ج 10 فروردین 1403 ساعت 11:23

بلوط ها لبخند می زنند!/ یحیی معماری

بلوط ها لبخند می زنند!/ یحیی معماری

به گزارش سلام پاوه : با اینکه آفات سوسک چوبخوار، قارچ ذغالی و ویروس لورانتوس افزون بر یک پنجم از بلوط های زاگرس را در معرض نابودی قرار داده، اما یک مسوول از بازگشت زندگی به این بخش از جنگل ها خبر داد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا […]

به گزارش سلام پاوه : با اینکه آفات سوسک چوبخوار، قارچ ذغالی و ویروس لورانتوس افزون بر یک پنجم از بلوط های زاگرس را در معرض نابودی قرار داده، اما یک مسوول از بازگشت زندگی به این بخش از جنگل ها خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: خطر خشکیدگی بلوط های زاگرس تا حد زیادی برطرف شده و زندگی دوباره در بلوطانتظار این درختان آسیب دیده است.

ˈحسین سلیمانیˈ اظهار کرد: از مجموع 527 هزار هکتار جنگل کرمانشاه، به دلیل یورش آفاتی مانند سوسک چوب خوار، لورانتوس و قارچ افزون بر120 هزار هکتار آن که عمدتا شامل درختان بلوط می باشد در معرض خشکیدگی و از بین رفتن قرار گرفته بود.

به گفته این مسوول، ارزیابی هایی که کارشناسان منابع طبیعی استان کرمانشاه انجام دادند، نشان می دهد که توسعه این آفات در میان بلوط های زاگرس به پایین ترین سطح خود رسیده است.

وی در عین حال گفت: هنوز با قاطعیت نمی توان از کنترل این بیماری در بلوط ها سخن گفت ولی نشانه های امیدوارکننده ای مشاهده شده است.

* مبارزه با آفات در سطح 40 هزار هکتار

سلیمانی گفت: تاکنون برنامه هایی برای نجات جنگل های زاگرس با همیاری ساکنان محلی در سطح 40 هزار هکتار انجام شده که امیدواریم بتوانیم تا سال آینده مبارزه با آفات جنگل های زاگرس را در سطح 115 هزار هکتار به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: با آموزش هایی که به مردم محلی داده ایم، از توان و کمک آنها برای امحا و قطع شاخه های آفت زده (غده ها) استفاده کرده ایم ولی تنها مساعدت مردم در این طرح کافی نیست و به حمایت های مالی و اعتباری هم نیاز داریم.

سلیمانی گفت: در صورتی که درخت بلوط به بیماری قارچ ذغالی آلوده باشد، ناگزیر باید درخت را از سطح زمین قطع کنیم و در برنامه کشت مجدد، سعی می کنیم تا گونه های دیگر جنگلی مانند بنه و گلابی وحشی را کشت کنیم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه، تاکنون 120 هزار هکتار از سطح جنگل های زاگرس در حوزه استان با بافت غالب بلوط از 25 تا 75 درصد دچار آسیب شده اند.

* اقدامات خودجوش مردمی

در زمانی که آفت زدگی بلوط های زاگرس به مرز هشدار رسید، بسیاری از تشکل های مردم نهاد استان اقداماتی در قالب اطلاع رسانی ها، ایجاد کمپین های فیسبوکی و حتی کاشت بلوط انجام دادند.

از جمله این اقدامات می توان به فعالیت تشکل هایی چون انجمن سبز ماپریس جوانرود و یا لاوانی ژینگه پاریز (جوانان حافظ محیط زیست) در مناطق اورامان اشاره کرد که برنامه ای با عنوان ˈچالش بلوطˈ را به راه انداخته اند.

در برنامه چالش کاشت بلوط، هر شهروندی سه عدد بذر بلوط کشت می کند و در ویدئویی که از خود تهیه و بر روی فیسبوک قرار می دهد، از سه نفر از دوستانش هم می خواهد تا همین عمل را تکرار کنند.

وسعت جنگل های زاگرس که 11 استان کشور را در بر گرفته است، شش میلیون هکتار است که نیمی از آن ها را درختان بلوط تشکیل می دهد.

یحیی معماری – ایرنا مرکز کرمانشاه

یک پاسخ برای “بلوط ها لبخند می زنند!/ یحیی معماری

  • آفتاب دل در تاریخ بهمن 28, 1393 گفت:

    سلام همکار گرامی سایت خیلی زیبایی دارید ما سایت پرمحتوای شما رو در قسمت پیوندهای استانی لینک کرده ایم اگه امکانش هست شما هم سایت (http://www.aftabedel.com/)رو در سایت خود لینک بفرمایید .
    با تشکر