پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:49

حلبچه جنایتی فراموش نشدنی / فاتح شمس

حلبچه جنایتی فراموش نشدنی / فاتح شمس

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مردم کردستان خصوصا در مناطق کردنشین عراق و ترکیه و این روزها سوریه همواره مورد ظلم و ستم بوده اند. این ستم  تا جایی بوده است که بعضا به شکل کشتار وسیع و جنایت های ضد بشری خودش را نشان داده است. در نتیجه کرد ها در منطقه خاورمیانه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مردم کردستان خصوصا در مناطق کردنشین عراق و ترکیه و این روزها سوریه همواره مورد ظلم و ستم بوده اند. این ستم  تا جایی بوده است که بعضا به شکل کشتار وسیع و جنایت های ضد بشری خودش را نشان داده است.

در نتیجه کرد ها در منطقه خاورمیانه اگر نگوییم بیشتر از فلسطینی ها که مورد ستم دولت اشغالگر اسرائیل هستند، دستکم به اندازه آنان مورد فاتح شمسستم دیکتاتور های وحشی  همچون صدام یا ارتش های آدم کش همچون ارتش ترکیه یا گروه های تروریستی همچون داعش بوده اند.مردم کردستان عراق سال ها زیر چکمه نظامی های حزب بعث صدام حسین مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و کشته شدند و خانه و کاشنه شان ویران شد. به صورت یکه به جرات می توان اقدامات صدام علیه مردم کرد عراق را نوعی نسل کشی سیستماتیک نامید.

 در این بین یکی از وحشیانه ترین اقدامات ضد بشری صدام بمباران شهر حلبچه با سلاح های شیمایی بود. این اقدام در نوع خود در جهان سابقه نداشته است. اگر آمریکا هیروشیما را بمباران کرد یک شهر کشور دشمنش را بمباران کرد. یا آمریکا اگر در ویتنام بمب شیمایی می زد یک کشور دیگر را مورد تجاوز قرار داده بود. البته این امر قبح از جنایت نمی کاهد قطعا هر جناتی در هر کجا محکوم است.  یا ارتش نازی هیتلر در جنگ با ارتش سرخ شوروی از سلاح شیمیایی استفاده کرد. یا در جنگ های مختلف در جهان یک ارتش متجاوز علیه یک کشور دیگر از این سلاح ها استفاده می کرد. اما این همه را گفتم که میزان جنایت صدام حسین و کار وحشینانه عجیبی که کرد برای شما روشن تر شود.

 صدام حسین رسما علیه مردم کرد که به هر صورت شهروند کشور خودش بودند از این سلاح استفاده کرد. در واقع صدام حسین علیه مردمی که خودش ادعا می کرد رئیس جمهور آنان است از سلاح شیمیایی استفاده کرد.  این امر در طول تاریخ بشریت  سابقه نداشته است.کشتار مردم حلبچه در واقع یکی ازنقاط سیاه تاریخ ستم علیه مردم کرد در عراق است. رژیم صدام در جنایتی هولناکدر تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ شهر حلبچه را در کردستان عراق بمباران شیمیایی کرد .بمباران شیمیایی حلبچه به مرگ بیش از ۵ هزار مرد و زن و کودک ، منجر شد .

 اما نکته مهم دیگر در این میان آن است که متاسفانه باید گفت که رژیم بعث عراق و صدام حسین در این جنایت دست تنها نبودند. بلکه دولت های غربی  به این رژیم کمک می کردند.

 آمریکا از سال۱۹۷۷ تا سال ۱۹۸۳ در تجهیز عراق به سلاحهای مخرب شیمیایی نقش آشکاری ایفا کرد.

 با گذشت سالها و گذرزمان ؛ ابعاد این جنایت و نقش کسانی که شریک جنایات صدام بودند اشکارتر گردید. اسنادی که بعدها منتشر شد نشان داد چه کسانی و چه دولت هایی بازیگران پشت صحنه جنایت حلبچه بودند. مطابق همین اسناد مشخص شد که دهها شرکت آلمانی ، هلندی ، فرانسوی؛ بلژیکی ، روسی و آمریکایی در ارسال مواد شیمیایی و تکنولوزِی استفاده از آن به عراق ، مشارکت کرده بودند که در واقع در جنایات شیمیایی صدام ، شریک جرم او شدند .این اسناد نشان داد که به این جنایت نباید فقط بعنوان کشتاربیرحمانه مردم بدست دیکتاتوری دیوانه نگریست؛ بلکه باید به عقبه این واقعه هولناک نگاه کرد. عقبه ای که به وقایعی چون جنایات امریکا در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن و جنایات علیه مردم ویتنام با استفاده از سلاح های شیمیایی باز می گردد.

 در این میان اما مردم کرد ایران به همراه دیگر شهروندان ساکن ایران و همچنین دولت جمهوری اسلامی  تنها حامی مردم کردستان عراق بودند. در همان روز های اول این مردم کرد ایران و ایرانیان بودند که به کمک خواهران و برادران کرد خود در حلبچه و مناطق دیگر کردستان عراق شتافتند. تمام شهرهای کردستان ایران از جمله  شهر پاوه و منطقه اورامانات کردستان ایران  میزبان آوارگان کرد عراقی که از دست صدام حسین و جنایت های او مجبور به فرار شده بودند،بود. د رواقع دولت ایران و کرد های ایران تنها پناهگاه مردم کرد عراق بود.

 جمهوری اسلامی ایران پس از واقعه حلبچه با ارسال چندین نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به استفاده گسترده رژ‍یم صدام از سلاحهای شیمیایی ، خواهان اعزام هیات کارشناسی سازمان ملل برای بررسی موضوع شد. تنها در این مقطع بود که دبیرکل سازمان ملل در اقدامی دیر هنگام در ۲۵ مارس ۱۹۸۸ گروهی کارشناس را به ایران و منطقه اعزام کرد . این گروه ، یافته های خود را در ۲۵ آوریل ۱۹۸۸ که بیانگر مشاهده مصدومین شیمیایی در دو کشور ایران وعراق بود به دبیرکل ارائه داد. شورای امنیت سازمان ملل در ۹ می ۱۹۸۸باصدور قطعنامه شماره ۶۱۲، بعنوان نخستین قطعنامه؛ استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم کرد، اما، از عراق به عنوان به کار گیرنده سلاح های شیمیایی، نامی برده نشد. در واقع همین تعلل ها و حمایت ها ی امریکا از رژم صدام اورا به ادامه فجایع ضد بشری اش، ترغیب کرد.

 جمهوری اسلامی ایران همچنین در سلسله نشست های سازمان منع سلاح های شیمیایی همواره بر اجرای کامل و بدون تبعیض مفاد کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی تاکید کرده است.

 اما واقعیت تلخ این است که امریکا و بسیاری از کشورهای مدعی نگرانی از سلاح های کشتار جمعی ؛ مانع اصلی اجرای کامل کنونسیون منع سلاح های کشتار جمعی هستند و هیچگاه حاضر نشدند به معاهداتی چون منع کاربرد سلاح های شیمیایی و یا بند ۶ معاهده ان پی تی که بر امحای سلاح های هسته ای تاکید دارد عمل کنند .تا زمانی که این دو گانگی ها و تعلل ها ادامه داشته باشد؛ جهان روی ارامش نخواهد دید و تصویر های هولناک همچون بمباران شیمیایی نودشه سردشت و حلبچه از اذهان پاک نخواهند شد؛ همانگونه که فجایعی همچون بمبارن اتمی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن بعنوان جنایتی ضد بشری که بدست امریکا رقم خورد هرکز فراموش نشده و نخواهد شد.

3 پاسخ برای “حلبچه جنایتی فراموش نشدنی / فاتح شمس

  • حسن ولدبیگی در تاریخ اسفند 23, 1393 گفت:

    جناب شمس عزیز با تشکر از هر چند بنطر میرسد شما به بهانه
    سالگرد حلبچه مواضع خودتون رو تکرار کرده اید ولی یاد حلبچه به هر بهانه بجا و پسندیده است

  • پاوه ای در تاریخ اسفند 23, 1393 گفت:

    مقاله ای بسیار مبسوطی بود در این چند ساله اولین مقاله ای بود که در باره حلبجه مستند وبا زبان ساده وواقعی نوشته شده دست مریزاد اقای شمس

  • امید در تاریخ اسفند 23, 1393 گفت:

    مطلب بجا و کارشناسانه ای بود . موفق باشید آقای شمس