ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:06

چالش بلوط؛ اقدامی نیک از سوی جوانان جوانرودی

چالش بلوط؛ اقدامی نیک از سوی جوانان جوانرودی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یورش سوسک های چوب خوار، ویروس لورانتوس و مغور به بلوط های زاگرس نه تنها با اقدامی موثر از سوی متولیان ذیربط پاسخ داده نشده بلکه به نابودی هزاران هکتار از بلوط های زاگرس بخصوص در حوزه استان های کرمانشاه و ایلام نیز منجر شده است. به گزارش خبرنگار […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یورش سوسک های چوب خوار، ویروس لورانتوس و مغور به بلوط های زاگرس نه تنها با اقدامی موثر از سوی متولیان ذیربط پاسخ داده نشده بلکه به نابودی هزاران هکتار از بلوط های زاگرس بخصوص در حوزه استان های کرمانشاه و ایلام نیز منجر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها شاهد آن هستیم که عده ای از جوانان جوانرودی و دوست دار محیط زیست در قالب سازمانی مردم نهاد به نام چالش بلوط‘انجمن سبز ماپریس’ حرکتی با عنوان ‘چالش بلوط’ را آغاز کرده اند.

در این برنامه هر دوست دار محیط زیست سه عدد بذر بلوط می کارد و سه تا پنج نفر از دوستانش را به تکرار این اقدام موثر هم دعوت می کند.

بی تردید فعالیت های مردم نهاد در شهرستان جوانرود بخوبی در میان جوانان نهادینه شده و علاوه بر انجمن سبز ماپریس شاهد فعالیت ‘لاوانی ژینگه پاریزی جوانرو’ یا ‘انجمن جوانان حافظ محیط زیست جوانرود’ نیز هستیم که آنان نیز در همین راستا فعالند و تاکنون در اقداماتی خودجوش به ارتفاعات رفته اند و به پاکسازی طبیعت از وجود زباله ها اقدام کرده اند.

حتی در مواردی که آتش سوزی هایی در کوهستان های جوانرود حادث شده، همراه با سازمان آتش نشانی در مهار زبانه های آتش کمک کرده اند.

فعالیت این انجمن ها در شبکه های اجتماعی بخصوص فیسبوک بسیار موثر و گسترده بوده و بازتاب های مختلفی داشته به طوری که چالش بلوط امروز منحصر به شهرستان جوانرود نیست و جوانانی از سایر شهرستان ها از جمله نقده، پاوه، روانسر، اشنویه، سنندج، ثلاث باباجانی، ایلام و… نیز در این طرح اجتماعی مشارکت کرده اند.

‘فواد علیزاده’ عضو انجمن سبز ماپریس در حالیکه تصویری از خودش در هنگام کاشت بلوط را روی صفحه شخصی اش در فیسبوک گذاشته، چنین نوشته است:

* ﭼﺎﻟﺶ ﮐﺎﺷﺖ ﺑﻠﻮﻁ

‘ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﮐﻤﺎﺑﯿﺶ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻫﺴﺘﯿﺪ ﭼﺎﻟﺶ ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻭست داﺭﺍﻥ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺳﺒﺰ ﻣﺎﭘﺮﯾﺲ ﺟﻮﺍﻧﺮﻭﺩ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ که بر این اساس، ﻫﺮﮐﺲ که ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ ﺩﻋﻮﺕ می شوﺩ باید سه عدد بذر ﺑﻠﻮﻁ (ﯾﺎ ﻫﺮ ﺩﺭﺧﺘﯽ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ) ﺭا می کارد ﻭ ﺍﺯ سه تا پنج ﻧﻔﺮ ﺩﯾﮕر نیز ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ ﺩﻋﻮﺕ می کند.

ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﯾﺰﻡ ﺁﻗﺎﯼ ﺍنصار برزگر ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ ﺩﻋﻮﺕ ﺷﺪﻡ ﻭ ﺁﻗﺎﯾﺎﻥ ‘قانع قادری’، ‘پژمان رستمی’ و ‘پویا حیدری’ را به این چالش دعوت می کنم.’

یکی دیگر از اعضای این گروه با نام کاربری ‘روستای بندره’ با انتشار تصویری از خود در هنگام کاشت بذر بلوط، نوشته است: کاشت بلوط در کوه های روستای بندره از توابع شهرستان پاوه!

وی از دوستانش ‘اسامه حسینی’، ‘سردار رضایی’، ‘دانا مطاعی’ و ‘مصعب بهرامیان’ هم برای انجام این کار دعوت بعمل آورده است.

همچنین ‘امید احمدیان’ هم در یکی از پست های خود به ذکر نکاتی در مورد انگل درختی ‘مغور’ یا (دووک در زبان کردی) پرداخته است.

امید نوشته است: این انگل درختی، نوعی بیماریست که با توجه به گفته کارشناسان از راه پرندگان تکثیر می شود بطوریکه از میوه زرد رنگ آن خورده و فضولات آن را بر روی تنه درختان می ریزند که همین مساله باعث نوعی بیماری و برآمدگی بر روی درختان می شود که متاسفانه درختان بلوط منطقه جوانرود را به مخاطره انداخته است.

امید بعد از حضور برخی اعضای انجمن ماپریس در منطقه بیله ای، افزوده است: بر این اساس به همت جمعی از طبیعت دوستان انجمن سبز ماپریس جوانرود، روز جمعه 14 آذر ماه در منطقه تفریحی ‘بیله ای’ شهرستان جوانرود توانستیم تعداد زیادی از این مغور یا دووک ها از تنه درختان جدا سازی کنیم و در پایان نیز طبیعت دوستان، محل مورد نظر را از لوث زباله پاک کردند.

به هرحال با توجه به خطر بزرگی که جنگل های زاگرس و بلوط ها را تهدید می کند، نیاز به اقدامات خودجوش و مردم نهاد یک ضرورت انکار ناپذیر است که امیدواریم این فرهنگ در سطح استان های زاگرس نشین چنان همه گیر و اپیدمی شود که هر شهروندی خود را در قبال نابودی بلوط ها طبیعیت زاگرسی مسوول بداند و حتما و حکما هم نباید به انتظار مسوولان نشست، کافیست هر کدام سه دانه بلوط بکاریم یا مغور را از تنه بلوط ها بزداییم، کاری بزرگ است و موثر، باور کنید!

خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه باز هم در مورد مرگ تدریجی جنگل های زاگرس گزارش و مطالبی را منتشر خواهد کرد.

یحیی معماری – خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه

3 پاسخ برای “چالش بلوط؛ اقدامی نیک از سوی جوانان جوانرودی

  • سهرابی در تاریخ آذر 26, 1393 گفت:

    جا دارد از جناب آقای یحیی معماری روزنامه نگار دلسوز که در خبرگزاری ایرنا همیشه به نوعی نگاهی مثبت و موشکافانه به مسایل شهرستان های اورامانات دارد واقعا قدردانی کنیم و قدر داشتن چنین قلم به دستانی در رسانه های معبتر کشور را بیشتر بدانیم. این گزارش خوب را ایشان زحمت کشیده اند

  • عطاالله قادری در تاریخ آذر 25, 1393 گفت:

    سلام بر دوستان سایت سلام پاوه بنده بعنوان بانی این طرح یک ماه پیش مطلبی را برای شما ارسال و از شما خواستم که در زمینه گسترش این طرح در پاوه اطلاع رسانی کنید که دوستان طبیعت دوست پاوه هم به این چالش بپیوندند که متاسفانه یک مقدار دیر شما وارد عمل شدید. امیدوارم الان هم بازتاب خوبی در میان دوستداران محیط زیت داشته باشد.

    • فرهاد صالحي در تاریخ آذر 25, 1393 گفت:

      سلام متاسفانه مطلب شما بدست ما نرسیده جناب آقای قادری . لازم می دانیم از زحمات و تلاشهای شبانه روزی جنابعالی در عرصه محیط زیست در منطقه اورامانات تشکر نمائیم