ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:15

پاوه همچنان شهر بی سینما/ محرومیت از یک سالن اجتماعات مناسب

پاوه همچنان شهر بی سینما/ محرومیت از یک سالن اجتماعات مناسب

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سینما ۱۲۰ سال قدمت دارد، از آخرین سالهای قرن ۱۹ تا آغاز قرن ۲۱. تصاویر متحرک بتدریج از از کاروانهای شادی شروع شد و تا آنجا پیشرفت کرد که یکی از مهمترین ابزار ارتباطات و تفریحات و رسانه پرتعداد قرن ۲۰ شد. تصاویر متحرک فیلمها تحت تاثیر سه عامل […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سینما ۱۲۰ سال قدمت دارد، از آخرین سالهای قرن ۱۹ تا آغاز قرن ۲۱. تصاویر متحرک بتدریج از از کاروانهای شادی شروع شد و تا آنجا پیشرفت کرد که یکی از مهمترین ابزار ارتباطات و تفریحات و رسانه پرتعداد قرن ۲۰ شد. تصاویر متحرک فیلمها تحت تاثیر سه عامل هنر، تکنولوژی و سیاست بوده است.

سالن هاي سينما از جمله اماکني هستند که در گذشته جايگاه ويژه اي در ميان مردم و مجموعه هاي تفريحي و سرگرمي هاي فرهنگي شهروندان داشته و فرهاد صالحیشهروندان با اهداف گوناگون از اين محيط فرهنگي بهره مي گيرند.ولي آنچه که اين روزها در خصوص شهرمان پاوه به چشم مي خورد نبود یک سینما و حتی یک سالن مناسب برای اجرای برنامه های فرهنگي و هنری است وعلی الرغم حجمه گسترده تهاجمات فرهنگی نسبت به جوانان مرزنشین شهرستان پاوه ، باید گفت نبودن یک سینما و یا حتی یک سالن اجتماعات برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری یکی از اصلی ترین موضوعات و کمبودهای فرهنگی هنری شهرستان پاوه می باشد.
زبان هنر بخصوص سينما تاثير بسزايي در ايجاد امنيت و محيطي آرام براي شهروندان دارد تا جايي که مي توان ادعا کرد هنر سينما در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي نيز موثر است.
استفاده از سينماجایگاه خاصی در بین علاقه مندان به اين هنر به صورت يک فرهنگ باز کرده است اما اين فرهنگ غني در شهرستان پاوه بدلیل نداشتن یک سینما و حتی یک سالن اجتماعات مناسب روبه فراموشي سپرده شده است و گرایش جوانان به قلیان خانه های حاشیه شهر بخاطر نداشتن فضاهای مناسب فرهنگی ، هنری و تفریحی  روز به روز بیشتر می شود.
شهرستان پاوه با سابقه طولانی و با تاریخی فرهنگی، هنری و دینی در حالی از یک سینما و یک سالن مناسب اجتماعات محروم است که هنرمندان و علاقمندان بسیاری به عرصه های سینما و تئاتر و موسیقی را در دل خود جای داده است . وجود انجمن نمایش پاوه ، خانه موسیقی آوای هورام پاوه ، مستند سازان ، بازیگران وشاعران و نویسندگان و مولفان گسترده کتاب تنها گوشه کوچکی از توانایی های هنری ، فرهنگی و علاقمندی جوانان و مردم این دیار به هنر و فرهنگ است .

به راستي در شهر فرهنگ پرور پاوه با این همه قدمت جای شگفتی نیست حتی یک سالن مناسب برای اجرای یک کنسرت یا یک جنگ شادی و یا یک سینما وجود ندارد؟

آيا شهرستان پاوه با داشتن پيشينه هنري و فرهنگی و وجود شخصيت هاي ادبي، هنري و مرکز خلاقيت هاي هنرهاي مختلف، شايسته داشتن سينماو یا حتی یک سالن مناسب اجتماعات برای برگزاری یک کنسرت یا یک جنگ شادی هرچند در وسعت و اندازه و ظرفیت 1000 نفری نيست؟

آیا می شود با داشتن خلاء هایی همچون سینما ، سالن مناسب اجتماعات ، اماکن مناسب ورزشی و فضا های مناسب فرهنگی و… می توان به جنگ و مبارزه با تهاجمات گسترده فرهنگی دشمنان در آنطرف مرزهای نزدیک شهرستان پاوه رفت ؟
ذکر این یادآوری شاید ضروری باشد در سالروز شکست حصر پاوه در مرداد ماه امسال استاندار محترم وعده دادند که اعتباراتی جهت ساخت یک سالن اجتماعات چند منظوره و مناسب و در خور شهروندان پاوه یا حتی تجهیز و مناسب سازی سالن امتحانات آموزش و پرورش پاوه در نظر می گیرد اما تا به این لحظه این اتفاق تحقق نیافته است و انتظار می رود آقای ایده پور فرماندار محترم پیگیر این موضوع باشند و حتی نماینده محترم پاوه و اورامانات نیز باید پیگیر این خواسته به حق مردم شهرستان پاوه باشند.
حال باید دید آیا سرانجام ساخت یک سینما و یا سالن اجتماعات مناسب برای شهروندان پاوه ای همانند بازگشایی تردد از مرز شوشمی بی نتیجه خواهد بود یا ….
نگارنده : فرهاد صالحی

10 پاسخ برای “پاوه همچنان شهر بی سینما/ محرومیت از یک سالن اجتماعات مناسب

  • شهروند در تاریخ دی 28, 1393 گفت:

    با سلام قرار بود سینامیی در شهر توسط یکی از عزیزان همشهری برپا شود اما هنوز پاسخی نگرفته امیدوارم طرح ایشان به موفقیت بیانجامد

  • مهیار 2 در تاریخ دی 27, 1393 گفت:

    آقای صالحی- با سلام
    با توجه به نظر کاربران عزیز و اهمیت موضوع،
    شما می توانید این پیشنهاد را (ایجاد سالن چند منظوره در سراب هولی)در خدمت مسولین مطرح نموده و آن را پیگیری نمایید.

  • کیکاووس در تاریخ دی 25, 1393 گفت:

    با سلام، پیشنهاد چند منظوره ایده جالبی میباشد. بخش خصوصی میتواند ان را به واقعیت تبدیل کند . مجموعه ای که در برگیرنده امکانات مختلف برای جوانان و خوانواده باشد.

  • ساکن کرمانشاه در تاریخ دی 22, 1393 گفت:

    بایستی عرض کنم که مشکل شهر ما نبود ایده و جا و مکان برای آن نیست
    همه تقریباً مشکلات شهر را کم یا زیاد می شناسیم و حتی بسیاری از راه حل ها را هم می دانیم
    اما مشکل این است که کسی بها نمی دهد و مسوولین و نمایندگان مردم بصورت اساسی به فکر حل مشکل نیستند بلکه مقطعی به آن نگاه می کنند و فقط در فکر بیان عملکرد می باشند که بعضاً هم غیر واقعی است. می گویند دوره ریاست یا مسولیت من بگذرد بعداً هرچه می شود بشود.
    این نگاه نگاه درستی نیست بلکه بایتی برنامه محور حرکت کرد.
    در همین سایت پیشنهادات خوبی جهت اجرای سالن چند منظوره و جا و مکان آن مطرح شد اما کسی پیگیر نیست (متاسفانه) تا به سرانجام برسد.

  • آزادی بیان در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمای دوستان:
    بنظر من ارزش و اعتبار سلام پاوه،آقایان نجفی و صالحی بخاطر حذف کردن مطلب از سایت داره از بین میره.
    آقای نجفی شما که روشنفر و آزادی خواه هستید و به دموکراسی باور دارید چرا از حذف مقاله ی خود در سایت اعتراضی نکردید یا اینکه خود شما خواستار حذف آن شدید.

    • فرهاد صالحي در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

      با سلام خدمت شما دوست گرامی مطلب آقای نجفی بنا بر درخواست ایشان از سایت حذف شده است

  • ضیائی - سرده در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    استفاده از زمین های سراب هولی با توجه به کمبود شدید زمین در شهر پاوه و همچنین موقعیت فوق العاده آن به سبب دسترسی آسان به سه خیابان اصلی شهر (خیابان مرکزی، خیابان امام شافعی و کمربندی) و نیز مساحت، موقعیت و فضای مناسب آن از پتانسیل های خوب شهری است که می تواند جهت حل بخشی از مشکلات شهر مورد استفاده قرار گیرد.
    متاسفانه مسئله قرار گیری آن در منابع آب شرب سبب گشته است که تا به امروز مورد توجه قرار نگیرد. اما با توجه به اینکه منبع اصلی تامین آب شرب شهر در سالهای آتی چشمه هانی کوان است می توان با تدبیر و پیگیری نسبت به خارج نمودن آن از حریم بهداشتی اقدام نمود. گفتنی است که طی مصوبه ماه گذشته کمیته حفاظت کیفی منابع آب شهر پاوه، ساخت و سازهای ویمیر تلویحاً مجاز شمرده شده که این خود می تواند مقدمه خوبی جهت آزادسازی مخروبه های سراب هولی قلمداد گردد.

  • ذربین در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    نبود سینما؛ آسیبی جدی در پاوه

    امروزه رفتن به سینما به امری بسیار عادی تبدیل شده و افراد به صورت انفرادی، خانوادگی و یا دوستانه برای پر کردن بخشی از زندگی خود به سینما می روند. سینما؛ مکانی که برای تفریح سالم جامعه در کنار دیگر مکان های تفریحی در نظر گرفته شده است. ولی متاسفانه در شهر پاوه به دلیل نبود سینما این نوع تفریح و پر کردن اوقات فراغت به دور از ذهن پنداشته می شود. شهر پاوه با جمعیتی بالغ بر ******** متاسفانه فاقد سینما می باشد. این در حالی است که سینما یکی از مواردی است که در آن به مقوله ی فرهنگ بسار تاکید دارد و اندیشه ها و افکار مردم به سوی دستاوردهای هنری بر روی پرده سینما سوق داده می شود و این امر سبب رشد فرهنگ در جامعه می گردد. ذربین می گوید:” من نمی توانم تصور کنم شهری وجود داشته باشد و در آن سینمایی نباشد. اصلا”برای من قابل تصور نیست! باید توجه داشت که هر جا که یک جامعه را از یک اتفاق فرهنگی محروم کنیم در قبال آن باید منتظر آن باشیم که آن جامعه به نوعی دچار آسیب شود. اگر ما سینما درست نکنیم باید زندان درست کنیم، باید کانون اصلاح و تربیت درست کنیم و باید پلیس را گسترش دهیم. اگر کتابخانه احداث نکنیم باید به جای آن ساختمان هایی برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی احداث کنیم و این یک امر بدیهی است البته هم از لحاظ فرهنگی و هم آموزشی و هم مسایل اقتصادی. واقعا” برای من تاسف بار است که پاوه با این پیشینه تاریخی و فرهنگی در حال حاضر سینما نداشته باشد. برای من عجیب هست.”

    در حال حاضر؛ نبود حتا یک سینما در شهری با قدمت و پیشینه تاریخی پاوه به معضلی بسیار جدی تبدیل شده و در کنار آن به مواردی مانند راه اندازی و ایجاد ویدئو کلوپ در شهر پاوه، راه یابی و ورود ماهواره و ویدئو در خانه های شهروندان پاوه و حومه آن، کم شدن استقبال مردم از سینما و… اشاره کرده است. وجود سینما می تواند تاثیرات بسیار زیادی در پر کردن اوقات فراغت جوانان و خانواده ها ایجاد کند..
    سینما؛ یکی از رسانه های پرمخاطبی می باشد که اکثر جوانان تمایل به آن دارند و یکی از پایه های فرهنگی هر شهر محسوب می گردد. سینما دارای کارکردهای بسیار متفاوتی می باشد که یکی از کارکردهای آن ایجاد روحیه شوق و نشاط در نسل جوان است. زمانی كه جوانان مکان خاصی جهت گذراندن اوقات فراغت خود نداشته باشند خواه نا خواه به تفریح های نا مناسب روی می آورند و همین امر می تواند زمینه ساز افزایش اسیب های اجتماعی می باشد
    جامعه ای که سینما و مکان های تفریحی ندارد، مریض می شود، نمی تواند کار کند، مبتلا می شود، جامعه ای که لبخند نداشته باشد بیمار است

    امیدوارم مسئولین خود را از مردم جدا احساس نکنند و دغدغه ی آنها را داشته باشند و به فکر ارتقای فرهنگی مردم باشند و با تاسیس سینما این امکان تحقق یابد. من بر این نکته تاکید می کنم که دراسلام اندوه یکی از گناهان بزرگ می باشد و مکروه است. اسلام دین نشاط می باشد. چرا در جامعه ما غم بسیار زیاد است. اگر مسئولین حرمتی برای هنرمندان قایل هستند، به حرف آنها گوش کنند. چرا که؛ این قشر آنتن های جامعه هستند.
    درپاوه یک سینما بگذارید که در آن بچه ها بروند و کلاه قرمزی ببینند و خنده کنندهمین، متاسفانه ما شعارهایمان بزرگ و عجیب است ولی در عمل می بینیم که سینما نداریم.
    هرچند که متاسفاته در این شهر کسانی که وضع مالی خوب دارند، نمی مانند و کسانی که فکر خوب دارند، پول ندارند. ولی باید منتظر بود.” (ذره بین)

  • کارمند در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    آقای صالحی
    ضمن سلام
    چرا مطلب آقای نجفی را حذف نمودید؟!!

  • پاوه 1400 در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    ضمن تقدیر از نگارنده محترم
    بدون شک امروز مبارزه با ناهنجاریها و بزه کاری ها از جمله اعتیاد، فساد، تمایل به قلیان و … بدون پرداختن به امور فرهنگی راه به جایی نخواهد برد. به عبارتی دیگر وجود برنامه های فرهنگی در مقولات مختلف دینی، اجتماعی، علمی، بهداشتی، ورزشی و … سد محکمی در مقابل این پدیده های شوم به شمار می روند. بدیهی است که این برنامه های فرهنگی مستلزم ابزار و امکاناتی است که یکی از اولیه ترین آنها وجود یک فضای مناسب به نام سالن یا تالار می باشد.
    پیشنهاد می شود انجمن های فرهنگی همسو با دولتمردان و نهادهای مربوطه نسبت به ایجاد یک سالن چند منظوره در سراب هولی (زمین های متروکه و ساختمانهای مخروبه) افدام نمایند. این سالن چند منظوره می تواند بعنوان محل برگزاری تعزیه از آن استفاده گردد و در مراسمات و برنامه های فرهنگی هم قابل استفاده است. با یک طراحی مناسب می توان در دو طبقه با ورودی جداگانه (مردانه و زنانه) نسبت به احداث آن اقدام نمود. با توجه به همت والای همشهریانمان در انجام کارهای خیر و عام المنفعه، بخش زیادی از هزینه آن توسط مردم پرداخت خواهد شد. این امر علاوه بر تاثیر مستقیم در امور فرهنگی،سهم بسزایی در تمرکززدایی شهر و کمک به حل معضل ترافیک نیز خواهد داشت.
    اینکه این زمینها در حریم سراب هولی قرار دارند و … به راحتی قابل حل و فصل است.