ج 10 فروردین 1403 ساعت 15:01

چهار شنبه سوری فرصت یا تهدید/صهیب قادری

چهار شنبه سوری فرصت یا تهدید/صهیب قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : چهارشنبه سوری مراسمی سنتی و جشنی ملی که از دیرباز در فرهنگ سنتی مردم ایران و بخصوص مناطق کردنشین زنده نگهداشته شده و فرصتی بوده برای برگزاری نمایشهای خیابانی و آواز های شور انگیزی که مردم را خشنود ساخته و مراسمی با کارکردهای متنوع و روایت هایی از جنس […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : چهارشنبه سوری مراسمی سنتی و جشنی ملی که از دیرباز در فرهنگ سنتی مردم ایران و بخصوص مناطق کردنشین زنده نگهداشته شده و فرصتی بوده برای برگزاری نمایشهای خیابانی و آواز های شور انگیزی که مردم را خشنود ساخته و مراسمی با کارکردهای متنوع و روایت هایی از جنس شادمانی کردن که همراه بوده با دور کردن غم و اندوه از زندگی و استقبالی برای سال نو… شاید این تعریف نتواند تمام ابعاد چهار شنبه سوری را در برگیرد اما تاحدودی مفهوم را روشن می کند.

مورخان و پژوهشگران هر کدام نظریات و تعابیر خاصی از چهار شنبه سوری دارند. اما اکنون از بعد اجتماعی به آن نگاه می کنیم ، که با چه شدتصهیب قادریو اثری چهارشنبه سوری دنبال می شود.
چهار شنبه سوری فارغ از دیدگاه ها و عقاید مختلف ، برای هم نسلهای من بستری بوده برای ابراز خوشحالی و زمانی اندک برای تخلیه انرژی. این مراسم در ذهن شهروندان هر ساله همراه است با رویداد هایی که گاهاً با اصل ماجرا و فلسفه ی این مراسم خیلی فاصله داشته ، نگاهی نه چندان خوشبینانه که بیشتر یادآور ترس و وحشتی است که امنیت هر شهروندی را به خطر می اندازد.

تغییری که به راستی جای تعجب دارد و جمعیتی که یک شبه ظهور میکند که از طرفی همراه است با خشم و دلهره و صدای ترقه های چینی که گوش هر فردی را آزار می دهد و از طرفی دیگر، سود کلانی را برای فروشندگان مواد آتش زا و منفجره فراهم میسازد.
شاید روایتی از جنس توطئه این گونه بحث را آغاز کند که نبود بستر لازم برای تخلیه انرژی این فضا را فراهم کرده و تا حدی به سمت نابسامانی کشانده اما با این وجود روایت های مختلفی در مورد این مراسم وجود دارد و چه موافقان و چه مخالفان ، شاهد صحنه های هستند که چهار شنبه سوری را با آسیب و تخریب و ترس و وحشت همراه می کند که این همان فاصله با اصل مراسم است.

شکل گیری الگوهای رفتاری ما در بستر زمان ایجاد می شود و پیامد رفتاریست که در زندگی ما بکار رفته است. فرهنگ و الگو های رفتاری افراد در دریچه هایی این چنینی نمود عینی پیدا می کند. شاید جای مباحث فلسفی و دیالکتیکی در این مورد روا نباشد ، اما اگر بدون ارزش گزاری به قضیه نگاه کنیم ، می بینیم که آسیب به تبع بیشتر از فرصت شادیست که نه تنها در پاوه حتی در شهر های بزرگ هم جای تامل دارد.
کارکرد مراسم چهارشنبه سوری کاملاً متفاوت است با تعاریفی که درابتدا مطرح گردید. مراسمات و جشن های از این قبیل نباید زمینه ی پرخاشگری و خشونت را فراهم کنند که منجر به کناره گیری از این مراسمات و نهایتاً فراموشی آنهاشود. بلکه باید زمینه ای باشد برای ابراز احساس شادی و خوشحالی ، که حس پیونداجتماعی را در بین شهروندان تقویت کند. شاید تعداد معدودی از افراد باشند که با استفاده از ترقه های چینی و مواد آتش زا امنیت سایرین را به خطر بیاندازند اما اگر همین افراد را در جهت برگزاری مراسم تشویق کنیم فضای بهتری از این مراسم خواهیم دید که زمینه بروز شادی شهروندان باشد.
شاید تعدادی از شهروندان کاملا با این گونه گردهمایی ها در جاده ی دره نیشه مخالف باشند ولی با این وجود هرسال جمعیت بیشتری درشب چهار شنبه سوری جمع می شوند که در کنار این جمعیت صحنه های ناخوشایندی از جمله درگیری و آتش بازی های خطرناکی که در شآن یک شهروند شهرنشین نیستند به نظاره در می آیند و حرکات نمایشی که همراه است با آسیب به افرادی که در آن مسیر جمع شده اند.
به هر حال تا حدودی همه از خطرات چهارشنبه سوری اطلاع دارند اگر در برگزاری این مراسم مدیریتی وجود داشته باشد مسلماً آسیب های آن به تبع کمتر می شوند و مراسمی در خور شان شهروندان برگزار می گردد. اگر مقایسه کوچکی با دیگر شهرهای همسایه داشته باشیم خواهیم دید که شهر کوچکی مثل نوسود با مدیریت بهتری این مراسم را برگزار می کنند که مخاطبان و دوستداران این مراسم از آرامش و امنیت بهتری برخوردار هستند .

امیدواریم که امسال نسبت به سال های قبل مراسمی بهتر برگزار شود و شهروندان در حد توان خودشان سعی کنند که شادی و خوشحالیشان باعث آسیب رساندن به دیگران نشود.

نویسنده : صهیب قادری کارشناس ارشد پژو هش و علوم اجتماعی

یک پاسخ برای “چهار شنبه سوری فرصت یا تهدید/صهیب قادری

  • فلسفه چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی | قهوه داغ! | دانلود رایگان نر در تاریخ فروردین 3, 1394 گفت:

    […] 40 . سلام پاوه » چهار شنبه سوری فرصت یا تهدید/صهیب قادریwww.salampaveh.ir/چهار-شنبه-سوری-فرصت-یا-تهدیدصهیب-قادری/‏۱۵ مارس ۲۰۱۵ … پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : چهارشنبه سوری مراسمی سنتی و جشنی … ذهن شهروندان هر ساله همراه است با رویداد هایی که گاهاً با اصل ماجرا و فلسفه ی … […]