چ 05 اردیبهشت 1403 ساعت 07:39

همایش تجلیل از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب شهرستان پاوه برگزار شد

همایش تجلیل از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب شهرستان پاوه برگزار شد

به گزارش سلام پاوه:اولین همایش تجلیل از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب شهرستان پاوه با حضور امام جمعه محترم،معاون فرماندار ،بخشداران،شهرداران و اعضای محترم شورای اداری ،شورای شهر و حضور استادان،ادیبان ، نویسندگان و فرهنگیان عزیز این عرصه در سالن همایش آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه برگزار گردید. حاج فاروق یوسفی رئیس […]

به گزارش سلام پاوه:اولین همایش تجلیل از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب شهرستان پاوه با حضور امام جمعه محترم،معاون فرماندار ،بخشداران،شهرداران و اعضای محترم شورای اداری ،شورای شهر و حضور استادان،ادیبان ، نویسندگان و فرهنگیان عزیز این عرصه در سالن همایش آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه برگزار گردید.

حاج فاروق یوسفی رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز پاوه ضمن خیرمقدم از حاضرین اعلام کردند که این برنامه با همکاری انجمن خیرین کتابخانهفاروق یوسفی ساز شهرستان، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاوه ،شهرداری و شورای شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه برگزار گردید.

وی در ادامه به اهداف و چکونگی فعالیت این انجمن پرداختند و اظهار داشتند که لازم هست که تشکر زیادی از شهرداری پاوه داشته باشیم که در ابتدای سال جاری تا به امروز مبلغی بالغ به ۶میلیون تومان به این انجمن در راستای کارهای فرهنگی خود کمک و مساعی داشته اند.

همچنین از مدیریت شرکت کولهام و خیرین سطح منطقه و همچنین از تهیه کلیپی که کاک مظفر ولدبیگی تهیه و تدوین کرده بودند تشکر کردند.

ایشان سپس به تشریح تشکیل انجمن پرداختند و اعلام کردند که انجمن خیرین کتابخانه ساز پاوه در ۱۵ مهر سال ۹۲ با اهتمام ماموستا ملا قادر قادری،فرماندار سابق شهرستان آقای خدرویسی و اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تشکیل شد و در کنار آن آقای مصلح قادری به عنوان مدیر عامل انجمن انتخاب شدند.و در بهمن ماه همان سال موفق به گرفتن مجوز شدیم و خوشبختانه این انجمن در ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۳به عنوان انجمن برتر در سطح استان انتخاب شد.

یوسفی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که در سخنرانی ایشان در شهرستان که به مقوله فرهنگی و روشنفکری بودن اذعان داشتند اشاره ای کردند و عنوان کردند که فرهنگی بودن آن بدین معناست که بالاترین سطح با سوادی رو در سطح استان داریم که این خود یکی از شاخصه های مهم و برتر در سطح استان است.

محمد فاروق یوسفی به سه شاخصه مهم در امور کتابخانه ها اشاره ای کردند که سرانه کتاب ، سرانه زیر بنایی و دیگری سرانه عضویت،که شهرستان پاوه دارای ۵ کتابخانه و ۷۰ هزار جلد کتاب می باشد که اگر به ازای جمعیت پاوه که ۵۸ هزار نفر در نظر بگیریم به ازای هر نفر ۲ جلد کتاب وجود دارد که در میانگین استان هر ۲ نفر یک جلد کتاب می باشد.

وی همچنین اعلام کرد ایحاد ایستگاههای مطالعاتی مختلف در سطح شهرستان (همانند دادگستری ) و تشکیل صندوق حمایت از نویسندگان از فعالیتها و اموراتی است که انجمن خیرین کتابخانه ساز به جدیت پیگیری نموده است .

سپس دکتر برهان ولدبیگی از نویسندگان و فعالان محیط زیست در سخنانی ضمن تبریک هفته کتابخوانی به اهمیت کتابخوانی اشاره ای کرده اند که سرانه مطالعه دکتر برهان ولدبیگیدر استان ۷۲ دقیقه است که این مدت را کافی ندانستند و اعلام کردند که مطالعه کتاب باید مفید و موثر باشد که این مهم است و لازم است در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم

وی اظهار داشتند یکی از مشکلات منطقه ما این است که اثار مکتوب ما در گذشته کم بوده و آثار آنچنانی وجود ندارد امیدواریم که نسل جدید این نقص را برطرف کنند ایشان به اهمیت کیفیت در کتاب و تالیف کردن اشاره داشتند و اعلام کردند که به دنبال کیفیت کتاب باشیم نه اینکه کتاب سازی داشته باشیم.

دکتر ولدبیگی در ادامه به روشهای نوین کتاب خوانی اشاره داشتند که الان با یک نرم افزار به نام (بوک ریدر book reader)تعداد زیادی از کتب مورد علاقه خود را بدون هیچ هزینه ای در اختیار داریم و مطالع می کنیم

ایشان در ادامه چند پیشنهاد به مولفان و ناشران و نویسندگان و دستگاه های ذی ربط ارائه دادندو گفتند  که اگر کتابی چاپ می شود از کتاب رونمایی شود و جلسات نقد و بررسی را در مورد کتاب منتشر شده برگزار شود.

وی همچنین توجه بیشتر مسئولین به برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی بخصوص در سطح مدارس را خواستار شد و در پایان پیشنهادنمود که باید از مولفین کتاب به صورت مادی حمایت شود چون در حقیقت بسیاری از مولفین هستند که کتابهای زیادی آماده چاپ دارندکه بدلیل بضاعت مالی توان این کار را ندارندو امیدواریم در این زمینه چاره ای اندیشیده شود.

دکتر احمد نعمتی استاد دانشگاه و از مولفین به نام منطقه سخنان خود را با آیه ((ن والقلم و ما یسطرون ))آغاز کردند و به سابقه دینی و تاریخی کتاب و کتابخوانیدکتر احمد نعمتی از دو دیدگاه فلسفه اسلامی و غربی (اروپایی ) ارائه دادند.

ایشان به اهمیت کتاب اشاره ای داشتند که کتاب می تواند آداب و فرهنگ و رسوم یه امت را تغییر دهد. در ادامه اظهار داشتند که کتاب باید دارای سه خصیصه مهم باشد هادی و هادف و آرام را داشته باشد.

از سخنرانان دیگر این همایش امام جمعه محترم پاوه بودند

وی در سخنانی به اهمیت کتاب و کتاب خوانی پرداختند که سرامد همه کتابها قرآن کریم است و ما تمام آموزه ها و درسهای زندگی را باید از قرآن بیاموزیم.

ایشان همچنین با بیان اینکه در هیچ کتاب، ادیان و مذاهب اسلامی و غیراسلامی به اندازه قرآن کریم به اهمیت و ارزش کتاب و کتابخوانی و علم و دانش توجه نشده است، افزود: تکرار ۲بار نام قلم ۳ بار بحث اقرا و ۲۵۵ بار نام کتاب و ۵۸۲ بار موضوع علم و دانش در قرآن کریم مؤید این ادعاست و افتخار ما مسلمانان این است که پرچمدار علم و دانش هستیم.

امام جمعه پاوه با اشاره به سابقه تاریخی قوم کرد و بویژه مردم کردستان و پاوه و اورامانات در زمینه تألیف کتاب، این مهم به واسطه ،علما، مدارس دینی و حجره های درس طلبه ها به عنوان مهمترین عوامل و عنصرهای نشر و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی میسر شده است.

ماموستا قادری

ماموستا قادری افزود: امروز برای ترویج و گسترش این کار و تألیف و چاپ کتابهای بیشتر در منطقه باید نسبت به منسجم کردن انجمن نویسندگان، حمایت مالی و معنوی از آنها و فراهم کردن زمینه و بستر لازم برای چاپ آثار آنها اقدام شود.
از برنامه های دیگر این همایش خواندن اشعاری دلنشین و بسیار زیبا از شاعر نام آشنای شهرمان استاد هادی سپنجی بود که در ابتدا با قرائت شعری از مرحوم یوسف رسول آبادی از نویسندگان بنام دیارمان شروع کرد همچنین اجرای عرفانی گروه مولودی خوانی خانه موسیقی آوای هورام پاوه و پخش کلیپی از نویسندگان شهرستان که با زحمات آقای مظفر ولدبیگی تهیه شده بود از دیگر برنامه های این همایش بود .

در ادامه تعدای از فعالان و نویسندگان و شاعران جهت اهدای لوح تقدیر مورد تشویق قرار گرفتندکه اسامی آنها به شرح ذیل است:
۱-آقایان دکتر احمد نعمتی۲-محمد رشید آموزگار۳-محمد رشید امینی۴-هادی سپنجی۵-دکتر برهان وادبیگی۶-صلاح الدین توحیدی۷-خانواده مرحوم یوسف رسول آبادی۸-نیاز رشیدی۹-پوریا صمد زاده۱۰-مسعود فتاحی ۱۱- کسری مرادی و خانم ها:۱- مریم محمد کریمی۲-فاطمه اکبری۳-نگین چنگیزی۴-مهناز شمشیری۵-سیده ندی حسینی۶-آرینا کریمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه لازم می داند از بانیان این جلسه و بخصوص اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز که بدون هیچ چشم داشتی در راستای اعتلای فرهنگ کتابخوانی قدم برمی دارند تقدیر و تشکر کند.

تجلیل از نویسندگان پاوه

هدایت محمودی

تجلیل

رحمت محمدی

9 پاسخ برای “همایش تجلیل از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب شهرستان پاوه برگزار شد

  • شهروند پاوه در تاریخ آذر 4, 1393 گفت:

    آقای رضایی ضمن تشکرازجناب عالی هرچند کاستی داشت امادرمجموع موردپسند قارگرفت امیوارهستیم درسال های بعد ارنویسنندگان هورامان دعوت رسمی شود

  • ا.رضایی در تاریخ آذر 3, 1393 گفت:

    درکل همایش خوبی بودامابدون پشتوانه وبرنامه ریزی کامل نشده بود طرح گزینش بوده وبه اونهایی که کتاب به زبان اورامی وبرای فرهنگ واین مرزوبوم یعنی هورامانات زحمت کشیده بودن به جز کاک محمدرشید وکاک هادی ومرحوم رسول ابادی وکسرامرادیو.دعوت نشده بودانتخابی بودچراازاقای امینی -اقای محمدنژادوکاک سبحان وخانواده مرحوم باقی صفاری وکاک فرشید غیره دعوت نشده وحضورنداشتند.

  • راهنما در تاریخ آذر 1, 1393 گفت:

    با سلام
    کاش از همه افرادی که نام آنها در لیست نویسندگان و مولفین (حدود 100 نفر ) ذکر شده بود رسماً دعوت می گردید نه اینکه فقط از افرادی خاص و بصورت گزینشی برای شرکت در مراسم دعوت گردیده بود.
    بنده یکی از این افراد بودم که دعوت نشده بودم

  • نورالدین بهرامی در تاریخ آبان 30, 1393 گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت بانیان این همایش ودوستان سلام پاوه وپاوه پرس که زحمت پوشش خبر رسانی آن را کشیده اند ، بنده نیز ألان متوجه ی این خبر شدم و وقتی که اخبار وعکس ها را نگاه کردم ، واضح است که بی نقص نبوده اما احساس می کنم که اگرپرده ی خودکامگی را کنار زده و به چندان هنرش نظر کنم بسیار جای خوشحالی دارد خوشحال از اینکه حرکتی فرهنگیست و روی هم رفته از هر طیف وصنف و گروهی در آن دیده می شودوبسیار نوید بخش است آن هم از این بابت که این تمرینیست برای تفاوت، تحمل ومدارا..وقدردانی
    برای کسانی که این مراسم را اُرگانیزه کرده اند آرزوی توفیق دارم

  • رهگذر در تاریخ آبان 30, 1393 گفت:

    جناب استاد دانشگاه رازی !!! آقای امید سلیمانی یک جوان تازه کار است که میخواهد نویسنده شود. ایشان در آغاز راه است وراهی بس طولانی در بر دارد. بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. با این حرفها و این ادعاها این جوان یا بدنام می شود یا غره می گردد.

  • امیدوار در تاریخ آبان 30, 1393 گفت:

    باسلام
    انتقاداتی بر این مراسم وارد بود که مهمترین انها عدم وجود و حضور افراد نویسنده , اهل کتاب و … در شورای مرکزی یا هیات مدیره انجمن کتابخانه سازان است
    در شهری با این همه شخصیت های فرهنگی و اهل کتاب. بسیار حیف است که تدبیرها و برنامه ریزیها بدون حضور انها صورت می گیرد

  • استاد دانشگاه رازی در تاریخ آبان 29, 1393 گفت:

    سلام من خوب به عکس ها و اسامی مراسم نگاه کردم به عنوان یک استاد دانشگاه اونم استاد ادبیات برام بسی جای تعجب داشت . جای خیلی ها خالی بود اما آقای امید سلیمانی که حضور داشت چرا اسمی از اون نیست. من با ایشون و کارهاشون آشنایی کامل دارم نود درصد اشخاصی که اینجا اسم بردین نصف آقای سلیمانی سواد ندارن. چرا اسمی از این جوان بسیار با استعداد و نویسنده شهر ما نیست واقعا چرا این آقایون به این حد از ایشون میترسن واقعا چرا؟؟؟؟

    در آخر فقط باید بگم خیلی متاسفم برای این دوست داران فرهنگ و ادب

    • دلسوز ادبیات کردی در تاریخ آذر 3, 1393 گفت:

      جناب آقای استاد دانشگاه، واقعا” جای تعجب است از کسی که اداعای استاد دانشگارا دارد ولی بدونه اینکه در جریان کار باشد قضاوت یک طرفه می نماید ، اگر شما در جریان این همایش بوده اید چرا به آقای سلیمانی نفرمودید که بعد از یک سال آثار خودشرا به برگذار کنندگان تسلیم نماید تا از ایشان هم تقدیر نمایند،واقعا”جای تاءسف است که یک استاد دانشگا اینگونه فکروتفکری داشته باشد، من از شما بهتر آقای سلیمانرا می شناسم جوانی خوب وبا استعدادی است ول هنوز در ابتدای راه است باید بیشتر کوشش نماید تا به نیمه راه برسد.

      • استاددانشگاه رازی در تاریخ آذر 18, 1393 گفت:

        برای من جای تاسف است این را به شما بگوییم آقای دلسوز ادبیات شما دلسوز ادبیات نیستید وگرنه این حرف نمیزدید شما دلسوز نژاد خود یعنی پاوه ای هستید که متاسفانه در شهر شما کسی که پاوه ای نباشد حقش پایمال میشه. بنده شصت و هفت سال سن دارم همه اون هایی که اونجان بودن و من دیدم زمانی شاگرد من بودند. من از آقای امید سلیمانی اسم بردم زیرا هیچ یک از این آقایون غیر از چند نفر از فن ادبیات همچون آقای سلیمانی اطلاع و تسلط ندارند. من هیچ گونه فامیلی با آقای سلیمانی ندارم اما به عنوان یک نفر استاد ادبیات به چنین شخصیتی افتخار میکنم. من زمانی که کتاب ها و شعرهای آقایانی چون -محمد رشید آموزگارمحمد رشید امینی هادی سپنجی و.. رو مطالعه میکردم شما کجا بودید. فن ادبیات عروضی اوزان را کسی میداند که تسلط کامل به ادبیات دارد. شما میدانم اصلا آقای امید سلیمانی را نمشناسید وگرنه این حرف نمیزدید. ایشون غیر از ادبیات فارسی به زبان کردی عربی و هورامی هم تسلط خوبی دارند. نباید اینطور با نخبه های ما برخورد شود متاسفم واقعا تا کی نژاد پرستی و ریا تا کی