ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 04:48

شرکان به عنوان روستای دارای بافت با ارزش هدف شناخته شد

شرکان به عنوان روستای دارای بافت با ارزش هدف شناخته شد

به گزارش سلام پاوه : طرح بهسازی بافت با ارزش روستای شرکان به تصویب دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسید. مهندس آرش رضایی رئیس بنیاد مسکن شهرستان پاوه ضمن تائید خبر فوق به خبرنگار سلام پاوه گفت : با توجه به پتانسیل روستای شرکان از نظر معماری بومی و هویت تاریخی و مشارکت پذیری […]

به گزارش سلام پاوه : طرح بهسازی بافت با ارزش روستای شرکان به تصویب دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسید.

مهندس آرش رضایی رئیس بنیاد مسکن شهرستان پاوه ضمن تائید خبر فوق به خبرنگار سلام پاوه گفت : با توجه به پتانسیل روستای شرکان از نظرروستای شرکان معماری بومی و هویت تاریخی و مشارکت پذیری اهالی در اجرای طرح های عمرانی و پیگیری های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، روستای شرکان جزء روستاهای دارای بافت با ارزش مصوب گردید.
وی اظهار داشت : طرح بهسازی بافت های با ارزش با شناسایی و ارتقاء فضاهای با ارزش روستایی ، توسعه کالبدی فضایی روستا را از طریق حفاظت و احیاء ارزش های فرهنگی ، تاریخی و معماری آن به شیوه ای مناسب و بهینه پیگیری می نماید.

 اهداف این طرح  :
• حفاظت ، احیاء و مرمت بافت و کالبد واجد ارزش در رابطه با سکونت و تولید
• حفاظت و احیاء ارزش های فرهنگی ، تاریخی ، کالبدی فضایی ، معماری و منظر روستایی و معرفی این ارزش ها در سطوح ملی و فراملی به خصوص در زمینه توسعه گردشگری روستایی
• ارتقاء کمی و کیفی عرصه های زیست و تولید روستایی
• فراهم نمودن زمینه توسعه و عمران روستا با توجه به شرایط ، امکانات و محدودیت های موجود

شایان ذکر است که در استان کرمانشاه تاکنون روستاهای هجیج ، شمشیر ، زردوئی و شرکان دارای بافت با ارزش می باشند که هر ساله جهت حفاظت ، احیاء و مرمت بافت واجد ارزش اعتبارات ملی به آن تخصیص داده می شود.

6 پاسخ برای “شرکان به عنوان روستای دارای بافت با ارزش هدف شناخته شد

  • بارسا در تاریخ اسفند 14, 1393 گفت:

    فکر می کنم شهر باوه کوچیک است وترافیک این شهر زیاد است وبرای تاکسی خیلی درد سر است وفقط باید بول بنزین را در بیا ورند لطفا رعایت کنید و هوا هم الوده می شود با تشکر

  • کامیل احمدی در تاریخ آذر 10, 1393 گفت:

    بنده هم ازهمه عزیزانی که دراین امرمهم سهیم بوده اندتقدیروتشکرمی کنم وازته دل می گویم:گامهایتان استوارودعای کلیه مردم بخصوص اهالی شرکان بدرقه راهتان.

  • روزگار عارفی دهیار شرکان در تاریخ آذر 10, 1393 گفت:

    ضمن عرض سلام خدمت مدیر محترم وب بنده هم به نوبه خودم از طرف مردم فهیم شرکان و شورای اسلامی و دهیاری شرکان از تمام مدیران و مسولین محترم سطح بخش و شهرستان و استان نهایت تشکر را دارم و ارزوی توفیق روزافزون برای عزیزان در راستای خدمت به مردم محروم را از خداوند منان خواستارم عارفی دهیار روستای شرکان

  • ابراهیم شمس در تاریخ آذر 10, 1393 گفت:

    با سپاس فراوان از دوست ارجمند آقای صالحی بابت درج این مطلب . مطلبی تحت عنوان روستای شرکان در یک نگاه ارسال می کنم جنابعالی در قالب نظر آن را درج نما ان شاء الله بعدا تکمیلی آن را به عنوان مطلب مستقل خواهم فرستاد .
    حدود دو ماه و نیم پیش همایشی در شرکان با حضور حداکثری مردم شرکان چه آنهایی که در روستا سکونت داشتند چه آنهاییکه در شهرهای مختلف بودند برگزار گردید. حسب وظیفه ای که به بنده محول شده بود ، آمار تحصیلکرده ها را با کمک دوستان بدست آوردم :
    ۱- دکتری و دانشجوی دکتری در مقاطع مختلف : ۱۷ نفر
    ۲- کارشناس ارشد ودانشجوی کارشناسی ارشد : ۵۰ نفر
    ۳- کارشناسی و دانشجوی کارشناسی : ۱۵۶ نفر
    ۴- کاردانی و دانشجوی کاردانی بصورت تخمینی : ۳۵ نفر
    جمع افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند : ۲۶۰ نفر
    و اخیرا آمار نویسندگان شهرستان در سایت پاوه پرس درج شد از صد نفر نویسنده ۱۰ نفرشان متعلق به روستای شرکان بودند یعنی ده درصد و اما جمعیت شرکان نسبت به شهرستان کمتراز یک درصد است .
    برای روستای کوچکی همچون شرکان که جمعیت الان آن به زور به سیصد نفر نمی رسد داشتن این همه افراد تحصیلکرده دانشگاهی هم مایه تعجب است هم مایه مباهات . بنده هیچوقت فکر نمی کردم به چنین آماری برسم .
    از این افراد کسانی در عرصه های گوناگون در سطح شهرستانی و ملی افتخار کسب کرده اند. وقتی در تاریخ می خوانیم علمای بزرگی همچون ملا نذیر بزرگ تویله ای در نزد ملا شیخ قسیم تلمذ نموده باید بر خود ببالیم که شخصیت این چنینی متعلق به روستای شرکان است . درجه علمی روانشاد ماموسا ملا عبدالکریم حکیمی برای همه علمای عصر حاضر منطقه واضح و آشکار است . ماموسا خلیفه ابوبکر شخصیتی عرفانی بود که هر کس در محضرش می نشست درونش مملو از نور رحمت وایمان به ذات پاک خداوند می شد .
    همه ما میدانیم ریشه بسیار مهم است. هر درخت قوی ، محکم و پر باری از ریشه ای مستحکم برخوردار است و روستای شرکان با آن همه داشته هایش مطمئنا دارای ریشه ای بسیار کهن و مستحکم است. شرکان جزء قدیمیترین روستاهای هورامان کهن است این بدین معناست که شرکان به درازای تاریخ دارای مردمانی یکجانشین و دارای فهم و شعور و تمدن بوده است.
    در وجه تسمیه شرکان ، من هیچگاه معنای مکان جنگ و یا جنگ آبها را قبول نداشته ام زیرا شرکان روستایی کاملا هورامی زبان است و هورامیها هیچگاه نه از واژه “شر” و نه از واژه “کان” استفاده نکرده اند. مردم شرکان دارای طبعی آرام می باشند و کمتر جنگ وجدلی در داخل روستا پیش آمده است در بیرون از روستا ودر مکانهای دیگر مانند پاوه ، تاکنون اتفاق نیافتاده که چند شرکانی باهم درگیر شوند ویا با دیگران درگیری ایجاد کنند. آمار بزهکاری تقربیا در حد صفر است از طرفی دیگر نمی توان واژه “شرکان”را یک واژه وارداتی دانست زیرا مردمانی غیر شرکانی در آنجا متوطن نشده اند . بنده نظرم این است با توجه به قدمت تاریخی بالای روستا این واژه در اصل “شاره کان” به معنای محل زندگی مردم بوده است که بر اثر تحول وتطور به شرکان تغییر نام یافته است. و یا به گفته دکتر اسماعیل محتمل است که در اصل سرکان بوده که تبدیل سین به شین به شرکان تغییر نام یافته است.
    اخیرا یکی از دوستان بنده که روزی با من سفری به شرکان داشت مقاله ای در وجه تسمیه شرکان نوشت و مدعی شد با توجه به اینکه مردم این روستا مردمی سخت کوش بوده اند و خانه هایشان را در دل کوه ساخته اند و با سنگ و کوه در مبارزه بوده اند ، بنابر این این واژه از آنجا آمده است خاصه آنکه کان یا (کان دای) در زبان هورامی به معنی کندن و در آوردن سنگ وکوه می باشد.
    بهر صورت بنده استنباطم این است که شرکان روستایی بسیار قدیمی است و شاهد ادعایم اماکن آن است. آنهایی که تاریخ را خوانده اند ، میدانند که هورامان فاقد تاریخ مدون است و هر آنچه به عنوان تاریخ در هورامان از آن یاد می شود تاریخ شفاهی است که متاسفانه آنهم هنوز مدون نگشته است. شرکان دارای چند مکان بسیار قدیمی است یکی از آنها پیر مقصود یا پیر مخصوص است . واژه پیر واژه ای میترایی است و در سلسله مراتب تکامل بشر در مرتبه اعلا قرار می گیرد. این آیین بر می گردد به قبل از آیین اسلام و مسیحیت و حتی آیین زردشت.در هورامان پیران متعددی وجود دارند که نشانه این است در برهه ای از تاریخ مردم این سرزمین پیرو آیین مهر پرستی بوده اند مکان پیرشالیار و سنگ کومسای موید این گفته است. در شرکان پیر مقصود مکانی مقدس و مطمئنا این شخص از اشخاص مقدس باستانی بوده است . شولگا (آخرین نقطه شرکان) یا شعله گاه با توجه به موقعیت آن قطعا مکانی برای روشن کردن آتش و عبادت آن بوده است. اسامی مختلف و عجیب مانند: تلێ مووسێ ، سووڵه‌وکافرا ” یا اسامی نوبه آبهای جوی مزرا (یاعیشا ، که یگارا ، سووراوا ) و از همه مهمتر و مبرهن تر چنار تنومند و کهنسال که هزاران سال است در وسط روستا خودنمایی می کند .
    این روستا از نظر وضعیت جغرافیایی دارای ویژگیهای منحصر به فردیست که کمتر می توان آن را در مکانهای دیگر یافت. از جمله اینکه دردامنه کوه چناره (که لوو چناره ی) قرار گرفته ومحصور است بین کوه و باغات منحصر به فردش. از نظر بافت معماری کلیه خانه ها از سنگ ساخته شده اند و چوب نیز در ساختمان منازل نقش بسزایی دارد. شغل غالب مردم باغداریست و محصولات باغی فراوان است اما آنچه شرکان را به عنوان روستایی نمونه و دارای محصولات باغی اشتهار داده است میوه انار است. انار شرکان درکل منطقه وحتی استانهای همجوار شهرت زیادی دارد. باغهای شرکان ومخصوصاً باغهای انار این روستا از اول آبادی تا کنار رودخانه سیروان به طول حدود ۷ کیلومتر امتداد یافته اند .
    اگر کسی به شرکان رفته و باغات آن را با چشم خود مشاهده کرده باشد به این امر واقف شده که درهر باغی چشمه ای وجود دارد . درواقع علاوه بر چشمه اصلی که آب آن از بالای روستا سرچشمه گرفته وبه وسیله جوی مشهور (جوه ومزرا) تا انتهایی ترین باغ یعنی جوانمیره وشولگا در نزدیکی سیروان منتقل می شود، در هر باغی چشمه ای کوچک وجود دارد وحوضی بزرگ که در بعضی جاها به استخر می ماند.پس باغهای شرکان همیشه دارای آب بوده ومحصولات آن بویژه انار از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده اند.
    چنین روستایی با این شرایط منحصر به فرد واقعا شایسته وسزاوار این است که به عنوان روستای هدف گردشگری قرار گیرد. و من در اینجا از کلیه کسانیکه در این امر سهیم بودند و برای شرکان زحمت کشیدند بالاخص جناب مهندس رضایی مدیردلسوز بنیاد مسکن پاوه و سرکار خانم مهندس مهرزاد کارشناس محترم بنیاد مسکن کشور صمیمانه تشکر می کنم.

    • دانش آموخته در تاریخ آذر 11, 1393 گفت:

      خدایا به شرکان و دانشجویان محترم و تحصیل کردگان و نویسندگانش آبرو و عزت بده که موجب عزت شهرستان و هورامان می شوند

  • دهیاری و شورای اسلامی روستای شرکان در تاریخ آذر 10, 1393 گفت:

    سلام.به نمایندگی از مردم روستای شرکان صمیمانه از زحمات و همدلی های همه مدیران محترم بویژه سرکار خانم مهرزاد و جناب آقای مهندس رضایی تقدیر و تشکر می نماییم.انشاالله همواره در مسیر زدودن محرومیت ها از چهره ایران اسلامی و دیار بافرهنگ و پرافتخار اورامانات موفق و موید باشید.