س 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:18

نماینده نویسندگان و فعالان عرصه فضای مجازی پاوه از دغدغه های زبان هورامی گفت

نماینده نویسندگان و فعالان عرصه فضای مجازی پاوه از دغدغه های زبان هورامی گفت

 به گزارش سلام پاوه : ابراهیم شمس نماینده نویسندگان و فعالان عرصه فضای مجازی پاوه  دردیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه سخنانی را با موضوع وبلاگ نویسی و فعالیت در فضای مجازی و دغدغه های زبان شیرین هورامی  ایراد نمود متن کامل این سخنان به شرح ذیل است : بسم الله الرحمن […]

 به گزارش سلام پاوه : ابراهیم شمس نماینده نویسندگان و فعالان عرصه فضای مجازی پاوه  دردیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه سخنانی را با موضوع وبلاگ نویسی و فعالیت در فضای مجازی و دغدغه های زبان شیرین هورامی  ایراد نمود متن کامل این سخنان به شرح ذیل است :فرهنگ و هنر

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت تمامی عزیزان حاضر ، روحانیون معزز ، نویسندگان ، شاعران  وفرهیختگان محترم  و با عرض خوش آمدگویی خدمت مدیر کل محترم فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمانشاه جناب دکتررحیمی زنگه . امیدوارم نخستین سفر ایشان به شهرستان ما مایه خیر وبرکت باشد. با کسب اجازه از محضر تمامی بزرگان حاضر ، به نمایندگی از نویسندگان هورامان و فعالان فرهنگی فضای مجازی عرایضم را در دو محور 1-  وضعیت فضای مجازی در شهرستان پاوه 2-  جایگاه زبان  هورامی در عرصه نوشتاری ارائه می نمایم :

شهرستان پاوه از جمله شهرستانهایی با قدمت تاریخی طولانی و دارای فرهنگ وادبی غنی می باشد . در قرون گذشته مکانهایی در این شهرستان از جمله پاوه ، نودشه ، باینگان ، خانگا ،  دزاور ، هجیج ، کیمنه ، شرکان ، نجار دارای مراکز دینی و تربیتی بوده وعلمایان و عرفای بیشماری را در خود پرورانده است . از قدیم الایام به پاوه دارالعلم می گفتند و از اطراف و اکناف مناطق مختلف کردستان تشنگان علم و دانش برای سیراب شدن از چشمه گوارای معرفت و معنویت به خدمت علما و عرفای بزرگ این شهر می رسیدند  . امروزه نیز این شهرستان با وجود علمای اعلام و نویسندگان وشاعرانش در عرصه های مختلف دینی ، فرهنگی وادبی  فعال است اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف فعالیت آنها چشمگیر نیست . اینها مقدمه بسیار کوتاهی  تا به موضوع اصلی بپردازم:

 

1-وضعیت فضای مجازی در شهرستان پاوه

بیش از ده دوازده سالی از شروع و فعالیت اینترنت در ایران نمی گذرد و فعالیت اینترنت در شهرستان پاوه به قدمت تولد اینترنت در ایران است . هرچند که پرداختن به تاریخچه فضای مجازی در پاوه از حوصله این جلسه خارج است اما بطور اختصار عرض می کنم در منطقه اورامانات فعالیت در عرصه اینترنت به سال 1382 باز می گردد و آنچه که امروز شاهد وجود وبلاگهایی هستیم که در شهرستان پاوه فعالیت داشته اند قدمتشان به سالهای 84 و85  بر می گردد .  هر وبلاگ نماینده یک انسان است . انسانی که در جامعه و فرهنگ خاص بزرگ شده و می تواند به بازنمایی خود در واژه ها و کلامی که می نویسد ، بپردازد . این بازنمایی می تواند از یک سو معرف خود فرد و سوی دیگر اجتماع و جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند باشد.  منطقه هورامان دارای ویژگیهای خاصی است از جمله این ویژگیها می توان به طبیعت بسیار دلنوازش اشاره کرد قله های رفیع شاهو ، کوسالان ، تخت ، آتشگاه و ماکوان با داشتن انواع گونه های گیاهی ، درختان و جانواران منحصر به فردش باعث شده تا دهها وبلاگ در مورد این طبیعت زیبا خلق شون د. دهها و بلکه صدها مکان با نامهای مختلف در منطقه هورامان وجود دارند که هریک مزین به نام وبلاگی است.

وبلاگ نویسی در منطقه هورامان و بالاخص شهرستان پاوه از جایگاه ویژه ای برخوردار است بطوریکه در همین شهر پاوه بیش از200 وبلاگ فعالیت داشته و دارند .در این یک دهه ای که  از عمر وبلاگ نویسی در شهرستان پاوه می گذرد می توان گفت بیشتر خلاهایی که بدلیل عدم وجود انجمن ادبی ، چاپ کتب ، عدم وجود برنامه های محلی در رادیو و تلویزیون استانی ، و خیلی مسائل دیگرایجاد شده بودند ،  پر شده است . هر چند که همه مردم به اینترنت دسترسی ندارند اما بنابه آمار رسمی مخابرات  تعداد  2137 خط  اینترنت خانگی در این شهرستان وجود دارند که احتمالا بیش از این آمار کاربر اینترنتی فعال هستند که از طرق مختلف از جمله کارت شارژ  و یا ایرانسل وارد فضای مجازی می شوند و این نشانگر این است که گرایش مردم به اینترنت بسیار زیاد شده و احتمالا تا سال آینده این آمار به  دو برابر خواهد رسید.

فلذا به منظور ساماندهی این حوزه موارد زیر پیشنهاد می گردد :

1-     با توجه به آماری که ارائه شده ، جایگاه اینترنت نسبت به گذشته در خانواده ها افزایش یافته و جا دارد این موضوع از جنبه های مثب ومنفی مورد بحث قرار گیرد لذا انتظار دارد سمیناری تحت عنوان فضای مجازی و خانواده در سطح شهرستان برگزار گردد.

2-     امروزه فضای سایبری بخش عمده ای از جنگ نرم را به خود اختصاص داده است . امیدواریم این حوزه تقویت ، و با برگزاری دوره های آموزشی کاربران را نسبت به مخاطرات فضای مجازی آشنا نمایند.

3-     برگزاری جشنواره های وبلاگ نویسی در موضوعات مختلف دینی ، فرهنگی ، هنری ، ادبی ، شعر و داستان نویسی ، فرهنگ بومی ، زبان محلی و موارد دیگر به منظور رشد وتوسعه و کیفی سازی این حوزه .

موضوع بعدی :   جایگاه زبان  هورامی به عنوان یکی از زبانهای کهن پارسی کجاست؟

به باور جامعه شناسان، زبان یکی از مؤلفه های فرهنگی و بخشی از هویت یک قوم و ملت به حساب می آید. آنچه فرهنگ گذشتگان را به نسل حاضر پیوند می زند و  آیندگان را از ارزش ها و باورهای نسل حاضر مطلع می سازد، زبان است.  از این رو مرگ زبان تنها از میان رفتن یک ابزار ارتباطی نیست، بلکه مرگ یک فرهنگ با تمام گذشته و دیرینگی آن و مرگ یک ملت با تمام هویت قومی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی آن است. زبان هورامی از آن دسته از زبانهایی است که سازمان یونسکو اعلام نموده در خطر نابودی است حال چه عواملی در این مسئله دخیلند وچه باید کرد ، من فقط تیتروار عوامل آن را بیان می نمایم :

1-     عدم وجود رسانه جمعی –  در کل شهرستان پاوه و هورامان حتی یک روزنامه یا مجله محلی وجود ندارد .

2-      نبود چاپ و نشر کتابهای  به زبان هورامی –  امروزه کل کتابخانه هوران ( منظورنثر هورامی است ) در 12 کتاب خلاصه می شود که سهم شهرستان پاوه 2 کتاب است. این واقعا برای زبانی با این غنا وثروتمندی جای بسی تاسف است.

3-     ضعف  ادبیات کودک و تولیدات فرهنگی در حوزه کودکان –  امروزه دیگر از لالایی خواندنها وقصه های شیرین دوران کودکی خبری نیست   پدر ومادرهای جوان نه تنها قصه های قدیمی را از یاد برده اند بلکه بدرستی زبان مادری خود را به بچه ها انتقال نمی دهند.

4-     بی توجهی تحصیلکردگان و نخبگان شهرستان نسبت به پرداختن به زبان مادری

5-     روند پرسرعت جریان مدرنیسم و شهرنشینی و علاقمندی برخی از خانواده ها به اینکه فرزندانشان واژه های فارسی را جایگزین نمایند.

6-     عدم وجود انجمن های ادبی و تشکیلاتی از این دست تا پشتوانه ای برای برگزاری همایشها و چاپ ونشر کتب نویسندگان باشد

انتظارات از اداره محترم فرهنگ وارشاد اسلامی وجناب مدیرکل :

1-      همچنانکه وزیر محترم آموزش وپرورش  جناب دکتر علی اصغر فانی در اجرای اصل ۱۵قانون اساسی وعده داد که به زبان‌ قومیت‌ها در مدارس کشور اجازه تدریس داده خواهد شد  ، از مدیرکل محترم ارشاد اسلامی استان این انتظار می رود زبان هورامی به عنوان یکی از زبانهای قدیمی وارزشمند پارسی  مورد عنایت قرار گرفته و بستری برای تدریس زبان هورامی در مدارس شهرستان و دانشگاه پیام نور پاوه (همچنانکه در مریوان در جریان است)  فراهم شود

2-     در سال چند همایش ، جشنواره و کنگره  مربوط به مسائل ادبی و فرهنگی در سطح شهرستان برگزار گردد. ( لازم به یادآوریست  در سال جاری با کوشش جمعی از اصحاب قلم و با همکاری اداره محترم ارشاد اسلامی ونهاد کتابخانه های استان در شهر نودشه همایش داستان کوتاه هورامی برگزار گردید که در نوع خود بی نظیر بود و تاثیرات فراوانی بر جای گذاشت. با توجه به اینکه این همایش هرساله برگزارمی گردد  انتظار میرود از جانب اداره محترم ارشاد اسلامی مورد حمایت مالی ومعنوی قرار گیرد.

3-     انجمن ادبی شهرستان پاوه به دلایلی چند غیر فعال است انتظار می رود با درایت حکیمانه جنابعالی این مشکل حل شود.

4-     در بحث چاپ ونشر کتب به زبان هورامی با توجه به اینکه شهرستان پاوه  بیشترین هورامی زبان را داراست انتظار می رود بیش از استان کردستان به این موضوع اهمیت داده شود و موانع ومشکلات  صدور مجوز چاپ برداشته شوند.

5-     هدف از تاسیس و راه اندازی شبکه های استانی کمک به حفظ فرهنگ ، آداب ورسوم و زبان بومی می باشد. اما متاسفانه منطقه هورامان علارغم داشتن چشم اندازی بسیار زیبا ، تاریخ و فرهنگی ریشه دار و زبانی کهن   که هر آن خطر از بین رفتنش می رود ، تاکنون در شبکه استانی کرمانشاه هیچ جایگاهی نداشته است . جا دارد مسئولین محترم صدا و سیما در راستای مبارزه با جنگ نرم دشمنان قسم خورده ایران عزیز و برای حفظ زبان و فرهنگ غنی هورامان در هفته چند ساعتی را به اجرای برنامه به زبان هورامی و پرداختن به  مسائل اجتماعی این شهرستان  اختصاص دهد.

6-     شاید هیچ جای دیگری را نتوان با شهرستان پاوه از نظرمسائل اعتقادی و وجود افکار و عقاید مختلف مقایسه کرد. در این شهرستان از احزاب مختلف کردی گرفته تا بنیادگراهای اسلامی ( مکتبیها ، اخوانیها ، تکفیریها ، سلفی ها و…) و همچنین لائیکها  و غیره در این شهرستان وجود دارند  هر چند که همه ما میدانیم در چند ساله اخیر اداره ارشاد اسلامی آنچنان فعالیت چشمگیری نداشته است.   بنابراین امروزه وظیفه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بسیار خطیر است و جا دارد از نظر مادی ومعنوی بصورت مضاعف برای این شهرستان هزینه شود.

در  خاتمه عرایضم از جناب آقای دکتر هدایت محمودی مسئول محترم اداره فرهنگ واشاد اسلامی پاوه تشکر ویژه می نمایم. ایشان بیش از ده ماهی نیست که در این پست انجام وظیفه می نماید اما در این فرجه کم  علیرغم عدم بودجه و محدودیتهای موجود کارهای مفیدی انجام داده هرچند که جای کار بیشتری انتظار می رود.  از صبر وحوصله شما بزگواران سپاسگزارم     والسلام

7 پاسخ برای “نماینده نویسندگان و فعالان عرصه فضای مجازی پاوه از دغدغه های زبان هورامی گفت

  • شه مال در تاریخ آبان 23, 1392 گفت:

    ده سد وه ش بو هر چی ئینا دلو ایمه نه تو واته ت هورامان فره به دبه خته ن گاهز له یوش کریولاوه

  • عدنان مرادی در تاریخ آبان 18, 1392 گفت:

    روجیار عزیز
    بنده هم به اهمیت و جایگاه و قدرت افراد و نقش سازنده آن در پرورش استعدادها ایمان دارم و می دانم وجود یک انجمن نیرومند ضامن تعالی و رشد فرهنگ و ادبیات خواهد شد

    من نگفتم وجود انجمن ادب لازم نیست من گفتم تنها انجمن ادبی کافی نیست تنها همت کافی نیست در این شهر تنها هستند کسانی که هیچ فعالیتی را خارج از چهار چوب کاری خویش با وجود قانونی بود و نشکستن خطوط هم قبول ندارند من یا امثال بنده هیچگاه مانعی برای فعالیت کسی نبوده و نیستیم دوستان گفتند ما تا انجمن ادبی نباشد فعالیت نمی کنیم انجمن هرمان با تلاش بر پا گردید ولی کسی از دوستان قدم رنجه نکرد من با تمامی شاعران و نویسندگان این شهر از هردو نسل ارتباط دارم نه مسئله قطع رابطه در بین است و نه انجمن به نام بنده می باشد در انجمن به روی همه باز است دوستان با ارشاد اسلامی و قوانین موجود مشکلی نداشته و صد البته خطوط را هم خوب می شناختد آنان با نوع مدیریت و تک روی افراد مشکل داشتند و این به خود آنان مربوط می شود بنده تشکلی سازمانی نیستم که برای کسی نامه بفرستم اگر کسی مشتاق خدمت به این فرهنگ است تنها انجمن هرمان یا هر انجمن دیگری نمی تواند جواب گوی نیاز های ادبی او باشد بلکه به تنهایی نیز می تواند در این راه گام بردارد
    روجیار عزیز
    این شهر باوجود فعالیت های ناسالم اقتصادی و وتبدیل شدن جامعه فرهنگی این شهر به فرهنگ مصرف گرایی و مادگرایی پای در این ورطه نگذاشته و دل در گروه خدمت به ادبیات کردی داده اند و هنوز دلسوزانی را در دل خود جای داده است که تنها خواهان ایجاد بستری سالم برای فعالیت خویش هستند نه بنده هیچ کس دیگری هم حق ندارد کسی یا کسانی را وادار به شرکت کردن یا نکردن در فعالیت ادبی نماید البته آرزوی بنده این است که دوستان روزی را ببینند که مسئولین فرهنگی فعالیت سالم فرهنگی را از هر کسی پذیرا باشند و به قول معروف سخن را دریابند نه گوینده را

  • روجیار در تاریخ آبان 18, 1392 گفت:

    سلام
    جناب آقای مرادی جنابعالی از شاعران بزرگ این شهر و از دلسوزان زبان هورامی هستید اشعار زیبا وبالاخص غزلیات نغز شما موید این گفته است . انجمن ادبی خیلی کارها می تواند بکند انجمن ادبی جای تجمع ادیبان ، شاعران و نویسندگان است . انجمن ادبی جای تبادل افکار و پرورش استعدادها است. انجمن ادبی پایگاهیست برای نقد وبررسی آثار ادبی نویسندگان .یادمه در دهه های 60 و70 در پاوه یک انجمن ادبی بود که شعرا ونویسندگان بزرگ این شهر دور هم جمع می شدند وآثار گرانبهایی خلق می کردند. افرادی همچون مرحوم رسول آبادی ، هادی سپنجی ، محمدرشید امینی ، مومن یزدانبخش ، فریدون بهرامی ، و تعدادی دیگر که شعر هورامی را پس از مدتها رکود دیگر بار زنده کردند ومن به جرات می توانم بگویم یک انقلاب ادبی در شهر پاوه بوجود آوردند اما چند سالیست واقعا انجمن ادبی دیگر فعال نیست مراسمی یا شب شعری ، برگزار نمی گردد چون اصولا کسی خود را صاحب یا مسئول نمی دند. جناب آقای مرادی اگر چه انجمن ادبی همه مشکل پاوه نیست ، یکی از مشکلات مهم که هست. ما باید این مشکل را حل کنیم. امروز کلید حل این مشکل دست شماست . شما امروز دبیر انجمن ادبی هرمان هستید همت کنید با فراخوان از نویسندگان و شاعران این شهر ضمن اینکه زمینه سالم سازی آن بستر را فراهم می کنید، اگر کدورتی بین اصحاب قلم هست، با همت خود می توانید این کدورتها را بزدایید. به نظر من حقیر بسیار بد است هر کس دم از ادب بزند وصاحب قلم باشد نسبت به کسی کدورت داشته باشد. قبول دارم افکار متضاد فراوانی هستند اما همدلی خیلی از مشکلات را برطرف میکند. فراخوان نه از راه فضای مجازی ؛ شما اهل قلم این شهر را می شناسید با تلفن یا نامه شایسته تر است. انجمن ادبی هرمان می تواند بخشی از مشکلات این شهر را برطرف کند. آقای مرادی همت شما لازم است .

  • عدنان مرادی در تاریخ آبان 17, 1392 گفت:

    مشکل پاوه نداشتن انجمن ادبی نیست بلکه نبودن بستر سالم فکری برای فعالیت است .

  • پوریا سردیارانی در تاریخ آبان 17, 1392 گفت:

    سلام با تشکر فراوان از جناب اقای شمس که واقعا مطالب زیبایی را ارائه کرده اند و به موضوعات مهمی اشاره کرده اند و ما هم از مسئولین عزیز خواهشمندیم در حد توان برای زبان مادری ما(هورامی) بکوشند که انجام دادن این کار مایه خشنودی تمام مردم میباشد وایشالله نسل آینده برای یاد گیری زبان هورامی (خواندن و نوشتن) مشکلی نداشته باشند.

  • م ولدبیگی در تاریخ آبان 17, 1392 گفت:

    با سلام و تقدیر از جناب اقای شمس
    تلاشهای شما در زمینه زبان و فرهنگ هورامی قابل تقدیر است امید که با پیگیری های مداوم و همکاری مسئولین زبان و فرهنگ هورامی به جایگاهی که شایسته ان است برسد
    واقعا خسته نباشید خدا قوت

  • آ . محمودزاده در تاریخ آبان 16, 1392 گفت:

    باسلام دیروز بنده نیز به عنوان یکی از افراد حاضر در نشست بودم .نشست خوب ومفیدی بود نمایندگان اقشار فرهنگی وهنری به خوبی از موقعیت قشر خود سخن گفتند و اما جناب آقای شمس به حق جایگاه زبان هورامی را به خوبی تشریح نمود و امیدوارم مسئولین محترم گوشه چشمی به هورامان داشته باشند و با انجام اقداماتی که خواسته نویسندگان ودلسوزان زبان هورامی است وآقای شمس به آنان اشاره کرد ، کمکی به از بین نرفتن ربان اهورایی هورامی بنمایند .