ج 10 فروردین 1403 ساعت 15:14

کشکی است / ابراهیم یوسفی

کشکی است / ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :  یکی از اقوال و حکمی که در بین ما رایج است بکار بردن لفظ کشکی یا کشک است ! به مطالب دروغ یا بی مایه و غیر معتبر و کم ارزش در اصطلاح عامه کشکی گویند یا حرف و قولش کشکی است ویا قول و بولش یکی است . […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :  یکی از اقوال و حکمی که در بین ما رایج است بکار بردن لفظ کشکی یا کشک است ! به مطالب دروغ یا بی مایه و غیر معتبر و کم ارزش در اصطلاح عامه کشکی گویند یا حرف و قولش کشکی است ویا قول و بولش یکی است .

مهر در پای کاغذ زدن از قدیم الایام در ایران مرسوم نبوده است بلکه از زمان ایلخانیان و امرای مغول که بیسواد بودند در ایران معمول شده و آنگاه به دیگر ممالک سرایت ابراهیم یوسفیکرده است .

لذا به علت بیسوادی اسم خود را روی مهر نقش می بستند . مهرها انواع و اقسام داشت و هر نوع آن مخصوص طبقه ای و برای کاری و فرمانی بوده است . عبدالله مستوفی در کتاب “زندگانی من” راجع به انواع مهر که در میان فقیر و دارا معمول بوده و هم چنین ریشه های ضرب المثل “کشکی” چنین می نویسد : خوش خطی و خوش سجعی مهر حیثیت اجتماعی و جنبه ادبی صاحب مهر را آشکار میکرد , لذا طبقه اعیان سعی می کردند مهرشان خوش خط و خوش سجع باشد .

بعضی هم اسم پدرشان را هم نیز در مهر ذکر می کردند , بعضی هم پاره ای از آیات قرآن را که با اسم آنان مناسبتی داشت مانند “اسمه احمد ” یا ” انه من سلیمان ” و … را سجع مهر خود قرار میدادند .

افراد پایین تر که در جامعه سرشناس نبودند فقط به کندن اسم خود بروی مهر برجی اکتفا میکردند . در دهات ها و روستاها بعضی اسم خود را روی صابون ویا کشک حیوان می کندند وبه کار می بردند که نوع کشکی مهرها از همه نوع آن پست تر و ناخوانا تر بود . لذا وقتی می خواستند در بی اهمیتی و بی اعتباری و سرشناس نبودن صاحب نامه ای چیزی بگویند می گفتند ” مهرش کشکی است ” و امروزه این توصیف را برای هر غیر امر و کار ویا مکتوب نا معتبری عنوان می کنند .

7 پاسخ برای “کشکی است / ابراهیم یوسفی

  • جوانرودی در تاریخ آذر 8, 1393 گفت:

    باسلام خدمت مدیریت سایت و بازدید کنندگان گرامی ممنون از مطالب جالب و پر بار وپر معنی کاک ابراهیم یوسفی

  • توانا حسنی در تاریخ آذر 3, 1393 گفت:

    با عرض سلام خدمت آقای یوسفی
    به خاطر تفهیم این مثل از شما بسیارممنونم ان شاا…موفق باشید

  • احمدی در تاریخ آذر 3, 1393 گفت:

    با سلام و تشکر از مطلب آقای یوسفی ,بسیار بجا است برای هرچه پربار تر کردن صفحات این سایت در موضوعات مختلف اجتماعی این چنینی اقدام شود . ممنون از فعالیت مدیر محترم سایت سلام پاوه

  • ناشناس در تاریخ آذر 3, 1393 گفت:

    شیرین (پاوه)
    با عرض سلام و خسته نباشید حضور دست اندرکاران سایت سلام پاوه
    و تشکرو قدر دانی فراوان از آقای یوسفی
    همیشه از بیانات شیرین مطا لب زیبا و پر محتوای ایشان استفاده لازم را میبریم
    امیدوارم همیشه در مراحل زندگیش موفق و سر افراز باشد.

  • پاوه در تاریخ آذر 2, 1393 گفت:

    با سپاس فراوان خدمت آقای یوسفی عزیز و تشکر بابت مطلب خوب و جالبشان.
    به امید موفقیت روز افزون برای ایشان .

  • محمدی نوسودی در تاریخ آذر 2, 1393 گفت:

    احتمالا مهر برنجی صحیح است اگر اصلاح شود .

  • نودشه قهرمان در تاریخ آذر 1, 1393 گفت:

    آقای یوسفی عزیز دوست داریم ممنون به خاطر مطلب جالبتان