ج 31 فروردین 1403 ساعت 10:02

کاشتن بذر بلوط توسط دوستداران طبیعت در پاوه + عکس

کاشتن بذر بلوط توسط دوستداران طبیعت در پاوه + عکس

به گزارش سلام پاوه : دوستداران طبعیت و محیط زیست در پاوه در یک اقدام خودجوش و قابل تقدیر بار دیگر فرهنگ والای زیست محیطی خود را به نمایش عموم گذاشتند. متأسفانه چند سالی است که گونه های مختلفی از درختان ارزشمند شهرستان مورد تهدیدات مختلف قرار گرفته است؛ خطراتی از جمله آفات و امراض، […]

به گزارش سلام پاوه : دوستداران طبعیت و محیط زیست در پاوه در یک اقدام خودجوش و قابل تقدیر بار دیگر فرهنگ والای زیست محیطی خود را به نمایش عموم گذاشتند.

متأسفانه چند سالی است که گونه های مختلفی از درختان ارزشمند شهرستان مورد تهدیدات مختلف قرار گرفته است؛ خطراتی از جمله آفات و امراض، خشکیدگی، ریزگرد‌ها و آتش سوزی‌های پی در پی جنگل‌های شهرستان را ‌تهدید کرده است و در این راستا دوستداران طبیعت و محیط زیست در یک حرکت زیست محیطی قابل تقدیر با شعار (طبیعت ارث پدرانمان نیست، بلکه امانت فرزندان آینده است )اقدام به کاشت بذر درختان در مسیر کمربندی (قلا دزه) پاوه نمودند.

طبیعت ارث پدرانمان نیست

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : عصر روز جمعه در این اقدام فرهنگی و زیست محیطی طیفهای گسترده ای از جوانان و شهروندان ، مسئولین ادارات محیط زیست (پاوه ، جوانرود) کارشناس اداره جهاد کشاورزی ، اعضای شورا و شهردار محترم و همچنین تنی چند از پرسنل زحمت کش شهرداری پاوه ، رئیس اتاق اصناف پاوه و اصحاب پرتلاش رسانه ها و خبرگزاری های هزارماسوله ، پاوه پرس، دنگی نوریاو و سلام پاوه در یک روز زیبای زمستانی اقدام به کاشت بذر درختان دیم (ون ،زالزالک و بلوط  ) در مسیر جاده کمربندی ( قلادزه ) نمودند.

این ایده که توسط سرکار خانم ثریا حسینی در راستای ترویج فرهنگ محیط زیست کلیک خورد و با پیگیری و تهیه بذر و کود و امکانات لازم توسط نادر نقشبندیجمع دیگری از شهروندان طبیعت دوست و با همکاری و همراهی اعضای شورا و شهردارگرامی و جوانان و طبیعت دوستان پاوه عصر روز جمعه در جاده کمربندی (قلادزه)پاوه با استقبال گسترده شهروندان برگزار شد.

در ابتدای برنامه نادر نقشبندی از فعالان محیط زیست و کارشناس اداره جهاد کشاورزی پاوه به تشریح و توضیح چگونگی کاشت بذرها پرداخت و سپس طبیعت دوستان که در طیفهای مختلف به صورت خانوادگی و یا تک نفری و جمعی اقدام به کاشت این بذرها نمودند.

در پایان ین برنامه دکتر برهان ولدبیگی از فعالان زیست محیطی و حاج محمدفاروق یوسفی نائب رئیس شورای اسلامی شهر پاوه به بیان مطالبی پیرامون این برنامه پرداختند.

دکتر برهان ولدبیگی ضمن تشکر از تمامی حاضران و شرکت کنندگان در این برنامه اظهار داشت حفظ محیط زیست وظیفه تک تک شهروندان دکتر برهان ولدبیگیاست و باید همگی در این راستا کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه کاشت این بذرها آغاز راه است گفت : باید در ادامه با حمایت شورا و شهردار محترم از کاشت این بذرها و رشد انها نگهداری و حفاظت شود .

دکتر ولدبیگی ادامه داد و افزود: طبق اصل 50 قانون اساسی کشور حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است و اجرای این برنامه ها را مختص شخص و گروه خاصی ندانست و ابراز امیدواری کرد که این گونه فعالیت های محیط زیستی تداوم پیدا کند.

وی در پایان گفت در طی ماه آینده اقدام به برگزاری یک نمایشگاه عکس محیط زیستی با هدف ترویج فرهنگ محیط زیست و معرفی زیبایی های محیط زیست منطقه به سراسر کشور می نماید و از علاقمندان در این زمینه خواست که وی را در برگزاری این گالری عکس همراهی نمایند.

حاج محمدفاروق یوسفی نائب رئیس شورای اسلامی شهر پاوه ضمن تقدیر و تشکر از شرکت کنندگان در این برنامه گفت : نگاه دولت و فاروق یوسفیمسئولین توجه به حفظ محیط زیست و ترویج فرهنگ زیست محیطی و حمایت از این گونه فعالیتها می باشد.

وی با انتقاد به اینکه متاسفانه برابر آمار موجود باید گفت فضای سبز پاوه 4 متر کمتر از دیگر شهرستان های استان است لزوم توجه به این مقوله و حفظ و ترویج و گسترش فضای سبز را ضروری دانست .

یوسفی در پایان این اقدام را چه در صورت رسیدن به نتیجه و چه درصورت نرسیدن به نتیجه قابل تقدیر دانست.

به تصاویر زیبایی در همین زمینه توجه فرمایید

کاشت بذر درخت در پاوه

کاشت بذر درخت در پاوه 2

4

5

6

7

8

9

کاشت بذر درخت در پاوه 3

11

12

13

14

15

16

18

20

21

22

23

24

کاشت بذر درخت در پاوه 19

8 پاسخ برای “کاشتن بذر بلوط توسط دوستداران طبیعت در پاوه + عکس

  • دلواپس در تاریخ بهمن 12, 1393 گفت:

    با تشكر از تمامي عزيزان / فكر نكنم در اون منطقه درخت بلوط سبز بشه ، كاش يه جاي مستعد اقدام مي كرديد تا حداقل زحمات بزرگواران بي ثمر نمي ماند ./

  • بازدید کننده در تاریخ دی 19, 1393 گفت:

    من که هرچی گشتم چنان خواهری ندیدم این نکته واقعا نکته ست

  • نکته در تاریخ دی 15, 1393 گفت:

    ضمن عرض خسته ناشید متاسفانه ما خبر دار نبودیم ونیامدیم بهرحال دست مریزاد به شرکت کنندگان اما یه نکته منفی تو عکسها دیدم شاید من کمی حساسم اما دختر خانمی با لباس پسرانه کردی در حال کاشت میاشد نمیدونم بر اساس روایات واحادیث عمل کنیم یا هر انچه که خودمان دوست داریم !؟؟؟بهرحال پوشیدن لباس پسرانه بر تن دختر کمی مناسب نیست!!!

    • علی در تاریخ دی 19, 1393 گفت:

      سلام اقای نکته یک سوال یعنی شما این همه جمعیت که با بیل گلنک اومدن و ادای وظیفه کردند رو ندیدی فقط گیر به این مورد دادی دست مریضا کاش تو هم یکم چشم بصیرت داشتی%

  • رستمی تبار در تاریخ دی 13, 1393 گفت:

    لازم است روستاهایی که در معرض خطر سیلاب قرار دارند نیز کمر همت بر بندند و منتظر ادارات محترم دولتی و مدیریت بحران نباشند.
    البته حال که مردم این احساس وظیفه را درخود به عمل تبدیل کرده اند این ادارات بویژه منابع طبیعی نیز با تهیه نهال یاریگر مردم باشند و با طرحهای کارشناسی شده دست دوستداران محیط زیست را بفشارند.
    البته فکری به حال شاخه های خشک و درختان بیمار و خشکیده بکنید. می توانید به عده ای نیازمند مجوز هرس و تهیه زغال از این شاخه ها و تنه های خشک را بدهید که بجای دستمزد به فروش برسانند ولی باید نظاره گر سوء استفاده هابود.
    یا اینکه دوستداران محیط زیست از طریق انجمن های محیط زیستی با جمع آوری اعانه و کمک مالی افرادی را جهت کاشت و مراقبت از درختان کاشته شده بکار بگیرند. ( در فرهنگ بومی ما این نوع جنگلبانی مقطعی مسبوق به سابقه است. و با فرهنگ مردم همخوانی دارد)با این ترتیب کسانیکه فرصت حضور فیزیکی ندارند نیز مشارکت خواهند کرد.
    این سرمایه گذاری مردمی حس حفظ و حراست از منابع را همگانی و تشدید می کند.
    موفق باشید

  • پاوه 1400 در تاریخ دی 13, 1393 گفت:

    صرفنظر اینکه این درختان و کاشت آنها به نتیجه برسد اقدام همشهریانمان در این حرکت زیست محیطی مفید بوده و مایه دلگرمی دوستداران طبیعت است
    دستتان درد نکند

  • نوسودی در تاریخ دی 13, 1393 گفت:

    کمال تشکر و امتنان از تمامی کسانی که به هر شیوه ای سعی در آبادانی و سرسبزی منطقه اورامانات دارند

  • ناصح محمودی در تاریخ دی 13, 1393 گفت:

    هزاران سلاووریزبو تیکوشه رانی ریگای پاراستنی ژینگه وباریزه رانی سه وزایی ناوچه وولات وشارمان .هیوادارم روژله دوای روژ شایه تی پیشکه وتن وسه رکوتنی فره تریی ام آزیزانه بین.دلنیام له آکامی رنج وهیمه تی دلسوزانی شاره کمان هه رچی فره ترشایه تی سه رسه وزی وجوانتری شاره کمان ده بین.