ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:57

کتاب بازیهای بومی- محلی اورامانات اثر پژوهشگر جوان دیارمان منتشر شد

کتاب بازیهای بومی- محلی اورامانات اثر پژوهشگر جوان دیارمان منتشر شد

به گزارش سلام پاوه :کتاب پژوهشی مردم شناختی  در بازی های بومی _ محلی اورامانات اثر عزیز مصطفایی نویسنده و پژوهشگر جوان دیارمان منتشر شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : فرهنگ وتمدن هر نسلي نشأت گرفته از آداب و سنن نياكان و پيشينيان آن است و پايه و اساس اجتماعي – فرهنگي و اعتقادات […]

به گزارش سلام پاوه :کتاب پژوهشی مردم شناختی  در بازی های بومی _ محلی اورامانات اثر عزیز مصطفایی نویسنده و پژوهشگر جوان دیارمان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : فرهنگ وتمدن هر نسلي نشأت گرفته از آداب و سنن نياكان و پيشينيان آن است و پايه و اساس اجتماعي – کتاب بازی های بومی محلیفرهنگي و اعتقادات هر ملتي ريشه در اعتقادات و مسائل فرهنگي – اجتماعي آن سرزمين دارد و پرداختن به سنن و رسوم گذشته­ گان مي تواند ريشه­ هاي فرهنگي اجتماعي اقوام و ملت­هاي مختلف را براي نسل­هاي آتي و حاضر بازگو نمايد و خلق وخو و روحيات آن ها را زنده كند.

 بازي­هاي نمايشي و ورزش­هاي سنتي برخاسته از نوع زندگي و الزامات، اخلاقيات و ارزش­ها و هنجارهاي حاكم بر آن، در كل و به زبان ديگر برخاسته از فرهنگ آن جامعه است و خود نيز پس از آفريده شدن در فرهنگ آفريننده موثر مي افتد.

در واقع هر فرهنگ، بسته به نظامات عملي و نظري خود، بازي­ها و ورزش­هاي را مي­طلبد و با صحه گذاشتن و تشويق آن بازي­ها در واقع دانسته و ندانسته در امر پرورش افراد جامعه در آن راستا مي­كوشد.

کتاب بازیهای بوم- محلی اورامانات بر گرفته از پایان نامه ی مقطع کارشناسی ارشد آقای عزیز مصطفایی (که در مورخه 10/11/1389 از دانشگاه تهران دفاع شده) است این کتاب با توجه به رویکرد کارکردگرایی و روش تحقیق کیفی بازیهای بومی- محلی اورامانات را تحلیل و بررسی کرده است.

از مزیت های این کتاب می توان به کار میدانی(حدود شش ماه) و تیم تحقیقی اشاره کرد که موضوع بررسی شده است، به عبارتی سعی شده حوزه زنانه و مردانه بازیهای اورامانات مورد مطالعه قرار گیرد.

 کتاب بازیهای بومی محلی اورامانات رویکرد کل گرایی را مد نظر داشته و لذا سعی شده در موضوعات مختلف مورد بررسی این کتاب از کارشناسان در آن رابطه استفاده شود، برای نمونه در جنبه های رشدی – حرکتی بازیها از دکتر سید مهدی آقاپور استاد تربیت بدنی دانشگاه تهران و علی پشابادی کارشناس ارشد رفتار حرکتی و همچنین در زمینه جغرافیایی و تهیه نقشه های موقعیت و توپوگرافی از آقایان اشرف تخت اردشیر و افشین شعبانی کارشناس ارشد جغرافیا مولف را یاری کرده اند.

در این کتاب سعی شده است منطقه اورامانات که شامل شهرستانهای پاوه، جوانرود،ثلاث باباجانی،روانسر، سروآباد و قسمت هایی از شهرستانهای کامیاران و مریوان و همچنین قسمت هایی از کردستان عراق را مطالعه و بررسی شود،

در این کتاب از مشاهده، مصاحبه، عکس، نقشه، جداول و ….استفاده شده و با کسانی(اسامی در پیوست کتاب ذکر شده) که در رابطه با آداب و فرهنگ منطقه کار کرده اند مصاحبه به عمل آمده.

نویسنده معتقد است با تمامی کاری که در این زمینه انجام شده، کتاب بازیی های بومی محلی اورامانات خالی از نقص نیست و جا دارد چندین بار روی این موضوع کار تحقیق انجام شود.

عزیز مصطفایی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه: از تمام کسانی که در این راستا او را یاری کرده اند صمیمانه تشکر نمود، و همچنین از نشر احسان که زحمت چاپ این کتاب را تقبل کرده اند

وی از کسانی که کتاب بازی هایی بومی محلی اورمانات را مطالعه می فرمایند درخواست نمود که نظرات و اتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این کتاب بیان نمایند.

عزیز مصطفایی متولد آبان ماه 1364 داری مدرک کارشناسی پژوهشگری دانشگاه بوعلی سینا و مدرک کارشناسی ارشد مردم شناسی دانشگاه تهران می باشد وی اصالتا اهل روستای نوریاب از توابع شهر پاوه می باشد.

 کتاب بازی های بومی محلی

12 پاسخ برای “کتاب بازیهای بومی- محلی اورامانات اثر پژوهشگر جوان دیارمان منتشر شد

  • اشرف تخت اردشیر در تاریخ دی 14, 1394 گفت:

    عەزیز گیان زۆر خۆشحاڵ بوم کە کتێبەکەتم بینی، هەر سەربەرز بیت.

  • ژاله ناصری در تاریخ فروردین 20, 1394 گفت:

    بهتون تبریک وخسته نباشیدمیگم به خاطرچاپ کتابتون،امیدوارم موغق وسربلندباشیدبه امیدچاپ کتابهایه بیشتردرآینده…..ازسنه

  • شیما در تاریخ بهمن 16, 1393 گفت:

    اقااحمد فکرکنم شما اصلا ادرس کتابخانه ملی رو بلد نیستید. اقا یاخانم ازپاوه فکرنکنم شماهیچ کتابی براتون ارزش داشته باشه اگه داشتی این تفکرتون نبود.

  • جوانرود در تاریخ بهمن 9, 1393 گفت:

    ممنون از اطلاع رسانی سایت ارزشمند سلام پاوه، کتاب با ارزشی است از آقای مصطفایی نهایت تشکر را دارم، در ضمن اقای مصطفای اهل روستای دهرش نهراب از توابع جوانرود است لطفا اصلاح کنید.

  • نریمان وسیمی در تاریخ دی 24, 1393 گفت:

    جای قدردانی داره – خسته نباشید – خدا شما رو توفیق بده

  • پاوه در تاریخ دی 9, 1393 گفت:

    فک نمیکنم انقد کتاب بزرگی باشه ک بگین اثر ارزشمند

    • ژاله ناصری در تاریخ فروردین 20, 1394 گفت:

      هرکتابی درجایگاهه خودش ارزشمنده حالا چندصفحه باشه یاچندین هزار صفحه مهم نیست اصل محتوایه اون کتابه که باید قدردان نویسنده ش باشیم

  • هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م در تاریخ دی 5, 1393 گفت:

    سڵام ده‌س وه‌ش بۆ کاکه بێ قه‌زاو به‌ڵابی.

  • احمد در تاریخ دی 2, 1393 گفت:

    کدام پژوهش کدام بازی بومی محلی اورامانات درکتابخانه ملی ثبت شده است

  • شهرک ویمیر در تاریخ آذر 29, 1393 گفت:

    آقا یا خانم شریفی
    آیا شما کتاب را مطالعه نموده اید که ابراز می دارید که کتاب خیلی عالی و جامعی است؟!
    از آقای مصطفایی بابت همت شان در نشر این کتاب سپاسگزاریم

  • شریفی در تاریخ آذر 29, 1393 گفت:

    واقعا کتاب خیلی عالی وجامعی است از نویسنده کتاب خیلی خیلی ممنونیم بابت تمام زحمات و کارهای میدانی که انجام داده است

  • محمد سابق نصری در تاریخ آذر 29, 1393 گفت:

    با تقدیر از پژوهشگر دیارمان جناب آقای مصطفایی در تهیه و نشر این اثر ارزشمند…