ج 10 فروردین 1403 ساعت 09:35

همایش ملی هورامان شناسی تلاشی برای ثبت جهانی این منطقه/ احتمال ثبت جهانی هورامان در سال 95

همایش ملی هورامان شناسی تلاشی برای ثبت جهانی این منطقه/ احتمال ثبت جهانی هورامان در سال 95

به گزارش سلام پاوه : سنندج-همایش ملی «هورامان، انسان، طبیعت و زندگی» با هدف حفظ و ترویج ظرفیت های منطقه هورامان و تلاش برای ثبت جهانی آن در سنندج برگزار شد. به گزارش خبرگزاری کردپرس امروز پنج شنبه 10 اردیبهشت ماه همایش ملی «هورامان، انسان، طبیعت و زندگی» که با هدف معرفی منطقه اورامانات به […]

به گزارش سلام پاوه : سنندج-همایش ملی «هورامان، انسان، طبیعت و زندگی» با هدف حفظ و ترویج ظرفیت های منطقه هورامان و تلاش برای ثبت جهانی آن در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس امروز پنج شنبه 10 اردیبهشت ماه همایش ملی «هورامان، انسان، طبیعت و زندگی» که با هدف معرفی منطقه اورامانات به همایش هورامان شناسی جهانیان، حفظ و ترویج پتانسلها و ارزش ها و ظرفیت ها و همچنین پیشنهاد برای ثبت جهانی هورامان با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، استاندار، جمعی از دیگر مسؤلان و مدیران استانی و شهرستانی و تعداد زیادی از مفاخر، هنرمندان، اهالی فرهنگ و ادب و اساتید دانشگاهی مناطق کردنشین کشور و به ویژه هورامان و کردستان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه کردستان با ارائه برنامه ها و پانل های مختلف و تخصصی برگزار شد.

این همایش با هدف باز شناخت منظر فرهنگی هورامان برگزار شد و در حاشیه آن، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات و نمایشگاه عکس هورامان نیز برپا شده بود.

شیوه ای بهره برداری از آب و منابع طبیعی، معماری، بافت و الگوی سکونت، کشاورزی و باغداری، رسوم و آیین ها، انسان، راه و کوهستان، نغمه ها و نواها، بازنمود طبیعت در هنر و ادبیات، قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری، صنایع دستی، پوشاک و معیشت پایدار، زیست بوم و تنوع زیستی، زن تداوم زندگی اجتماعی و … محورهای اصلی این همایش بودند که در چند پنل توسط اساتید ارائه شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در این همایش با اشاره به اینکه این همایش به مدت دو روز برگزار می شود گفت: روز اول که امروز پنج شنبه 10 اردیبهشت است شامل سخنرانی و ارایه مقالات می باشد و روز دوم نیز حضور در شهر اورامان تخت و برگزاری مراسم کومسای در مقبره پیرشالیار است.

رسول اشتودان افزود: معماری بافت و الگوهای سکونت، کشاورزی، باغداری و دامپروری، رسوم و آیین ها، انسان، راه و کوهستان، صنایع دستی، پوشاک و معیشت پایدار، ریخت شناسی هورامان، زیست بوم و تنوع زیستی، قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری و زن تدوام زندگی اجتماعی از محورهای این همایش است.

وی تصریح کرد: بر طبق دستورالعمل کنوانسیون میراث جهانی 10 معیاربرای ثبت منظر فرهنگی مناطق مختلف جهان قرار داده شده است که هر اثری برای ثبت جهانی باید چند مورد از این معیارها را به صورت برجسته و شاخص داشته باشد.

اشتودان با اشاره به اینکه با توجه به معیارهای مورد نظر یونسکو محورهای این همایش تعریف شد، عنوان کرد: تلاش شده تا ارائه مقالات نیز در جهت معرفی پتانسیل ها و قابلیت های منطقه هورامان ازمنظر فرهنگی باشد و امیدواریم مقالات ارائه شده در این همایش بر غنای پرونده مطالعاتی هورامان برای ثبت در فهرست آثار جهانی بیافزاید و شاهد ثبت این اثر در سال 95 باشیم.

دکتر امید ورزنده، دبیر کمیته عملی این همایش نیز طی سخنانی از ارسال 70 مقاله به این همایش خبر داد و گفت: مقالات این همایش در یک کتاب چاپ و علاوه بر زبان فارسی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز ترجمه می شود.

ورزنده افزود: از تعداد مقالات ارسال شده به دلیل یک روزه بودن همایش و کمبود وقت تنها 14 مقاله در قالب سخنرانی ارائه می شود.

وی تصریح کرد: این همایش با هدف تهیه مستندات و مدارک علمی در خصوص قابلیت های هورامان برای مرکز میراث جهانی یونسکو برگزارشده است.

ورزنده گفت: امیدواریم خروجی این همایش که حاصل تحقیق محققان بسیاری است منجر به ثبت هورامان در فهرست آثارجهان شود.

ملا احمد نظیری، عثمان هورامی، محمدشریف علیرمایی و مهدی سنندج از جمله مفاخر هورامان بودند که در این همایش با اهدای تندیس و لوح یادبود مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین از تمبر هورامان، ژیوار و پالنگان پرده برداری شد و مسؤلان و هنرمندان در این رونمایی جملاتی با موضوع هورامان بر روی این تمبرها نگاشتند.

گفتنی است پرونده ثبت جهانی هورامان در لیست آثار یونیسکو در حال آماده شدن است و انتظار می رود برای سال 95 در لیست پیشنهادی یونیسکو قرار گیرد.

هورامان، نام منطقه ای با دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است، اورامان منطقه ای واقع در شهرستان های مریوان و سروآباد در استان کردستان و شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است و در خارج از ایران نیز بخشی از محدوده کردستان عراق در استان حلبچه را در بر می گیرد.

واژه هورامان از دو بخش «هور» به معنی «اهورا» و «مان» به معنی جایگاه و سرزمین تشکیل شده است. البته «هور» در اوستا به معنی خورشید است و بر همین اساس هورامان را می توان سرزمین خورشید و یا جایگاه اهورا مزدا نام نهاد و یا سرزمین اهورایی تعبیر کرد البته «هور» به معنی بلندی نیز در واژه «هورامان» تعبیر شده و به مکانی به نام سرزمینی دست نیافتنی و بلند نام برده شده است