ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:00

فراخوان کاشت بلوط در کمربند سبز پاوه

فراخوان کاشت بلوط در کمربند سبز پاوه

به گزارش سلام پاوه : با اطمینان می توان گفت حفاظت از تنها زیستگاه انسان (کره زمین) وظیفه ی همیشگی و همگانی همه ی ماست و نگهداری و توسعه ی جنگل به عنوان کاملترین اکوسیستم می تواند تبلور این وظیفه خطیر ما باشد. به گزارش سلام پاوه : جمعی از جوانان و دلسوزان شهرمان بر […]

به گزارش سلام پاوه : با اطمینان می توان گفت حفاظت از تنها زیستگاه انسان (کره زمین) وظیفه ی همیشگی و همگانی همه ی ماست و نگهداری و توسعه ی جنگل به عنوان کاملترین اکوسیستم می تواند تبلور این وظیفه خطیر ما باشد.

به گزارش سلام پاوه : جمعی از جوانان و دلسوزان شهرمان بر آن شدند تا در یک حرکت نمادین و سمبلیک رأسچالش کاشت بلوط در پاوه ساعت ۱۴ روز جمعه هفته جاری مورخ ۹۳/۱۰/۱۲ با همراهی و همگامی مردم فهیم دیارمان در موقعیت بالاتر از محله میرآباد (ارتفاعات بالادست شهر، جاده جدیدالاحداث شاهو) اقدام به کاشت بذر اصلاح شده بلوط و زالزالک نمایند، تا بدینوسیله دین خویش را نسبت به زیستگاه خویش و نسلهای آینده ادا کرده باشند.

بی شک باید بیاموزیم که طبیعت ارث پدرانمان نیست، بلکه امانت فرزندان آینده اس؛ و چه بهتر آن است که در این حرکت سمبلیک پیر و جوان زن و مرد حضور داشته باشند تا در کنار هم آینده ای بهتر را برای فرزندانمان نوید دهیم. نویدی که با تجارب ارزنده همراه باشد و حاوی درس های بزرگ و به یاد ماندنی باشد.

جوانان مسئولیت پذیر شهرمان ضمن تقدیر از مساعی شیفتگان محیط زیست در این راستا یادآور شدند: که عزیزان لازم است برای کاشت بذرهای مورد نظر ابزارهای (بیلگان و کلنگ) را همراه داشته باشند.

ما در کلاس درس آموخته ایم که بقای چرخه ی حیات به وجود گیاهان وابسته است و بدون گیاهان هیچ موجود زنده ای دوام و بقاء نخواهد داشت. بدین سان نظر به اهمیت موضوع شورا و شهرداری پاوه نیز ضمن تمجید از حرکت های مردم نهاد شهروندان با تدبیر دیارمان، حمایت خویش را ازدلسوزی جوانان شایسته ی دیارمان اعلام نموده و در این راستا خویش را متعهد و ملزم به پاسداری از دسترنج حاصله دانسته به امید آنکه در طی سالهای آینده با حمایت جمعی شاهد ایجاد پارک جنگلی در فرادست شهرمان باشیم، پارکی که مایه مباهات ناظرین ارجمند گردد.
به همین منظور از همه دوستداران و فعالان محیط زیست و شهروندان ارجمند دیارمان درخواست می گردد تا با همراهی جوانان بی ادعای شهرمان گامی در جهت تعالی و آبادانی شهرمان برداریم. شایان توجه است در ادامه اطلاعات تکمیلی منعکس می گردد تا روزی به یاد ماندنی را در دیار اهورایی هورامان داشته باشیم و دیگران به نیکی از آن یاد نمایند.

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه به نمایندگی از مردم این دیار، کارکردهای مسئولانه همشهریان ارجمند را به نیکی می ستاید و از عموم جوانان و اصحاب رسانه درخواست می نماید تا با تمام توان و بسیج کلیه نیروهای مردمی در این نهضت ارزشی با ایجاد فضایی سبز (کمربند سبز شهرمان) کمر همت ببندیم، به امید آنکه دغدغه ی دلسوزان منتج به نتیجه شود و زیبایی و نشاط را برای شهر اهورایی پاوه به ارمغان آوریم.
بیائیم همه با هم خالق زیبایی از خلق وحدت و یکدستی مردمان فهیم دیارمان باشیم ، امید است تصاویر مخابره شده در دنیای مجازی حرکت های انجام گرفته در مناطق دیگر را کم رنگ تر از همیشه نشان بدهیم

وعده همه ی ما :

روزجمعه ساعت ۲ بعدازظهر ارتفاعات بالاتر از محله میرآباد جاده بالادست شهر(خیابان جدیدالاحداث شاهو)

حضور سبزتان را ارج می نهیم وتعهد اخلاقی تان را تکریم می داریم.

جمعی از جوانان پاوه

15 پاسخ برای “فراخوان کاشت بلوط در کمربند سبز پاوه

  • ناصح محمودی در تاریخ دی 12, 1393 گفت:

    من وه ک ماموستایه ک له هه ستی ژینگه پاریزانه وگه وره ی اوبه ریزانه که ام برنامه یانه خستگه ری زورسپاس ده کم وهیوادارم امه سه رتایه ک بیت بو بوژانه وه ی دارستان وژینگه .

  • همشهری در تاریخ دی 11, 1393 گفت:

    کمربند سبز نیازه درست
    ولی چرا در ویمیر هم چنین کاری انجام نشه
    ویمیر اگه درخت داشته باشه یکم بهشت جهان میشه

  • زید عبدی در تاریخ دی 11, 1393 گفت:

    منم هم از کسانی که از بانیان این حرکت هستن تشکر میکنم خیلی خوشحال شدم درود بر شمآاااااااا

  • سلام در تاریخ دی 11, 1393 گفت:

    درخت زیبا و سبزی آن دلچسپ است( نهال آن را از منابع طبیعی بخواهید). شما فعلا همین بلوط ها را بکارید تا دوستان دیگر در مراحل بعدی با ارائه طرحهای مناسب پیشقدم گردند. مهم سبز شدن درخت نیست مهم نهضتی است که وجود دارد مخالف آن دوستم که گفته دوره نهضت نیست اتفاقا همه کنفرانس های بین المللی فعلی و از جمله ریو 2012 همه ما را به دفاع و احیای محیط زیست فراخوانده اند. هدف آموزش محیط زیست و آموزش برای توسعه پایدار هم همین است. مهم آن است حداقل شما این دوستان را به انعکاس و تفکر اینکه چه بهتر است وادار ساخته اید. این یعنی ایجاد مشارکت و بحث و گفتگو. از اصول مهم حفاظت محیط زیست اصلی است که عمل کردن را به تفکر ترجیح داده است و آن اصل احتیاط است. مثلا شما اگر کسی در حال سوختن باشد فرصت برنامه ریزی برای نجات وی را ندارید مهم آن است دل بدریا بزنید و وی را نجات دهید. در حفاظت از محیط زیست اولویت با اقدام است . حال در فرصت های بعدی برنامه ریزی و آمایش سرزمین مهم است.
    از سایتهای پاوه پرس و سلام پاوه هم و دیگر سایت های منطقه متشکریم . باور داشته باشیم یا نه محیط طبیعی منطقه بزرگترین و غیر قابل ارزش گذاری ترین سرمایه های ما هستند. بغیر از این منابع طبیعی و فرزندان باهوش و تیزهوشمان و فرهنگ اصیل و غنی فعلا سرمایه ای دیگر برای منطقه متصور نیست.

  • شهرک ویمیر در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    بنده نیز به سهم خود از بانیان این حرکت انسانی قدردانی می نمایم
    و امیدوارم همچنانکه یکی از از کاربران به نام “پاوه 1400” نطر داده اند افقی برای پاوه در سال 1400 طراحی و برنامه ریزی نماییم و با حرکت و برنامه های کوتاه مدت به آن افق برسیم. اگر ما هم تا آن موقع نبودیم آیندگان از ما گله نخواهند کرد بلکه به روح مان درود خواهند فرستاد.

  • شهروند در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    کار فی النفسه خوب است اما چند نکته حائز اهمیت است در این مورد
    1 کمر بند سبز پاوه که شما از آن صحبت می کنید در محیطی قرار گرفته که نزدیک شهر واقع شده و کاشت بلوط در آن از لحاظ زیبایی چهره مناسبی را نخواهد داشت
    2 کمربند سبز که بنا به گفته شورا قرار بود به پارک جنگلی تبدیل شود نیاز به طراحی و فضا سازی دارد چرا که با کاشت غیر اصولی درخت در کمربند در آینده برای طراحی فضای پارک مجبور به قطع درختان کشت شده در محل می شویم
    3 بلوط درختی است که ریشه آن به صورت خودرو در محل های دیگر هم رشد کرده کاشت آن در محوطه شهری توصیه نمی شود
    4 به جای درخت بلوط از درخت هایی مثل بادام، بید و ته ی لی و … استفاده شود
    5 به جای حاشیه شهر ما می توانیم همین کار را در محیط خارج از شهر به طرف نوسود و نودشه و یا کرمانشاه انجام داد
    6 باز هم تکرار می کنم در مورد کشت بلوط در کمربند بالایی شهر جوانب زیبایی رو هم مد نظر قرار دهید. از درختانی استفاده شود که زیبایی و طراوت داشته باشند نه ضمخت و سرد
    چه خوب بود که یک هم اندیشی در این زمینه صورت می گرفت

  • عطاالله قادری در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    دست بانيان طرح درد نكنه بنده هم در صورت انكان در اين برنامه مشاركت خواهم نمود.ولي با توجه به وضعيت توپوگرافي و جنس و بافت خاك محل بهتر است بذر بادام وحشي (ماسيله و هارژنگ) و بنه نيز كاشته شود و كاشت گياهان مرتعي هم مي تواند در جلوگيري از فرسايش موثر باشد بهتر است دوستان اين موارد را هم مدنظر داشته باشند.. موفق و سربلند باشيد

  • سراج در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    بسیار عالی . به امید خدا همه شرکت خواهیم کرد و ان شاالله پاوه ای سبز را برای آینده رقم خواهیم زد .

  • نظاره گر در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    آفرین براین جوانان خوش فکروصاحبان این پیشنهاد زیبا
    اینجاهم خبری از اداره های مربوطه محیط زیست و منابع طبیعی و میراث فرهنگی نیست .براستی کار این ادارات در پاوه چیست ؟؟؟

    • عطاالله قادری در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

      دوست عزيز من نمي دانم چرا اگه يك كار مردمي مي خواد انجام بشه سريع ميان ادارات رو ميبرن زير سوال. شما فرصت كردي در اولين فرصت يه سري به اين ادارات بزن و چند دقيقه اي پاي حرف پرسنل اين ادارات بشين و البته خودتو بذار جاي رئيس اون اداره من قضاوت رو به خود شما واگذار مي كنم ببينم بعد از اون هم باز اين چنين فكر مي كني؟ حفظ محيط زيست در هيچ جاي دنيا بدون مشاركت مردم به نتيجه نمي رسد حتي در كشورهايي كه نظام اداري خيلي منضبط و دقيقي دارن. ركن اساسي در حفظ محيط زيست خود مردم هستند اين را هميشه بخاطر داشته باش. پس با متهم كردن ادارات دولتي (كه البته ايرادهايي به آنها وارد هست) شانه از مسئوليت خود در قبال محيط زيست خالي نكنيم. پاينده باشي

      • نظاره گر در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

        آقای قادری البته ماهم از وضعیت بودجه ها واعتبارات این ادارات تاحدودی آگاهی داریم ونیز می دانیم که حفظ محیط زیست بدونه مشارکت مردم میسر نیست اما سخن اینجاست چرا اینگونه پیشنهادها که بدونه هزینه وبودجه ای خاص است را همین ادارات ارائه ومدیریت نمی کنند وچرا به فکراجرای طرح های کم هزینه وپراثری مانند همین مورد نمی افتند ؟این ادارات بنیان نهاده شده اند که به مردم یاددهند چگونه از محیط زیست محافظت کنند وبه آنها آموزشهای لازم را ارائه دهند کی وکجا این کارها را انجام داده اند ویا کدام طرح ویرنامه را دراین زمینه دردستور کاردارند ؟و…………

  • پاوه 1400 در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    درود می فرستم به همت جوانان مان، این حافظان محیط زیست، که راه را به درستی شناخته اند و اماده خدمت گذاری در این مسیر هستند.
    نکته ای را که لازم می بینم به آن بپردازم این است که
    با یک طرح اصولی این کار صورت گیرد زیرا در این حالت است که همت و غیرت در کنار تخصص قرار گرفته و نتیجه مطلوبی را به بار خواهد آورد.
    گونه های انتخابی برای کاشت آیا مطالعه شده اند و در این زمینه نظرات مهندسین کشاورزی و محیط زیست اخذ شده است؟ شاید گونه هایی بهتر از بلوط هم وجود داشته باشند که در شرایط آب و هوایی پاوه بتوانند بهتر و بیشتر رشد نمایند.
    محل یا محل هایی که جهت کاشت در نظر گرفته شده آیا در برنامه های آتی شهر جهت توسعه شهر و ایجاد ساخت و ساز نیست که باعث شود زحمات به هدر رود؟
    با هر زحمتی ان شاالله کاشت انجام خواهد شد. آیا برای مرحله “داشت” و تنومند نمودن نهالهای کاشته شده از جمله آبیاری (که در سالهای نخستین ضروری است)، محافظت نهال از حیوانات اهلی و … تدبری اندیشیده شده است؟
    بنده بی خبرم حتماً در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است.
    بازهم درود

    • سعیدیانی در تاریخ دی 12, 1393 گفت:

      سلام برادر عزیز درخت بلوط و زالزالک و بنه از اصلی ترین جنگلهای زاگرس و منطقه اورامانات می باشد اگر غیر از درختان بومی میبود باید نظر کارشناسی را مطرح میگردید. کارشان درست بوده خدا قوت

    • سعیدیانی در تاریخ دی 12, 1393 گفت:

      دستت کلیه دوستان و مردم خصوصا جوانان پاوه درد نکند همتت شما استوار باد

  • محمدرضا عزیزی در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    دست مریزاد
    بر این همت والا درود میفرستم