پ 06 اردیبهشت 1403 ساعت 05:52

امام جمعه پاوه:حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) از نظر اهل سنت به شدت محکوم است

امام جمعه پاوه:حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) از نظر اهل سنت به شدت محکوم است

به گزارش سلام پاوه : امام جمعه پاوه گفت: حادثه کربلا و شهادت حضرت امام حسین (ع)، از نظر اهل سنت بشدت محکوم است و آثار علماء، شعرا و ادبای کرد و اهل سنت نیز خود گویای این حقیقت می باشد. به گزارش سلام پاوه و به نقل از پایگاه اینتر نتی حاج ماموستا ملا […]

به گزارش سلام پاوه : امام جمعه پاوه گفت: حادثه کربلا و شهادت حضرت امام حسین (ع)، از نظر اهل سنت بشدت محکوم است و آثار علماء، شعرا و ادبای کرد و اهل سنت نیز خود گویای این حقیقت می باشد.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پایگاه اینتر نتی حاج ماموستا ملا قادر قادری : ، ماموستا ملا قادر قادری در خطبه های نماز جمعه این هفته پاوه، بر لزوم حاج ماموستا قادریآگاهی از وقایع ماه محرم و جایگاه این ماه تاکید کرد و افزود: ماه محرم، قبل از اسلام هم وجود داشته و مورد احترام مردم بوده، بطوریکه یهودیان هر ساله روز دهم محرم را بخاطر گرامیداشت پیروزی حضرت موسی (ع) بر فرعون روزه می گرفتند.

وی اظهار کرد: بعد از اسلام نیز محرم مورد احترام بود بطوریکه پیامبر خاتم (ص)، به احترام حضرت موسی (ع) امر به گرفتن روزه روزهای نهم و دهم محرم فرمود و در سال نهم هجری هم با نزول آیه 36 سوره توبه، تعداد ماه های عربی، اسلامی اعلام و رسما چهار ماه از ماههای سال که عبارت بودند از رجب، ذی القعده، ذالحجه و محرم؛ بعنوان ماههای حرام اعلام و حرمت ماه محرم دوچندان شد.

ماموستا قادری افزود: در زمان خلفای راشدین هم، محرم مورد توجه بود و در زمان خلیفه دوم زمانیکه تصمیم به تدوین تاریخ اسلامی گرفته شد، محرم بعنوان مبداء تاریخ هجری قمری مشخص شد.

خطیب جمعه پاوه با بیان اینکه سیر تحولات در ماه محرم در دوران بنی امیه به اوج خود رسید، گفت: بعد از شهادت حضرت علی (رض)، حضرت حسن (ع) بعنوان جانشین تعیین شد اما امام حسن بخاطر مصالح امت اسلامی و جلوگیری از خونریزی بعد از مدت کوتاهی از مسوولیت کنارگیری و به مدینه منوره بازگشت.

وی افزود: در سال 60 هجری یزید بعنوان حاکم جامعه اسلامی تعیین و معرفی شد و این انتخاب آغازگر دوران تاریکی در جامعه اسلامی شد.

امام جمعه پاوه به بیعت نکردن امام حسین (ع) با یزید اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) همراهی با دولت یزید را شدیداً رد و به همراه تعدادی از اهل بیت خود عازم مکه شد و سپس به درخواست جمعی از اهالی کوفه، با وجودیکه قرائن دال بر همراه نبودن ظاهری مردم این دیار بود و با وجود مخالفت بعضی از محبان و بستگانش، با بیان این جمله که هدف من دفاع از دین جدم و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، رهسپار کوفه شد.

ماموستا قادری افزود: امام حسین (ع) و یارانش به عراق رسیدند، اما متأسفانه به دستور یزید، در کربلا، جلوی کاروان حضرت امام حسین و همراهانش را گرفتند و ناجوانمردانه و بیرحمانه سبط رسول الله (ص) و یارانش را شهید و فجیع ترین حادثه تاریخ اسلام را رقم زدند.

وی گفت: با جنایت یزید و سپاهش در کربلا، محرم در عصر بنی امیه، رنگ خون و خشونت به خود گرفت و برای همیشه تاریخ، این لکه ننگ بر پیکر بنی امیه باقی ماند.

وی در ادامه با قرائت اشعاری به زبان اورامی از ماموستا مولوی کرد گفت: اگر نظری گذرا به اشعار بزرگان اهل سنت داشته باشیم، ملاحظه می کنیم هر یک به نوبه خود در خصوص این واقعه سرودهایی دارند و همه با آه و حسرت ماجرا را تعریف و بر قاتلان 72 تن و بخصوص حضرت امام حسین نفرین کرده اند.