پ 06 اردیبهشت 1403 ساعت 09:28

کاهش 50 متری ارتفاع ساخت سد داریان

کاهش 50 متری ارتفاع ساخت سد داریان

به گزارش سلام پاوه : مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طرح داریان در مطالعات اولیه سدی بزرگ با حجم مخزن یک میلیارد مترمکعب پیشنهاد شده بود که شرکت آب و نیرو با توجه به جمیع جهات و احترام به عقاید دینی مردم و حفظ آثار تاریخی منطقه به ویژه امام‌زاده عبیدالله […]

به گزارش سلام پاوه : مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طرح داریان در مطالعات اولیه سدی بزرگ با حجم مخزن یک میلیارد مترمکعب پیشنهاد شده بود که شرکت آب و نیرو با توجه به جمیع جهات و احترام به عقاید دینی مردم و حفظ آثار تاریخی منطقه به ویژه امام‌زاده عبیدالله (کوسه هجیج) 50 متر ارتفاع سد را کاهش داده است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، سید محمدرضا رضازاده با بیان اینکه مجوزهای قانونی سد داریان اخذ شده است ادامه داد: مدیر عامل شرکت اب نیروطرح سد و نیروگاه داریان همانند سایر طرح های توسعه ای کشور برای آغاز به کار نیاز به اخذ مجوزهای قانونی از میراث فرهنگی و محیط زیست داشت که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همانند سایر طرح‌های توسعه ای کشور مجوزهای مورد نیاز برای ساخت سد داریان را اخذ کرد.

وی تصریح کرد: از طرفی این شرکت با توجه به اهمیت حفظ میراث فرهنگی، محیط زیست و توسعه صنعت گردشگری در محدوده روستای هجیج یعنی محل احداث سد داریان؛ از حجم مخزن سد را که در مطالعات اولیه یک میلیارد مترمکعب پیش‌بینی شده بود با توجه به ملاحظات فنی و زیست محیطی و به منظور حفظ زیارتگاه منطقه،  امام‌زاده عبیدا… با کاهش 50 متری ارتفاع سد از 230 متر به 180 متر به حجم مخزن 330 میلیون مترمکعبی کاهش داد.

این امامزاده در بیست کیلومتری غرب شهر پاوه در روستای هجیج، منطقه‌ای صعب‌العبور قرار دارد. مردم منطقه به امامزاده «سلطان عبیدالله» و «سیّد عبیدالله» نیز می‏‌گویند.

با توجه به اینکه روستای هجیج یکی از روستاهای پلکانی کشور است و پس از ساخت سد داریان و آبگیری آن یک روستای ساحلی نیز خواهد شد پیش بینی می شود این روستا یکی از زیبا ترین روستا های گردشگری کشور شود.

 

6 پاسخ برای “کاهش 50 متری ارتفاع ساخت سد داریان

  • امير دارستان در تاریخ شهریور 20, 1393 گفت:

    ( سهم آب در ایران با توجه به وضعیت اقلیمی کشور ثابت است … لذا راه حل اساسی زیستن در کم آبی است . تلاش در تغییر موضعی سیکل هیدرولوژی و جابجایی بین حوضه ای آب هم ممکن است بازخوردهایی در برداشته باشد که ترمیم آن امکان پذیر نباشد زیرا آب در طبیعت وظایف متعدد محیطی بر عهده دارد که استفاده انسان نباید این وظایف را مختل نماید)
    دکتر امین علیزاده
    وقت آن رسیده است که مهندسین و مشاورینی که به چیزی جز منافع شخصی فکر نمی کنند به این سخنان خردمندانه گوش فرا دهند.

  • پوریا سردیارانی در تاریخ شهریور 19, 1393 گفت:

    سلام آقای صالحی لطفا جوابیه مهندس هاشمی را در مورد این سخنان آقایان مخرب زیستی نیز اطلاع رسانی فرمایید

  • ناشناس در تاریخ شهریور 19, 1393 گفت:

    معنی این مطلب این است که دیگه بیخیال چشمه بل شوید!‏

  • سردره در تاریخ شهریور 19, 1393 گفت:

    بخاطر کوسه هجیج 50 متر ارتفاع سد کاهش یافت به خاطر چشمه بل هم 50 کم کنید چی باقی می مانه پس این همه هزینه اجرای پروژه که دولت صرف کرده چی میشه ایا طراحان این پروژه نباید در دادگاهی مردمی محاکمه که چرا محل احداث سد را در مکان فعلی در نظر گرفته اند وباعث وبانی این خسارات بزرگ چه کسی می باشد

  • پرویز دارستان در تاریخ شهریور 19, 1393 گفت:

    با سلام خدمت تمامی دوستان
    همانگونه که اطلاع رسانی و تأکید بر اهمیت دینی و تاریخی بنای کوسه هجیج وزارت نیرو را مجبور به کاهش ارتفاع سد کرد می توان با پافشاری و اطلاع رسانی در مورد ارزشهای چشمه بل نیز مسئولین و نهادهای بالادست را مجاب به یافتن راهکاری منطقی نمود. متأسفانه آنچه که تاکنون مشاهده شده پاک کردن صورت مسأله و توسل به راهکارهای غیر فنی و غیر عملی از طرف کارفرما بوده است. همین رویه را می توان در صحبت های آقای رضا زاده نیز مشاهده کرد. وگرنه چه کسی می تواند بپذیرد که روستای تاریخی و زیبای هجیج بعد از تخریب و قرار گرفتن در کنار مخزن یک سد تبدیل به یک روستای ساحلی گردشگری زیبا شود!!!!
    تا زمانی که مسولین وزارت نیرو و متولیان آب کشور نپذیرند که سیاست های فعلی یعنی مدیریت سازه ای و انتقال بین حوضه ای آب اشتباه بوده و عامل مشکلات زیست محیطی و بحران آب است هیچ چیزی تغییر نمی کند.
    باید از وزارت نیرو پرسید که آن 650 سد آبی ای که تاکنون ساخته اید چه گلی به سر مملکتمان زده است که حالا می خواهید بل را هم در مخزن سد مدفون کنید. آیا باعث بهبود روند اشتغال کشور شده اند؟ آیا بحران کم آبی را حل کرده اند؟ آیا منجر به امنیت پایدار غذایی شده اند؟ یا فقط حوضچه هایی برای تبخیر آب و مخازنی برای دفن جنگل ها و آثار باستانی بوده اند؟
    این صحبت ها به معنای نادیده انگاشتن زحمات مسولین نیست. پروژه های سد سازی مبالغ هنگفتی از بودجه سالانه کشور را به خود اختصاس داده است و اکنون باید سدسازان عزیز پاسخ دهند که در قبال صرف این مبالغ چه دردی را از این مملکت دوا کرده اند؟ اگر ساخت سدهای آبی سیاست درستی است چرا آمریکا به عنوان کشور پیشرو در این زمینه اکنون درحال تخریب آنهاست؟
    تمامی مباحث و دلایلی همچون لزوم اشتغال زایی و توسعه منطقه را که مدافعان این گونه پروژه های مطرح می کنند فاقد منطق نظری قوی و خلاف تجربه جهانی است. توسعه پایدار بیش از هر چیز بر نگاه بلند مدت به خصوص درحوضه آب و کشاورزی تأکید دارد. سد داریان اگر بر فرض محال هم باعث اشتغال زایی شود به منای نابود کردن منابع نسل های آینده برای حل مقطعی بحرانی است که ده ها راه جایگزین دارد.
    سد سازی یک سیاست اشتباه است، تمام دنیا اکنون این را فهمیده اند و مسیر خود را تغییر داده اند، چه چشمه بل به زیر آب برود یا نرود، چه جوانان منطقه بیکار باشند یا نباشند.
    فراموش نکینم که ما نعمتی بالاتر از آب نداریم، پس نباید آن را در پشت دیواره های بتنی جمع کرده تا آفتاب مملکتی که بارندگی اشت یک سوم و تبخیرش دو برابر میانگین جهانی است آن را به آسمان بفرستد.

  • آسو خان در تاریخ شهریور 19, 1393 گفت:

    با سلام
    تیتر را طوری انتخاب کردید که فکر کردیم اتفاق تازه ای افتاده و ارتفاع سد 50 متر کم شده است.
    این مطلب مربوط به حدود 4-5 سال پیش است که ارتفاع سد را به 180 متر کاهش دادند.