ج 10 فروردین 1403 ساعت 12:28

چگونه با رانندگی مناسب محیط زیست سالمتر و مخارج کمتری داشته باشیم؟

چگونه با رانندگی مناسب محیط زیست سالمتر و مخارج کمتری داشته باشیم؟

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : چگونه با رانندگی مناسب محیط زیست سالمتر و مخارج کمتری داشته باشیم؟راهنمودهایی برای کاهش مصرف سوخت در دنیای کنونی هيچكس انتظار ندارد كه مردم اتومبيل و خودرو را بطور كلي نايده بگيرند . اصولا چنين طرز تفكري غلط است . اتومبيل چيز جالبي است . اين يك موضوع عقيدتي […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : چگونه با رانندگی مناسب محیط زیست سالمتر و مخارج کمتری داشته باشیم؟راهنمودهایی برای کاهش مصرف سوخت

در دنیای کنونی هيچكس انتظار ندارد كه مردم اتومبيل و خودرو را بطور كلي نايده بگيرند . اصولا چنين طرز تفكري غلط است . اتومبيل چيز جالبي است . اين يك موضوع عقيدتي نيست بلكه يك تجربه زندگي است. مشكل ، موضوع مهم استفاده نادرست از اتومبيل است. ولي در اين مورد موارد زير كمك كننده خواهند بود:محمود رستمی تبار

لزوم آگاهی عمومی از راههای تسهیل کننده ارائه خدمات مانند خدمات الکترونیکی و ارتباطی و توسعه آن توسط دولتها.
مديريت مصرف سوخت . رانندگان را براي تقويت مديريت مصرف سوخت بر حسب ليتر در كيلومتر تعليم دهيم. ( طي مسافت بيشتر با سوخت كمتر)
سنجيدن ميزان دي اكسيد كربن منتشره توسط خودرو و تعيين محدوده براي آن .
بكارگيري راه حلهاي الكترونيكي ( كنترل از راه دور) .
اصلاح و بهينه سازي رفتار رانندگان
افزايش آگاهي محیط زیستی رانندگان
ايجاد حس رقابت در بين رانندگان در زمينه كاهش مصرف سوخت و تغيير رفتار محیط زیستی.
انتخاب كوتاهترين مسير براي رسيدن به مقصد .
اجتناب از زمان های اوج ترافیک برای استفاده از خودرو
همزمان کردن فعالیتهای هم مسیر
انتخاب مسیرهای که خودرو در زمان طی آن نیاز به توقف کمتری دارد (همانند بزرگراههاو جاده های کمربندی و مسیرهای کم ترافیک)
در سرپایینی ها هرگز دنده را خلاص نکنید در حالت خلاص موتور برای روشن ماندن بنزین می سوزاند اگر ماشین در دنده باشد چون موتور توسط گیربکس حرکت میکند مصرف سوخت نخواهید داشت پس در سرپاینی ها موتور را در دنده ای مناسب بگذارید (دنده 3 یا 4) و اصلا گاز را فشار ندهید. دور موتور کم در سرپایینی(زیر 3 هزار) مصرف سوخت را زیاد میکند.
در سر بالایی ها هم سعی کنید دور موتور مناسب باشد
مطمئن شدن از محكم بسته بودن درب باك بنزين. بنزين با اكتان بالا تمايل به تبخير بيشتري دارد. اين امر به علت گرم شدن باك ناشي از كاركرد موتور و اختلاف با درجه حرارت هواي بيرون است. بسته شدن مناسب درب باك سبب جلوگيري از بخار شدن سوخت و در نتيجه كاهش مصرف سوخت ميگردد. باك سوخت نبايدا كامل پر شود.
رانندگي متين و بدون عجله و شتاب

اگر ميخواهيد كه اولين نفري باشيد از چراغ قرمز عبور كنيد ، لازمه آن فشار به پدال گاز و افزايش ناگهاني سرعت و در نتيجه ترمزهاي محكم است . اين امر سبب كاهش كارايي سوخت تا 33% ميگيرد. پس بهتر است در هنگام حركت در جاييكه ممكن است و عملي است به آرامي گاز دهيد و به آرامي ترمز بگيريد. اين كار نياز موتور را به سوخت كاهش ميدهد.

كاهش وزن بار

وزن يكي از مهمترين عوامل متاثر كننده مصرف سوخت است. اگر شما از كساني هستيد كه در داخل خودرو هميشه اسباب و اثاثيه مانند وسايل سفر، وسايل بازي، قطعات خودرو و ساير وسايل غير ضرور نگهداري مي كنيد نسبت به تخليه آنها اقدام نماييد. براي هر 100 پوند يا 4.536 كيلوگرم بار اضافي مصرف سوخت شما در كيلومتر 2 درصد افزايش مي يابد.

تنظيم باد لاستيكها

براي پيش راندن خودرو و غلبه بر مقاومت چرخها مقادير زيادي از انرژي مورد نياز است. مقاومت وقتي بيشتر ميشود كه فرم استاندارد تايرها مماس با سطح جاده تغيير شكل داده باشند. درجه باد تايرها بايد حداقل هرماه يكبار و قبل از هر مسافرت انجام گيرد . فراموش نكنيد گرماي ناشي از حركت خودرو درجه باد تايرها را افزايش ميدهد. لازم است تايرها را درحالت سرد بودن آنها تنظيم كنيد. كاهش 25درصدي باد تايرها اصطكاك را 10 درصد و مصرف سوخت را 2 درصد افزايش ميدهد. استفاده از لاستیک‌های با عرض و طول و ضخامت مناسب خودرو ، به توصیه سازنده نیز در مصرف سوخت تأثیرگذار می‌باشد. لاستیک‌های عریض بدلیل افزایش مقاومت در مقابل باد خودرو و مصرف سوخت را بالا می‌برند. همچنین استفاده از رینگ ‌های سبک وزن می‌تواند در مصرف سوخت خودرو مفید باشد.

حفظ سرعت يكنواخت و توصيه شده

بعضي رانندگان توصيه به كاهش سرعت را دوست ندارند. اين امر علاوه بر افزايش ايمني در رانندگي سبب كاهش مصرف سوخت مي گردد . در سرعتهاي بالاي 60 مايل در ساعت ( 96.5 كيلومتر در ساعت ) مصرف سوخت افزايش مي يابد. هر 5 مايل در ساعت افزايش سرعت بالاتر از 60 مايل در ساعت 0.24 دلار در گالن (3.785 ليتر) اضافه هزينه در بر دارد.

عوض کردن دنده ها در سرعت مناسب خیلی مهم است. سعی کنید دنده را در وضعیتی عوض کنید که خودرو هیچ تکانی نخورد معمولا دفترچه راهنمای خودرو ها سرعت مناسب برای عوض کردن دنده ها را می نویسند.
بستن شيشه هاي خودرو

هرچيز كه مانع حركت عادي خودرو شما مانند كشيدن بار يا خودرو ديگري سبب افزايش مصرف سوخت است. باز بودن پنجره ها نيز اين حالت را دارد . هرچه مي توانيد در حركت به ميزان كمتري پنجره را باز كنيد ( شيشه را كمتر پايين بياوريد) . حمل باري مانند جعبه اسكي بر روي (باربند) خودرو در سرعت 120 كيلومتر در ساعت 20 درصد مصرف سوخت را افزايش ميدهد.

استفاده صحيح از كولر و بخاري خودرو

خنك كننده ها و بخاريها در ماشين نقش عمدهاي در مصرف سوخت دارند. بويژه وقتي كه خودرو در ترافيك گير افتاده است. اين زمان زماني است كه شما به هواي بيشتري نياز داريد. شما بهتر است يك نوشيدني خنك تهيه نماييد تا اينكه خنك كننده خودرو را روشن كنيد.

البته در جادهاي با ترافيك روان و باز استفاده از خنك كننده بهتر است از باز نمودن پنجره ها . چون پنجر هاي باز بعلت افزايش مقاومت خودرو هزينه بيشتري بر شما تحميل مي كند..

تست خلوص سوختها به ويژه سوختهاي گياهي

خودروهاي كه با سوختهاي گياهي كار مي كنند لازم است براي تست نمودن ميزان سلامت و خلوص سوخت شان از كيت هاي موجود در اين زمينه استفاده نمايند. چون ممكن است سوخت شما با چربيها و روغن هاي گياهي مصرفي و … مخلوط شده باشد.

تعويض ماشين فرسوده و پرخرج

براي ماشيني كه عمر مفيد خويش را سپري نموده است و شما نيز از نظر اقتصادي زياد وضعيت مطلوبي نداريد بهنرين راه حل تعويض خودرو است .

تنظيم موتور

تنظيم موتور هميشه بهترين راه كنترل و كاهش مصرف سوخت و نگه داشتن ميزان مصرف در حد مقادير تعريف شده براي خودرو شماست. يك ماشين با موتور تنظيم نشده بويژه اينكه اگر داراي كاربراتور باشد، مي تواند ميزان مصرف سوخت را تا 50 درصد و ميزان گازهاي خروجي آلوده كننده را نيز بهمان مقدار افزايش دهد.

استفاده از روغن موتور و واسكازين با ويسكوزيته توصيه شده ،استفاده از روغن موتور و واسكازين با ويسكوزيته بيشتر از مقدار توصيه شده سبب افزايش نيروي مقاومت قطعات گردنده در موتور و گيربكس شده كه منجر به سايش سريعتر قطعات و افزايش مصرف سوخت مي گردد.
درک نمودن نقش ترموستات در کاهش مصرف سوخت:
– موتوری که در دمای عملکردی بهینه کار کند تا 2 درصد صرفه جویی سوخت به همراه دارد و از لحاظ مصرف سوخت از عملکرد اقتصادی تری برخوردار میباشد.
– نگهداری روغن موتور در دمای صحیح سبب بحداقل رسیدن اصطکاک و سایش در قطعات موتور خودرو میگردد.
– فاصله بین استارت موتور و رسیدن دمای آن به شرایط عملکردی معمولی باید کوتاهترین زمان ممکن باشد.در این صورت سایش موتور به علت انبساط نامتوازن فلزات مختلف و تشکیل بخارات خورنده و اسیدی در موتور به حداقل خود خواهد رسید.
– در خودروهای مدرن و امروزی دمای جوش مایع خنک کننده باید به اندازه کافی بالا باشد تا سیستم گرمایشی داخلی خودرو با بازده مناسب کار کند

اطمينان از كاركرد موتور در دماي عادي آن در فصول سرد سال ، چون كاركرد موتور در زمانيكه دما به حالت عادي نرسيده باشد سبب افزايش محسوس مصرف سوخت خواهد شد.
استفاده از قطعاتي مثل سراگزوزهاي غير استاندارد كه بعنوان مانعي بر سر گازهاي خروجي اگزوز عمل مي نمايند باعث بروز در شكل احتراق درون موتور و در نتيجه سبب افزايش مصرف سوخت خواهد شد.
خودرو در توقفهاي بيش از سه دقيقه خاموش كنید.
درجا كار كردن موتور در هواي سرد بمدت يك دقيقه و سپس حركت با سرعت پايين ، تاگيربكس و موتور هم زمان گرم شوند
تعويض منظم و به موقع فيليتر هوا
تميز بودن شمع ها در همه حال
تعويض روغن و فليتر مربوطه به موقع
عدم استفاده از خودرو در مواقع غير ضرور و استفاده از سرويس حمل و نقل عمومي.
استفاده ازگاز طبیعیCNG
– در بیشتر مناطق کشوردر دسترس است.
– بسیار پاک میسوزد و کمترین آلایندگی را دارد.
– ارزانتر و با صرفه است.
– هزینه مصرفی کمتری بر اقتصاد کشور تحمیل میکند.
– با استفاده ازCNG امکان سوختگیری در منازل نیز برای کاربران فراهم خواهد شد.

سالم برانید تا سالم بمانید

منابع:

شناخت محيط زيست دكتر بنفشه برخوردار منتشره دانشگاه پيام نور 1387
مهندسی محیط زیست دکتر مجید عباسپور انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی 1371
http://www.untamedpath.com/
edf.org/greenfleet
phharval.com/green
fueleconomy.gov
ecodrivingusa.com
cartak.com/content/features/fueleconomy/
Carbon offset From Wikipedia, the free encyclopedia
http://www.chn.ir/
http://www.drivers.com/
http://www.sanatekhodro.com/Template1/Article.aspx?AID=160
http://fa.wikipedia.org/wiki/
http://www.saipaonline.com/
http://www.tuningtalk.com/forum/
http://ssf.blogfa.com/
http://www.mohit-zist.com/index.php
http://www.tebyan-ardebil.ir/
http://www.nedatech.ir/
http://www.deq.idaho.gov/about/index.cfm
http://earthshare.org/
http://www.aftab.ir/articles/economy_marketing_business/autos/c2c1167903745p1.php
http://recyclenet.blogfa.com/post-21.aspx
http://www.iran-eng.com/showthread.php?t=16461
http://abdi.parsiblog.com/-86293.htm
http://noorportal.net/1/43/16307.aspx
http://eia.iies.org/environment/dioxid3.asp

 

 نگارنده : محمود رستمی تبار دانشجوی دکترای آموزش محیط زیست

یک پاسخ برای “چگونه با رانندگی مناسب محیط زیست سالمتر و مخارج کمتری داشته باشیم؟

  • ادریس رحمانی در تاریخ شهریور 15, 1393 گفت:

    اول مشکل جاده ها را بر طرف نمایید جاده باید شش متر باشد دوم سر پیچ ها را کم کنید تا دید بیشتری برای راننده ها داشته باشد سوم در مورد راننده مناسب . باید راننده مناسب حداقل 3 سال رانندگی کرده باشد و بعدا مسافر کشی نماید امروز گواهینامه گرفته و فردا مسافر کشی می کند بعدا تصادف می کند و روحانیون خواهند گفت مقدرات بوده است . کجا مقدرات بوده است بی احتیاطی و رعایت نکردن اصول و فنون رانندگی . یا اصلا گواهینامه نگرفته است و مسافر کشی می کند چگونه با این راننده ها محیط سالم داشته باشیم .

    .التماس دعای خیر