گزارشی از تئاتر پاوه / کیژوله نمایشنامه ای با موضوع طلاق
به گزارش سلام پاوه : نمایش در زبان فارسی ترجمه ی تئاتر است و آن هنری است که از چند هنر دیگر ترکیب یافته است. در نمایش بازیگران خود را به جای قهرمانان و اشخاص داستان می گذارندو وقایعی را که بر سر قهرمانان آمده است با حرکات و اعمال و گفتار خود یک به […]
- ۰۶ آذر ۱۳۹۳
- کد خبر 11043
- 5 دیدگاه
به گزارش سلام پاوه : نمایش در زبان فارسی ترجمه ی تئاتر است و آن هنری است که از چند هنر دیگر ترکیب یافته است. در نمایش بازیگران خود را به جای قهرمانان و اشخاص داستان می گذارندو وقایعی را که بر سر قهرمانان آمده است با حرکات و اعمال و گفتار خود یک به یک در روی صحنه مجسم می کنند. در نمایش از ادبیات، موسیقی، نقاشی و حتی حجاری و معماری و برخی هنرهای دیگر استفاده می شودبنابراین آن را کامل ترین هنرها می نامند.
به گزارش خبرنگار سلام پاوه : چکاو نام گروه نمایش انجمن نمایش پاوه است که نزدیک به سه ماه است تمرین نمایشنامه ای را با عنوان کیژوله به معنی دختری کوچک شروع کرده است چکاو تخلص هنرمند معصوم صفیعی است که در زبان محلی به معنی قطره آب می باشد نمایشنامه کیژوله روایتی با موضوعیت طلاق است این نمایش ترسیم کننده رسمی کهن در روستایی می باشدکه پس از اینکه مردی زنش را طلاق می دهد زن و بچه هایش باید تمام داشته های بعد از ازدواج را بسوزانند و این سوزاندن و نابودی نمادی است از تبعات وحشتناک طلاق که امروزه نیز در جامعه ما آن را به وضوح می توان مشاهده کرد نمایش نامه کیژوله یک تراژدی است که بیانگر تبعات یک معضل اجتماعی و تقابل سنت و تکنولوژی و تبعات هر دو بر جامعه است که با زبان تئاتر به مخاطب منتقل می شود…
عوامل و بازگران این نمایش نامه : نویسنده و کارگردان:آقای معصوم صفیعی دستیار کارگردان:خانم سمیرا بهرامی منشی صحنه: آقای گیلان مرادی طراح صحنه و دکوراسیون خانم شرمین پاکروان موسیقی:پدرام گلشنی و شعیب خالدی زاد نور: امید محمدی بازیگران:آقایان عطاء یزدانبخش-شهریار انصاری-عادل بابایی-ستار سهرابی-مسرور مهدیانی-فرشید صحرایی-کامران شفیعی- و خانم ها:سمیرا بهرامی-ترانه امینی پور-هانیه قادری- شرمین زوجا- و بازیگر خرد سال آتنا
کارگردان و تهیه کننده و نویسنده نمایشنامه کیژوله در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه به تشریح این نمایشنامه پرداخت و گفت : نمایشنامه کیژوله یا دختری کوچک اقتباس گرفته شده از نوشته ای از دکتر رضائیان است با موضوع طلاق که نگاهی است ریشه ای و فرهنگی اجتماعی به این موضوع که آن را به صورت یک نمایشنامه تنظیم و اماده کرده ام .
معصوم صفیعی گفت ماجرای این نمایشنامه را روایتی از یک رسم کهنه و منسوخ در یک روستا دانست که در واقع زنجیره ای است از سنت ،مدرنیته و پست مدرنیست.
وی این نمایشنامه را حول محور تبعات طلاق و نگاه منسوخ به زن و بچه های طلاق دانست و گفت در این نمایش نامه جدال سنت و تکنولوژی با نکات مثبت و منفی به تصویر کشده شده است و روستایی که سنتی صرف و درگیر یک رسم کهنه بوده است هرچند با امدن تکنولوژی رسم منسوخ و کهنه خود را فراموش می کند اما روح انسانی مردم روستا با تکنولوژی از بین می رود.
صفیعی اظهار داشت که این نمایش در سه مرحله اجرایی می شود یک مرحله از ان برای نمایشنامه خوانی استان مرحله دوم شرکت در جشنواره کردی و اصل کار اجرای این نمایشنامه برای مردم شهر پاوه می باشد که قصد داریم در چند نوبت آن را در سطح شهر اجرا نمائیم.
یکی از بازیگران به نام عرصه تئاتر پاوه که در این نمایشنامه نیز نقش ویژه ای داردهنرمند عطاء یزدانبخش است که بر تارک هنر و تئاتر پاوه می درخشد
ایشان در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از سایت سلام پاوه و رسالت مهم این پایگاه خبری تحلیلی صحبتهای خود را با یادی از پیشکسوتان عرصه تئاتر پاوه پدر مرحوم ایشان و زنده یاد هنرمند ناصر مبارکشاهی شروع کرد و گفت اگر نمایش پاوه امروز نفسی می کشد مدیون این اساتید گرانقدر و زنده یادهایی همچون پدرم و آقای مبارکشاهی و تلاشهای عزیزانی همچون استاد صفیعی و…. است .
یزدانبخش در ادامه گفت علاقمندی من به تئاتر از انگیزه و عشق و علاقه پدرم در همان اوایل کودکی به نمایش شروع شد و پدرم یکی از باسابقه ترین و قدیمی ترین فعالان عرصه تئاتر در پاوه مرحوم پدرم بودند و من نیز با داشتن علاقه و انگیزه برای هرچه علمی تر کردن کارم یک دوره تخصصی را در تهران گزراندم و هرچند که موقعیت وجود داشت که من در انجا بمانم و کار کنم اما احساس مسئولیت و دلبستگی به شهرم باعث شد که برگردم و کار را در پاوه ادامه دهم .
وی با انتقاد از بعضی ادارات و متولیان فرهنگی که گاها به هنر به دیدی ابزاری نگاه می کنند گفت : هنر یک عشق است و جایگاه خاص و ویژه ای دارد و کسانی معنا و مفهوم هنر را می دانند و حس می کنند که خود هنرمند باشند و هنر را درک کنند.
یزدانبخش در ادامه گفت که بنده در هنر عشق ایثار و ازخود گذشتگی را تجربه کرده ام و وقتی آن را کالبد شکافی کردم این عشق را عشقی مجازی نمیدانم بلکه در واقع عشقی حقیقی است و می توان آن را به صندلی تشبیه کرد که اگر یک پایه آن لنگ باشد در واقع سه پایه دیگر آن سست خواهد شد ودر واقع هنر در شکل گیری و شخصیت دادن به ادمها به واقع تاثیر گذار است و کما اینکه از قبل متاسفانه کسی که کار هنری انجام می داد در بین مردم به صورت عام از آن به عنوان لوتی یاد می کردند اما خوشبختانه الان این تفکر خیلی کمرنگ شده است در واقع به هنر و هنرمند شخصیت و بهاء داده می شود.
عطا یزدانبخش اظهار داشتند که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند در راستای رفع مشکلات هنرمندان و عرصه هنر نقشی تاثیر گذار داشته باشد هر چند در حد توان خود کمک مادی و معنوی انجام داده است اما تقاضای حقیر از متولیان فرهنگ این است به رغم مشکلات مالی که وجود دارد این عزیزان اجازه ندهند که کار و فعالیت هنری تعطیل شود و بایستی در این زمینه چاره اندیشی شود و راهکارهایی برای شکوفا شدن این مقوله در نظر گرفته شود و در این زمینه دلسوزی لازم است .
ایشان در ادامه در مورد آینده نمایش در پاوه گفتند ما همه مکلفیم احساس مسئولیت داشته باشیم و به جوانهایی که در این زمینه استعداد دارند کمک کنیم البته جا داردنیازهای مادی جامعه هنری برطرف شودتا بتوان بدون دغدغه به شکوفایی استعداد ها اندیشد و لازم است ادارات و بخصوص اموزش و پرورش از مدارس شروع کند و استعدا یابی کند و حمایت و پشتیبانی نمایند تا نتیجه لازم گرفته شود .
ترانه امینی پور یکی از بازیگران این نمایش در نقش یک زن روستایی با ویژگی های خاص روستایی بودن دل رحم ، احساساتی ، و بشدت تحت تاثیر اتفاق تلخی که در این روستا صورت می گیرد قرار دارد در گفتگو باسلام پاوه گفت :بنده در سال ۸۸ وارد عرصه نمایش و تئاتر در شهر پاوه شده ام که در این زمینه کارهایی به صورت تراژدی ،درام و کمدی را انجام داده ام.
وی علاقه مندی خود را به کار تراژدی بیشتر دانست و گفت: اجرای کارهایی همچون فیش ، مدرسه مهر ، بهار دیده و… را از جمله کارهای نام برد که انجام داده است.
امینی پور ازخانواده خود بخاطر اعتماد و پشتیبانی از وی تشکر کرد و گفت : لازم است جامعه و خانواده ها بسترمناسبتری برای حضور دختران و زنان در این عرصه را فراهم کنند و از حضور در این عرصه های هنری از دختران خود حمایت نمایند.
وی نبود اسپانسر و حامی مالی را از جمله مشکلات انجمن تئاتر پاوه دانست و گفت : بارها هزینه ها را از جیب خود پرداخت کرده ایم و در این عرصه آقای صفیعی حامی اصلی ما بوده است .
ترانه امینی پور در پایان از تمامی خانواده هایی که دختران علاقمند به تئاتر دارند خواست از انها حمایت کنند و برخلاف تصور عده ای از خانواده ها تئاتر محیط پاک و سالم و بی آلایشی است .
عادل بابایی از بازیگران نام آشنای عرصه تئاتر پاوه گفت : بنده در سال 1369 وارد این عرصه شدم و در سال 71 به عضویت انجمن نمایش پاوه در امدم و تا به امروز نیز همچنان در این عرصه هنری فعالیت دارم .
بابایی گفت علی الرغم نبود امکانات و حمایتهای مالی انجمن نمایش پاوه بیش از حد توان خود کار کرده است.
وی وجود رسانه های تصویری متنوع را دلیلی بر بی رونقی تئاتر دانست و گفت با وجود رسانه های تصویری گوناگون اجرای چند مدت پیش انجمن نمایش پاوه و استقبال بی نظیر از این نمایش نشان داد که مردم دوباره به تئاتر علاقه و گرایش نشان داده اند .و تئاتر دوران بی رونقی خود را سپری کرده است .
عادل بابایی با اشاره به وجود استعداد های بی نظیری در شهر پاوه در عرصه تئاتراظهار داشت نیاز است این استعداد ها دورهای بیشتر و آکادمیک تری را طی نمایند تا علمی تر و موفقتر در این عرصه ادامه و رشد یابند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد مسئولین مربوطه علی الرغم داشتن مشکلات بودجه ای حمایت های بیشتری از تئاتر پاوه داشته باشند و تئاتر پاوه را تنها نگذارند.
شرمین پاکروان طراح صحنه این نمایشنامه گفت : بنده نزدیک به 7 سال است در زمینه طراحی صحنه مشغول به کار هستم و الان نزدیک به سه ماه است با انجمن نمایش در زمینه این نمایش اخیر همکاری دارم .
وی دکور این نمایشنامه را بر مبنای موضوع و محل نمایش دانست و گفت : دکور این نمایش سیمای یک روستا می باشد که با متن نمایشنامه همخوانی دارد .
پاکروان با انتقاد از نبود امکانات در شهر پاوه حتی برای طراحی یک صحنه ساده گفت : امیدواریم که مسئولین حمایت های لازم را در این زمینه داشته باشند و با توجه به تاریخچه موفق نمایش و تئاتر پاوه با وجود استعداد های فراوان در عرصه های مختلف هنری بی رونقی از جامعه هنری پاوه با حمایت مسئولین رخت بر بندد.
شایان ذکر است کمتر از یک ماه دیگر این نمایشنامه اجرایی می شود/
تهیه گزارش : فرهاد صالحی ، صهیب زربان
سلام دوستان کسی حضور ذهن داره فیلم ساخته شده درپاوه با بازی آقای یزدان بخش اسمش چی بود؟
نظری داده بودیم راجع به رعایت قوانین کپی رایت ( حق مالکیت معنوی و مادی ) که تأیید نکردید . دلیل ؟
بر اساس قوانین کپی رایت که در کشور قانونی تحت عنوان ” قانون حمایت از حقوق مولفین , مصنفین و هنرمندان” انتشار مطالب دیگران فقط با اجازه آنان ممکن است . حالا سوای قانون , به لحاظ دینی و اخلاقی نیز مدیران سایت های محلی باید توجه داشتهباشند در هنگام انتشار مطالب , مقالات و اخبار , منبع ذکر گردد تا حق کسی ضایع نگردد .
اشاره نظر بالا مربوط به متن آقای آزاد حسینی
مراقب اثرات مخرب شبکه های ماهواره ای فارسی زبان باشیم منتشر شده در سایت پاوه پرس
عجب مچ گیریی شده. بابا دمتون گرم. کل متن مال معصومه محمدی بوده
آرزوی موفقیت برای تئاتر پاوه …….
سلام
آقای صالحی مقاله ای در پاوه پرس بود این نظر رو دادم.
حالا متن مقاله را تغییر دادند و نوشته گردآوری . در حالی که قبل نظر بنده نه مقدمه آقای یوسفی بود که نوشته از سایر منابع و سایت ها و نه آخر متن نوشته گردآوری آزاد حسینی.و همچنان نظر من منتشر نشد آیا این درست است که من به سایت شما کمک کنم و اونوقت شما نظر بنده را منتشر نکنید. این اصل نظر بود :
خرسندم که عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر مقاله پرباری را منتشر نموده است. اما گلگی دارم چرا منبع این مقاله ذکر نشده است. این مقاله تنها پاراگراف آخرش متعلق به آقای آزاد حسینی بوده و ایشان می توانستند به صورت نظری آن را منعکس نمایند.
اصل مقاله در آدرس می باشد
http://qomirib.ac.ir/index.aspx?pid=99&articleid=55784
مقاله متعلق به خانم معصومه محمدی با عنوان شبکههای ماهواره ای و تغییر در کارکردهای خانواده است.
بخش اول یاداشت آقای حسینی در قسمت نگاهی به عملکرد شبکه ماهوارهای فارسیوان (در حال حاضر بیش از سی شبکه …..)
کل مقاله با رفرنس ها
نگاهی به عملکرد شبکه ماهوارهای فارسیوان (متن داخلی مقاله خانم معصومه محمدی منتشر شده توسط آزاد حسینی)
در حال حاضر بیش از سی شبکه فارسی زبان از امریکا و اروپا برای ایرانیان برنامه پخش میکنند که از طریق گیرندههای ماهوارهای در کشور دریافت میشوند. عمدهترین برنامههای این شبکهها را سریالهای خانوادگی تشکیل میدهند. یکی از این شبکههای فارسی زبان که در بین بینندگان ایرانی فضای مخصوصی را برای خود باز کرده، شبکه فارسی وان است که از سال ۲۰۰۹ و با هدف پخش برنامه برای بیش از صد میلیون مخاطب فارسی زبان در سراسر آسیا آغاز به کار کرد.
این شبکه در مرداد ۱۳۸۸ به وسیله سعد محسنی و به پشتیبانی روبرت مرداک یهودی شروع به فعالیت کرد. فارسی وان با تفاوتهای زیادی نسبت به شبکههای دیگر کارش را شروع کرد. یکی از این تفاوتها، پخش محدود آگهی بود. شبکهای ثروتمند که نیازی به کسب درآمد از راه پخش آگهیهای بازرگانی نداشت. همین طور دوبله فارسی و پخش سریالهای بلند و متوالی با مضامینی عاشقانه از دیگر تفاوتهای این شبکه محسوب میشد که مخاطب را در پی نوعی سرگرمی برای رهایی از دغدغههای زندگی به سمت خود جلب میکرد. با نگاهی عمیقتر و تحلیل محتوای برنامههای این گونه شبکهها، چنین برمیآید که گرچه محتوای چنین برنامههایی در ظاهر جذاب و دیدنی است، اما در واقع حاوی مفاهیم خیانت، جنایت و عدم تعهد به خانواده بوده و با این که سریالهای شبکه فارسی وان از میان برنامههای روز آمریکا و اروپا انتخاب میشوند، اما این انتخابها با دقت و وسواسی خاصی صورت میپذیرد. چنانکه با اندکی ظرافت میتوان خط پنهان، اما محکمی میان تمامی سریالهای پخش شده از این شبکه را پیدا کرد، تا جایی که گویی هر سریال، سریالی دیگر را تکمیل و تثبیت میکند. گویی پخشکنندگان این سریالها با دقت، تعمد و وسواس خاص، برای مخاطب ایرانی و فارسی زبان، برنامهسازی کرده و با او ارتباط برقرار میکنند.
موضوع اصلی اکثر این برنامهها، روابط خانوادگی و زناشویی است. در این سریالها مخاطب به وفور با مردان و زنانی روبرو میشود که با چند جنس مخالف به طور همزمان رابطه دارند. نقطه عطف این سریالها هم جایی است که زن یا مرد به خیانت همسر خود پی میبرد، و برای انتقام گرفتن، رابطه جدیدی را با فرد دیگری برقرار میکند. با تماشای چنین برنامههایی «مخاطب به بازنمایی مفاهیم بنیادینی دست میزند که در آن با تفاوتها سروکار دارد، موضوعی که با احساسات، نگرشها، عواطف و اضطراب در بیننده همراه است، و چیزی در سطوح عمیقتر که”عرف عام “نامیده میشود». (Hall 1997:225 ) اکثر مخاطبان این شبکه، اذعان میکنند که چنین موضوعاتی، محتوای اصلی بسیاری از سریالها، بهخصوص سریالهای مربوط به آمریکا، کلمبیا و مکزیک (از جمله مونس و ویکتوریا) میباشد. بدین ترتیب با گذشت مدت کوتاهی از تماشای این شبکه، مخاطب دیگر در برابر موضوع خیانت حس قبلی را نخواهد داشت و چه بسا در صورت غفلت، مخاطب خود به فکر آغاز چنین رابطههای خیانت محوری بیفتد. از این طریق مخاطب «به نوعی پاسخ به ارزشهای حاکم بر محیط را میدهد. خواه به آن ارزشها عمل کند، یا به سمت ارزشهای دیگری برود، در هر حال، فرد فعالیتهای فرهنگی منابع را بدون جواب نمیگذارد». (منادی، ۱۳۸۵: ۲۰۹) مخاطب با تماشای این برنامهها شکلهای متفاوتی از رفتار را از موقعیتهای مختلف فراگرفته، به برداشت یا عرف عامی از نگرشها و رفتارها دست مییابد. در نهایت با درک معنای خاصی از رفتار به بازنمایی آن در زندگی خانوادگی خویش روی میآورد. (Rojek, 2003:113) این امر بیتردید در ارتباط مخاطب با اعضای خانواده خویش و در خلال تفاوتهای معنایی او از مفاهیم دریافت شده، نمایان میگردد. در واقع این شبکه شیوه زندگی خانوادههای غربی را به عنوان الگو به مخاطب ایرانی القا میکند و مخاطب با دریافت الگوهای جدید از ماهواره به بازنمایی تصاویر پخش شده پرداخته، زندگی خود را دستخوش تغییراتی میسازد. این الگوپذیری دامنه بسیار گستردهای دارد. مخاطب با تماشای چند قسمت از هر یک از سریالهای این شبکه متوجه میشود که نقش مسائل جنسی در آنها بسیار پررنگ است. علاوه بر این که موضوع اصلی بسیاری از این سریالها روابط نامشروع است؛ شیوه پوشش بازیگران این سریالها نیز به شدت تحریک کننده و غیر اخلاقی است، به طوری که نمیتوان شخصیتی را در این سریالها پیدا کرد که درگیر مسائل جنسی نباشد. فارسی وان با داشتن مؤلفههای فوق، تنها موفق به جذب جوانان نشده، بلکه باعث جذب بخشی از جامعه زنان به خصوص مادرهای خانهدار شده است. این موضوع باعث میشود که قبح بدپوششیها و مفاهیم جنسی توسط زنان خانواده نیز شکسته شود؛ که ناگفته پیداست چنین اتفاقی به مثابه یک فاجعه خواهد بود. مطمئناً مادرانی که پای سریالهای این شبکه مینشینند، دیگر نمیتوانند فرزندانشان را از دیدن چنین صحنههایی منع کنند. «میتوان ادعا کرد که چنین برنامههایی در مواقع بسیار، زمینهساز مفاسد اخلاقی و اجتماعی بوده، بسیار مضر و خطرناک هستند. یک آسیبشناس اجتماعی درباره آثار ماهواره بر جوانان میگوید: «با وجود اینکه برنامههای ماهوارهای محتوای علمی و آموزنده نیز دارند، امروزه بیشتر تمایل به دیدن برنامههایی دارند که آنها را در برنامههای داخل کشور نمییابند، که زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامهها، زیاد است. (سقازاده،۱۳۸۸،۴۰ و صابری،۱۳۸۵: ۸،)
آقای یوسفی عزیز اگر خلافی در گفته های من هست لطفا نظر بنده را منعکس ننمایید و اگر واقعیت است منعکس کنید مخاطبان خود قاضی اند.