پ 09 فروردین 1403 ساعت 22:18

مروری بر یک حادثه تلخ

مروری بر یک حادثه تلخ

پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه:دکتر حبیب سلیمانی : هنگامیکه جناب ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه محترم پاوه به عنوان برجسته ترین چهره مردمی کل اورامانات در همه مراسم های روانسر، کرمانشاه و اسلام آباد شرکت و به ایراد سخنرانی آن هم با آن بیان رسا و شیوای خود پرداخت و از مقام شامخ این […]

پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه41778696956138833030:دکتر حبیب سلیمانی : هنگامیکه جناب ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه محترم پاوه به عنوان برجسته ترین چهره مردمی کل اورامانات در همه مراسم های روانسر، کرمانشاه و اسلام آباد شرکت و به ایراد سخنرانی آن هم با آن بیان رسا و شیوای خود پرداخت و از مقام شامخ این شهید تجلیل نمود همه متوجه این واقعیت شدند که حرکتی این چنین سفیهانه و سبعانه هیچ ربطی به کلیت مردم ندارد.

انا لله و انا الیه راجعون
آنچه در روز سه شنبه 21/12/1393 خورشیدی در روانسر برای یک قاضی شریف اتفاق افتاد و طی آن آقای سلیم قنبری رئیس دادگستری شهرستان روانسر به شیوه ای ناجوانمردانه در مقابل دیدگان خانواده اش ترور و در خون خود غلطید وضمن تلاش برای نجات  جان فرزند همراهش با  این جهان وداع کرد شوکی بود که دل همگان را بدرد آورد و عموم مردم وظیفه خود دانستند تا با تعطیل کردن کار و مشغله خود که مثال زدنی بود در مراسم تعزیه و فاتحه ایشان شرکت کنند. شرکت همگانی مردم در مراسم تعزیه یک قاضی که از هردو نفری که به او مراجعه میکنند معمولا یکی ناراضی بیرون می آید نشان از این واقعیت است که می توان در مسند قضاوت نشست اما دل عامه مردم وحتی تعدادی از محکومین احکام خود را با خود همراه کرد. ویژگی بارز مرحوم سلیم قنبری رئیس  سابق دادگستری شهرستان روانسر اخلاق نیکو و خوشرفتاری با عموم مردم بود به گونه ای که اکثر افرادی که به ایشان مراجعه می کردند شیفته حسن خلق آن مرحوم با وجود داشتن قدرت برای رفتار عکس آن می شدند. این همان مصداق حدیث معروف “بخشش در عین قدرت” است که آن مرحوم به خوبی توانسته بود آنرا در وجود خود پرورش دهد.
اشتهار به عدالت و منصف بودن مرحوم قنبری مرزهای شهرستان روانسر را درنوردیده و مردم بقیه شهرستان های اورامانات نیز به نیکی از ایشان یاد می کردند و این  قدرشناسی را در روز تشییع پیکر پاک این شهید والامقام نشان دادند وموجبات خلق آن حرکت خود جوش مردم روانسر و شهرستان های اورامانات  در تشییع و تعزیه آن مرحوم را فراهم آوردند . اعلام 3 روز عزای عمومی در روانسر، شرکت در تشییع جنازه روانسر و کرمانشاه، عزیمت به اسلام آباد و شرکت در تشییع و خاکسپاری، و نهایتا برگزاری مراسم تعزیه در روانسر با آن شکوه که همگان را به تحیر واداشت  همه به پاس  ارزش گذاری  عموم مردم برای  داشتن روحیه  عدالت و انصاف  و البته دادوری آن مرحوم بود . می توان این حرکت عظیم مردم را مصداق آیه شریفه ” هل جزاء الاحسان الا الاحسان ” دانست که پند و اندرزی برای دیگر مسئولین باشد تا  طریق نیکی و پاسخگویی را در خود تقویت نمایند و  رضایت خلق و خدای خلق را موجب شوند.
 شرکت قابل توجه مردم در تشییع، خاکسپاری و تعزیه های متعدد و  ارسال هزاران پیام تاسف، تسلیت و محکومیت  در شبکه های مختلف اجتماعی از جانب کل مردم اورامانات و بخصوص روانسر حاکی از این واقعیت است که   این حرکت شنیع را نمی توان به حساب مردم منطقه و روانسر گذاشت و عموم مردم بر محکومیت این حرکت ناجوانمردانه تاکید دارند و کسی نباید به خود اجازه دهد که خطای یک فرد  به حساب مردم همیشه در صحنه و انقلابی منطقه گذاشته شود.
هنگامیکه  جناب ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه محترم پاوه  به عنوان برجسته ترین چهره مردمی کل اورامانات در همه مراسم های روانسر، کرمانشاه و اسلام آباد شرکت و به ایراد سخنرانی آن هم با آن بیان رسا و شیوای خود پرداخت و از مقام شامخ این شهید تجلیل نمود همه متوجه این واقعیت شدند که حرکتی  این چنین سفیهانه و سبعانه هیچ ربطی به کلیت مردم ندارد و خوشبختانه فحوای کلام جناب  ماموستا قادری در اسلام آباد همه حاضران و بخصوص خانواده آن مرحوم را متوجه این مهم نمود که مرحوم قنبری فقط متعلق به خانواده اش نبوده، بلکه شاید  با فقدان ایشان  مردم روانسر و منطقه بیشتر دچار خسران شده اند.
با مراجعه به سایتهای مختلف و دقت در واکنش های مسئولین متوجه شدم که بعضی از مسئولین محترم نیز این مسئله را بخوبی درک نمودنده اند و با برخوردی منطقی مردم منطقه را همچنان در صحنه نگه داشتند. از جمله این افراد سردار ظفری بود که در سخنرانی روز 22 بهمن  یک روز پس از شهادت مرحوم قنبری با تاکید بر وحدت شیعه و سنی و جلوگیری از ایجاد تفرقه مراتب تحسین همگان را برای خود هدیه گرفت و از سوء استفاده های احتمالی دشمنان جلو گیری نمود. بیاناتی اینچنین سنجیده و منطقی  جای بسی تقدیر و تشکر دارد
در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که افراد شرور جایشان در میان مردم نیست و باید در جایی باشند که به آن تعلق دارند. اگر قوانین قضایی به گونه ای باشند که با افراد مخل امنیت اجتماعی برخوردقاطع بشود نه تنها مردم بلکه خود دست اندرکاران برقراری عدالت در جامعه نیز اینگونه مورد حمله و آسیب های غیر قابل جبران قرار نخواهند گرفت.
اینجانب این واقعه غم انگیز را  به خانواده داغدار مرحوم قنبری تسلیت میگویم  و از خداوند متعال صبر برای بازماندگان و محشور شدن با شهدا را مسئلت می نمایم.
دکتر حبیب سلیمانی، دانشگاه کردستان
منبع: حزب توسعه کرمانشاه
32
41

2 پاسخ برای “مروری بر یک حادثه تلخ

  • نریمان رحمانی در تاریخ اسفند 2, 1393 گفت:

    ممنون دکتر سلیمانی عزیز . واقعا مطالبتون کاملا بجا و منطقی بود. برایتون بهترین ها رو آرزومندم.
    نریمان رحمانی

  • پاوه یار در تاریخ اسفند 2, 1393 گفت:

    سلام . دکترحبیب جان شماهم به نظرم سودای نمایندگی دارید
    چون تعریف زیاد از………………. کرده اید
    به هرحال مردم ما فقیراست ازهرلحاظی……….