ج 10 فروردین 1403 ساعت 16:45

گزارشی بسیار زیبا از مراسم باستانی کومسا در اورامان تخت

گزارشی بسیار زیبا از مراسم باستانی کومسا در اورامان تخت

به گزارش سلام پاوه : مراسم کومسا یکی از آئین های وی‍ژه و مقدس در منطقه هورامان تخت است که هر ساله توسط مردم منطقه و ریش سفیدان برگزار شد. به گزارش سلام پاوه : مراسم کومسا که در آخرین جمعه نرسیده به 15 اردیبهشت ماه از اول صبح شروع می شود امسال در 12 […]

به گزارش سلام پاوه : مراسم کومسا یکی از آئین های وی‍ژه و مقدس در منطقه هورامان تخت است که هر ساله توسط مردم منطقه و ریش سفیدان برگزار شد.

به گزارش سلام پاوه : مراسم کومسا که در آخرین جمعه نرسیده به 15 اردیبهشت ماه از اول صبح شروع می شود امسال در 12 اردیبهشت برگزار شد.کومسای 1

در گذشته در چنین روزی بزرگان هورامان برای برنامه ریزی امورات منطقه دور هم جمع می شدند و اهالی این منطقه بر این اعتقادند که ˈپیر شالیارˈ بنیانگذار چنین انجمنی بوده است.

به دلیل طبیعت زیبای هورامان در فصل بهار هزاران نفر از مردم منطقه و دیگر شهرهای کشور و همچنین از کشورهای همسایه برای دیدن این مراسم به شهر هورامان تخت آمده بودند.

در این مراسم مردم منطقه صبح زود راهی مزار پیر شالیار شدند و پس از جمع شدن، ماموستای شهر نطقی ایراد کرد سپس قصیده خوانی که محتوای مذهبی داشت و در مدح پیامبر اکرم(ص) و پیر شالیار بود اغاز شد و با دف نوازی و ذکر دراویش ادامه یافت.

از دیگر جلوه های این مراسم رسم شکستن سنگ است بدین ترتیب که قطعه سنگی در اطراف مزار پیر شالیار وجود دارد که بنا به اعتقادات اهالی هورامان هر مقدار از آن که شکسته شود سال دیگر به همان اندازه جایگزین می شود.

شکستن سنگ
مردم در این روز با سنگ های دیگری که در محوطه یافت می شود برروی این سنگ سفید زده و مقداری که از آن جدا می شود را همراه خود برای تبرک به خانه می برند.

مراسم کومسای به شماره 63 مورخ 28/9/88 در فهرست آثار ملی میراث معنوی کشور به ثبت رسید

باتشکراز :آقای  طیفور حاتمی بخاطر تهیه ی این گزارش جذاب

کومسای 2

کومسای 3

کومسای 4

کومسای 5

کومسای 6

4 پاسخ برای “گزارشی بسیار زیبا از مراسم باستانی کومسا در اورامان تخت

  • سلیمان در تاریخ اردیبهشت 22, 1393 گفت:

    شرک محض

  • saraghobadi در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    خسته نباشید عکسها زیبا بود و استفاده کردیم کاش درباره ی این مراسم بیشتر توضیح می دادی و از جنبه تاریخی و مذهبی آن را به گونه ایی شرح می کردی که برای من که از همچنین مراسمی که کاملا بی اطلاعم قابل درکتر بود با این وجود دستان درد نکند کار جالبی بود به امید کارهای جدیدتر

  • شیته ی مه ریوان در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    زور سپاس وده س خوشیت ئه که ین

  • پاوه شار در تاریخ اردیبهشت 13, 1393 گفت:

    واقعا فوق العادهس دست تان درد نکنه خسته نباشی کاک طیفور