پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:31

تشریح آخرین وضعیت تجارت کوله بری و کارتهای الکترونیک مرزنشیان از زبان فرماندار پاوه

تشریح آخرین وضعیت تجارت کوله بری و کارتهای الکترونیک مرزنشیان از زبان فرماندار پاوه

به گزارش سلام پاوه : این مصاحبه ساعت 23  سه شنبه شب 14 بهمن ماه در محل کار آقای ایده پور فرماندار محترم  تهیه شده است که وی علی الرغم خستگی با روحیه ای گشاده و پر انرژی پاسخگوی سوالات خبرنگار سلام پاوه از آخرین وضعیت مرزکوله بری شوشمی شدند  و در این راستا لازم […]

به گزارش سلام پاوه : این مصاحبه ساعت 23  سه شنبه شب 14 بهمن ماه در محل کار آقای ایده پور فرماندار محترم  تهیه شده است که وی علی الرغم خستگی با روحیه ای گشاده و پر انرژی پاسخگوی سوالات خبرنگار سلام پاوه از آخرین وضعیت مرزکوله بری شوشمی شدند  و در این راستا لازم می دانیم از فرماندار پرتلاش شهرستان که به صورت تمام وقت در راستای توسعه شهرستان پاوه گام بر می دارند قدردانی و تشکر نمائیم .

این مصاحبه که به صورت فایل صوتی می باشدبه دلیل اهمیت آن بدون هیچ دخل و تصرفی منعکس شده است و جملات شفاهی آقای ایده پور به صورت متن نوشته شده است

فرماندار پاوه به خبرنگار سلام پاوه گفت : این که شما در چه ساعتی برای اطلاع رسانی و خدمت به مردم وقت می گذارید جای تشکر و تقدیر را داردپرویز ایده پور

پرویز ایده پور گفت در طول هشت ماهی که مسئولیت فرمانداری پاوه به من تحویل داده شده است و در طول این مدت در خصوص مرز ، مراودات مرزی ، مبادلات مرزی مسائل مختلفی را داشته ایم و پیگیری و بررسی نموده ایم اما موضوع مد نظر شما موضوع کوله بری است .

خدمتتان عارضم به استناد دستور العمل موجود و ابلاغیه از سوی مقامات ذی الصلاح بحث کوله بری دیگر منسوخ است و ما کوله بری نداریم. کولبری با توجه به اینکه حمایت حقوقی از طرف مراجع ذی ربط نداشت دستورالعمل این بود که از سال 1393 خصوصا از برج 4 ما به طریق مختلف متوجه شدیم که باید کوله بری رو جمع و تعطیل کنیم .

فرماندار خطاب به خبرنگار سلام پاوه گفت : اینکه چند وقت در پاوه کوله بری بوده است خودتان استحضار دارید و کاری هم به گذشته نداریم  قرار بر این بود که کوله بری جمع شود و در استان جلسات مختلفی با این موضع برگزار و بحث ها و گفتگو های زیادی شد و موضوع بحث هم این بود کوله بری  باید تمام شود و یا جایگزین داشته باشد و بجای آن بحث کارت الکترونیک مبادلات مرزنشینی مطرح شد بحثی که آئین نامه دارد .

وی گفت دولت در چهارچوب قانون و حقوق خاصی دستورالعملی تهیه کرده شما می توانید از کارت مبادلات مرزی در چهارچوب  تعاونی های مرزنشینان که در شهرستان پاوه در گذشته تشکیل شده است 6 تعاونی مرزنشین  و یک تعاونی ایثارگران و پیشکسوتان دفاع مقدس که در زمان حضور بنده تشکیل شده است این 7 تعاونی را فعال بکنید و در چهارچوب کارت کوله بری فعالیت اقتصادی انجام دهند اما دیگر دفترچه کوله بری نیست و کارت مبادلات الکترونیک مرزنشیان جایگزین است .  این دستورالعمل بود که به ما تفهیم و ابلاغ شد.

پرویز ایده پور به تشریح وضعیت شرکتهای تعاونی پاوه پرداخت  و گفت : به دلیل اینکه تعاونی های مرزنشینان ما در زمان ابلاغ این دستورالعمل جدید (در خرداد ماه و تیر ماه)این موضوع پیش آمد و تعاونی های شهرستان فعال نبودن ما ازمسئولین محترم خواستیم که بگذارید ما با روال قبلی تا امده شدن تعاونی ها کار کوله بری را ادامه دهیم . این بحث را متاسفانه نه دوستان تعاونی ها و نه بخشدار وقت به مردم نگفتند و حتی مخالف هم بودند چون که احساس می کردند می شود کوله بری را ادامه داد در حالی که قانون آن را منع کرده است و به مقامات انتظامی و مرزبانی رسما ابلاغ شده است که این کار خلاف قانون است و شما نباید کوله بری را ادامه دهید . اما در چهارچوب مبادلات مرزی با کارت الکترونیک مرزنشینان به شیوه ای که تعاونی های مرزنشینان فعال باشند قانون وجود دارد و آئین نامه آن موجود است و می توان تجارت کوله بری را با کارت الکترونیک مرزنشینان و با شرکت تعاونی ها ادامه داد.

فرماندار پاوه با اشاره به تاریخچه تشکیل تعاونی ها و اتاق تعاون در سال 1366 و اینکه این تعاونی ها باید برمبنای اساسنامه و قانون تشکیل شوند گفت : ما در فرمانداری تعاونی ها را خواستیم و اوضاع انها را بررسی کردیم و متاسفانه ما هیچ تعاونی قانونمندی برابر اساسنامه و قانون نداشتیم و هیچکدام مدیر عامل قانونی نداشتند.

ما یک تعاونی در خانقاه با مدیر عاملی آقای محمدی را داشتیم که 2 ماه اعتبار داشت و تعاونی پیشکسوتان دفاع مقدس در شرف تشکیل بود و پنج تعاونی دیگر هیچکدام قانونمند نبودند .

پرویز ایده پور به خبرنگار سلام پاوه گفت : به دلیل تاریخ ،توان و گذشته این شرکت تعاونی ها باید عرض کنم که مردم از اعتمادی به عملکرد و مدیران عامل و هئیت مدیره این تعاونی ها را نداشتند و در حال حاضر هم ندارندباید گفت  هنوز بخاطر سابقه قبلی که این شرکتها داشتند و مشکلات مالی که به وجود اوردند نتوانستند خوب ساز وکار قانونی  را اعمال کنندو شرکتهایشان بدهکار شدند .

وی گفت از جمله مشکلات این تعاونی ها : بحث مالیاتشان به دولت بود و مشکلات عدیده دیگری که آقای مسئولین در استان و استانداران دست در دست هم دادند تا مشکلات انها و بدهی های شرکتها رفع و روجوع شد اما این شرکتها راکد ماندند .

فرماندار پاوه به بیان نحوه چگونگی فعال کردن این شرکتهای راکد پرداخت و گفت : برطرف کردن مشکلات عدیده این تعاونی ها مانند یک ماشین بود که موتور آن خراب شده است ، راننده ندارد، و می خواهیم این ماشین و خودرو را فعال کنیم بایستی موتور آن را تعمیر کنیم راننده بیاوریم راننده ای که گواهینامه اش اعتبار داشته باشد و درچهارچوب قانون این ماشین را در مسیر و جاده هدایت کنیم که کار آسانی نبود اما نهایتا با استفاده از تبصره های موجود قانونی تعاونی ها را به نوعی آنلاین وابدیت کردیم و بخاطر اینکه مرز ما تعطیل نشود و مبادلات مرزی ادامه پیدا کند تعاونی ها را سامان دادیم و طبق قانون ابلاغی به مرزبانی کوله بری غیر قانونی بود و فقط باید مبادلات از طریق کارت الکترونیک مرزنشینان و تعاونی ها ادامه پیدا کند این مقدمه ای بود از وضعیت کوله بری و فعال شدن تعاونی ها.

وی ادامه فعالیت تجارت کوله بری را وظیفه اتاق تعاون دانست و گفت : اتاق تعاون استان را مامور کردن که تعاونی ها را فعال کنند و در مرز و در چهارچوب کارت مبادلات مرزی که بیش از 45000 کارت داریم فعالیت بکنند  قبلا 3200 کارت کوله بری داشتیم کارت کوله بری بعضی افراد تو کرمانشاه هستند مثلا مریض هستند و کارت کوله بری تو نوسود دارند بهر شکل زحمتهایی کشیدند این 3200 کارتشان فاقد اعتبار است و بخاطر حفظ محل ارتزاق مردم  کارت مبادلات الکترونیک مرز نشینان جای گزین ان شد .

فرماندار پاوه با تاکید بر اینکه فرمانداری هیچ نماینده ای در مرز کوله بری ندارد گفت : مردم بدانند مسئول کوله بری قبلی نه فرماندار بوده و نه بخشدار ، ما فقط وظیفه نظارتی و هماهنگی داریم و در مرز کوله بری یک ریال از درامد آن برای فرمانداری و بخشداری نبوده است و هیچ نماینده ای در مرز کوله بری نداریم .

کوله بری سابق زیر نظر هنگ مرزی بوده است و هیچ نماینده ای وابسته به فرمانداری و بخشداری در مرز کوله بری نیست و هرکسی مدعی است نماینده فرمانداری کسی آنجا است کذب است و اگر کسی هم آنجا بوده نماینده شورا های روستا هابوده است نه فرمانداری .

شوراهای روستا ها جمع شدند و یک نفر فعال را از میان خودبه عنوان نماینده انتخاب کردند و کل دفترچه های کوله بری را در یک لیست تحویل وی دادند و وی پس از فعالیت کارتهای کوله بری پول را روستا به روستا و منطقه به منطقه به حساب شورا های روستا و نمایندگان دفترچه ها واریز می کردند و آنها نیز پول را در حساب صاحبان دفترچه ها واریز می کردند و این روند تا پایان آذر ماه ادامه داشته است البته بدهی هایی وجود دارد که باید تصویه شود.

پرویز ایده پور ادامه روند مرز کوله بری شوشمی را اینگونه تشریح  کرد و گفت : الان اتاق تعاون نیز به لحاظ ساز و کار و فعال کردن کارت های الکترونیک آمادگی لازم را ندارد و با مشکلاتی مواجه است اما با این وجود شروع به کار کرده اند.

وی ادامه داد و گفت : قرار بر این است تا پایان این ماه دقیقا کارتهای الکترونیکی جایگزین دفترچه های کوله بری شوندو  اگر پولی هم بابت حق دفترچه های کوله بری تا الان دریافت شده این پول محفوظ مانده و موجود در حساب افراد هست به شکل سر جمع به نماینده شوراها و کسانی که لیست در اختیار آنها قرار دارد به حساب افراد صاحب دفترچه واریز می شود و قرار بر این است و غیر ازین هم نخواهد شد و از طرفی هم دریافتی قبلی نماینده شوراها یا نماینده روستاها که آقای نوزاد امینی بوده است دریافتی ایشان بابت هریک از کارتها چیزی نزدیک به ۴۱۰۰۰تومان بوده است.

اما پول کارت های الکترونیک که جایگزین دفترچه های کوله بری شده اند از 12 بهمن ماه با توجه به مصوبه موجود صد و یک هزار تومان حساب شده و بایستی از طریق این مصوبه اقدام کنند و به حساب صاحبان برابر مصوبه احتساب شود و واریز شوند.

فرماندار در مورد آینده فعالیت تعاونی هی مرزنشینان گفت :بنده اعلام میکنم که باید دو ماه هم به این تعاونی ها باید فرصت داد که کار بکنند تا بعدا بدانیم نتیجه چه خواهد شد و اگر این تعاونی ها فعالانه کار کنند قطعا نتیجه بهتر خواهد شد.و این روش اگر منظم و مرتب ادامه پیدا کند از روش قبلی قطعا مفیدتر خواهد بود.

شایان ذکر است برابر مصوبه در ازای هر یک بار فعالیت کارت الکترونیک مرزنشینی تعاونی ها موظف اند از مبلغ مصوب صد و یک هزار تومان مبلغ 60 هزار تومان را به صاحبان کارتهای الکترونیک واریز نمایند .

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : لازم می دانیم مجددا از فرماندار محترم که در ساعتی غیر اداری و علی الرغم خستگی ناشی از کار با رویی گشاده پذیرای خبرنگاران سلام پاوه بودند و به سوالات ما پاسخ دادند قدردانی نمائیم .

7 پاسخ برای “تشریح آخرین وضعیت تجارت کوله بری و کارتهای الکترونیک مرزنشیان از زبان فرماندار پاوه

  • شورای روستا در تاریخ بهمن 20, 1393 گفت:

    جناب شهروند اطلاعاتت صحیح نیست تا اول ماه دی همه پول دفترچه کول بری روستایان بدون کم کاست داده شده است فکر کنم دوروستا مال آذر و دی مانده باشه که اونم صاحبان اجناس هنوز نداده اند وحقشان محفوظ است فرمانداری وبخشداری ومرزبانی همیشه نظارت کردن واگر این کار را نکنند ما نمیتوانستیم در قبال نماینده کولبران روستا نقش خوب داسته باشیم از دی هم حق مردم دست تعاونی ها است چه میشود نمیدانیم

    • پاوه در تاریخ بهمن 24, 1393 گفت:

      در پاسخ به شورای روستا جنابعالی اطلاعات در دست ندارید اگر هم دارید آنرا غلط ارائه می نمایید بنده از »هر ماه سال جار ی تاکنون یک ریال بابت کول بری دریافت ننمود ه ام وهیچکسی پاسخگو نمی باشد حتی آقای نوزاد امینی

  • شهروند در تاریخ بهمن 19, 1393 گفت:

    اقای فرماندار ضمن تشکر از اظهاراتان در راستای مرز و دفترچه کوله بری نواقصاتی در گفته هایتان وجوددارد امیدواریم که در رفع آنهاگامهای مثبتی را برای این قشر محروم بردارید .شما در قبال تمامی اموراتی که در سطح شهرستان اتفاق میفتد مسئول هستید ونماینده تام الاختیار دولت می باشید و اینکه میگویید مادر مرز دخالتی ندارم پس چه کسی دخالت دارد پس این همه اجناس از کجاوارد می شود وچه کسانی از این بازار اشفته ای که در مرز شوشمی براه افتاده است سود می برند و مردم در کجای این قضیه قرار گرفته اند می گویید دفترچه کوله بری منحل شده و جایش را کارتهای الکترونیکی پر نموده است که باید توسط تعاونیهای مرزی فعالیت نمایند و ازطرفی می گویید تعاونیها هیئت مدیره ندارند وحتی مردم آنهارا قبول ندارند ووضع نابسامانی دارند چرا دراین رابطه برابر قانون برخورد نمی کنید وتعاونی که کفایت کار ندارد منحل نمی کنید و کسانی دیگر را جایگزین نمائید وچه کسانی بر نماینده روستاها و شوراهای روستاها نظارت میکنند و چرا تاکنون برکار آنها نظارتی صورت نگرفته و هنوز حق ماهای مهر و ابان واذر روستایان را که برای نان شب محتاج هستند را پرداخت نکرده اند . با تشکر

  • شهروند در تاریخ بهمن 19, 1393 گفت:

    با نظر محمد موافقم ولي ناجي جان چه جور مدعي ست مشكلي پيش نمياد . از اين 17هزار كارت نصفشان به پولش نيازي ندارن و ولي چون كارت دارن با فقرا كه كارت دارن كارتشان ميره نوبت وتا يكبار دور بزنه دوماه سه ماهي طول ميكشه وچيزي بهفقير نميرسه

  • ناجی در تاریخ بهمن 18, 1393 گفت:

    سلام 1-تعاونی های مرزنشین ازسال 76 شروع به فعلیت نمودند.
    2- تعداد کارتهای صادر شده حدود 17 هزار کارت می باشد وبا اعضای تحت تکفل به 45 هزار نفر میرسد.
    3-اگر بازارچه جابگوی این تعداد کارت نیست چرا تعاد 6 هزار کارت جوانرود را به این مرز معرفی نموده اند.
    4- اگر دست اندر کاران حمایت قانونی از تعاونیها داشته وبا متخلفین برخورد نمایند مشکلی پیش نخواهد امد.

  • محمد در تاریخ بهمن 18, 1393 گفت:

    با سلام وسپاس از فرماندار ساعي .آقاي فرماندار شما فرمديد 45000 كارت داريم وبراي هربارفعاليت كارت از مبلغ يكصد ويك هزار شصت هزار به صاحب كارت داده ميشود. چون تعداد زياد است بعيد ميدانم ماهي يك بار اعمال شوند به 3 يا 4 ماه يكبار طول ميكشه ازين قرار ماهي كمتر از 20 هزار به صاحب كارت ميرسه از طرفي بيشتر كساني كه كارت الكترونيك دارن وضع مالي خوبي دارن.

  • شهروند در تاریخ بهمن 18, 1393 گفت:

    یک سوال از فرماندار محترم منه شهر نشین پاوه ای چرا از این مزایا باید محروم باشم در حالی که تمامی روستایان عزیز حتی آن طرف تر از پاوه از این خدمات بهره میگیرند؟وآیا شهر نشینانی که از دهیاری ها تاییدیه حضور در روستا را گرفته اند در حالی که تمام عمرشان در شهر بوده اند با من نوعی که هیچ دهیار آشنایی ندارم باید دارای این مزایا نباشم؟؟؟ خواهشمندم رسیدگی کنید و برای شهر پاوه هم صادر نمایید