ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 07:44

افزایش مصرف دخانیات در جوانان/ احسان شکرالهی

افزایش مصرف دخانیات در جوانان/ احسان شکرالهی

پایگاه خبری ، تحلیلی سلام پاوه: یکي از معضلات امروز جامعه ما، گسترش روزافزون استفاده از دخانيات، به ويژه سيگار، در ميان مردم و به خصوص جوانان است، در ميان دانشجويان نيز طي ساليان اخير، مصرف سيگار و حتي کشيدن قليان رشد داشته است. متأسفانه سيگار کشيدن در بسياري از دانشگاه هاي کشور به يک […]

ehsanپایگاه خبری ، تحلیلی سلام پاوه: یکي از معضلات امروز جامعه ما، گسترش روزافزون استفاده از دخانيات، به ويژه سيگار، در ميان مردم و به خصوص جوانان است، در ميان دانشجويان نيز طي ساليان اخير، مصرف سيگار و حتي کشيدن قليان رشد داشته است.

متأسفانه سيگار کشيدن در بسياري از دانشگاه هاي کشور به يک امر کاملا عادي تبديل شده است و حتي علنا در بوفه هاي برخی دانشگاه ها هم، سيگار فروخته مي شود.

اعتیاد به مواد مخدر در دانشگاه‌ها یکی از تلخ‌ترین واقعیاتی است که در جامعه وجود دارد. بسیاری از خانواده‌ها و مخصوصا ساکنان روستاها و شهرهای دور افتاده، با هزار امید و آرزو فرزندان خود را راهی دانشگاه‌ها می‌کنند و تصور می‌کنند در محیط‌های علمی کشور خبری از اعتیاد و بسیاری آسیب‌های اجتماعی دیگر نیست.

اما این خوش بینی‌ها و آرزوهای دور و دراز در حالی است که برخی از جوانان، اولین تجربه‌های مصرف دخانیات و مواد مخدر را در همین فضاهای علمی و آموزشی و دانشجویی انجام می‌دهند. بودن د محیط خانواده و رفتن به شهر دیگر برای تحصیل و استقلال از خانواده، کافی است تا جوان به سمت اعتیاد برود.

از نظر دانشجویانی که دخانیات مصرف می کنند ، قلیان باعث رفع اضطراب و خستگی می‌شود و همچنین ترک آن باعث قطع ارتباط با بخشی از دوستان خواهد شد..

سيگار کشيدن در جمع هاي دانشجويي و به خصوص در خوابگاه ها، مثل غذا خوردن و تخمه شکستن شده است!

این دانشجویان براي آن که بيشتر بيدار بمانند و درس بخوانند و همچنين اضطراب کمتري داشته باشند، پکي به سيگار مي زنند و حتي ديگران را هم دعوت به سيگار کشيدن مي کنند و این کار نشانه مردانگي تلقي شده است و بعضي ها نيز سيگار کشيدن را پز روشنفکري مي دانند!

تحقیقات نشان میدهد که در درون خوابگاه، بساط قليان کشيدن دختران دانشجو هم فراهم است و معمولا در هر بلوک خوابگاهي مي شود چند اتاق را پيدا کرد که پاتوق اين گونه دانشجوهاست. علاوه بر اين، سيگار کشيدن هم در ميان برخي از آنها به چشم مي خورد. با اين وجود، مسئولان خوابگاه ها، چندان اهميتي به اين مسئله نمي دهند و حتي تذکر جدي هم نمي دهند که اين، واقعا تاسف بار است.

تحقيقات علمي حاکي از افزايش 3 برابري ميل به مصرف سيگار، در بين دختران دانشجو، نسبت به دانشجويان پسر مي باشد.

به دليل مشکلات اقتصادي، اشتغال و…، بسياري از مردم و به ويژه دانشجويان، براي مقابله با اضطراب ها و فشارهاي رواني، به مصرف سيگار و قليان و از اين دست مواد روي مي آورند؛ به خيال اين که با سيگار کشيدن، اضطراب رواني آنها کم مي شود؛ حال آن که ثابت شده که استعمال دخانيات حتي مي تواند اضطراب آور باشد و موجب معضلات رواني ديگري براي فرد شود.

والدین درمقابله با مصرف سیگارو  مواد مخدر نوجوانان و جوانان، مهم ترین نقش را بر عهده دارند. برقراری ارتباط با فرزندان و بیان انتظارات خانواده درباره مصرف نكردن سیگار و مواد مخدر، دو فعالیت اساسی والدین به شمار می آیند.

با ارائه الگو ، فرزندان خود را راهنمایی كنید ، اگر می خواهید فرزندان شما سیگار نكشند، خود شما باید یك الگوی مناسب برای آنها باشید. امكان سیگاری شدن كودكانی كه والدین آنها هر دو سیگاری اند دو برابر بیشتر از كسانی است كه یكی از والدین آنها سیگاری است.

لازم است والدین صادقانه و دوستانه با فرزندان خود در مورد خطرهای سیگار صحبت كنند. این رفتار حتی می تواند زندگی آنها را نجات دهد.

3 پاسخ برای “افزایش مصرف دخانیات در جوانان/ احسان شکرالهی

  • نورالدین بهرامی در تاریخ آبان 26, 1393 گفت:

    احسان گیان سلام خسته نباشی .احساس، همیشه مبنایی است برای اقدامات نیک ،خیر ،مصلحانه ومخلصانه .آفرین براحساسات پاک وریز بینانه ات. انشاالله تو در دانشگا ه منشا اثرات مثبت وتغییر خود و پیرامونت به سمت خیر وصلاح جامعه شوی.

  • شهروند در تاریخ آبان 16, 1393 گفت:

    سلام خدمت شما اقای صاللحی. هههههه واقعا خیلی خوشبینی که فکر میکنی خانواده ها کارهایی رو میکنن اونهاوقتی میفهمن که کارازکار گذشته اونوقت عصبانی میشن که کار رو بدتر میکنن

  • ن-م در تاریخ آبان 15, 1393 گفت:

    دست شما درد نکند بسیار بجا بود کاکه احسان