ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:29

نیاز به توسعه پایدار در هورامان زیبا/ محمد عرفان صالحی

نیاز به توسعه پایدار در هورامان زیبا/ محمد عرفان صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : طبیعت هورامان یکی از معدود جاهای ایران است که هنوز زیباست، شاید تعبیر (طبیعت بکر هورامان) را همه ما شنیده باشیم. این تعبیر دو وجه دارد که متأسفانه همیشه ما یکی از این وجوه را در نظر گرفته و به آن می بالیم. وجه یکم: این همان وجهی است […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : طبیعت هورامان یکی از معدود جاهای ایران است که هنوز زیباست، شاید تعبیر (طبیعت بکر هورامان) را همه ما شنیده باشیم. این تعبیر دو وجه دارد که متأسفانه همیشه ما یکی از این وجوه را در نظر گرفته و به آن می بالیم.

وجه یکم: این همان وجهی است که همه دوستش داشته و آن را امتیازی برای منطقه می دانیم. بکر بودن طبیعت هورامان نشان از دخالت اندک انسان به هر دلیلی عرفان-صالحیدر زیستگاه های طبیعی و در نتیجه پایداری اکوسیستم های محیط زیست می باشد. عدم دخالت انسان در اکوسیستم های طبیعت هورامان موجب شده است که منطقه پاوه و هورامان به عنوان یکی از نقاط سبز ایران شناخته شود که خود نشان دهنده پتانسیل قوی این منطقه جهت توسعه اکوتوریسم می باشد که متأسفانه به دلیل بی کفایتی نماینده سازمان گردشگری در پاوه، تاکنون هیچ اقدامی نه تنها در خصوص اکوتوریسم بلکه در درخصوص مناطق نمونه گردشگری هم صورت نگرفته است.

وجه دوم: اما وجه دوم که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است، عدم دخالت انسان در طبیعت در منطقه هورامان نمی تواند نشان از بالا بودن سطح آگاهی این جامعه در زمینه تعامل با محیط زیست باشد، چراکه در نمونه های کوچکتر از جمله نحوه شکارهای غیر مجاز و تصرف های غیرقانونی منابع طبیعی به بهانه های مختلف (از احداث باغ و خانه باغ گرفته تا تملک معادن سنگ و اجاره دادن مرتع های ملی و…) و ریختن آشغال ها در طبیعت و احداث جاده های غیرکارشناسی و غیرضروری و چراهای بی رویه و … به روشنی می توان پایین بودن سطح آگاهی زیست محیطی مردم در این منطقه را درک نمود.

پس وجه دوم می تواند ما را به این مسیر رهنمون شود که بکر ماندن بخش اعظم محیط زیست هورامان را می توان نشان از محرومیت منطقه دانست نه پیشرفت آن. که این خود هم فرصتی برای هورامان است و هم تهدید. فرصت برای جلوگیری از تخریب این طبیعت بکر با برنامه ریزی بر مبنای توسعه پایدار منطقه و تهدید از این بابت که عدم پیشرفت منطقه و محروم ماندن آن می تواند لطمات زیانباری بر پیکره نیروی انسانی منطقه که همانا پیش نیاز هر توسعه ای است وارد نماید.

این منطقه از نظر اقتصادی فلج است و نیاز به برنامه ریزی مدون برای توسعه دارد و با نگاهی اجمالی می توان به این نکته پی برد که برای نجات اقتصاد این منطقه باید بر دو نکته تمرکز کرد: اکوتوریسم و مرز. که اکوتوریسم به دلیل تداومش می تواند نقش مهمترین پتانسیل را بازی کند چون فارغ از مسایلی است که مرز را تحت الشعاع قرار می دهند. امید آنکه فرماندار به عنوان نماینده عالی حاکمیت نسبت به ساماندهی کمیته ای کاری جهت آغاز فاز مطالعات پروژه توسعه پایدار منطقه اقدام نماید.

منبع :پاوه شار

7 پاسخ برای “نیاز به توسعه پایدار در هورامان زیبا/ محمد عرفان صالحی

  • امید در تاریخ آبان 9, 1393 گفت:

    بابا …….. متخصص……..مواظب باش دانشگاههای خارجی ندزدنت…… من چیز تازه ای در این سایت نمیبینم حرف تازه ای نمیشنوم …………….همه این حرفها و نظرات را همه تو کوچه و بازار بلدند……….تکرار مکررات……اه …..خسته شدیم

  • امير دارستان در تاریخ آبان 4, 1393 گفت:

    ا تشكر از جناب آقاي صالحي عزيز به خاطر مطرح كردن اين موضوع
    عنوان طبيعت بكر را بايد براي جايي عنوان نمود كه فارغ از هر گونه آلودگي نوري ، ديداري و … باشد كه اين روزها در هورامان كمتر چنين جاهايي پيدا مي شود. به خصوص آلودگي نوري كه به حد غير قابل تحملي رسيده است . به سختي مي توان جايي را پيدا كرد كه در شب شكوه و زيبايي اين كوهستان بي بديل را به نظاره نشست.
    اما اين سخن آقاي صالحي كه مي فرمايند بكر بودن منطقه نشان از بالا بودن سطح فرهنگ زيست محيطي مردم منطقه نمي باشد . تنها در مورد نسل فعلي درست است . نسلي سرخورده و تسليم شده در برابر تكنولوژي و فرهنگ مصرف گرايانه و زشت قوم آنگلو ساكسون.
    اما اگر چشم باز كنيم در هر گوشه اي از هورامان رد پاي خرد پدراني را مي بينيم كه هزاران سال است توسعه پايدار و زيبايي شناسي را به درستي معني كرده اند. كشاورزي ( كانالهاي آبياري ، تراس بندي و حفاظت خاك و … ) ، معماري ، لباس، موسيقي و … همه و همه شاهدي بر اين مدعاست
    با تشكر فراوان

  • دانشجو در تاریخ آبان 4, 1393 گفت:

    متأسفم برای مردمی که کل فکر اقتصادیش شده اینکه مرز باز بشه و بتونن از اونجا درامد کسب کنن
    نمیدونم کجای دنیا باز بودن مرز شده باعث توسعه ی یک منطقه
    خب درسته مرز باز بشه عده ای که تحمل خوشبختی ندارند یک شبه پول دار میشن میرن تو شمال باهاش یک ویلا میخرن یا میرن تو کار خرید و فروش خانه و ماشین یا اگه خیلی فکرشون خوب کار کنه تو شهرهای دیگه سرمایه گذاری میکنن و به بچه هاشونم اکیدا توصیه میکنن که دنبال تحصیلات نباشند یا اینکه یه ماشین گرون قیمت میخرن که به همه بگن من پول دارم یا اینکه میرن تو مجالس عروسی پشت سر هم شاباشهای آنچنانی …
    کلا میخوام بگم اگه مردم در فکر درامدی باشدن که با زحمت (یا تخصصی که با زحمت بشه به اون رسید) بدست نیادحاصلی جز بدبختی و عقب مادنگی جامعه در پی نخواهد داشت
    البته با تشکر از آقای صالحی که به موضوع صنعت گردش گری به عنوان تنها را توسعه منطقه ای که مردمش همیشه منتظرند که دولت بهشون کمک کنه بدرستی اشاره کردند
    در آخر اینکه ، لازمه رسیدن به توسعه اینه که اپتدا فکر مردم توسعه پیدا کنه

  • خاطره در تاریخ آبان 1, 1393 گفت:

    به نظر من تا زیر ساخت جاده و حمل و نقل درست نشود و تا مرز بازگشایی نشود و نیز دید امنیتی از منطقه برداشته نشود همچنینگردشگری هیچ معنای خاصی در شهر ما ندارد اول زیر ساخت بعد ادعا

  • محمدفاضل ضیایی در تاریخ آبان 1, 1393 گفت:

    با سلام
    و تشکر از نگارنده محترم
    توسعه پایدار واژه ای است با وسعت معنای بسیار که همه جوانب توسعه را در برمیگیرد. توسعه ای که امروز وجود آن در شهر و دیارمان بیش از گذشته احساس می شود.
    البته همان طور که در مفهوم توسعه پایدار به خوبی به آن پرداخته شده است بایستی محیط زیست را فدای توسعه و پیشرفت ننمود و آرامش و تفریح کوتاه مدت سبب از دست دادن سرمایه های ملی نگردد.
    یکی از راه حل های مناسب جهت ارتقای وضعیت معیشتی منطقه اورامانات با عنایت به پتانسیل های متنوع گردشگری، مطمئناً توریسم خواهد بود که خود می تواند سبب اشتغال پایدار و رشد شاخصهای اقتصادی منطقه گردد که دستیابی به این مهم بدون انجام برنامه ریزی و در نظر گرفتن کلیه فاکتورهای مؤثر امکان پذیر نخواهد بود.
    نکته ای که در این میان بسیار مهم بنظر میرسد اجرای طرحهای زیرساختی و زیربنایی است که می تواند استفاده و بهره برداری از جاذبه های توریستی را باعث و بانی گردد.
    به امید روزی که ضمن لذت بردن از گشت و گذار و استفاده از جاذبه های خدادای شهر و دیارمان، بتوانیم با نگاه به توسعه پایدار، سبب ارتقاء رفاه اجتماعی در اورامانات گردیم .

  • عطاالله قادری در تاریخ مهر 30, 1393 گفت:

    جناب مهندس صالحی ضمن تشکر از تحلیل شما من فکر می کنم که بکر بودن منطقه بخاطر نبودن ادوات و ماشین آلات متناسب با وضعیت توپوگرافی منطقه و نیز ریشه در تعامل گذشتگان با طبیعت دارد که طی سالیان، طبیعت منطقه به طرق مختلف در خدمت مردم منطقه بوده و انان از دل جنگلها و مراتع خوراک مورد نیاز خود و دامهایشان را تامین کرده و در زمستان بعنوان منبع سوخت گرمابخش خانه های سنگی و محقر آنها بوده. پیشینیان ما بلوط و جفت را به ماهیدشت و سایر نقاط استان کرمانشاه و حتی شاره زور برده و با گندم بصورت معامله پایاپای عوض کرده اند ولی نخواسته اند که این درختان را ریشه کن کرده و بجای آن گندم بکارند که نشان از روشنفکری آنهاست و شاید عده ای آن را بی تدبیری بدانند که اینگونه نیست. همچنین در زمان دفاع در مقابل دشمنان این مرز و بوم این جنگلها و غارها و صخره های این طبیعت زیبا بوده که سنگر و جان پناه بوده براشون. جمیع این جهات باعث شده که مردم منطقه در گذشته با دیده تقدس و احترام به طبیعت بنگرند. طبیعتی که نسل امروز علیرغم اینکه بیناز از تخریب آن است ولی کمر همت را ه تخریب آن بسته و با بی تدبیری به میراث گذشتگان خود پشت پا می زنند و آن را نابود می کند. باشد که فرهیختگان و دلسوزان منطقه موجی از روشنگری را در مقابل این ویرانگری به راه بیندازند.

  • سیاری در تاریخ مهر 30, 1393 گفت:

    من هم با نظر اقای صالحی کاملا موافقم امیدوارم این فرماندار جدید که ذکر خیرش را خیلی شنیده ایم بیشتر به طبیعت پاوه و مسئله گردشگری ان توجه فرمایند و همه ما مردم پاوه خودمان بیشتر به فکر شهر خودمان باشیم تا از دیگران انتظار کمک داشته باشیم