گردشگران به سبب تخریب علفزارها باشیم علفزار جای خود ومراکز گردشگری در کنار علفزار ها جای خود درسته که هنوز منطقه ما بخشی از مردمانش از راه دامداری وکشاورزی امرار معاش میکنند اما باید درکنار این شغل بدنبال ایجاد مشاغل بهتر ودرامدزایی بیشتر باشیم بسیار جای تعجب داشت اقای ولدبیگی که در ظاهر امر خود را مدافع محیط زیست از یک طرف واز طرف دیگر خواهان امدن گردشگران بیشتر به منطقه می دانند بدون در نظر گرفتن ابعاد تخریبی این مقاله در تایید ان نظر دادند درحالی که چندی پیش ایشان نمایشگاهی از مناظر طبیعی هورامان را در معرض دید همگان قرار داده بودند البته نقدهایی هم بر ان وارد بود که در ایجا مجال پرداختن به ان نیست واما نظر کلی بنده : گردشگری چه بخواهیم وچه نخواهیم یک صنعت فرا گیر در دنیا است وهر روز بهتر از روزقبل شکوفاتر می شود از انجاییکه منطقه پاوه وبخصوص نودشه پتانسیل توسعه این صنعت را دارد نباید کوتاه فکری کرد ومانع از پیشرفت این مهم شد نودشه وکوهایش وطبیعت بکرش می تواند پذیرای هزاران گردشگر باشد ودر کنار این صنعت معیشت مردمانش بی شک بهتر وبهتر خواهد شد نباید مانع شکوفایی این صنعت بود دالانی وته ته از منحصر به فردترین مکانهای گردشگری ایران محسوبل میشوند بیاییم به جای مایوس کردن مردم انها را ترغیب کنیم ما به مهمانوازی مشهور هستیم چرا باید به دلیل تخریب یک مشت علف که می توان با مدیریت جایگزینی بری ان یافت تهدید کنیم کسی به منطقه نیاید بی شک با ان مقاله اقای کریمی برخی کوته فکر در صدد بر می ایند برای دفاع از به اصطلاح محیط علفزار مزاحمتهایی برای گردشگران بوجود اورند متن به دارازا کشید منتظر نظرات دوستان می مانم وادامه مطلبم را خواهم نوشت