ج 31 فروردین 1403 ساعت 13:04

وقتی خانوارهای روستایی مرز نشين قربانی عاملان قاچاق سوخت می شوند!

وقتی خانوارهای روستایی مرز نشين قربانی عاملان قاچاق سوخت می شوند!

به گزارش سلام پاوه : شهرهاي نودشه و نوسود از جمله شهرهاي مرزي هستند كه از نعمت گاز برخوردار نيستند و ناگزیر برای گرم نگه داشتن خانه هاي خود در روزهای سرد، فرآورده هاي نفتي مصرف مي كنند. به گزارش خبرنگار هزارماسوله شهرهاي نودشه و نوسود از جمله شهرهاي مرزي هستند كه از نعمت گاز […]

به گزارش سلام پاوه : شهرهاي نودشه و نوسود از جمله شهرهاي مرزي هستند كه از نعمت گاز برخوردار نيستند و ناگزیر برای گرم نگه داشتن خانه هاي خود در روزهای سرد، فرآورده هاي نفتي مصرف مي كنند.

به گزارش خبرنگار هزارماسوله شهرهاي نودشه و نوسود از جمله شهرهاي مرزي هستند كه از نعمت گاز برخوردار نيستند و  ناگزیر برای گرم سوخت مرزنشیناننگه داشتن خانه هاي خود در روزهای سرد، فرآورده هاي نفتي مصرف مي كنند.
شرکت ملي پخش فرآورده های نفتی اين شهرستان در سالهاي اخير بدون هيچ محدوديتي نفت را در بين روستاييان اين شهرستان توزيع مي نمود ولي اكنون اقدام به آمارگیری از خانوارهای روستایی و راست آزمایی در مورد ساکن یا غیرساکن بودن آنان در روستاهای پاوه با هدف ساماندهی مصرف نفت سفید و در جهت كاهش قاچاق سوخت کرد.
شهري مرزي كه به دليل نبود اشتغال، جوانان آن به فروش مواد سوختي روي آورده و رزق و روزي خانواده خود را از اين راه تامين مي نمايند.
روستاهاي واقع در مناطق كوهستاني و سردسير در سرماي طاقت‌فرسا، ناگزيرند براي گرم‌نگه داشتن خانه‌هاي خود روزانه 20 تا 40 ليتر نفت سفيد در صورت داشتن بخاري و آبگرمكن مصرف كنند.
از طرفي هم كه قاچاق اين فرآورده‌هاي نفتي در اين منطقه كاهش يافته و در برخي موارد نيز قطع شده است، ولي خانواده هاي روستايي باز با اعمال محدوديت هايي در توزيع نفت مواجه مي شوند .
شهرهايي چون نودشه، نوسود و روستاهايي چون هاني گرمله و دزاور و حتي منازل و مغازه هايي از شهر پاوه كه از نعمت گاز برخوردار نيستند مشمول اين محدوديت ها در توزيع نفت مي شوند.
طوري كه يك خانواده روستاي براي درخواست يك هزار ليتر نفت سفيد تا اخر سال مسافت 25 كيلومتري را پيموده و به شركت نفت پاوه مراجعه مي نمايد، ولي با اعمال محدوديت سهميه اي كه مصرف آن تنها در يك ماه به  اتمام خواهد رسيد مواجه مي شوند .
عامل عمده اي كه باعث شده است چنين محدوديت هايي براي خانوار روستايي به جود آيد وجود عاملاني است كه در اين راه به قاچاق سوخت مي پردازند و منجر به نظارت هاي گسترده و سهميه بندي سوخت مورد نياز در فواصل زماني كم شده است.
انچه كه مردم اين روستا گلايه دارند اين است كه براي درخواست سوخت مورد نياز، هر بار مسير روستا تا پاوه را آن هم براي يك دوره مشخص بايد بپيمايند كه اين خود مزيد بر مشكلات روستايي آنها مي باشد.
اين روستائيان كه به كارهاي توليدي در داخل روستا نيز مشغولند ، براي تامين سوخت مورد نياز خود قادر به رفت و امدهاي مكرر به شهر پاوه نيستند.
در چنين شرايطي كه قاچاق سوخت كاهش پيدا كرده است ، در جهت بهبود شرايط اقشار آسيب‌پذير در اين روستاها ، ضروري است كه محدوديت هاي ايجاد شده براي هر فرد خانوار را كاهش داد.