پ 30 فروردین 1403 ساعت 15:21

برای شناساندن جاذبه های گردشگری اورامان چه باید کرد؟

برای شناساندن جاذبه های گردشگری اورامان چه باید کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرساله در ایام تعطیلات نوروزی به منظور «اطلاع رسانی» به مسافران و گردشگران ناحیه اورامان و بویژه شهرستان پاوه ، برخی ادارات دولتی  و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها  اقدام به تهیه بروشورهای می نمایند و معمولا  در مبادی ورودی شهرها  اقدام به توزیع این بروشورها می نمایند. صرف […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هرساله در ایام تعطیلات نوروزی به منظور «اطلاع رسانی» به مسافران و گردشگران ناحیه اورامان و بویژه شهرستان پاوه ، برخی ادارات دولتی  و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها  اقدام به تهیه بروشورهای می نمایند و معمولا  در مبادی ورودی شهرها  اقدام به توزیع این بروشورها می نمایند. صرف نظر از مضمون و محتوای این بروشورها ( که در واقع غالبا حاوی اطلاعات ناصحیحی نیز دکتر برهان ولدبیگیمی باشند ) چند سوال پیرامون این اقدام قابل طرح می باشند . آیا این روش اطلاع رسانی یا در واقع شناساندن منطقه مخصوصا از منظر توریسم چقدر موثر واقع می شود ؟ آیا تا کنون تحقیقی به عمل آمده است که نشان دهد چنین اقدامی به چه میزان در جلب و جذب گردشگران و در حقیقت شناساندن منطقه موثر واقع شده است؟ آیا این اقدام  رویه ای تکراری و تقلیدی نیست که هرساله  به اصطلاح جهت خالی نبودن عریضه و باری به هر جهت  انجام می شود؟  آیا امکان شناساندن  جاذبه های گردشگری به روش یا روش های  دیگری وجود ندارد ؟ آیا شناساندن این جاذبه های فقط و فقط باید محدود به همان ایام تعطیلات نوروزی باشد و در طی مابقی  ایام سال ناممکن است ؟ متاسفانه مشاهدات عینی نشان می دهند که این بروشورها نه فقط تاثیری در اطلاع رسانی ندارند ، بلکه  اغلب در چند ساعت یا حداکثر در انتهای همان روز بعد از توزیع نیز  مچاله شده و بصورت زباله در  سطح معابر و خیابان ها پرت می شوند .

کسی که به عنوان مسافر یا گردشگر تا آستانه ورود به شهرهای اورامان آمده است ( اگر فرض را بر غیر بومی بودن او بگذاریم )  بدان معنی است که از قبل اطلاعاتی از سایر کانال ها بدست آورده و در اغلب موارد  نیاز چندانی به این نوع اطلاع رسانی یا تبلیغات نداشته و طبعا می داند که چرا به این منطقه آمده و هدف اش از آمدن چه بوده است . اگر این فرد هم  اصالتا بومی منطقه بوده و برای دید و بازدید عید به اینجا برگشته است نیز نیازی به چنین بروشوری ندارد . اگر کسانی هم در قالب تورهای مسافرتی آمده باشند ، معمولا تورلیدرها آنقدر اطلاعات دارند که به او بدهند تا بی نیاز از اینگونه اطلاعات باشد . بنابراین در هرحالت ، تهیه و توزیع این بروشورها نوعی هزینه از بیت المال است که راه به جایی نبرده و ما را به هیچ هدفی نزدیک نخواهد کرد و به عبارت دیگر نوعی اسراف و تبذیر و عملا کار بدون فایده است . پس اگر چنین اقدامی هم تاثیر گذار باشد باید آنرا در نقاط مبدا توریست ها و نه  در نقطه مقصد آنها انجام داد.

اما در مورد محتوا ، مضمون و شکل و طراحی این بروشورها نیز باید قدری سخن گفت . حقیقت آن است که  طراحی این بروشورها اغلب بدون نظر افراد کارشناس و دیزاینر های حرفه ای  این حوزه انجام گرفته و چنگی به دل هیچ کس نمی زند. مطالب و محتوای آنها نیز تکراری و حاوی اطلاعات کهنه و بعضا  ناصحیح  بوده و ممکن است افراد ناآشنا به منطقه را نیز سردرگم بنماید ( برای اثبات این ادعا می توان  محتوای بروشورهای موجود در بایگانی مربوط به سنوات گذشته را مرور کرد تا موارد متعددی از این اطلاعات ناصحیح  را  پیدا نمود) . در اینجا نیز گویی می خواهند  از قافله جا نمانند و در هر حال  خود را ملزم می دانند تا چیزی برای عرضه ( حالا با هر کیفیتی ) داشته باشند . پیشینیان گفته اند که  معرفی بد به مراتب از  عدم معرفی، بدتر بوده و  بعضا نتایج معکوس ببار می آورد .

پس در این عرصه چه باید کرد ؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال ، باید بگویم که به صرف شناساندن یک منطقه  به دیگران ( آنهم بر اساس واقعیت موجود ) برای آنکه منطقه مذکور به یک قطب گردشگری تبدیل شود ، کفایت نمی کند .  در فرایند استقرار و  توسعه پدیده گردشگری در یک منطقه  فاکتورهای زیادی دخالت دارند که  از جمله می توان به اسکان  ایمن و بهداشتی ، راههای دسترسی استاندارد ، وسایل حمل و نقل مناسب و  فرهنگ تعامل با گردشگران  اشاره نمود ، اما چون بحث بر سر شناساندن جاذبه های اورامان است ، من هم در مورد کیفیت و میزان تاثیر گذاری تنها این فاکتور برای رسیدن  به آن هدف حرفی برای گفتن دارم . بدون شک اولین گام در راستای ترویج توریسم ، مخصوصا اکوتوریسم ، شناساندن سایت های گردشگری موجود در یک ناحیه به نحو احسن می باشد . هدف از این اقدام آن است تا بتوان تعداد هر بیشتری گردشگر و توریست را برای دیدن این سایت ها به منطقه کشاند . اما برای این کار در شرایط فعلی منطقه اورامان چه باید کرد ؟ به اختصار می توان به اقدامات زیر اشاره کرد :

1.        شناسایی و شناسنامه دار کردن همه حوزه ها و سایت های گردشگری منطقه به شیوه ای مدرن و امروزی توسط نهاد یا ستادی قانون مسئول و ممانعت از پراکنده کاری

2.      دایر نمودن وب سایت  اینترنتی و استفاده بهینه از امکانات گوناگون شبکه اینترنت در راستای شناساندن عرصه ها و سایت های گردشگری اورامان

3.     شناساندن عرصه ها ، سایت ها و امکانات  گردشگری موجود در منطقه  به شیوه های امروزی ( از جمله تالیف کتاب و تهیه فیلم ) به گروههای هدف در داخل و خارج ایران

4.     برگزاری همایش ها و سمینارهای ادواری و تخصصی  در حوزه  گردشگری  ، میراث فرهنگی و صنایع دستی

5.      دعوت از مدیران  آژانس های تور گردانی داخلی و خارجی و معرفی سایت های گردشگری به آنها از نزدیک

6.     برقراری نمایشگاههای دایمی( از جمله نمایشگاه تابلوهای عکس مناظر)  در سطح منطقه و خارج از منطقه

7.     نمایش فیلم ، پاورپوینت و بنرهای تبلیغاتی در امکان اقامتی و سطح میادین و معابر عمومی

8.     آموزش عده ای از جوانان تحصیل کرده  به عنوان راهنمایان«اورامان گردی »

9.      آموزش اقشار مختلف ( از جمله رانندگان وسایل نقلیه عمومی ، مغازه داران ، هتلداران ، صاحبان رستوران ها ، متولیان اماکن گردشگری و زیارتی ) در مورد اهمیت توریسم و نحوه تعامل با گردشگران

10.   شرکت در نمایشگاههای بین المللی مختص به گردشگری و میراث فرهنگی از جملهWTM  لندن ، BIT میلان و ITB  برلین به منظور شناساندن جاذبه های گردشگری و جذب گردشگر خارجی

این مجموعه اقدامات را می توان در  دستور کار اولیه قرار داد. متعاقبا و با توجه به نیاز نیز اقدامات دیگر را  می توان به این فهرست اضافه نمود . امید است، با اجرای این اقدامات بتوان یکی از زمینه های توسعه توریسم در منطقه اورامان را سروسامان داده و از پراکنده کاری و فعالیت های غیر موثر و بعضا بی فایده جلوگیری نمود .

دکتر برهان ولدبیگی
اول اسفند 1393

4 پاسخ برای “برای شناساندن جاذبه های گردشگری اورامان چه باید کرد؟

  • شهرونده در تاریخ اسفند 11, 1393 گفت:

    آقای دکتر ولدبیگی با سلام در راستای معرفی مناطق بکر گردشگری هورامان تلاش فراوانی نمودید وحتی کتاب دراین راستا که به چاپ رسید ونظرات جنابعالی به حق می باشد ومتولی وحمایت کننده کجاست مدت دیگر همین نظرات شما انشاا به حساب شخص ؟!دیگر نرود

  • دره باسام در تاریخ اسفند 9, 1393 گفت:

    صبا خانم
    هرچند نظرت طولانی بود اما از نکات کارشناسی ان لذت بردم

  • صبا نمامیان در تاریخ اسفند 6, 1393 گفت:

    آقای ولدبیگی
    ضمن تشکر از اهتمام تان به امور گردشگری و محیط زیست منطقه اورامان، اعلام می دارد درد اصلی عدم وجود متولی واحد در این زمینه است.
    در دنیای امروزی و با توجه به وجود تعاملات گوناگون، عدم وجود بودجاه های دولتی جهت افزایش رفاه منطقه، پایین بودن درامد و سرانه تولید ملی در منطقه، وجود بسیاری از مشکلات در خصوص توسعه شهری، توپوگرافی خاص و وضعیت نابسامان مدیریت و …
    یکی از راههای اصلی خارج شدن از این وضعیت و دستیابی به درامد و رفاه همگانی در کنار توسعه پایدار، همانا پرداختن به امور گردشگری و توسعه آن و به تبع آن استفاده از مزایای بیشمار آن در زمینه های مختلف در اورامانات است که متاسفانه این امر به دلیل عدم وجود مدیریت مناسب در این بخش و بطورکلی نداشتن دید مناسب مسوولین در قبال توریست و میزان ارزشمندی آن تاکنون نتوانسته مورد استفاده قرار گیرد. هر از چند گاهی با توجه به ایام سال مثلاً قبل از تعطیلات نوروز ف صحبتهای پراکنده ای در خصوص گردشگری شنیده می شود که بعضاً هم منجر به اقداماتی محدود و نامنسجم و بی هدف شده که تاثیر آنچنانی هم ندارد. بنابراین پیشنهاد می شود که با توجه به مزایای حاصل از توریسم،صنعت گردشگری مد نظر مدیران قرار گرفته و با برنامه ریزی منسجم بر پایه علوم و فنون روز و استفاده از نظرات متخصصین، طرحهای زیربنایی در این حوزه تهیه و با حمایت های دولتی و جذب مشارکت های بخش خصوصی، حرکت در این مسیر آغاز گردد. بدیهی است پیش نیاز حرکت، ایجاد مرکزی توانمند یا اداره ای مناسب در منطقه می باشد می باشد که بتواند هدایتگر بوده و به مدیریت در این خصوص بپردازد.

  • محمد غریب معاذی نزاد در تاریخ اسفند 5, 1393 گفت:

    با سلام وتشکر بابت مطلب جامع وکامل جناب آقای دکتر ولد بیگی .با توجه به مختصر اطلاعاتی که دارم . روش کار در جذب گردشگر .مخصوصا گردشگران خارجی ویا داخلی قرار است ابتدا در شهر مبدا یعنی کرمانشاه .تمام بر نامه های سفر گردشگران مشخص ،مدون وبرنامه ریزی صو رت پذیرد به عبارت دیگر .گردشگر یا جهانگردان زیر نظر یک موسسه ،مکانهای مشخصی بهشان معرفی وبر اساس علاقه مندی آنها زیر نظر مترجم و لیدر تور به شهرستان پاوه معرفی ودر این شهر ستان سه نقطه هدف روستایی( با تکیه بر حوزه های طبیعی ؛ باغداری ،و زندگی سنتی فارغ از مسائل خسته کننده شهری …. ) مشخص ورایزنی های لازم با دستگاهها انجام گرفته است .که متعاقبا در صورت بر اورده شدن اهداف این مرکز وعلاقمنمدی جهانگردان ، دفتر مذکور انشا الله در شهر پاوه راه اندازی خواهد شد .