پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:53

چالش­های توسعه زیست­ بوم در شهر پاوه / سلام خسروی

چالش­های توسعه زیست­ بوم در شهر پاوه / سلام خسروی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شهری مانند پاوه که خواهان تبدیل شدن به مرکزی اثرگذار در شبکه ­های فرامحلی است از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و فیزیکی نیازمند تغییرات عمده ­ای در مدیریت شهری و تعاملات شهروندی می­ باشد؛ باید علاوه بر بسترسازی­های فرهنگی و اجتماعی، زیست­بوم کاملاً جدیدی در آن خلق شود و از […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شهری مانند پاوه که خواهان تبدیل شدن به مرکزی اثرگذار در شبکه ­های فرامحلی است از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و فیزیکی نیازمند تغییرات عمده ­ای در مدیریت شهری و تعاملات شهروندی می­ باشد؛ باید علاوه بر بسترسازی­های فرهنگی و اجتماعی، زیست­بوم کاملاً جدیدی در آن خلق شود و از طریق تعاملات جدید سیاست­ها، جریانات اقتصادی و تجربه اجتماعی نوینی ایجاد گردد. همچنانکه سلام خسرویتوسعه فرهنگی و اجتماعی نیازمند بسترهای لازم تاریخی و ظرفیتهای شهروندان می­ باشد، افزایش اقتدار شهری به وجود زمین برای توسعه آن وابسته است؛ پدیدهای که در شهر پاوه و محیط اطراف آن به شدت کمیاب و محدود­کننده می­ باشد.

نگاهی گذرا به زمین به عنوان منشأ اقتدار شهری نشان می­دهد که پاوه با وجود ظرفیتهای بالقوه اجتماعی و فرهنگی برای تبدیل شدن به یک مرکز و کانون مبادلات اجتماعی و تمرکز جمعیتی به عنوان مقوله­ ای اقتدارآفرین همواره باچالش محدودکننده زمین برای گسترش متوازن و جذب و توزیع جمعیت همراه بوده است.

در کنار مسائل و مشکلات و سیاستگزاری های مختلف که بعضاً محدودکننده توسعه شهر پاوه بوده ­اند نگاه مالکان و صاحبان زمین­های حریم شهر نیز همواره بازدارنده و مانع استفاده بهینه از منابع موجود شده است. توسعه نامتوازن شهر پاوه با نگاه اجمالی به طرح جامع توسعه شهر به نحوی مشهود است. توسعه اجباری شهر در مسیرهایی سخت و هزینه­ بر باعث غفلت از هدایت و توسعه شهر در قسمتهای مناسب­تر شده و این حداقل فرصتهای توسعه را نیز هدر داده است.

در تعامل بین سیاستگزاران شهری و مالکان زمین­های اطراف، هم شهر و هم مالکین متضرر شده و تنها واسطه ­ها و دلالان سودهای مقطعی برده ­اند. در بعضی از موارد یک طراحی و مهندسی آینده­ نگر می­توانست با هدایت و طراحی معابر مناسب و شایسته و عدم احداث شهرک یا تأسیسات وابسته و محدودکننده هم برای کالبد شهر و هم برای مالکان زمین­های در معرض توسعه شهر مفید و مؤثر واقع شود.

با این اوصاف فرصتهای زیادی برای توسعه شهر پاوه و تبدیل آن به یک کانون فرامحلی از دست رفته ­اند؛ اما اگر بخواهیم بیش از این متضرر نشویم باید با نگاهی بلندمدت و در یک تعامل دوسویه بین مالکین زمینهای اطراف و شهرداری به دنبال تأمین نفع همگانی و سود مشترک برای شهر و شهرداری و شهروندان باشیم. در این راستا شهرداری پاوه آمادگی کامل دارد تا به دور از دخالت واسطه­ ها و افراد سودجو مستقیماً با مالکان زمین­های واقع در حریم شهر وارد تعامل شده و با نگاه به آینده و مصالح عمومی حداکثر سود و بهره­ وری را نیز برای صاحبان زمین­های مناسب جهت توسعه زیست­بوم پاوه فراهم نماید.

5 پاسخ برای “چالش­های توسعه زیست­ بوم در شهر پاوه / سلام خسروی

  • سمساری کلیان در تاریخ اسفند 23, 1393 گفت:

    مختصر بود و مفید

  • فرزند شهید .... در تاریخ اسفند 22, 1393 گفت:

    اگر آب هانی ک.ان به پاوه انتقال یابد دره بیدمیری از سراب هولی تا زل آزاد می شود یعنی حدود 300 هکتار قابلیت آن را دارد که به شهر افزوده شده و مشکلات زمین را در شهر پاوه تا سالهای سال به خوبی حل خواهد نمود.

  • شهردار سلام در تاریخ اسفند 21, 1393 گفت:

    با سلام خدمت جناب اقای خسروی شهردار محترم و دلسوز شهرمان جناب افای خسروی دیروز در حال عبور از جاده گردشگری بودم باعث تعجب برای اینجانب شده بود که چطوری جنابعالی مجوز ساخت و ساز را برای ساختمان روبروی ابشار داده اید و ایشان نیز در پایین ساختمان در حال زدن ستون برای اضافه نمودن بنای خود هستند خواهشمند است جلوی این ساخت و سازها را بگیرید چرا که من از همکاران قدیمی شما هستم و شما را انسانی پاک و بی ریا میدانم خواهشن با این کارها سوابق خود را خراب نکنید

  • ناشناس در تاریخ اسفند 20, 1393 گفت:

    صائب تبریزی شعری دارد و مظمون آن اینست که اگر می خواهی شنا گر خوبی باشی باید قبل از ورود به آب لباس ها را از تنت در بیاوری تا مانع از شنا کردن نشوند
    مشخص است که منظور از لباس تعلقات است اگر شهردار محترم بخواهد موفق شود باید دل از آپارتمان سازی و جمع سرمایه دل بکند اکثر شهرداران سابق به فکر خودشان بوده اند با لباس زمستانی به دریا زده اند و غرق شده اند البته هدفم از این مطلب توهین و یا متهم کردن شهردار محترم نیست عملکردش به نظر من تا کنون مثبت بوده و تا اندازه ای زندگی را در شهر به سوی رفاه سوق داده امیدوارم در اهدافش جدی باشد و همین جدیت باعث موفقیتش می شود اگر نیتش خیر باشد خداوند هم کمکش می کند تا مردم را از این فضای تنگ نجات دهد .

  • م. امیدوار در تاریخ اسفند 20, 1393 گفت:

    با سلام
    هرچند ارایه راه حل نهایی و صحیح مستلزم بررسی های همه جانبه و انجام مطالعات فراگیر می باشد اما براساس تجربیات و تخصص خود و با توجه به شناخت نسبی که از منطقه و عوامل موثر در توسعه شهری و همچنین وضعیت عمومی پاوه از لحاظ زیربناها، فضاها، اراضی، تاسیسات شهری و … دارم بایستی عرض نمایم که بنظر می رسد گزینه مناسب جهت فایق آمدن بر این مشکل (کم بودن زمین مناسب جهت فضای شهری و استفاده در فضاها و کاربری های مختلف شهری) توسعه شهر به سمت بیدمیری می باشد که می تواند متعاقب اتمام پروژه انتقال آب هانی کوان به پاوه اتفاق افتد.
    این امر دارای مزایای زیادی است که سعی می شود در یک مطلب جداگانه بطور مفصل مورد بحث قرارگرفته و نتایج ان در معرض نمایش کاربران و مجریان قرارگیرد.