پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:43

جاذبه های گردشگری هورامان / فاتح شمس

جاذبه های گردشگری هورامان / فاتح شمس

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : برای پایتخت‌نشینان و البته بسیاری از دیگر مرکزنشینان شاید شمال، جاده چالوس و حتی ماسوله دیگر مقاصد گردشگری تکراری شده باشند. برای همین چه خوب است اندکی هم به مناطق حاشیه‌ای‌تر به عنوان مقاصد جدید گردشگری توجه کنیم. این بار به غرب برویم و جاده‌های کوهستانی و پر پیچ […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : برای پایتخت‌نشینان و البته بسیاری از دیگر مرکزنشینان شاید شمال، جاده چالوس و حتی ماسوله دیگر مقاصد گردشگری تکراری شده باشند. برای همین چه خوب است اندکی هم به مناطق حاشیه‌ای‌تر به عنوان مقاصد جدید گردشگری توجه کنیم. این بار به غرب برویم و جاده‌های کوهستانی و پر پیچ و خم اورامانات را تجربه کنیم و با طبیعت بکر و دست‌نخورده‌اش آشنا شویم.

روستای اورامانات تخت در دل کوه‌های سر به فلک کشیده مناطق کردنشین غرب کشور می‌تواند یک پیشنهاد جذاب برای کسانی باشد که به فاتح شمسگردشگری روستایی علاقه‌مند هستند. روستای اورامانات تخت که در تقسیمات کشوری جزو استان کردستان است و در جنوب شرقی شهر مریوان واقع شده و از طرف دیگر با شهر‌های استان کرمانشاه ارتباط دارد. اتفاقا پیشنهاد ما این است که از جاده پاوه به سمت نودشه و سپس با رد کردن گردنه «کل تته» به این روستا بروید. چون اگر از این سمت بروید هم غار قوری‌قلعه نزدیک پاوه را می‌بینید و هم جاده بی‌نظیر پاوه به نودشه که به جرات می‌توان گفت زیباتر و بکر‌تر از هر جاده کوهستانی دیگری است که تاکنون دیده‌اید و هم خود شهر نودشه را می‌توانید ببینید. اما اگر می‌خواهید هم دریاچه زریوار را نگاه کنید و هم از بازار مریوان خرید کرده باشید، از سمت مریوان هم بروید باید یک جاده‌75 کیلومتری را طی کنید تا به اورامان تخت برسید. جایی که بسیار به ماسوله تشبیه‌اش کرده‌اند. اما هم از نظر وسعت و هم از نظر معماری حتی باید گفت فراتر از ماسوله است و برای همین نام ‌هزار ماسوله بر آن نهاده‌اند.

منطقه اورامانات علاوه بر این‌که طبیعت زیبا و بکری دارد از دیرباز نیز سابقه طولانی تاریخی و فرهنگی خاص و ویژه خود را داشته است که همین خصوصیات باعث شده است به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مطرح شود. کوه‌های سر به فلک کشیده و رودخانه سیروان پر آب در کنار چشمه‌های همیشه جوشان این منطقه و پوشش گیاهی منحصر به فردی که دارد، فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به اکوتوریسم فراهم کرده است. البته در هر فصلی این منطقه زیبایی خاص خودش را دارد. در زمستان برف‌گیر بودن این منطقه می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. به شکلی که در گردنه‌های اطراف روستا تا چند متر برف می‌نشیند. از آن طرف بهار خصوصا ماه اردیبهشت یکی از زیباترین اشکال طبیعت را در اینهورامان کوه‌ها می‌توانید ببینید. گل‌های رنگارنگی که در گوشه و کنار در آمده‌اند و چشمه‌ساران و جویبار‌هایی که از دل کوه بیرون می‌آیند.

در کنار این همه رود پر آب سیروان را داریم که روستا‌های مختلفی در حاشیه آن شکل گرفته‌اند که هر کدامشان به تنهایی یک جاذبه عمده گردشگری هستند. مانند: سرپیر، کاله، رودبر، بلبر، ژیوار، ناو، نوین! و باید در این بین از چشمه بی‌نظیر «بل» با آن آب فراوانش نام برد که به واقع یکی از عجایب گردشگری است که کمتر شناخته شده است.

در کنار آن معماری اورامانات به شکلی است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. خانه‌های پله‌کانی که اغلب با همان مصالح سنگی که از دل کوه در آمده است خودش جلوه‌گری ویژه‌ای به این منطقه داده است. اگر شما یک گردشگر علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنم برای دوران اقامت خود به هتل سنگی واقع در این روستا بروید که در دل کوه ساخته شده است و به سبک خانه‌های روستاییان است و از اقامت چندروزه در این محیط لذت ببرید. در کنار این همه، آداب و رسوم مردم منطقه و همچنین تاریخچه طولانی این منطقه نیز از دیگر جاذبه‌های مهم آن است. براساس اسناد موجود گویا روزگاری این روستا به شکلی، مرکزیتی در منطقه داشته است و برای همین از آن به عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه‌ای اورامان نام می‌برند. خود واژه اورامان یا هورامان از دو بخش اهورا و مان به معنی خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده است. اورامان یعنی سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا. هور در اوستا به معنی خورشید است. هورامان را می‌توان جایگاه خورشید هم معنی کرد. وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و برخی مراسمات بزرگداشت این پیر فرزانه نشان از قدمت تاریخی بالای این منطقه دارد. مراسم‌هایی که هر ساله با استقبال گسترده گردشگران مواجه می‌شود. البته از فرهنگ و سبک زندگی مردم کرد ساکن در این منطقه نیز نباید غافل شد، لباس‌های زنانه کردی با رنگ‌آمیزی شاد و زیبا و طرح‌های چشم‌نوازش می‌تواند سوغاتی خوبی برای خانم‌ها باشد. از آن طرف گیوه‌های دست‌دوز مردمان این دیار نیز می‌تواند کادویی برای آقایان محسوب شود.

از دیگر تولیدات دستی می‌توان به گلیم، سجاده، نمد، سبد و… اشاره کرد. البته در راه برگشت پیشنهاد می‌کنم سری هم به روستای «شرکان» بزنید و برای سوغاتی هم که شده چند سبد انار و چند کیلو گردو بخرید تا فرق مزه این دو میوه منطقه اورامانات را با جاهای دیگر درک کنید.

طبیعت پاوه

9 پاسخ برای “جاذبه های گردشگری هورامان / فاتح شمس

  • مناطق گردشگری پاوه | گالری تک عکس لنز 98 در تاریخ اردیبهشت 27, 1394 گفت:

    […] سلام پاوه » جاذبه های گردشگری هورامان / فاتح شمس […]

  • پاوه ای در تاریخ اسفند 24, 1393 گفت:

    اقا فرید عزیز شما هم لطفا کمی دقت کن در درست نوشتن در یک جمله دو غلط املایی از دانش بسیار با لای شما حکایت دارد بعد تحلیل کن من مدافع کسی نیستم اما وقتی یک ایرادی میگیریم باید یک جایگزین داشته باشیم شما که در ابتدایی ترین کلمات مشکل نوشتن داری خود را تحلیلگر قلمداد نکن اگر جایگزین داری به شرط درست نوشتن بفرست شاید چاپش کردند

  • فرید - ح در تاریخ اسفند 23, 1393 گفت:

    مطلب تان بیشار به یک تنشا شباهت داشت تا به یک مقاله
    لطفاً در تهیه مطالب بیشتر کوشش نمایید و از درج مطالب کلیشه ای و تکراری پرهیز نمایید.
    با تشکر

  • رستمی در تاریخ اسفند 22, 1393 گفت:

    چرا کسی جرات نمی کند راجع به جاده ای که زمینه شاهو خواری یا همان کوه خواری مد نظر رهبر انقلاب را فراهم می سازد اعتراض نمی کند. ابن دوستداران محیط زبست بدرد چه می خورند.

    • امير دارستان در تاریخ فروردین 3, 1394 گفت:

      با تشكر از آقاي رستمي

  • فاتح شمس در تاریخ اسفند 22, 1393 گفت:

    با تشکر از تذکر دوستان عزیزم کاک سراج کاک محمد ورهگذر عزیز تذکرات این عزیزان کاملا درست وبجا بود اما قطع بنده قصد وغرضی از نگارش این واژه ها نداشته و با دل وجان اشکالات خود را می پذیرم باز از توجه شما دوستان متشکرم ای کاش نقدی هم بر نوشتار می نوشتید چرا که بنده در حد وسع خود نوشته ام شما بزرگواران می توانید این رسالت را(معرفی جاذبه های هورامان عزیزر) تکمیل کنید به امید اینکه دوستان عزیز دیگر بنده را هم راهنمایی وهم در این مسیر کمک کنند سپاسگذارم

  • رهگذر در تاریخ اسفند 21, 1393 گفت:

    با تشکر از نویسنده این مطلب اورامان یا هورامان تخت درست تر است.
    اورامانات یک اصطلاح در تقسیمات کشوریست که به چهار شهرستان پاوه ، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می گردد.

  • محمد در تاریخ اسفند 21, 1393 گفت:

    وقتی از روستا اسم می بریم باید بگوییم روستای اورامان و روستای اورامانات غلط میباشد ضمنا هزار ماسوله لقب شهر پاوه می باشد نه روستای اورامان

  • سراج در تاریخ اسفند 21, 1393 گفت:

    ضمن تشکر از کاک فاتح شمس بخاطر معرفی زیبای منطقه هورامان ، کاش از روستای دشه و هانه کوان و آبشار های زیبا و جاده ی زیبای آن می نوشتند با تشکر.