چ 05 اردیبهشت 1403 ساعت 05:29

گزارشی از جمع اوری قلیان در سطح قهوخانه های شهر پاوه

گزارشی از جمع اوری قلیان در سطح قهوخانه های شهر پاوه

به گزارش سلام پاوه: با هماهنگی های لازم و به عمل آمده دستگاه های مربوطه قلیان از قهوخانه های سطح شهر پاوه جمع آوری شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : قلیان بطور شایع در میان خانواده ها ، کودکان و زنان درمناطقی که شکل رایج مصرف تنباکو در زنان میزان بسیار پائینی دارد. مصرف […]

به گزارش سلام پاوه: با هماهنگی های لازم و به عمل آمده دستگاه های مربوطه قلیان از قهوخانه های سطح شهر پاوه جمع آوری شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : قلیان بطور شایع در میان خانواده ها ، کودکان و زنان درمناطقی که شکل رایج مصرف تنباکو در زنان میزان بسیار پائینی دارد. مصرف جمع اوری قیلان در پاوه 1می شود علاوه بر این با عرضه تنباکو طعم دار و معطر ، مصرف قلیان بطور چشمگیری در میان جوانان ونوجوانان پسران و به طبع دختران رو به افزایش است.

 بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، قلیان فرآورده‌ای است که نیمی از مردان ایرانی و ۳۷درصد زنان، آن را تجربه کرده‌اند. در مطالعاتی که از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات انجام شده است ۲۳ درصد سیگاری‌ها حداقل یکبار در هفته قلیان مصرف می‌کنند. این رقم در غیرسیگاری‌ها ۲۵ درصد است و این بدین معناست که غیرسیگاری‌ ها حتی بیش‌تر از سیگاری‌ها در حال مصرف قلیان هستند و به سمت اعتیاد به آن پیش می‌روند. این زنگ خطر وحشتناک در شهر پاوه از سالهای گذشته با به وجود آمدن قلیان خانه ها در باغها و نقاط زیبای شهر شروع شد و متاسفانه پناهگاهی شد برای نوجوانان و جوانان شهرمان . متاسفانه با رجوع به این مکانها و مشاهده طیف مصرف کننده قلیان متوجه می شویم که بسیاری از اقشار مختلف جامعه و بخصوص جوانان دانشگاهی در این مکانها حضور دارند .

خوشبختانه مسئولین دلسوز و در راس آن فرماندهی محترم نیروی انتظامی شهرستان جناب سرهنگ اسدی و پرسنل زحمت کش نیروی انتظامی به عنوان بانیان اصلی این کار با همکاری سایر ادارات (شبکه بهداشت و درمان ، اتاق اصناف پاوه ، شهرداری ) شب روز پنجشنبه با حضور در قهوخانه خانه های سطح شهر تمامی قلیان های این قهوخانه ها را جمع آوری کردند .
در این حرکت که در قالب سه اکیپ از ماموران که به صورت همزمان وارد عمل شدند تعداد قابل توجهی از قلیان های سطح شهر جمع آوری شدند.

اما با وجود حرکت منسجم در راستای جمع اوری این قلیانها متاسفانه نکاتی قابل توجه بود که باید گفت هرشب اگر شهروندان از مسیر جاده کمربندی عبور کرده باشند شاهد تجمع تعداد زیادی خودرو و به طبع تعداد زیادی از جوانان و نوجوان حاضر در قهوخانه ها یا به اصطلاح قلیان خانه ها می باشیم اما شب روز پنجشنبه اکثریت قهوخانه ها تعطیل بودند و متاسفانه صاحبان قهوه خانه ها از حضور ماموران پرتلاش نیروی انتظامی در این مکانها اطلاع داشتند و قبل از اجرایی شدن این طرح قلیانهای خود را جمع آوری کرده بودندکه بسیار جای تاسف است اما با این وجود مقادیر زیادی قلیان جمع اوری شد.

همچنین موضوع دیگر اینکه این طرح فقط در سطح شهر پاوه انجام شد که جا داشت به روستاههای تابعه هم که تعدا زیادی از قهوه خانه ها در این روستاها وجود دارند و قهوه خانه برپا کرده اند قلیان ها جمع آوری می شد که تعدا زیادی از جوانهای روستا هم در این قهوه خانه ها حضور پر رنگ دارند.

و اما نکته قابل تامل این است که تعدادی از مغازه ها با جواز کسب که اتاق اصناف و دایره اماکن عمومی صادر کرده اند اقدام به فروش انواع قلیان ها در سطح شهر می کنند که در نوع خود قابل تامل است و انتظار است در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.
و اما سخنی با خانواده های عزیز اینکه در حین انجام ماموریت تعداد زیادی از جوانهای شهر را در داخل قهوه خانه ها دیدیم که بسیار متاثر شدیم جوانهایی که سنشان به بیست سال نمی رسید و این زنگ خطری برای والدین و جامعه شهری ما  است.

شب پنجشنبه جوانانی را دیدیم که بلوز های ورزشی به بهانه ورزش و سالن متاسفانه در قهوخانه ها حضور داشتند که این زنگ خطری است برای خانوده ها .

امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب و همراهی تمامی مسئولین و مردم بتوانیم با بستر سازی و توجه به اشتغال جوانان و افتتاح مکانهای ورزشی و تفریحی جدید ، برپایی جنگهای شادی ، کنسرتها ، مسابفات مختلف ورزشی و… شرایطی را مهیا نمائیم که جوانان ما در دام این قلیان خانه ها و اعتیاد و سیگار گرفتار نشود.

شایان ذکر است در این طرح ادارات دیگری قرار بود دخیل باشند و نماینده آنها حاضر شود اما با کمال تاسف (اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره میراث فرهنگی و گردشگری)که از اداراتی بودند که قرار بود نماینده انها حضور یابند حضور نداشتند.

اما سخن آخر با فرماندار محترم : آقای ایده پور جلسات و پیشنهادات نمی تواند چاره ساز مشکلات شهر ما شود ما حتی از نعمت یک سینما و یک سالن برای برپایی یک کنسرت یا برنامه محروم هستیم  ما جوانان تحصیل کرده بسیاری داریم که بیکارند و نیاز به شغل دارندما بهترین طبیعت و بهترین پتانسیل گردشگری را داریم اما اداره گردشگری شهرستان در خواب غفلت به سر می برد ما مرز شوشمی را داریم اما دریغ از کوچکترین بهره برای جوانان دیارمان و…  امید است با تدبیر خود این امید جوانان را به عمل و واقیعیت مبدل نمایید .

گزارش از : فرهاد صالحی ، صهیب زربان

جمع اوری قلیان در پاوه

6 پاسخ برای “گزارشی از جمع اوری قلیان در سطح قهوخانه های شهر پاوه

  • پاوه در تاریخ آبان 26, 1393 گفت:

    اگه حرکت منسجم بوده صاحبان قهوه خانه ها از کجا فهمیدن که پرسنل خدوم ، دلسوز و زحمتکش نیروی انتظامی تشریف فرما میشن .

  • نامشخص در تاریخ آبان 25, 1393 گفت:

    باتشکر از تمامی عزیزانی که در این زمینه زحمت کشیده اند از نیروی انتظامی خواهش میکنم مغازه های قلیان فروشی رو هم پلمپ کنند

  • مرادی در تاریخ آبان 24, 1393 گفت:

    درحال حاضر نوجوانان کمتر از 20سال بیشتر از جوانان وبزرگسالان در حال مصرف قلیان هستند امیدواریم با همکاری ارگان های مربوطه وفرهنگ سازی شاهد چنین مواردی نباشیم

  • شهروند در تاریخ آبان 24, 1393 گفت:

    احسن و صد آفرین به تمام کسانی که نقش داشته اند و امیدوارم این طرح ادامه داشته باشد

  • فرهنگی در تاریخ آبان 24, 1393 گفت:

    با تشکر فراوان از مامورین انتظامی امیدواریم که با جمع اوری قلیان و ….. شهری سالم همانند گذشته داشته باشیم

  • آسوخان در تاریخ آبان 24, 1393 گفت:

    دستمریزاد