ج 10 فروردین 1403 ساعت 03:02

گوجه فرنگی در مرز پنج هزار تومان/ ترمز’تماته’ را بکشید!

گوجه فرنگی در مرز پنج هزار تومان/ ترمز’تماته’ را بکشید!

به گزارش سلام پاوه : گوجه فرنگی در بازار مصرف و خرده فروشی های شهر کرمانشاه به مرز پنج هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است! به گزارش خبرنگار ایرنا، زمانی در مناطق کردنشین شعاری رایج بود که می گفتند ‘تماته خوراک لاته’ یعنی ‘گوجه فرنگی خوراک فقیر است’، (در زبان کردی سورانی کلمه لات […]

به گزارش سلام پاوه : گوجه فرنگی در بازار مصرف و خرده فروشی های شهر کرمانشاه به مرز پنج هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است!

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمانی در مناطق کردنشین شعاری رایج بود که می گفتند ‘تماته خوراک لاته’ یعنی ‘گوجه فرنگی خوراک فقیر است’، (در زبان کردی سورانی گوجه فرنگیکلمه لات به معنای فقیر و بینواست) اما ظاهرا این روزها حتی افراد متمکن هم یارای خرید گوجه فرنگی را هم ندارند.

این در حالیست که استان کرمانشاه بخاطر منابع آبی و خاک مناسب یکی از کانون های تولید محصول گوجه فرنگی در ایران به شمار می آید.

براساس اعلام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، در سال زراعی 92 – 93 خورشیدی سطح زیرکشت محصول گوجه فرنگی در استان کرمانشاه به مرز هفت هزار هکتار رسیده است.

گرچه بخشی از محصول تولیدی گوجه فرنگی استان را کارخانه های تولید رب گوجه فرنگی خریداری می کند اما واقعا جای این سووال وجود دارد که دلیل گرانی فزاینده گوجه فرنگی در استانی که کانون تولید این محصول است چیست؟ در حالی که همین امروز (26 آبان) نرخ گوجه فرنگی در بازار تهران و براساس اعلام سایت سازمان میادین میوه و تره بار پایتخت، گوجه فرنگی گلخانه ای (دو رج) از قرار هر کیلوگرم دو هزار و 900 تومان برای درجه یک و دو هزار و 100 تومان برای نوع درجه دوم آن تعیین شده است؟

در این سایت همچنین برای هرکیلوگرم گوجه فرنگی درجه یک سه هزار و100 تومان و نوع درجه دوم آن نیز دو هزار و 300 تومان تعیین شده است!

با وجود بحران آبی که در گرمای چند سال اخیر دامن استان را گرفته، باز هم با استفاده از خاک خوب و منابع آبی ما، محصول گوجه فرنگی تولید می شود اما تنها متضرر نهایی در این بین کشاورز است که ناگزیر در فصل برداشت باید این محصول را هر کیلوگرم تا سقف 500 تومان به واسطه بفروشد ولی حالا می بینیم که این رقم دست کم به 10 برابر افزایش یافته و این یعنی ناکامی ما در مدیریت منابع آبی و خاکی مان و هدررفت آنها و ساختن بهشتی برای سودجویان.

** توپ بازرسی و نظارت در زمین جهاد کشاورزی

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه بازرسان این معاونت بر بازار عرضه و مصرف استان نظارت دارند، در مورد گرانی گوجه فرنگی در استان گفت: این وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است که در این وضع یعنی کمبود گوجه فرنگی ورود کند زیرا متولی تنظیم بازار محصولات بخش کشاورزی، همین سازمان است.

‘عباس سجادی’ به خبرنگار ایرنا، گفت: در حوزه خرده فروشی ها هم وظیفه اتاق اصناف است که نظارت داشته باشد.

وی البته قیمت گوجه فرنگی در استان کرمانشاه را در مرز حداکثر چهار هزار تومان عنوان کرد و تاکید کرد که گوجه فرنگی بیشتر از این رقم در شهر عرضه نمی شود و هرگونه افزایش قیمتی نادرست است.

** گوجه فرنگی چهار هزار و 500 تومانی در میدان بار و خوشبختی دلالان!

خبرنگار ایرنا در تماس با یکی از میوه فروشان شهر، به این نتیجه رسید که هر کیلوگرم گوجه فرنگی درجه یک در میدان بار شهر از قرار چهار هزار و 500 تومان به خرده فروشان عرضه می شود.

این مغازه دار افزود: براساس قانون ما هم باید 30 درصد افزایش را اعمال کنیم که در نهایت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در شهر کرمانشاه به قیمت هر کیلوگرم پنج هزار و 900 تومان به دست مصرف کننده می رسد!

وی البته از وجود دلالان در بازار گوجه فرنگی هم غافل نماند و گفت: اکنون بخش زیادی از گوجه فرنگی تولیدی استان را دلالان با نرخ بسیار نازلی خریداری کرده اند و اکنون که شاهد پایان فصل برداشت این محصول و آغاز دوره سرما هستیم، با چندین برابر قیمت به بازار عرضه می کنند.

** تولید 400 هزار تن گوجه فرنگی در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از تولید حدود 400 هزار تن محصول گوجه فرنگی در استان کرمانشاه و در سال زراعی جاری خبر داد.

‘علی اشرف منصوری’ به خبرنگار ایرنا، گفت: سیاست های جهاد کشاورزی بخاطر محدودیت منابع آبی با تولید و توسعه کشت گوجه فرنگی منافات دارد و هدف ما حرکت به سمت تولید محصولات استراتژیک در استان است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی، گوجه تولیدی استان بیشتر از نوع ویژه تولید رب گوجه فرنگی است و برای کارخانه های تولید رب گوجه کاربرد دارد.

منصوری گفت: بدلیل اینکه گوجه فرنگی محصولی تابستانه است و فصل برداشت آن هم به اتمام رسیده، از سویی با شروع فضل سرما، هم اینک محصول کمی کمیاب شده و محصولات زیرپلاستیکی موجود هم جوابگوی نیازهای مصرف کنندگان نیست اما وظیفه متولیان نظارتی استان است که در مورد گرانی این محصول پاسخگو باشند.

وی البته وجود دست های دلالی در گرانی محصول گوجه فرنگی را پذیرفت و گفت: در همه محصولات تولیدی بخش کشاورزی به نوعی ردپای دلالان وجود دارد که انتظار داریم دستگاه های نظارتی در این مورد برخوردهای قاطع داشته باشند.

با این حال هرچه دستگاه نظارت ما توپ را به زمین جهاد کشاورزی بفرستد و یا برعکس، دردی از مصرف کننده و طبقه کم درآمد و پربیکار این استان دوا نمی کند و همه باید در برابر حقوق مصرف کننده و جیب های لاغر مردم که کمتر از نصف متوسط کشوری حجم دارد، پاسخگو باشند.

اوج گیری قیمت محصولات کشاورزی و سوء استفاده عده ای سودجو و دلال فقط به گوجه فرنگی منحصر نمی شود و در موارد مشابه بخصوص در مورد پیازکاران هرسینی هم تکرار می شود و این فقط ظلم به کشاورز مظلوم استان مان است و بس.

گزارش از یحیی معماری – خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه

5 پاسخ برای “گوجه فرنگی در مرز پنج هزار تومان/ ترمز’تماته’ را بکشید!

  • عظیمی،ثلاث باباجانی در تاریخ آبان 28, 1393 گفت:

    واقعاآدم مخش سوت میکشه بااین قیمت های سلیقه ای که برنرخ بازارحاکمه…انگارمسولان مربوطه خودشون ازاین قیمت هاشاکی نیستند،بابامردم فقیررو ول کنیدحداقل به فکرجیب خودتون باشیدکه حقوق ماهیانه تون روتهدیدمیکنه

  • هادی در تاریخ آبان 28, 1393 گفت:

    من دیروز خریدم پنج هزار ، اصلا هم خوب نبود

  • م-م در تاریخ آبان 27, 1393 گفت:

    درود بر آقای معماری

  • کامران در تاریخ آبان 27, 1393 گفت:

    ممنون از پیگیری هاتون واقعا بازار بی سامان و بی صاحبی در استان داریم دلال هر بلایی بخواد سر مصرف کننده می آورد، با تشکر ویژه از کاک یحیی معماری

  • قباد در تاریخ آبان 27, 1393 گفت:

    درود بر اقای معماری که هم سوژه ها و حرف دل مردم را پیگیری می کند و هم از ادبیات اصیل کردها دور نمی شود واقعا داشتن چنین خبرنگاری در مرکز برای مردم اورامانات مایه افتخار است. “تماته خوراک لاته”