پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:27

کارگاه آموزشی و آشنایی با مبانی محیط زیست (ویژه ایام نوروز) در شهرستان پاوه برگزار گردید.

کارگاه آموزشی و آشنایی با مبانی محیط زیست (ویژه ایام نوروز) در شهرستان پاوه برگزار گردید.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس ،  با اهتمام اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه و شهرستان پاوه کارگاه آموزشی و آشنایی با مبانی محیط زیست (ویژه ایام نوروز) با حضور مدیرکل و معاونین اداره کل، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی شهرستان، بخشداران مرکزی نوسود و باینگان، محیط بانان، شوراهای اسلامی شهر […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس ،  با اهتمام اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه و شهرستان پاوه کارگاه آموزشی و آشنایی با مبانی محیط زیست (ویژه ایام نوروز) با حضور مدیرکل و معاونین اداره کل، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی شهرستان، بخشداران مرکزی نوسود و باینگان، محیط بانان، شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاران، طرفداران محیط زیست و اساتید فن در سالن ارشاد اسلامی پاوه برگزار گردید.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه: منطقه ی اورامانات را جلوه ای خاص از ایران زمین دانست وی در این راستا افزود: این منطقه از نظر تاریخ فرهنگی ما، ازجایگاه ویژه ای در منطقه ی غرب کشور برخوردار است.

دکتر تورج همتی در ادامه تصریح نمود: منطقه اورامانات در ایران زمین حائز اهمیت ودارای جلوه های زیستی وجغرافیایی منحصربفردی برخوردار است. و باید تلاش نماییم که همیشه این زیبایی های طبیعی را داشته باشیم.

ایشان در ادامه گفت: یکی از مشکلات، افسوس داشته هایمان در گذشته است،  به خاطر آنکه جایگزینی برای آن نداریم.

دکتر همتی یکی از مشکلات اصلی در حوزه زیست محیطی را عدم شناخت از طبیعت دانست و افزود: مادامی که از ارزش یک گونه بی اطلاع هستیم (ارزش معنوی و…) نمی توانیم از آن حراست و کیاست نماییم.

وی شناخت لازم از طبیعت را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و مقدمه این شناخت را آماده سازی زیرساخت ها و گسترش آن برشمرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه خاطرنشان ساخت: این امر زمانی  در جامعه محقق می گردد که بتوانیم آن را تسری بخشیم و احساس نیاز در جامعه به وجود آید، آنگاه بستری برای مسئولیت پذیری فراهم می گردد.

وی موفقیت برنامه های زیست محیطی را در مشارکت پذیری اقشار مختلف جامعه دانست و با ایجاد مشارکت پذیری می توانیم به ترویج زیست محیطی امیدوار باشیم.

دکتر تورج همتی تصریح نمود: ما برای اینکار به مردم نیازمندیم و باید آنان را وارد نماییم و به همین مناسبت ورود سه قشر در محیط زیست را ضروری می دانیم امروز در جوانرود قشر دانش آموز را به عنوان دانش آموز محیط یار برگزیدیم و در پاوه مباحث اجتماعی محیط یاران اجتماعی را دنبال می نماییم و در اینجا با تأکید بر نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا، مسئولین محترم ادارات، قضات محترم، هنرمندان، نویسندگان وحتی زنان امیدواریم وبه کمک مردم بتوانیم جریان سازی داشته باشیم.

ایشان در ادامه گفت متأسفانه زنگ خطر در مقوله زیست محیطی  به صدا در آمده است، لذا در آستانه سال نو و رویش طبیعت از مردم مدد می خواهیم تا بتوانیم آسیب های وارده به حیات وحش را کاهش ویا آلودگی محیط زیست را برطرف سازیم.

مهندس یاوری معاون اداره کل استان ضمن عرض خیر مقدم به تبیین برنامه پرداختند و جناب آقای ویسی مسئول قضایی حفاظت زیست اداره کل به تاریخچه رفتار و برخوردهای اجتماعی و نیز بازخواست موضوعات در اعصار گذشته پرداخت و به استناد به قوانین مصوب بر برخورد قاطع با متخلفین امر تأکید نمود.

دکتر هاشمی، دکتر برهان ولدبیگی و دکترمحمدخانی دیگر سخنرانان همایش بودند، مباحث ارائه شده اساتید محترم مستند به تحقیقات میدانی و علمی بود، میزان تأثیرگذاری سخنرانان بر جذابیت برنامه افزوده بود، سخنرانان ارجمند در ادامه به توانمندی ها، عوامل تهدید و راهکارهای مورد نظر در زمینه های مختلف پرداختند، حضور و پیام شان بر کیفیت همایش در حد یک همایش ایده آل سایه گسترده بود. (ان شاالله اگر فرصتی حاصل گردید در نظر است مباحث مورد نظر تقدیم حضور کاربران ارجمند قرارگیرد)

قرائت شعر صیاد توسط مجری برنامه کاک حکمت محمدی، قرائت مقاله توسط فعال محیط زیست کاک نجیب حسنی و نیز اجرای هنرمندانه موسیقی شمشمال کاک نجیب و آواز کاک لایق در وصف کوهستان و حیات وحش بسیار دلگیر بود. پایان بخش برنامه نیز اهداء لوح تقدیر به بخشداران مرکزی و باینگان، فعالین حوزه محیط زیست و محیط بانان ساعی بود. در این راستا لازم می داند از مساعی اداره محیط زیست شهرستان و پرسنل تلاشگر در تمهید مقدمات این برنامه وزین تشکر و قدردانی نمود.

محیط زیست mohit (2) mohit (3) mohit (4) mohit (5) mohit (6) mohit (7)